Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1468
Instituut Ziektekostenverzekering Ambtenaren (IZA) Overijssel/Flevoland
Dit archief is openbaar, met uitzondering van de inventarisnummers 42-44. Deze stukken zijn beperkt openbaar voor een periode van 82 jaar, in deze periode is raadpleging allen mogelijk met schriftelijk toestemming van de directeur van Collectie Overijssel.
Toegang:
Mw. E.M. Bloemendal, Dhr. D. Müldner (VHIC), Inventaris van het archief van Instituut Ziektekostenverzekering Ambtenaren (IZA) Overijssel/Flevoland, 1953-1995, Gorinchem (mei 2011).