Doorgaan naar de inhoud
Uw zoekacties: Regulateurs van de Belasting op het Recht van Successie
0136.3 Regulateurs van de Belasting op het Recht van Successie ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Voorgeschiedenis tot en met 1813
2. De herinvoering van de Ordonnantie van 4 oktober 1805 per 1 januari 1814
3. De organisatie, ter uitvoering van de Ordonnantie van 1805, in de periode 1814-1817 in de provincie Overijssel
4. Verantwoording van de inventarisatie
5. Wijze van aanvragen en citeren
6. Bijlage: Lijst van kantons met de bijbehorende gemeenten