Bouwmeester uit Herfte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Er zijn nog meer verrassende

Bericht door ria van bessen » 10 feb 2014, 16:34

Er zijn nog meer verrassende ontwikkelingen Janny, je krijgt het nog hééél druk ....

Aaltje Egberts de vrouw van GJ Bouwmeester is de dochter van Egbert Hendriks uit Haarst, haar zus was Geesje Egberts, de 1e vrouw van Roelof Jansen die de vader is van Jan Roelofs Zelhorst en Jan Roelofs Maat, moeder is Aaltjen Jans de 2e vrouw van Roelof.

én als klap op de vuurpijl .

De moeder van Aaltje en van Geesje is Merregien Luijchies, d.v. Luichien Alberts en Mechtelt Jansen

... en wie was getrouwd met Dries Gerrits Bennink ... juist Hilligjen Luichies..

Aaltje Jans de moeder van de beide Jan Roelofs is de zuster van Derk Jans die op Lawick op Klompenmakers woont en als de laatste overlijdt dan wordt in de plaats van Derk Jans voogd ... Gerrit Jans Bouwmeester.

En waarom, vanwege de familie verbinding hierboven beschreven.

Ik heb een hele leuke middag gehad,haha ...

Tot ziens in het toekomstige topic Gerrit Jans.

Janny Lalkens

Dit belooft wat!

Bericht door Janny Lalkens » 10 feb 2014, 19:44

Dit belooft wat!
Het is echt steeds hetzelfde kringetje, dat elkaar de huwbare kinderen toeschuift.
Dus Langenholte en Berkum gaan dan ook weer meedoen. En uitrusten in het veerhuis te Spoolde?
Kees, dit gaan we echt in een nieuw onderwerp stoppen!

De komende weken ben ik druk met vrijwilligers werk en sport kijken. (Gebr. Mulder, ook Zwolle! Ze stammen vast van één van de G.J.'s af. Keus genoeg zo te lezen.)

Zo gauw ik de kans zie, komt er een vraag over zoveel mogelijk informatie over zoveel mogelijk Gerritten Jans, die ( soms slechts een deel van hun leven) , in Haerst woonden. Van ongeveer 1620 tot 1750.

ria van bessen

Als je soms die Gerrit Jans

Bericht door ria van bessen » 10 feb 2014, 19:51

Als je soms die Gerrit Jans alias Bos uit Haarst bedoelt?

Hij is de oudste zoon van Jan Jansen en Hendrikje Jans, die .... de nicht is van Jan Willems [vader van Gerrit Jans Bouwmeester]. De rest van de kinderen noemt zich nl Snel, en die duiken op in Kampen.

Of laat ik het zo zeggen, die hebben een zoon Gerrit die hier voor in aanmerking komt.
Alleen de voogden Arent Derks en Egbert Berents zitten me dwars.

Janny Lalkens

Om hem gaat het mij vooral.

Bericht door Janny Lalkens » 10 feb 2014, 21:36

Om hem gaat het mij vooral. Hij trouwt met weduwe Annegien Jans en woont dan in Dieze. en hij heeft een zoon Thijs, die ik nog steeds niet uitsluit als kandidaat voor de titel: Thijs Gerrits Snel, vooral niet als oom en tantes zich Snel noemen in Kampen!
Thijs gedoopt 29-4-1688 te Zwolle. Komen we dan toch nog in dat veerhuis van Spoolde terecht? Ik hoop dat toch zo!

Latere aanvulling: Bedoel je Arent Derks te Diese X 11-7-1674 Geesje Jans, zie ook 614/19 en en 654/30? Stegemans verhaal. En is die Egbert Berents een broer van Sijntje, die de moeder is van Aaltje Berents, die in dit topic hoort. Die Aaltje en Sijntje, die in dit topic mee mogen doen? Of is het een andere Egbert Berents?

ria van bessen

Nou, die bedoel ik niet, want

Bericht door ria van bessen » 10 feb 2014, 22:23

Nou, die bedoel ik niet, want dat is niet de juiste die jullie hebben uitgezocht.

De Geesje die in dat testament wordt genoemd is de halfzus van de testatrice. Het huwelijk van Geesje is deze.
20-02-1659
Arent Claesen j.g. ten Holte, ende
Geesjen Jansen j.d. tot Genne

f330 - 20 jan 1638 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Claes Wildeman en Arent Lubberts.
Verschenen is Lijsbet Arentsen, weduwe van zaliger Jan Jansen. Zij heeft ten overstaan van Jacob Jansen en Roeloff Arentsen, als "geordonneerde" en gestelde mombers over haar drie kinderen, met name(n) Aeltien, Geessien en Tonnissien Jansen, bij voorschreven Jan Jansen geprocreerd, aan deze kinderen erfuiting gedaan, en voor hun vaderlijk goed bewezen de somma van 500 goudguldens, en aan iedere dochter, wanneer zij tot haar jaren is gekomen een bed met zijn toebehoren.

09-08-1646 Egbert Jacobsen Jacob Egbertsen N.S. tot Holten, ende
Lisebeth Arens Gerrijt Geerlijck Gerrijtsen N.W. tot Genne

f446 - 4 juli 1646 - Richter Henr. Ter Cuijlen.
Keurnoten Henrick Jansen Goldersarm [Golders arm] en Albert Gerrijtsen Grave.
Zijn op verzoek van Lijsbet Arents, weduwe van zaliger Geerlich Gerrijts te Genne, tot mombers over haar onmondig kind Grietien Geerlichs gerichtelijk gesteld Henrick Gerrits en Berent Arents, als oom "ten beijden zijden" van dit kind … etc.

En ik heb trouwens ook mijn twijfels over Egbert Berents...

ria van bessen

Ik vind het prima.

Bericht door ria van bessen » 10 feb 2014, 23:02

Ik vind het prima, een nieuw topic.

Ik vond het leuk 't ook hier neer te zetten, omdat die Egbert Jacobs dus een stiefkind is van de vrouw van Jan Willems, [de ouders van GJ Bouwmeester]

Ik zie wel wat je doet!

Janny Lalkens

We moeten dus een verzameling

Bericht door Janny Lalkens » 10 feb 2014, 23:48

We moeten dus een verzameling bestaande bestanden nog eens tegen het licht gaan houden. Bijvoorbeeld de hierboven genoemde families. Met de geschiedenis van Tonnissien kon je toch ook van de ene buurtschap naar de andere hoppen? Herfte, Langenholte, Genne of zo? Ze trouwde met een weduwnaar? Het is al een paar jaar geleden, dat ik er beter in zat.

Is het een idee om van bovenstaande vraagtekens een nieuw item te beginnen? Dat zoveel mogelijk mensen zich over dit nieuwe probleem kunnen buigen?

Omdat ik zelf nog aan het puzzelen ben met Gerritten Jans, kan ik nog niet goed aangeven, wat ik wil vragen.

Alles wat ik tot nu toe vind over die Hanerick G.J. en zijn neefjes en nichtjes bewijst dat hij zelf nu in het goede gezin zit. Men had als gewoonte niet alleen de ouders te benoemen, maar ook de zussen Elsje, Jannigje, Marrigje, Tenminste, daar gaat het op lijken.

Janny Lalkens

Griete Willems trouwde dus

Bericht door Janny Lalkens » 11 feb 2014, 10:25

Griete Willems trouwde dus met weduwnaar Jacob Egberts, die toen al een zoon Egbert Jacobs had.
Daarna trouwt ze met Jan Willems in 1637. Egbert wordt dan ook stiefzoon van Jan Willems.

Vervolgens wordt 20 jaar na dit huwelijk onze Gerrit Jansen Bouwmeester geboren in 1657 en die krijgt dan als stiefbroer Egbert Jacobs, die dan zeker al meer dan 20 jaar ouder is.

Zo krijg je door een kettinghuwelijk minstens 1 generatie verschil tussen de ( stief)kinderen.

Kees, er kunnen binnen het huwelijk van onze Gerrit Jansen Bouwmeester en Aaltje Egberts nog meer kinderen geboren zijn. We hebben er nu 6 tussen 1689 en 1709.
Het HCO gaat scans van doopboeken plaatsen op Internet. Misschien een tip om dan 20 jaar huwelijk of meer van onze GJB nog even te gaan nalopen. Je zag zelf Jacob uit 1709, maar misschien waren er voor 1709 meer dan de 5, die ik zag, want ik ben op een bepaald moment iets anders gaan bekijken. Na 1709 zag je geen gedoopte kinderen meer?

kees224

In deze topic wordt vermeld

Bericht door kees224 » 11 feb 2014, 15:30

In deze topic wordt vermeld dat Gerrit Jansen en Aaltien Egberts zijn getrouwd op 26-02-1688 te Zwolle. Hun dochter Fennigje is gedoopt op 27-01-1689. In totaal heb ik nu 7 kinderen t/m Jacob uit 1709. Daarna heb ik nog niets meer bij gevonden
Ik mis nog wel de doopdata van Aaltje
Van haar ouders Egbert Hendrix en Merrgien Luijchies (Marijchen Alberts) heb ik als trouwdata gevonden 30-11-1633..

kees224

In deze topic wordt vermeld

Bericht door kees224 » 11 feb 2014, 15:31

In deze topic wordt vermeld dat Gerrit Jansen en Aaltien Egberts zijn getrouwd op 26-02-1688 te Zwolle. Hun dochter Fennigje is gedoopt op 27-01-1689. In totaal heb ik nu 7 kinderen t/m Jacob uit 1709. Daarna heb ik nog niets meer bij gevonden
Ik mis nog wel de doopdata van Aaltje
Van haar ouders Egbert Hendrix en Merrgien Luijchies (Marijchen Alberts) heb ik als trouwdata gevonden 30-11-1633..

Plaats reactie