Doorgaan naar de inhoud
Uw zoekacties: Memories van Successie

0136.4 Memories van Successie ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Verklaring van de begrippen
2. De wetgeving aangaande het recht van successie en overgang bij overlijden
3. De Dienst der Registratie
4. Wijze van registratie en archiefvorming
5. De verantwoording van de inventarisatie
6. Aanwijzingen voor de gebruiker
7. Bijlagen
Inventaris
4. Kantoor Goor
0136.4 Memories van Successie
Inventaris
4.
Kantoor Goor
NB:
(Ingesteld in 1818 en opgeheven in 1945).
Ordening: 1818-1831 op datum van indiening van de memories, sinds 1832 op overlijdensdatum, alfabetisch naar gemeentenaam per maand; raadpleeg voor de memories vanaf 1856 eerst de Tafels V-bis.
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle