Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1265
Bejaardenflat 'De Keersluis' te Zwolle, Bewonersraad
De Bewonersraad werd samengesteld uit bewoners van de bejaardenflat "de Keersluis". De Bewonersraad hield zich bezig met het invullen van de post van huismeester/gastheer, het organiseren van allerlei activiteiten (Zomerfeesten) en vieringen (bv. Kerstviering), het regelen van het jaarlijkse busreisje, het opstarten van "Keersluis Kreatief", het aanwijzen van etagevertegenwoordigers etc. De Bewonersraad probeerde in overleg met de directeur allerlei "Keersluisproblemen en zaken" te regelen.
De Bewonersraad werd miv 1 januari 1997 ontbonden vanwege de instelling van een Cliëntenraad bij de Theodora Vos de Waelstichting.