Doorgaan naar de inhoud
Uw zoekacties: Beeldbank Overijssel
Beeldbank Overijssel ( Historisch Centrum Overijssel (HCO) )
>
Zoektermen
 

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
31 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
4744 PBKR1493 Op zondag 13 oktober 1929 zagen verbaasde Zwollenaren omstreeks acht uur 's morgens het luchtschip Graf ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
4744 PBKR1493 Op zondag 13 oktober 1929 zagen verbaasde Zwollenaren omstreeks acht uur 's morgens het luchtschip "Graf Zeppelin" boven Zwolle in zuidelijke richting. De foto is genomen vanaf de Grote Markt., 1929-10-13
Titel:
ZWOLLE GROOTE MARKT MET GRAF ZEPPELIN ;
Beschrijving:
Op zondag 13 oktober 1929 zagen verbaasde Zwollenaren omstreeks acht uur 's morgens het luchtschip "Graf Zeppelin" boven Zwolle in zuidelijke richting. De foto is genomen vanaf de Grote Markt.
Datering begin:
1929-10-13
Datering eind:
1929-10-13
Adres:
Zwolle, Grote Markt
Uitgever:
[Hollandia (Zwolle)]
Opmerking:
geen
Formaat:
hoogte 9 centimeters x breedte 14 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Atlantisnummer:
PBKR1493
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
20184 FD026265 Het luchtschip 'Graf Zeppelin' passeert op rondvlucht boven Nederland Zwolle op 13 october 1929 te 08.00 ...
 
 
Geen afbeelding
Foto
20184 FD026265 Het luchtschip 'Graf Zeppelin' passeert op rondvlucht boven Nederland Zwolle op 13 october 1929 te 08.00 uur. Hier boven de Peperbus in de Zwolse binnenstad., 1929-10-13
Beschrijving:
Het luchtschip 'Graf Zeppelin' passeert op rondvlucht boven Nederland Zwolle op 13 october 1929 te 08.00 uur. Hier boven de Peperbus in de Zwolse binnenstad.
Datering begin:
1929-10-13
Datering eind:
1929-10-13
Adres:
Zwolle, Grote Markt
Formaat:
88 x 122 millimeters
Materiaal:
foto;
Atlantisnummer:
FD026265
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Trefwoorden:
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
18417 FD026115 Ballonvaart van de capitaine Julhes te Zwolle, gezien vanaf het gasfabriekterrein op 8 augustus 1886 ...
 
 
Geen afbeelding
Foto
18417 FD026115 Ballonvaart van de capitaine Julhes te Zwolle, gezien vanaf het gasfabriekterrein op 8 augustus 1886 gefotografeerd door F.W.H Deutmann. Het geheel werd opgeluisterd door het muziekcorps van de schutterij. Te zien zijn een Zwolse diender met helm en een inspecteur van politie met pet. De ballon is half gevuld., 1886-08-08
Beschrijving:
Ballonvaart van de capitaine Julhes te Zwolle, gezien vanaf het gasfabriekterrein op 8 augustus 1886 gefotografeerd door F.W.H Deutmann. Het geheel werd opgeluisterd door het muziekcorps van de schutterij. Te zien zijn een Zwolse diender met helm en een inspecteur van politie met pet. De ballon is half gevuld.
Datering begin:
1886-08-08
Datering eind:
1978-00-00
Fotograaf:
F.W.H. Deutmann; F.W.H. Deutmann;
Adres:
Zwolle, Assiesplein
Formaat:
180 x 235 millimeters
Materiaal:
foto;
Atlantisnummer:
FD026115
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
17108 FD021308 Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in augustus 1937., 1937-08-00
 
 
Geen afbeelding
Foto
17108 FD021308 Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in augustus 1937., 1937-08-00
Beschrijving:
Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in augustus 1937.
Datering begin:
1937-08-00
Datering eind:
1937-08-00
Adres:
Zwolle, Turfmarkt
Formaat:
breedte 10 centimeters x hoogte 15 centimeters
Materiaal:
foto;
Atlantisnummer:
FD021308
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
17107 FD021307 Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in 1934 uit het noordwesten; Watertoren en schoorsteen van de melkfabriek ...
 
 
Geen afbeelding
Foto
17107 FD021307 Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in 1934 uit het noordwesten; Watertoren en schoorsteen van de melkfabriek aan de Philosophenallee. De rechterschoorsteen is van de fabriek van Palmer aan de Nieuwe Wetering., 1934-00-00
Beschrijving:
Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in 1934 uit het noordwesten; Watertoren en schoorsteen van de melkfabriek aan de Philosophenallee. De rechterschoorsteen is van de fabriek van Palmer aan de Nieuwe Wetering.
Datering begin:
1934-00-00
Datering eind:
1934-00-00
Adres:
Zwolle, Turfmarkt
Opmerking:
Originele foto in album Oldenhof, particuliere collectie.
Formaat:
breedte 11 centimeters x hoogte 18 centimeters
Materiaal:
foto;
Atlantisnummer:
FD021307
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
12121 FD034807 Ballonvaart van kapitein Julhes te Zwolle, gasfabriekterrein op 8 augustus 1886.Afdruk uit een serie van ...
 
 
Geen afbeelding
Foto
12121 FD034807 Ballonvaart van kapitein Julhes te Zwolle, gasfabriekterrein op 8 augustus 1886.
Afdruk uit een serie van zeven verschillende opnamen 'Souvenir de l' ascension du Capitaine Julhes - Zwolle le 8 aout 1886'. Foto genomen richting ijzergieterij Wispelweij aan de Achtergracht, dus naar het westen. Hier bijna klaar voor het opstijgen. Kapitein Julhes vol medailles op de mand staande., 1886-08-08
Titel:
Souvenir de l'ascension du Capitaine Julhes - Zwolle le 8 aout 1886 ;
Beschrijving:
Ballonvaart van kapitein Julhes te Zwolle, gasfabriekterrein op 8 augustus 1886.
Afdruk uit een serie van zeven verschillende opnamen 'Souvenir de l' ascension du Capitaine Julhes - Zwolle le 8 aout 1886'. Foto genomen richting ijzergieterij Wispelweij aan de Achtergracht, dus naar het westen. Hier bijna klaar voor het opstijgen. Kapitein Julhes vol medailles op de mand staande.
Datering begin:
1886-08-08
Datering eind:
1886-08-08
Fotograaf:
(Franz Wilhelm Heinrich) F.W.H. Deutmann;
Adres:
Zwolle, Assiesplein
Opmerking:
Origineel in Album Waanders
Formaat:
18 x 23 centimeters
Materiaal:
foto;
Atlantisnummer:
FD034807
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
14736 BB05757 Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van ...
 
 
Erfgoedstuk
Film
14736 BB05757 Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.
0:00:02Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.
0:00:34Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.
0:00:53Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)
In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation
KLM Royal Dutch Airlines
Schiphol Airport Authority
0:01:17De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).
0:01:29Aftiteling:
Sound mixing: Nick Meijer
Camera: Bob Linschoten
Script, editing and direction: Ab Jansen
A multifilm production
Cinecentrum Holland
0:02:24Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.
0:02:50Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.
0:03:15Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.
0:03:35Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.
0:03:49Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.
0:04:10Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.
0:04:55Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.
0:05:07Informatiepaneel op een luchthaven.
0:05:10Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van passagiers,, 1960-01-01
Titel:
Cleared to proceed ;
Beschrijving:
Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.
0:00:02Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.
0:00:34Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.
0:00:53Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)
In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation
KLM Royal Dutch Airlines
Schiphol Airport Authority
0:01:17De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).
0:01:29Aftiteling:
Sound mixing: Nick Meijer
Camera: Bob Linschoten
Script, editing and direction: Ab Jansen
A multifilm production
Cinecentrum Holland
0:02:24Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.
0:02:50Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.
0:03:15Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.
0:03:35Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.
0:03:49Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.
0:04:10Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.
0:04:55Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.
0:05:07Informatiepaneel op een luchthaven.
0:05:10Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van passagiers,
Beschrijving vervolg:
douane, bagage, tanken, etc.
0:08:07In Nederland zijn de vluchtroutes kort en vragen uiterste aandacht van de verkeersvliegtuigen.
0:08:18Het SAAB systeem gebruikt de hedendaagse techniek met gedrukte bedrading in meerdere lagen. Snelle computers accepteren gegevens van diverse bronnen. Het correleert radar gegevens met vluchtschema?s.
0:08:58Alle vitale delen zijn dubbel uitgevoerd.
0:09:16Ponskaarten
0:09:20Om het programma te veranderen kan één van de computers off-line worden gezet. De computers kunnen in elke configuratie worden geschakeld.
0:09:51De introductie van dit nieuwe systeem werd voorafgegaan door een reorganisatie van het Nederlandse luchtruim. Er zijn verschillende luchtcorridors voor verkeer naar het oosten en naar het westen. Dit geeft meer capaciteit en vermindert de werkbelasting voor de luchtverkeersleiders.
0:10:13Er zijn drie wachtgebieden rond Schiphol, waar vliegtuigen boven elkaar rondjes vliegen.
0:10:23Vertrekkende vliegtuigen volgen standaard vertrekroutes, die onder de aanvliegroutes liggen om een verticale separatie te bewerkstelligen.
0:10:32Nadat een aanvliegend vliegtuig binnen bereik is gekomen, berekent een computer de tijd en hoogte waarop het wachtgebied verlaten moet worden, met als doel het tijdsinterval tot de landing te bepalen.
0:10:57De algemene verkeersleiding (en-route controller) geeft de standaard aankomstroute en instructies voor het dalen.
0:11:08Wanneer het vliegtuig de luchtcorridor verlaat, wordt het overgegeven aan de stack controller (= de computer die de gang van zaken in het wachtgebied regelt). De stack controller geeft instructies voor verdere daling en geeft de aanvliegtijd als wachten nodig is.
0:11:26De feeder (een andere computer) heeft het vliegtuig onder controle vanaf het moment dat het wachtgebied wordt verlaten totdat het vector gebied wordt binnengevlogen (In het vectorgebied worden aankomende vliegtuigen uit verschillende richtingen ingevlochten in
Lengte in minuten:
00:19:39
Datering begin:
1960-01-01
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]
Vervaardiger:
[Bob Linschoten (camera)][Jansen, Ab (draaiboek en regie)](Nick) N. Meijer;
Materiaal:
rolfilm;
16 mm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
geluid, optisch;
gesproken taal: Engels;
Atlantisnummer:
BB05757
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
9844 BB02742 Een film van dhr. Steenbergen met beelden van o.a.:- Moeder in de huiskamer;- Een kind met een driewieler ...
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Familiefilm Steenbergen;
Beschrijving:
Een film van dhr. Steenbergen met beelden van o.a.:

- Moeder in de huiskamer;

- Een kind met een driewieler aan het sleutelen;

- Een jongen fietst op zijn driewieler;

- Een reclame-zeppelin (Roxy) boven Zwolle;

- Een man met twee kinderen in een bootje op de Beulakerwijde;

- Een boot genaamd 'Hera';

- Vissen vanaf de boot.
Lengte in minuten:
00:05:00
Datering begin:
1960-00-00
Datering eind:
1960-00-00
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Materiaal:
8 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
titels: Nederlands;
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
Atlantisnummer:
BB02742
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
4369 BB05742 Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.0:00:04Tegen de ...
 
 
Erfgoedstuk
Film
4369 BB05742 Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.

0:00:04Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"

0:00:08en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."

0:00:27Tekst: Production Profilti

Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland

0:00:32Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.

0:00:55De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.

0:01:08De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.

0:01:25Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).

0:01:37Een propellorvliegtuig landt.

0:01:52In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.

0:02:15De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.

0:02:39Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in, 1968-00-00
Titel:
Signaal's Air Traffic Control Systems ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.

0:00:04Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"

0:00:08en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."

0:00:27Tekst: Production Profilti

Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland

0:00:32Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.

0:00:55De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.

0:01:08De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.

0:01:25Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).

0:01:37Een propellorvliegtuig landt.

0:01:52In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.

0:02:15De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.

0:02:39Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in
Beschrijving vervolg:
Rotterdam, de militaitre verkeersleiding en de naburige luchtverkeersleidingen.

0:03:08Het hart is een dubbel uitgevoerd computer systeem.

0:03:11Er zijn drie geheugens, waarvan er twee in gebruik zijn en de derde op reserve staat.

0:03:23Via multiplexers kunnen maximaal 48 telexen op het computersysteem worden aangesloten.

0:03:30De planning controller maakt gebruikt van een planning bord waarin de gegevens met elektromechanische componenten worden weergegeven. Zo'n component bevat een eindeloze nylon band, die wordt bewogen door een stappenmotor. Via uitsparingen in de band worden schakelaars bediend, die cijfers en letters laten voordraaien.

0:04:04De radar controller en de assistent gebruiken gedrukte strips.

0:04:08De assistent heeft een telex en twee strip printers.

0:04:12De gang van zaken wordt schematisch aangegeven.

0:04:33Als voorbeeld wordt een uitgaande vlucht genomen. Bij de balie van de Vluchtvoorlichting (Flight Information) van de Rijksluchtvaartdienst (Department of Civil Aviation) wordt een vluchtplan ingevuld

0:04:38Met een telex worden de gegevens uit dit vluchtplan in de computer ingevuld.

0:04:46De computer voert de berekeningen uit en direct wordt er een strip geprint voor de assistent van de desbetreffende luchtweg.

0:05:05Voor de luchtverkeersleider op de toren wordt ook een strip geprint.

0:05:18en ook nog een strip voor de naderingsverkeersleiding. De informatie gaat zodoende naar alle betrokken verkeersleiders.

0:05:28Als het vliegtuig gereed is voor vertrekt, stuurt de verkeerstoren met de telex een herziene geschatte vertrektijd plus de te gebruiken startbaan naar de computer.

0:05:35Als resultaat krijgt de plan controller een strip. Er gaat een witte lamp flikkeren ten teken dat toestemming wordt gevraagd.

0:05:48De plan controller maakt hiervoor de invoer.

0:05:53De toestemming wordt aangegeven op het
Lengte in minuten:
00:15:21
Datering begin:
1968-00-00
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
Atlantisnummer:
BB05742
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
4366 BB05739 Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.0:00:02Tegen de ...
 
 
Erfgoedstuk
Film
4366 BB05739 Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.

0:00:02Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"

0:00:07en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."

0:00:26Tekst: Production Profilti

Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland

0:00:31Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.

0:00:54De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.

0:01:08De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.

0:01:22Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).

0:01:36Een propellorvliegtuig landt.

0:01:51In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.

0:02:14De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.

0:02:38Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in, 1968-00-00
Titel:
Signaal's Air Traffic Control Systems ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.

0:00:02Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"

0:00:07en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."

0:00:26Tekst: Production Profilti

Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland

0:00:31Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.

0:00:54De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.

0:01:08De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.

0:01:22Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).

0:01:36Een propellorvliegtuig landt.

0:01:51In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.

0:02:14De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.

0:02:38Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in
Beschrijving vervolg:
Rotterdam, de militaitre verkeersleiding en de naburige luchtverkeersleidingen.

0:03:08Het hart is een dubbel uitgevoerd computer systeem.

0:03:13Er zijn drie geheugens, waarvan er twee in gebruik zijn en de derde op reserve staat.

0:03:23Via multiplexers kunnen maximaal 48 telexen op het computersysteem worden aangesloten.

0:03:32De planning controller maakt gebruikt van een planning bord waarin de gegevens met elektromechanische componenten worden weergegeven. Zo'n component bevat een eindeloze nylon band, die wordt bewogen door een stappenmotor. Via uitsparingen in de band worden schakelaars bediend, die cijfers en letters laten voordraaien.

0:04:03De radar controller en de assistent gebruiken gedrukte strips.

0:04:08De assistent heeft een telex en twee strip printers.

0:04:12De gang van zaken wordt schematisch aangegeven.

0:04:26Als voorbeeld wordt een uitgaande vlucht genomen. Bij de balie van de Vluchtvoorlichting (Flight Information) van de Rijksluchtvaartdienst (Department of Civil Aviation) wordt een vluchtplan ingevuld

0:04:38Met een telex worden de gegevens uit dit vluchtplan in de computer ingevuld.

0:04:47De computer voert de berekeningen uit en direct wordt er een strip geprint voor de assistent van de desbetreffende luchtweg.

0:05:04Voor de luchtverkeersleider op de toren wordt ook een strip geprint.

0:05:19en ook nog een strip voor de naderingsverkeersleiding. De informatie gaat zodoende naar alle betrokken verkeersleiders.

0:05:29Als het vliegtuig gereed is voor vertrekt, stuurt de verkeerstoren met de telex een herziene geschatte vertrektijd plus de te gebruiken startbaan naar de computer.

0:05:37Als resultaat krijgt de plan controller een strip. Er gaat een witte lamp flikkeren ten teken dat toestemming wordt gevraagd.

0:05:46De plan controller maakt hiervoor de invoer.

0:05:52De toestemming wordt aangegeven op het
Lengte in minuten:
00:15:20
Datering begin:
1968-00-00
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
Atlantisnummer:
BB05739
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
4362 BB05735 De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de ...
 
 
Erfgoedstuk
Film
4362 BB05735 De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

0:00:01De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

0:00:17KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

0:00:36Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

0:00:40De letters vervangen tot de afkorting SATCO.

0:00:42SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.

0:00:58Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.

0:01:42Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.

0:01:53Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.

0:02:06In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type

0:02:32Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.

0:03:04Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.

0:03:11De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het, 1960-01-01
Titel:
Satco phase 1 ;
Beschrijving:
De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

0:00:01De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

0:00:17KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

0:00:36Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

0:00:40De letters vervangen tot de afkorting SATCO.

0:00:42SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.

0:00:58Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.

0:01:42Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.

0:01:53Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.

0:02:06In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type

0:02:32Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.

0:03:04Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.

0:03:11De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het
Beschrijving vervolg:
vliegtuig, de laatst gerapporteerde posities van het vliegtuig en de wind.

0:04:02Gegevens over de wind zijn beschikbaar voor vier verschillende gebieden rondom Schiphol, elk met 10 lagen in de hoogte.

0:04:13De wind bepaalt ook de keuze van de landingsbaan.

0:04:25De te gebruiken landingsbaan wordt met een draaiknop op de computer ingesteld.

0:04:35We kennen nu al een deel van de apparatuur, zoals het toetsenbord van de "masterprinter" waarmee de basisgegevens worden ingevoerd in het geheugen voor de vluchtgegevens (dat "drum" heet). De gegevens van de wind en de keuzeknop voor de startbaan gaan naar een semi-permanent geheugen van de rekeneenheid.. Omdat deze apparaten veel trager zijn dan de computer gaat dat via buffers.

0:04:58De verbindingen gaan via tienvoudige gemeenschappelijke open lijnen.

0:05:17Een teller ("number counter)" regelt het verkeer op de lijnen.

0:05:28Bijvoorbeeld een boodschap van het toetsenbord naar de drum wordt verstuurd na toestemming van de teller.

0:05:41Elke boodschap heeft een code, die bepaalt waar de boodschap naar toe gaat. In dit voorbeeld zijn dat de drum en de rekeneenheid.

0:05:51Na het versturen van deze boodschap kijkt de teller welk eenheid nu aan de beurt is om een boodschap te versturen. Dat versturen gaat met enorme snelheid.

0:06:14Daarvan krijgt men enig idee via een paneel met oplichtende lampjes, waar voor testdoeleinden de snelheid met een factor duizend is gereduceerd.

0:06:27De werkelijke snelheid ziet men op de masterprinter.

0:07:00In het voorbeeld is berekend dat de daling moet worden ingezet op 56 zeemijlen van Schiphol en dat het vliegtuig dit punt om 21.22 bereikt. Ook worden tijd, hoogte en grondsnelheid voor een aantal posities berekend, ook voor het punt van waar de landing moet worden ingezet (20.34 uur).

0:07:49Al deze gegevens worden gebruikt door de luchtverkeersleiders.

0:08:01De
Lengte in minuten:
00:34:59
Datering begin:
1960-01-01
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
Atlantisnummer:
BB05735
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
4359 BB05732 De film toont onder andere het transport van de eerste radarinstallatie van Schiphol vanaf de fabriek van ...
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Radarinstallatie voor Schiphol ;
Beschrijving:
De film toont onder andere het transport van de eerste radarinstallatie van Schiphol vanaf de fabriek van Holland Signaal.

0:00:01Op het dak van een gebouw van Holland Signaal in Hengelo draait een apparaat aan een lange arm rond.

0:01:53Monteurs zijn aan het werk in de vakwerkconstructie van een groot radarscherm.

0:02:26In een hal draait een groot radarscherm langzaam rond.

0:03:08Een monteur bereikt het radarscherm met een ladder.

0:03:41Een mobiele kraan van Van Twist uit Dordrecht assisteert bij de demontage van het radarscherm in de hal.

0:09:55De verschillende onderdelen van de radarinstallatie worden op vrachtwagens geladen. Op het radarscherm staat: "Radar Schiphol", geflankeerd door de logo's van Philips, Signaal en Fokker.

0:10:43Het radarscherm staat nu op een daarvoor gemaakt gebouw aan een kanaal en draait rond.

0:12:27Een tweemotorig propellervliegtuig verschijnt in beeld.

0:12:55Het radarscherm is weer in beeld, stilstaand en draaiend, van een afstand en van dichtbij.

0:16:36Twee schilders zijn in het scherm doende.

0:17:35Een ander radarscherm staat op een vakwerktoren op een kantoorgebouw.

0:18:04De schilders schilderen verder.

0:18:39Weer een ander (kleiner) radarscherm.

0:18:57Vanuit de radartoren wordt op het omringende land gekeken.

Lengte in minuten:
00:19:26
Datering begin:
1954-00-00
Datering eind:
1954-00-00
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
Atlantisnummer:
BB05732
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
4354 BB05727 De film geeft een beeld van luchtverkeersleiding met behulp van radar in de Verenigde Staten0:00:00Tekst: ...
 
 
Erfgoedstuk
Film
4354 BB05727 De film geeft een beeld van luchtverkeersleiding met behulp van radar in de Verenigde Staten

0:00:00Tekst: Airborne Instruments Laboratory Inc., Mineola, N.Y.

0:00:08Tekst: The radar installation of the CAA (dat is Civil Aviation Authority ~ Rijksluchtvaartdienst), Mitchel Enroute Center, Hempstead, N.Y.

0:00:12Een op een vakwerktoren geplaatst radarscherm draait rond.

0:00:29Een man zit achter een radarscherm.

0:00:37Tekst: The automatic camera in operation on a monitor scope

0:00:40Op een oscilloscoop is een verduisteringskoker met een camera geplaatst.

0:00:45Tekst: The Control Room of the Mitchel Enroute Center in operation.

0:00:51Diverse mannen zitten achter beeldschermen en telefoons.

0:01:07Stippen op een radarbeeldscherm.

0:01:18Op een liggende landkaart worden rechthoekjes (die kennelijk vliegtuigen voorstellen) met de hand verschoven.

0:01:38Tekst:New York air traffic as seen from the Mitchel Enroute Center during VFR (= Visual Flight Rules) weather afternoon of 26 aug. 1955, 50 mile maximum range, taken by Airborne Instruments Laboratory with the cooperation of the CAA 1st regional office.

0:01:51Op een beeldscherm met concentrische ringen bewegen tientallen stipjes.

0:02:47Tekst:New York air traffic as seen from the Mitchel Enroute Center during IFR (Instrument Flight Rules) weather afternoon of 12 aug. 1955, 50 mile maximum range, taken by Airborne Instruments Laboratory with the cooperation of the CAA 1st regional office.

0:02:40Op een zelfde beeldscherm met concentrische ringen bewegen nog meer stipjes. Het scherm is nu voorzien van enkele stilstaande lijnstukken.

0:02:53Tekst: Airborne Instruments Laboratory Inc., Mineola, N.Y.

, 1955-00-00
Titel:
Radar-installation USA ;
Beschrijving:
De film geeft een beeld van luchtverkeersleiding met behulp van radar in de Verenigde Staten

0:00:00Tekst: Airborne Instruments Laboratory Inc., Mineola, N.Y.

0:00:08Tekst: The radar installation of the CAA (dat is Civil Aviation Authority ~ Rijksluchtvaartdienst), Mitchel Enroute Center, Hempstead, N.Y.

0:00:12Een op een vakwerktoren geplaatst radarscherm draait rond.

0:00:29Een man zit achter een radarscherm.

0:00:37Tekst: The automatic camera in operation on a monitor scope

0:00:40Op een oscilloscoop is een verduisteringskoker met een camera geplaatst.

0:00:45Tekst: The Control Room of the Mitchel Enroute Center in operation.

0:00:51Diverse mannen zitten achter beeldschermen en telefoons.

0:01:07Stippen op een radarbeeldscherm.

0:01:18Op een liggende landkaart worden rechthoekjes (die kennelijk vliegtuigen voorstellen) met de hand verschoven.

0:01:38Tekst:New York air traffic as seen from the Mitchel Enroute Center during VFR (= Visual Flight Rules) weather afternoon of 26 aug. 1955, 50 mile maximum range, taken by Airborne Instruments Laboratory with the cooperation of the CAA 1st regional office.

0:01:51Op een beeldscherm met concentrische ringen bewegen tientallen stipjes.

0:02:47Tekst:New York air traffic as seen from the Mitchel Enroute Center during IFR (Instrument Flight Rules) weather afternoon of 12 aug. 1955, 50 mile maximum range, taken by Airborne Instruments Laboratory with the cooperation of the CAA 1st regional office.

0:02:40Op een zelfde beeldscherm met concentrische ringen bewegen nog meer stipjes. Het scherm is nu voorzien van enkele stilstaande lijnstukken.

0:02:53Tekst: Airborne Instruments Laboratory Inc., Mineola, N.Y.

Lengte in minuten:
00:03:19
Datering begin:
1955-00-00
Datering eind:
1955-00-00
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
Atlantisnummer:
BB05727
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
4353 BB05726 De film behandelt een radarsysteem voor luchtverkeersleiding.0:00:01Een man zit achter een ...
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
9 ZW ;
Beschrijving:
De film behandelt een radarsysteem voor luchtverkeersleiding.

0:00:01Een man zit achter een beeldscherm.

0:00:04Hij raakt met een soort pen (met daaraan een snoer) het beeldscherm aan.

0:00:19Nu verschijnt een geschematiseerd beeld, bestaande uit diverse geometrische figuren.

0:00:29De man klikt met de pen op enkele stippen, die daardoor ook in een geometrische vorm veranderen.

0:00:39Het scherm vertoont nu een landkaart met vliegcorridors.

0:00:42Er wordt met de pen op het scherm geschreven.

0:00:55Het scherm vertoont een grove kaart van Nederland, met vliegcorridors en diverse stippen.

0:00:56Er wordt weer met de pen gewerkt.

0:01:10Op het scherm is alleen nog de omtrek van Nederland te zien.

0:01:17Nu wordt weer het beeld met stippen en vliegcorridors vertoond, maar ook met grote witte vlekken aan de rand van het beeld.

0:01:25Ter plekke van Limburg verschijnt een blok, dat langs rechte paden over het scherm schuift en weer op de uitgangspositie terug keert.

0:01:35Met de pen wordt in het blok bewogen.

0:01:47Er verschijnt nu een tekening van Calimero (een figuur uit tekenfilms) en die blijft langdurig in beeld

0:02:36Tekst: Hollandse Signaalapparaten B.V.

Hengelo (O) The Netherlands

Lengte in minuten:
00:03:06
Datering eind:
1990-00-00
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
Atlantisnummer:
BB05726
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
4342 BB05715 Deze documentaire film behandelt een radarsysteem om vliegtuigen bij het taxiën op een vliegveld te ...
 
 
Erfgoedstuk
Film
4342 BB05715 Deze documentaire film behandelt een radarsysteem om vliegtuigen bij het taxiën op een vliegveld te volgen.

0:00:00Tegen de achtergrond van een landend vliegtuig verschijnt de tekst "Overview"

0:00:13Een verkeersleider in de verkeerstoren heeft contact met het vliegtuig.

0:00:22Terwijl het vliegtuig uitrolt, zegt de commentator dat er zojuist een Boeing 747 van de KLM op Schiphol is geland. Tot de volgende vlucht is het echter gewoon een wegvoertuig. Elke dag gaat het om honderden vliegtuigen. Het is belangrijk dat dit verkeer veilig geleid wordt door de grondverkeersleider. De piloot is chauffeur geworden van een voertuig met een zeer beperkt zicht.

0:01:24Amsterdam is - net als verscheidene andere vliegvelden - een nachtmerrie geworden voor de verkeersleider, die in alle hoeken van het vliegveld probeert te kijken. Gebouwen en dergelijke hebben het zicht bijna onaanvaardbaar beperkt.

0:01:45Het is duidelijk dat er overzicht nodig is. Hierin wordt voorzien door grondradar en wel bij Airport Surface Detection Equipent, de ASDE van Signaal.

0:02:11Onlangs heeft Schiphol de opdracht gegeven voor een nieuw ASDE systeem, dat door Signaal ontworpen en gefabriceerd is, in nauwe samenwerking met de Rijksluchtvaartdienst.

0:02:22Als voorbeeld wordt een daglicht beeldscherm vertoond, met in hoge resolutie een plattegrond van het vliegveld van 6,4 bij 6,4 kilometer, met alle start- en landingsbanen, rolbanen en vliegtuigen.

0:02:43Met een knop kan worden gekozen of de gebouwen, vliegtuigen en dergelijke in wit verschijnen op een zwarte achtergrond of in zwart op een witte achtergrond.

0:03:02Helderheid en contrast zijn zodanig dat de grondverkeersleider het scherm makkelijk kan zien bij het hoge belichtingsniveau in de verkeerstoren.

0:03:16De uitstekende prestaties van het systeem - zelfs bij hevige regen -zijn geoptimaliseerd door het gebruik van onder andere een K-U-band radar, die in een, 1981-02-23
Titel:
Overview ASDE ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt een radarsysteem om vliegtuigen bij het taxiën op een vliegveld te volgen.

0:00:00Tegen de achtergrond van een landend vliegtuig verschijnt de tekst "Overview"

0:00:13Een verkeersleider in de verkeerstoren heeft contact met het vliegtuig.

0:00:22Terwijl het vliegtuig uitrolt, zegt de commentator dat er zojuist een Boeing 747 van de KLM op Schiphol is geland. Tot de volgende vlucht is het echter gewoon een wegvoertuig. Elke dag gaat het om honderden vliegtuigen. Het is belangrijk dat dit verkeer veilig geleid wordt door de grondverkeersleider. De piloot is chauffeur geworden van een voertuig met een zeer beperkt zicht.

0:01:24Amsterdam is - net als verscheidene andere vliegvelden - een nachtmerrie geworden voor de verkeersleider, die in alle hoeken van het vliegveld probeert te kijken. Gebouwen en dergelijke hebben het zicht bijna onaanvaardbaar beperkt.

0:01:45Het is duidelijk dat er overzicht nodig is. Hierin wordt voorzien door grondradar en wel bij Airport Surface Detection Equipent, de ASDE van Signaal.

0:02:11Onlangs heeft Schiphol de opdracht gegeven voor een nieuw ASDE systeem, dat door Signaal ontworpen en gefabriceerd is, in nauwe samenwerking met de Rijksluchtvaartdienst.

0:02:22Als voorbeeld wordt een daglicht beeldscherm vertoond, met in hoge resolutie een plattegrond van het vliegveld van 6,4 bij 6,4 kilometer, met alle start- en landingsbanen, rolbanen en vliegtuigen.

0:02:43Met een knop kan worden gekozen of de gebouwen, vliegtuigen en dergelijke in wit verschijnen op een zwarte achtergrond of in zwart op een witte achtergrond.

0:03:02Helderheid en contrast zijn zodanig dat de grondverkeersleider het scherm makkelijk kan zien bij het hoge belichtingsniveau in de verkeerstoren.

0:03:16De uitstekende prestaties van het systeem - zelfs bij hevige regen -zijn geoptimaliseerd door het gebruik van onder andere een K-U-band radar, die in een
Beschrijving vervolg:
bolvormige constructie op de verkeerstoren is ondergebracht.

0:03:33De hoge resolutie wordt bereikt door de combinatie van een smalle bandbreedte met een korte pulsduur.

0:03:40De analoge gegevens gaan naar de "digital scan converter" met een vaste stof geheugen van 4 Mb, Hier worden de gegevens met hoge snelheid van analoog in digitaal omgezet. De plattegrond komt van een ingebouwde cassetterecorder. Omdat de gegevens nu volledig digitaal zijn, is de stabiliteit en nauwkeurigheid van het beeld zeer hoog.

0:04:09Het flikkervrije beeld op het TV scherm wordt 55 maal per seconde ververst.

0:04:19Samen met het beeldformaat van 900 bij 900 pixels resulteert dit in hoge helderheid, hoge resolutie en scherp contrast.

0:04:30De digitale techniek heeft Signaal in staat gesteld een flexibel systeem te ontwikkelen. Als voorbeeld worden niet van belang zijnde gebieden uit het beeld verwijderd.

0:05:00De grondverkeersleider kan kiezen tussen een overzicht of vijf gebieden van 3,2 bij 3,2 kilometer.

0:05:18Al deze beelden kunnen naar keuze in wit tegen een zwarte achtergrond of in zwart tegen een witte achtergrond getoond worden.

0:05:26Het beeld wordt ingesteld met een testbeeld, zoals (toen) op de televisie gebruikelijk.

0:05:34Voor instructie kan het beeld met een druk op een knop worden stil gezet.

0:05:45Zelfs bij goed weer is de ASDE nuttig en wel om de verkeersleiding optimaal gebruik te laten maken van de banen.

0:06:12Met de ASDE van Signaal kan de grondverkeersleider ook overschakelen naar de naderingsradar, om actuele informatie te krijgen over landende en vertrekkende vliegtuigen.

0:06:31Een trekker met een Boeing 747 moet een landingsbaan oversteken. De chauffeur vraagt toestemming aan de grondverkeersleider, die zijn ASDE scherm raadpleegt. Nadat hij er zich van overtuigd heeft dat dit veilig is, zet hij het licht op groen en kan het vliegtuig zijn weg
Lengte in minuten:
00:08:58
Datering begin:
1981-02-23
Datering eind:
1981-02-23
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
Atlantisnummer:
BB05715
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
26714 FD026115-04 Ballonvaart van de Franse capitaine Julhes vanaf het terrein van de gasfabriek in de Zwolse ...
 
 
Geen afbeelding
Dia
26714 FD026115-04 Ballonvaart van de Franse capitaine Julhes vanaf het terrein van de gasfabriek in de Zwolse binnenstad. Hier neemt hij van Royen mee en landt bij Lingen in Westfalen., 1886-08-08
Beschrijving:
Ballonvaart van de Franse capitaine Julhes vanaf het terrein van de gasfabriek in de Zwolse binnenstad. Hier neemt hij van Royen mee en landt bij Lingen in Westfalen.
Datering begin:
1886-08-08
Datering eind:
1886-08-08
Adres:
Zwolle, Assiesplein
Formaat:
238 x 176 millimeters
Materiaal:
dia;
Atlantisnummer:
FD026115-04
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
1327 AF003449 Affiche met aankondiging door CHC Land van Vollenhove voor de tentoonstelling De Vrije ...
 
 
Geen afbeelding
Affiche
1327 AF003449 Affiche met aankondiging door CHC Land van Vollenhove voor de tentoonstelling "De Vrije Vlucht/Luchtvaartonderzoek i.d. Noordoostpolder". De affiche is een in oranje-paars uitgevoerde schets van een startend vliegtuig met als achtergrond het (of een) gebouw van het Nationaal Luchtvaart Laboratorium in Marknesse. De tentoonstelling is in samenwerking met de Stichting Historisch Museum NLR georganiseerd., 2011-05-21
Titel:
Affiche met aankondiging van CHC Land van Vollenhove over de tentoonstelling "D e Vrije Vlucht;
Beschrijving:
Affiche met aankondiging door CHC Land van Vollenhove voor de tentoonstelling "De Vrije Vlucht/Luchtvaartonderzoek i.d. Noordoostpolder". De affiche is een in oranje-paars uitgevoerde schets van een startend vliegtuig met als achtergrond het (of een) gebouw van het Nationaal Luchtvaart Laboratorium in Marknesse. De tentoonstelling is in samenwerking met de Stichting Historisch Museum NLR georganiseerd.
Datering begin:
2011-05-21
Datering eind:
2011-11-05
Adres:
Vollenhove, [geen straatnaam] Bisschopstraat 36
Formaat:
breedte 29.7 centimeters x lengte 42 centimeters
Materiaal opmerkingen:
foto;
Atlantisnummer:
AF003449
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
8616 BETACAM1034.05 De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de ...
 
 
Geen afbeelding
Film
8616 BETACAM1034.05 De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

- De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

- KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

- Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

- De letters vervangen tot de afkorting SATCO.

- SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.

- Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.

- Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.

- Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.

- In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type

- Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.

- Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.

- De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het vliegtuig, de laatst gerapporteerde posities van het vliegtuig en de, 1960-01-01
Titel:
Satco phase 1 ;
Beschrijving:
De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

- De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

- KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

- Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

- De letters vervangen tot de afkorting SATCO.

- SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.

- Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.

- Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.

- Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.

- In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type

- Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.

- Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.

- De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het vliegtuig, de laatst gerapporteerde posities van het vliegtuig en de
Beschrijving vervolg:
wind.

- Gegevens over de wind zijn beschikbaar voor vier verschillende gebieden rondom Schiphol, elk met 10 lagen in de hoogte.

- De wind bepaalt ook de keuze van de landingsbaan.

- De te gebruiken landingsbaan wordt met een draaiknop op de computer ingesteld.

- We kennen nu al een deel van de apparatuur, zoals het toetsenbord van de "masterprinter" waarmee de basisgegevens worden ingevoerd in het geheugen voor de vluchtgegevens (dat "drum" heet). De gegevens van de wind en de keuzeknop voor de startbaan gaan naar een semi-permanent geheugen van de rekeneenheid.. Omdat deze apparaten veel trager zijn dan de computer gaat dat via buffers.

- De verbindingen gaan via tienvoudige gemeenschappelijke open lijnen.

- Een teller ("number counter)" regelt het verkeer op de lijnen.

- Bijvoorbeeld een boodschap van het toetsenbord naar de drum wordt verstuurd na toestemming van de teller.

- Elke boodschap heeft een code, die bepaalt waar de boodschap naar toe gaat. In dit voorbeeld zijn dat de drum en de rekeneenheid.

- Na het versturen van deze boodschap kijkt de teller welk eenheid nu aan de beurt is om een boodschap te versturen. Dat versturen gaat met enorme snelheid.

- Daarvan krijgt men enig idee via een paneel met oplichtende lampjes, waar voor testdoeleinden de snelheid met een factor duizend is gereduceerd.

- De werkelijke snelheid ziet men op de masterprinter.

- In het voorbeeld is berekend dat de daling moet worden ingezet op 56 zeemijlen van Schiphol en dat het vliegtuig dit punt om 21.22 bereikt. Ook worden tijd, hoogte en grondsnelheid voor een aantal posities berekend, ook voor het punt van waar de landing moet worden ingezet (20.34 uur).

- Al deze gegevens worden gebruikt door de luchtverkeersleiders.

- De resultaten worden ook afgedrukt op speciale strip printers.

- Hun aantal hangt af van de drukte van het luchtverkeer en het aantal
Lengte in minuten:
00:34:59
Datering begin:
1960-01-01
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
Atlantisnummer:
BETACAM1034.05
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
6554 BB04391 Vier voorlichtingsfilmpjes over het voeren van telefoongesprekken met de KLM over o.a. vluchtgegevens en ...
 
 
Geen afbeelding
Titel:
"Cursus call control voor KLM" ;
Beschrijving:
Vier voorlichtingsfilmpjes over het voeren van telefoongesprekken met de KLM over o.a. vluchtgegevens en reserveringen;

- 00:00:27 Canada, rond Piet en het boeken van een reis;

- 00:08:27 Praten....praten....., rond mevr. Neels die aan haar vriendin verhaalt over haar in het water gevallen vakantie wegens het verlies van een tas;

- 00:13:28 Mevr. De Directeur, rond mevr. Nederlander die in haar kantoor een telefoongesprek heeft met haar zoon in Australië omtrent een reis naar Indonesië en een doorreis naar Singapore, waarbij ze elkaar zullen treffen in Jakarta;

- 00:19:27 Pech!, rond dhr. Fila die op weg naar Schiphol met autopech komt te staan en in een telefooncel met de KLM belt om zijn vlucht naar New York veilig te stellen.
Lengte in minuten:
00:27:10
Datering begin:
1988-00-00
Datering eind:
1988-00-00
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]
Materiaal:
U-matic;
large;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
Atlantisnummer:
BB04391
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
6315 BETACAM1007.01 Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.- Tegen de ...
 
 
Geen afbeelding
Film
6315 BETACAM1007.01 Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.
- Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"
- en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."
- Tekst: Production Profilti
Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland
- Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.
- De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.
- De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.
- Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).
- Een propellorvliegtuig landt.
- In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.
- De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.
- Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in Rotterdam, de militaitre verkeersleiding en de naburige luchtverkeersleidingen.
- Het hart is een dubbel uitgevoerd, 1968-00-00
Titel:
Signaal's Air Traffic Control Systems ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.
- Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"
- en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."
- Tekst: Production Profilti
Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland
- Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.
- De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.
- De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.
- Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).
- Een propellorvliegtuig landt.
- In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.
- De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.
- Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in Rotterdam, de militaitre verkeersleiding en de naburige luchtverkeersleidingen.
- Het hart is een dubbel uitgevoerd
Beschrijving vervolg:
computer systeem.
- Er zijn drie geheugens, waarvan er twee in gebruik zijn en de derde op reserve staat.
- Via multiplexers kunnen maximaal 48 telexen op het computersysteem worden aangesloten.
- De planning controller maakt gebruikt van een planning bord waarin de gegevens met elektromechanische componenten worden weergegeven. Zo'n component bevat een eindeloze nylon band, die wordt bewogen door een stappenmotor. Via uitsparingen in de band worden schakelaars bediend, die cijfers en letters laten voordraaien.
- De radar controller en de assistent gebruiken gedrukte strips.
- De assistent heeft een telex en twee strip printers.
- De gang van zaken wordt schematisch aangegeven.
- Als voorbeeld wordt een uitgaande vlucht genomen. Bij de balie van de Vluchtvoorlichting (Flight Information) van de Rijksluchtvaartdienst (Department of Civil Aviation) wordt een vluchtplan ingevuld
- Met een telex worden de gegevens uit dit vluchtplan in de computer ingevuld.
- De computer voert de berekeningen uit en direct wordt er een strip geprint voor de assistent van de desbetreffende luchtweg.
- Voor de luchtverkeersleider op de toren wordt ook een strip geprint.
- en ook nog een strip voor de naderingsverkeersleiding. De informatie gaat zodoende naar alle betrokken verkeersleiders.
- Als het vliegtuig gereed is voor vertrekt, stuurt de verkeerstoren met de telex een herziene geschatte vertrektijd plus de te gebruiken startbaan naar de computer.
- Als resultaat krijgt de plan controller een strip. Er gaat een witte lamp flikkeren ten teken dat toestemming wordt gevraagd.
- De plan controller maakt hiervoor de invoer.
- De toestemming wordt aangegeven op het "Flight progress board".
- Strips met de toestemming worden geprint voor de radar controller, voor de verkeerleider op de toren en voor de naderingsverkeersleiding.
- De plan controller wordt geholpen door de "conflict search", waarmee alle vluchten die een bepaald vast punt
Lengte in minuten:
00:15:20
Datering begin:
1968-00-00
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
Atlantisnummer:
BETACAM1007.01
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
6309 BETACAM1006.10 De film behandelt een radarsysteem voor luchtverkeersleiding.- Een man zit achter een beeldscherm.- ...
 
 
Geen afbeelding
Titel:
9 ZW ;
Beschrijving:
De film behandelt een radarsysteem voor luchtverkeersleiding.

- Een man zit achter een beeldscherm.

- Hij raakt met een soort pen (met daaraan een snoer) het beeldscherm aan.

- Nu verschijnt een geschematiseerd beeld, bestaande uit diverse geometrische figuren.

- De man klikt met de pen op enkele stippen, die daardoor ook in een geometrische vorm veranderen.

- Het scherm vertoont nu een landkaart met vliegcorridors.

- Er wordt met de pen op het scherm geschreven.

- Het scherm vertoont een grove kaart van Nederland, met vliegcorridors en diverse stippen.

- Er wordt weer met de pen gewerkt.

- Op het scherm is alleen nog de omtrek van Nederland te zien.

- Nu wordt weer het beeld met stippen en vliegcorridors vertoond, maar ook met grote witte vlekken aan de rand van het beeld.

- Ter plekke van Limburg verschijnt een blok, dat langs rechte paden over het scherm schuift en weer op de uitgangspositie terug keert.

- Met de pen wordt in het blok bewogen.

- Er verschijnt nu een tekening van Calimero (een figuur uit tekenfilms) en die blijft langdurig in beeld

- Tekst: Hollandse Signaalapparaten B.V.

Hengelo (O) The Netherlands

Lengte in minuten:
00:03:06
Datering eind:
1990-00-00
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
Atlantisnummer:
BETACAM1006.10
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
6308 BETACAM1006.09 De film geeft een beeld van luchtverkeersleiding met behulp van radar in de Verenigde Staten- ...
 
 
Geen afbeelding
Film
6308 BETACAM1006.09 De film geeft een beeld van luchtverkeersleiding met behulp van radar in de Verenigde Staten

- Tekst: Airborne Instruments Laboratory Inc., Mineola, N.Y.

- Tekst: The radar installation of the CAA (dat is Civil Aviation Authority ~ Rijksluchtvaartdienst), Mitchel Enroute Center, Hempstead, N.Y.

- Een op een vakwerktoren geplaatst radarscherm draait rond.

- Een man zit achter een radarscherm.

- Tekst: The automatic camera in operation on a monitor scope

- Op een oscilloscoop is een verduisteringskoker met een camera geplaatst.

- Tekst: The Control Room of the Mitchel Enroute Center in operation.

- Diverse mannen zitten achter beeldschermen en telefoons.

- Stippen op een radarbeeldscherm.

- Op een liggende landkaart worden rechthoekjes (die kennelijk vliegtuigen voorstellen) met de hand verschoven.

- Tekst:New York air traffic as seen from the Mitchel Enroute Center during VFR (= Visual Flight Rules) weather afternoon of 26 aug. 1955, 50 mile maximum range, taken by Airborne Instruments Laboratory with the cooperation of the CAA 1st regional office.

- Op een beeldscherm met concentrische ringen bewegen tientallen stipjes.

- Tekst:New York air traffic as seen from the Mitchel Enroute Center during IFR (Instrument Flight Rules) weather afternoon of 12 aug. 1955, 50 mile maximum range, taken by Airborne Instruments Laboratory with the cooperation of the CAA 1st regional office.

- Op een zelfde beeldscherm met concentrische ringen bewegen nog meer stipjes. Het scherm is nu voorzien van enkele stilstaande lijnstukken.

- Tekst: Airborne Instruments Laboratory Inc., Mineola, N.Y.

, 1955-00-00
Titel:
Radar-installation USA ;
Beschrijving:
De film geeft een beeld van luchtverkeersleiding met behulp van radar in de Verenigde Staten

- Tekst: Airborne Instruments Laboratory Inc., Mineola, N.Y.

- Tekst: The radar installation of the CAA (dat is Civil Aviation Authority ~ Rijksluchtvaartdienst), Mitchel Enroute Center, Hempstead, N.Y.

- Een op een vakwerktoren geplaatst radarscherm draait rond.

- Een man zit achter een radarscherm.

- Tekst: The automatic camera in operation on a monitor scope

- Op een oscilloscoop is een verduisteringskoker met een camera geplaatst.

- Tekst: The Control Room of the Mitchel Enroute Center in operation.

- Diverse mannen zitten achter beeldschermen en telefoons.

- Stippen op een radarbeeldscherm.

- Op een liggende landkaart worden rechthoekjes (die kennelijk vliegtuigen voorstellen) met de hand verschoven.

- Tekst:New York air traffic as seen from the Mitchel Enroute Center during VFR (= Visual Flight Rules) weather afternoon of 26 aug. 1955, 50 mile maximum range, taken by Airborne Instruments Laboratory with the cooperation of the CAA 1st regional office.

- Op een beeldscherm met concentrische ringen bewegen tientallen stipjes.

- Tekst:New York air traffic as seen from the Mitchel Enroute Center during IFR (Instrument Flight Rules) weather afternoon of 12 aug. 1955, 50 mile maximum range, taken by Airborne Instruments Laboratory with the cooperation of the CAA 1st regional office.

- Op een zelfde beeldscherm met concentrische ringen bewegen nog meer stipjes. Het scherm is nu voorzien van enkele stilstaande lijnstukken.

- Tekst: Airborne Instruments Laboratory Inc., Mineola, N.Y.

Lengte in minuten:
00:03:19
Datering begin:
1955-00-00
Datering eind:
1955-00-00
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
Atlantisnummer:
BETACAM1006.09
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
6305 BETACAM1006.06 Deze documentaire film behandelt een radarsysteem om vliegtuigen bij het taxiën op een vliegveld te ...
 
 
Geen afbeelding
Film
6305 BETACAM1006.06 Deze documentaire film behandelt een radarsysteem om vliegtuigen bij het taxiën op een vliegveld te volgen.

- Tegen de achtergrond van een landend vliegtuig verschijnt de tekst "Overview"

- Een verkeersleider in de verkeerstoren heeft contact met het vliegtuig.

- Terwijl het vliegtuig uitrolt, zegt de commentator dat er zojuist een Boeing 747 van de KLM op Schiphol is geland. Tot de volgende vlucht is het echter gewoon een wegvoertuig. Elke dag gaat het om honderden vliegtuigen. Het is belangrijk dat dit verkeer veilig geleid wordt door de grondverkeersleider. De piloot is chauffeur geworden van een voertuig met een zeer beperkt zicht.

- Amsterdam is - net als verscheidene andere vliegvelden - een nachtmerrie geworden voor de verkeersleider, die in alle hoeken van het vliegveld probeert te kijken. Gebouwen en dergelijke hebben het zicht bijna onaanvaardbaar beperkt.

- Het is duidelijk dat er overzicht nodig is. Hierin wordt voorzien door grondradar en wel bij Airport Surface Detection Equipent, de ASDE van Signaal.

- Onlangs heeft Schiphol de opdracht gegeven voor een nieuw ASDE systeem, dat door Signaal ontworpen en gefabriceerd is, in nauwe samenwerking met de Rijksluchtvaartdienst.

- Als voorbeeld wordt een daglicht beeldscherm vertoond, met in hoge resolutie een plattegrond van het vliegveld van 6,4 bij 6,4 kilometer, met alle start- en landingsbanen, rolbanen en vliegtuigen.

- Met een knop kan worden gekozen of de gebouwen, vliegtuigen en dergelijke in wit verschijnen op een zwarte achtergrond of in zwart op een witte achtergrond.

- Helderheid en contrast zijn zodanig dat de grondverkeersleider het scherm makkelijk kan zien bij het hoge belichtingsniveau in de verkeerstoren.

- De uitstekende prestaties van het systeem - zelfs bij hevige regen -zijn geoptimaliseerd door het gebruik van onder andere een K-U-band radar, die in een bolvormige constructie op de verkeerstoren is, 1981-02-23
Titel:
Overview ASDE ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt een radarsysteem om vliegtuigen bij het taxiën op een vliegveld te volgen.

- Tegen de achtergrond van een landend vliegtuig verschijnt de tekst "Overview"

- Een verkeersleider in de verkeerstoren heeft contact met het vliegtuig.

- Terwijl het vliegtuig uitrolt, zegt de commentator dat er zojuist een Boeing 747 van de KLM op Schiphol is geland. Tot de volgende vlucht is het echter gewoon een wegvoertuig. Elke dag gaat het om honderden vliegtuigen. Het is belangrijk dat dit verkeer veilig geleid wordt door de grondverkeersleider. De piloot is chauffeur geworden van een voertuig met een zeer beperkt zicht.

- Amsterdam is - net als verscheidene andere vliegvelden - een nachtmerrie geworden voor de verkeersleider, die in alle hoeken van het vliegveld probeert te kijken. Gebouwen en dergelijke hebben het zicht bijna onaanvaardbaar beperkt.

- Het is duidelijk dat er overzicht nodig is. Hierin wordt voorzien door grondradar en wel bij Airport Surface Detection Equipent, de ASDE van Signaal.

- Onlangs heeft Schiphol de opdracht gegeven voor een nieuw ASDE systeem, dat door Signaal ontworpen en gefabriceerd is, in nauwe samenwerking met de Rijksluchtvaartdienst.

- Als voorbeeld wordt een daglicht beeldscherm vertoond, met in hoge resolutie een plattegrond van het vliegveld van 6,4 bij 6,4 kilometer, met alle start- en landingsbanen, rolbanen en vliegtuigen.

- Met een knop kan worden gekozen of de gebouwen, vliegtuigen en dergelijke in wit verschijnen op een zwarte achtergrond of in zwart op een witte achtergrond.

- Helderheid en contrast zijn zodanig dat de grondverkeersleider het scherm makkelijk kan zien bij het hoge belichtingsniveau in de verkeerstoren.

- De uitstekende prestaties van het systeem - zelfs bij hevige regen -zijn geoptimaliseerd door het gebruik van onder andere een K-U-band radar, die in een bolvormige constructie op de verkeerstoren is
Beschrijving vervolg:
ondergebracht.

- De hoge resolutie wordt bereikt door de combinatie van een smalle bandbreedte met een korte pulsduur.

- De analoge gegevens gaan naar de "digital scan converter" met een vaste stof geheugen van 4 Mb, Hier worden de gegevens met hoge snelheid van analoog in digitaal omgezet. De plattegrond komt van een ingebouwde cassetterecorder. Omdat de gegevens nu volledig digitaal zijn, is de stabiliteit en nauwkeurigheid van het beeld zeer hoog.

- Het flikkervrije beeld op het TV scherm wordt 55 maal per seconde ververst.

- Samen met het beeldformaat van 900 bij 900 pixels resulteert dit in hoge helderheid, hoge resolutie en scherp contrast.

- De digitale techniek heeft Signaal in staat gesteld een flexibel systeem te ontwikkelen. Als voorbeeld worden niet van belang zijnde gebieden uit het beeld verwijderd.

- De grondverkeersleider kan kiezen tussen een overzicht of vijf gebieden van 3,2 bij 3,2 kilometer.

- Al deze beelden kunnen naar keuze in wit tegen een zwarte achtergrond of in zwart tegen een witte achtergrond getoond worden.

- Het beeld wordt ingesteld met een testbeeld, zoals (toen) op de televisie gebruikelijk.

- Voor instructie kan het beeld met een druk op een knop worden stil gezet.

- Zelfs bij goed weer is de ASDE nuttig en wel om de verkeersleiding optimaal gebruik te laten maken van de banen.

- Met de ASDE van Signaal kan de grondverkeersleider ook overschakelen naar de naderingsradar, om actuele informatie te krijgen over landende en vertrekkende vliegtuigen.

- Een trekker met een Boeing 747 moet een landingsbaan oversteken. De chauffeur vraagt toestemming aan de grondverkeersleider, die zijn ASDE scherm raadpleegt. Nadat hij er zich van overtuigd heeft dat dit veilig is, zet hij het licht op groen en kan het vliegtuig zijn weg vervolgen.

- Als het slecht is vanwege duisternis of weersomstandigheden, dan is de ASDE van Philips (elders wordt over
Lengte in minuten:
00:08:58
Datering begin:
1981-02-23
Datering eind:
1981-02-23
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
Atlantisnummer:
BETACAM1006.06
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
6052 BB05821 Een korte bedrijfsfilm van NV Hollandse Signaal Apparaten, kortweg Signaal. Het bedrijf begon op 6 juni ...
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Histories overzicht Signaal;
Beschrijving:
Een korte bedrijfsfilm van NV Hollandse Signaal Apparaten, kortweg Signaal. Het bedrijf begon op 6 juni 1922 onder de naam NV Hazemeijer en maakte vuurleidingssystemen voor marineschepen.
Na de Tweede Wereldoorlog was de radar enorm in opkomst, en het bedrijf groeit door de vervaardiging hiervan. In 1946 wordt de naam NV Hazemeijer vervangen door NV Hollandse Signaal Apparaten. In 1956 wordt het bedrijf grotendeels overgenomen door Philips.
In 1964 wordt voor de marine een digitaal vuurleidingssysteem gekoppeld aan radarsystemen (kanonnen en luchtafweergeschut) gemaakt.
Vanaf de 70-er jaren bouwt signaal mee aan de satellieten ANS (Astronomische Nederlandse Satelliet), de OTS (Orbital Test Satelite) en de IRAS (Infrarood Astronomische Satelliet).
Signaal levert ook verkeersleidingapparatuur, radarsystemen om scheepvaart en vliegverkeer te sturen in drukke havens als Rotterdam en vliegverkeer boven onder andere Nederland, Groot Brittannië en Singapore.
In 1990 wordt Signaal overgenomen door Thompson CSF.
(De korte film van ruim drie minuten wordt gedurende 28 minuten herhaald op de band).
Lengte in minuten:
00:03:04
Datering begin:
1992-00-00
Datering eind:
1994-00-00
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]
Materiaal:
VHS;
Materiaal opmerkingen:
formaat geluid: stereo;
gesproken taal: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
titels: Nederlands;
Atlantisnummer:
BB05821
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
5517 BB06482 Een rapportage over het onderzoek van de adviesbureaus ACM en DHV over de toekomstmogelijkheden van het ...
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Enschede Airport Twente; de laatste F16 vertrekt. Wat nu? ;
Beschrijving:
Een rapportage over het onderzoek van de adviesbureaus ACM en DHV over de toekomstmogelijkheden van het vliegveld Twente na sluiting door Defensie.
Een korte film presenteert een samenvatting van het advies.
Er zijn drie scenario's doorgerekend:
1. Een groene variant;
2. De General Aviation Variant;
3. De commercieel Civiel Variant.
Via de pc zijn nog de volgende onderwerpen te raadplegen:
a. De onderzoeksopdracht.
b. Bureauprofiel ACM.
c. Eindrapportage, 'Nadere verkenning alternatieve scenario's vliegbasis Twente' door bureau ACM en DHV.
d. Management summary:
Deel A Groenvariant;
Deel B General Aviation Variant;
Deel C Commercieel Civiel Variant;
Deel D Ruimtelijke consequenties;
Deel D Beoordeling varianten.
e. Powerpoint-presentatie.
f. Vragen en antwoorden luchthaven Twente.
Beschrijving inhoud videofilm
00:00:00
Inleiding.
00:01:02
Introductie van de drie onderzochte varianten.
00:01:30
Toelichting op de groene variant door Ing. Drs. Van Dijk, dhr. Patrick, investeringsadviseur bij DHV, 'Ruimte en Mobiliteit'.
00:02:35
Uitleg van de Variant General Aviation, met een toelichting door Drs. Hensgens, dhr. Harry, managing partner bij ACM.
00:04:27
Toelichting op de variant Commercieel Civiel.
00:07:16
Conclusies van het onderzoek.
00:08:42
Einde.

Lengte in minuten:
00:08:42
Datering begin:
2004-09-00
Datering eind:
2004-09-00
Adres:
Enschede, [geen straatnaam]
Materiaal:
DVD;
Materiaal opmerkingen:
formaat geluid: stereo;
formaat beeld: kleur en zwart/wit;
Atlantisnummer:
BB06482
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
Pagina: 1
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS