Bouwmeester uit Herfte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
kees224

Als ik dit goed begrepen heb

Bericht door kees224 » 07 feb 2014, 10:57

Als ik dit goed begrepen heb dan is de conclusie: Seintje Berends de dochter van Berent Engberts Bouwmeester en Gerrechien Lubberts is de tweede vrouw van Berent Hilbers.
Hun dochter Aaltje (gedoopt 13 -8-1699) trouwt met Jan Gerrits Bouwmeester de zoon van Gerrit Jansen en Aaltien Egberts.

Janny Lalkens

Als ik het goed heb, dan zit

Bericht door Janny Lalkens » 07 feb 2014, 12:02

Als ik het goed heb, dan zit het zo inderdaad in elkaar.

Janny Lalkens

Van Fennigje ben ik niet

Bericht door Janny Lalkens » 07 feb 2014, 12:06

Van Fennigje ben ik niet helemaal zeker, het zou ook Jennigje kunnen zijn. Maar er stond wel een dwarsstreepje door de hoofdletter heen. Misschien kan ik vanavond verder gaan met het zoeken van bijv. een echtpaar Jennigje/Fennigje en een Egbert, die een dochter Aaltje Egberts krijgen. Gisteren heb ik dat echtpaar nog niet kunnen vinden.

kees224

Dit is een voor mij erg

Bericht door kees224 » 07 feb 2014, 15:28

Dit is een voor mij erg moeilijk te begrijpen stuk.
a.Gerrit Jansen en Berend Jans Possien hebben als vader Jan Bouwmeester (echtgenoot 1 van Trijntje) Jan Egberts heeft als vader Egbert Harms Bouwmeester (echtgenoot 2 van Trijntje) Maar wie is nu de vader van hun broer Hendrik Damman
b.De genoemde personen in het gedeelte 1730 dec (xiii:67) zijn voor mij ook onbekend en niet te plaatsen.
Weet je hier nog wat meer van?

Janny Lalkens

a. Trijntje Gerrits j.d.

Bericht door Janny Lalkens » 07 feb 2014, 17:59

a. Trijntje Gerrits j.d.
X 1. Jan Berentsen Bouwmeester. Een weduwnaar met een voorzoon Hendrick Jansen. Namelijk een kind van Jan en zijn eerste vrouw Derckien Egberts.
Ik neem aan, dat dit halfbroer Hendrick Damman is van de kinderen uit het 2e huwelijk van Jan Berentsen. Trijntje en Jan krijgen als kinderen: Derckje Jansen( genoemd naar de overleden 1e vrouw van Jan, neem ik aan) en Gerrit Jansen Bouwmeester en en Berend Jansen Posien.

XX 2. als weduwe hertrouwt Trijntje met Egbert Harms. Zoon: Jan Egberts Bouwmeester

XXX 3. laatste huwelijk van Trijntje is met Hermen Engberts Bouwmeester uit Herfte, die met haar in Berkum gaat wonen. Geen kinderen.

Seintje Berents, moeder van Jan Gerrits Bouwmeester zijn vrouw Aaltje Berents, moest oom zeggen tegen Hermen Engberts Bouwmeester. Hij was een broer van haar vader Berend Engberts, die met Gerregien Lubberts was getrouwd.

b. Op zich is dit nu niet meer zo belangrijk, nu we sinds gisteren weten, dat Gerrit Jansen, vader van Jan Gerrits, niet uit Berkum komt, maar uit Haerst. Al deze stukken 512 t/m 515 uit Stift Essen, heb ik geplaatst met de vraag: is de hierin genoemde Gerrit Jansen te Berkum de mogelijke vader van Jan Gerrits? Maar dat is dus niet zo, we zoeken nu in Haerst verder.
Deze stukken 512 t/m 515 geven dus een beeld uit wat voor familie Seintje Berents komt, het gaat bijv. over haar oom, die kinderloos sterft. Als we Gerrit Jansen en Jan Gerrits aan deze mensen hadden kunnen koppelen, hadden we er meer aan gehad.

Zo'n Pieter Harms uit 1730 is dan weer iemands schoonzoon, getrouwd met een dochter Fijtje of zo.Voor de juistheid van deze laatste regel sta ik niet in. Het is alleen om aan te geven, hoe we aan al dat soort namen kunnen komen.

Janny Lalkens

Kees, ik heb een trouwdatum

Bericht door Janny Lalkens » 07 feb 2014, 23:46

Kees, ik heb een trouwdatum voor een echtpaar Egbert en Jannechjen uit Haarst gevonden, maar wil je dat toch liever zelf gaan zoeken? Ik weet ook niet, of dit inderdaad de ouders van Aaltje Egberts zijn, maar het zou kunnen.

Janny Lalkens

De trouwdatum van Egbert en

Bericht door Janny Lalkens » 08 feb 2014, 10:06

De trouwdatum van Egbert en Jannegien staat op VPND onder 1665. Het was voor beiden het eerste huwelijk.
Ze laten een Elsien en een Klaas dopen in Zwolle. Klaas op nieuwjaarsdag 1671. Maar te Zwolle geen Aaltje gedoopt. Ik heb niet onder Hasselt gekeken, of daar naar toe is uitgeweken om een Aaltje te laten dopen. De gezochte Aaltje trouwt in 1688.

Volgens een momberstelling laten ze ook Geesje en Egbert dopen. Maar ook in de momberstelling staat geen Aaltje. Het gaat hier zeer waarschijnlijk om de zus Jannigje Jansen van Gerrit Jansen. Hij gaat van Haerst naar Herfte. Gerrit is weer gevraagd momber te willen zijn. Later doet zijn zwager Gerrit Jansen de kleermaker te Haerst ook als momber mee.
In gegevens die ik heb gekregen, staat Jannigje niet als zus van Gerrit Jansen, die naar Herfte gaat en met Aaltje Egberts trouwt in 1688.

f8 - 22 apr 1673 - Richter Emanuel van Twenhuisen.
Keurnoten Herman Queisen, Dr. en Niclaes Schultinck.
In het Gericht is verschenen Jennetjen Janssen te Haerst, weduwe van zaliger Egbert Claessen, met Hessel Herms als momber in dezen geassisteerd. Zij heeft tot mombers over haar vier kinderen (Gees¬jen, Elsjen, Claes en Egbert Egberts), bij haar voornoemde eheman geprocreerd en nagehouden, verzocht en gesteld Jan Engberts, wonen¬de in t Swarte Waters Clooster, neef van de kinderen van vaders zijde, en Gerrijt Janssen tot Haerst, oom van de kinderen van moe¬ders zijde. Dewelke daarop door het Gericht verhoord zijnde deze momberschap hebben aangenomen en beloofd deze na behoren waar te nemen.
Waarna de voorschreven comparante, geassisteerd als boven, ter pre¬sentie van de mombers aan haar voornoemde kinderen erfuiting heeft gedaan en [aan] dezen voor het vaders goed bewezen een stukje land liggende op de Maetgraven, een zilveren gordel en haak, die de voor¬schreven kinderen van hun bestemoeder [= grootmoeder] is aange¬ërfd, verder nog een somma van 2000 Caroli gulden en dan nog een somma van 400 goudguldens, alsmede nog hetgeen in de kist alhier binnen Swolle "geslooten" is. En bovendien nog aan elke zoon bij het trou¬wen een driejarige "verse" en [aan] elk een kist en aan de dochters elk een bed met zijn toebehoor en een kist, te ontrichten de voor¬schreven 2000 Caroli gulden en de van de bestemoeder aange¬ërfde goederen en de kist binnen Swolle aan ieder zijn quota als de kin¬deren 18 jaren oud geworden zullen zijn, of deze dan verrenten, en de 400 goudguldens als de erfuiterse komt te overlijden, "alsoo" zij daarvan de vruchten behoudt. En heeft de voorschreven erfuiter¬se beloofd in het geval één of meer van haar kinderen zonder verde-re wettige descendenten in leven na te laten mocht komen te over¬lij¬den, dat [dan] diens quota zal erven en versterven van het ene kind op het andere tot aan de dood van de laatste. Tenslotte be¬looft de erfuiterse haar kinderen lezen en schrijven te laten le¬ren, en als zij 18 jaren oud geworden zullen zijn, deze een eerlijk kleed mee te geven. Waarmee hij verklaarde een oprechte en sincere erfuiting aan haar voorschreven kinderen te hebben gedaan, onder verband van haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
- Juramentum per tutores remissum est.

[Kantlijn hierbij op f8:] 16 feb 1689 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Joan Calencamp en Albert Assink, Dr.
Is in de plaats van zaliger Jan Enghbers op het Swarte Waters Klooster gesteld Gerrijt Jansen, kleermaker te Haarst, die hierop belofte heeft gedaan van deze na zijn vermogen te zullen waarnemen. En is verder Gerrit Jansen gelast aan deze opening van de staat van de kinderen te doen, en zich vaardig te maken om hiervan rekening aan het Gericht te doen.
- Mij present, Gerrijt Holt, gerichtschrijver.

Onze Gerrit Jansen moet zijn naamgenoot de kleermaker dus tekst en uitleg geven van alles wat betreft de erfenis voor zijn neefjes en nichtjes. Behoorlijke erfenis overigens!

Voor het gezin waar onze Gerrit Jansen Bouwmeester deel van uitmaakt, had ik, met dank aan A. de Leeuw:
1. Geesien Jans X Gerrit Jansen Kleermaker
2. Willem Jans
3. Aaltien Jansen X Hendrick Hessels
XX Lambert Driessen Van het kind Grietje Lamberts wordt onze Gerrit Jansen in 1676 momber, samen met mijn erg verre oudoom Jan Driessen.
4. Willem Jans
5. Lijsebet Jansen X Derk Hendriks
6. Peter Jansen X magdalena Jans
7. Gerrijt Jansen X Aaltjen Egberts De door ons gezochte Gerrit Jansen uit Haerst die naar Herfte gaat.

En als ik het goed zie, kan daar dan nog een zus Jannegien Jansen X Egbert Claassen bij.
Als 8e kind.

Vanavond ga ik een huwelijk Derk met Fennegien zoeken.

ria van bessen

Janny,

Bericht door ria van bessen » 08 feb 2014, 12:06

Janny,

Ik heb met wijlen Albert de Leeuw een hele discussie gehad over de Gerrit Jansens die in deze familie voorkomen.

Gerrit Jansen uit Haarst - z.v. Jan Rutgers en Geesje Derks
is de BROER van de door jouw hierboven genoemde Jennigje Jansen, dus voogd van MOEDERSzijde.

Gerrit Jansen de KLEERMAKER uit Haarst is voogd [na het overlijden van Jan Engberts] van VADERSzijde.

Jan Engberts is de NEEF van Egbert Klaassens.

Maar in april 1703 is er weer een Gerrit Jansen voogd van MOEDERSzijde
bij dezelfde Jennigje als hierboven door jou genoemd. En dan over het kind uit haar 2e huwelijk. Hij neemt de plaats in van Hessel Herms die overleden is, die ook voogd was van Moederszijde.

De 1e Gerrit Jansen hoort hierbij
Jan Rotgers x Geesien Dirx
uit dit huwelijk:
1]Merchien Jans ged. 26-10-1634
2]Elsien Jans ged. 22-03-1636 1e x Hessel Herms
3]Gerrit Jans ged. 24-02-1639 x Geesien Jans d.v. Jan Willems Zwolle 25-04-1665
uit dit huwelijk: Jan, Willem, Geesien, Grietien
[woont op het Hanerick in Mastenbroek in 1689 volgens akte]
4]Peter Jans ged. rond 1639 x Geessijn Claessen
5]Jantijn Jans ged. rond 1641 x 1e Egbert Claessen, 2e Hendrik Herms, 3e Lambert Herms

Gerrit Jans x met Geesje Jans is dus niet de kleermaker, zoals jij nu zegt - en zoals Albert dus ook beweerde.

De kleermaker uit Haarst is verwant aan Jan Engberts
Neef van Egbert Klaasens.

In 1689 is er ook NOG een Gerrit Jansen die in 1689 op het Hanerick woont in Mastenbroek volgens akte van 20-04-1689, Zwollerkerspel. Hij bezit de helft van het Hanerick en woont daarop. Dat lijkt mij dan eerder de broer van Jennigjen Jans...

Nog een opmerking:
De kinderen Jans die jij hierboven noemt zijn kinderen van Jan Willems en daar heeft Albert - Gerrit Jans x Aaltje Egberts bij.
Gerrit Jans is dan de broer van Geesje Jans.

Maar dan is deze dus er ook nog

vlgs Zw’kerspel deel 615 f311 - 16 juni 1704
‘tot een speciale hypotheek en onderpand hun huis en hof, in dit kerspel van Zwolle in de boerschap Herfte gelegen tussen Wessel Hilbers en Gerrit Jansen Boumeister ‘

En in 1704 een Gerrit Jans die in Herfte woont en Bouwmeester heet ... en één die in 1703 in Haarst woont.

Ik heb wat registers erbij gepakt.

volgens het VST 1682 Haerst
Gerrijt Janssen Snijder Drost van Sallands Erfg. -1-
Gerrit Jansen Wed. Dedems -1-

HFG 1675 blz 222
Gerrit Jansen aan de NW – 2 en 2 dienstboden
wed. Gerrit Jansen aan de OW

Er is nog een fout in het boekje van AdL.
op blz 122

Peter Jansen de broer van Gerrit Jans overlijdt en over zijn kinderen worden als voogden aangesteld Jan Engberts uit het swartewaterklooster als aangehuwde OOM van VZ, terwijl dezelfde Jan Engberts in de voogdijstelling van Jantien Jansen [hun zus dus volgens Albert] optreedt als NEEF van VZ. dd 27-11-1670

En het kan belangrijk zijn, dit toch eens goed uit te vlooien?

Albert heeft dit aangegeven:
{Het gezin is samengesteld aan de hand van pachtgegevens uit Lebuinus Deventer waarbij trouwens niet vermeld staat dat Gerrit Jansen kleermaker is van beroep – ook niet bij zijn zoon Jan Gerrits is dit vermeld}.

Janny Lalkens

Ria, eigenlijk ben ik wel

Bericht door Janny Lalkens » 08 feb 2014, 13:32

Ria, eigenlijk ben ik wel heel blij met je reactie, ook al zit ik dan nu toch wel fout, want ik moet zelf ook nog eens bezig gaan met Gerrit Jansen uit Haerst. Welke Gerrit dit dan ook wezen moge. Want mijn rechtstreekse voorvader Gerrit Jansen uit Haerst trouwt 27-10-1681 als J.M. te Haerst met weduwe Annegien Jans uit Dieze.

Wat is wijsheid: een apart onderwerp Gerrit Jansen starten? Bijv. De Gerritten Jansens te Haerst"?
Ik ben dus gaan voortborduren op gegevens van Albert en heb er wat nieuwe dingen bij gezocht, zoals kinderen van Egbert Claessen en Jannigje Jansen, omdat zij als weduwe 2 x een momber heeft met de naam Gerrit Jansen.
Het boek van Albert over De Horst heb ik nog niet ingekeken. Ik had dit uit andere bestanden van hem.
Ik zou het zelf dus ook wel fijn vinden als de Gerritten Jans en Jannen Gerrits uit Haerst hun goede plek gaan krijgen!!

kees224

Trijntje Gerrits trouwt met

Bericht door kees224 » 08 feb 2014, 16:24

Trijntje Gerrits trouwt met Jan Berentsen op 20-2-1637 te Zwolle.
In het begin van deze topic worden als kinderen genoemd Gerrit Jans en Berend Jans. Iets verderop komt daar nog een Derkje Jans bij. De laatste 2 staan niet in bovengenoemde gezinslijst.
Of ben ik nu de draad kwijt?

Plaats reactie