Bouwmeester uit Herfte
- ria van bessen
Janny, gegevens van wijlen
Janny, gegevens van wijlen Albert de Leeuw
Jan Rotgers x Geesien Dirx
uit dit huwelijk:
1]Merchien Jans ged. 26-10-1634
2]Elsien Jans ged. 22-03-1636 x Hessel Herms
Ng Zwolle 24-04-1659 Hessel Harmsen j.g. ende Elsien Jans j.d. beijde tot Haerst
3]Gerrit Jans ged. 24-02-1639 x Geesien Jans Zwolle 25-04-1665
uit dit huwelijk: Jan, Willem, Geesien, Grietien
[woont op het Hanerick in Mastenbroek in 1689 volgens akte]
4]Peter Jans ged. rond 1639 x Geessijn Claessen, hij is ovl. voor 16-11-1670 vlgs f282 - 26 nov 1670 – voogden: Jan Engberts, woonachtig in het Swarte Waters Klooster, aangehuwde oom van de vaders zijde, en Arent Klaassen, wonende op de Groter Wede, oom van de moeders zijde.
5]Jantijn Jans ged. rond 1641 x 1e Egbert Claessen, 2e Hendrik Herms, 3e Lambert Herms
Gerrit Jansen te Haarst en oom van moederszijde wordt voogd op 22 april 1673 over de kinderen van deze Jantijn Jans bij Egbert Claessen verwekt.
Jan Engberts is DAN de NEEF van VADERSzijde en wordt ook voogd.
Als Jan Engberts is overleden in 1689 wordt Gerrit Jansen KLEERMAKER te Haarst voogd – dus van VADERSZIJDE
We hebben hier TWEE x een Gerrit Jansen in Haarst.
De een als voogd van MZ [1673],
de andere als voogd van VZ en kleermaker van beroep [1689].
En … een Gerrit Jansen die in 1689 op het Hanerick woont in Mastenbroek volgens akte van 20-04-1689. Maar deze kan dezelfde zijn als die uit 1673 zoals je al aangeeft - hij is igg de broer van Jantijn, dat blijkt uit de akte.
DAN . . . .
Gerrit Jansen te Haarst is voogd van moederszijde op 14 april 1703
over het kind van Jantijn Jans en haar 2e man Hendrik Herms.
Hij neemt de plaats in van Hessel Herms die is overleden voor 26 juni 1675 – de andere voogd is Willem Westra [uit Zalk].
Wie is deze Gerrit!
Een andere dan Gerrit Jans x Aaltje Egberts
– dat is al Bouwmeester in 1695 volgens aantekening in ORA Zwollerkerspel –
En Gerrit Bouwmeester is de zoon van onderstaande:
Zwolle NG febr. /13-04-1637
Jan Willems, Willem Jacobs s. tot Barckum en
Grietien Willems, Jacob Egbers n.w. tot Haerst
- uit dit huwelijk: gedoopt NG Zwolle
- Geesje 18-09-1638
- Willem 24-10-1639
- Aaltje 23-08-1640
- Willem 19-06-1642
- hiaat - mogelijk Lijsabeth
- Peter ged 9-06-1652 Ouders Jan Willems en Grete w. te BERKUM
- Gerrit ged 19-02-1657 Ouders Jan Willems en Griete Willems w. te HAARST
f92 - 17 mei 1686 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Klaas Henricks en Lambert Hermsen.
In het Gericht is verschenen Jan Willemsen, woonachtig tot Haarst, wel enigszins "kranck an zijn ligchaam", maar zijn verstand volkomen machtig. Hij maakt een testament.
Ten eerste institueerde en nomineerde hij testator tot zijn enigste en universele erfgenamen "voor eerst" zijn vier kinderen, met name(n) Peter, Gerrijt, Geesjen getrouwd aan Gerrijt Jansen, en Lijsebet, en dan nog zijn zaliger dochters Aaltjen Jansens kinderen, in echte geprocreerd bij Henrick Hessels, met name(n) Lijsebet, Willem, Jan en Henrick Henricks in gezeide hun moeders plaats, om "alsoo" zijn erfenis in vijf gelijke [egale] porties te verdelen.
Hij legateert verder aan zijn zoon Gerrijt Jansen voornoemd ongeveer 4 morgen hooiland gelegen in 16 morgen in de boerschap Haarst in Kettels Broeck, zijnde leenhorig aan het huis de Leemkuile, en zulks ingevolge consent om daarover voor de dagelijkse Richter te mogen disponeren in dato 26 februari 1686.
Hij legateert tenslotte aan de Armen alhier 10 Caroli gulden eens, direct na zijn overlijden te ontrichten. Zonder argelist.
- Gerrijt Holt, gerichtschrijver, zal voor de comparant tekenen en zegelen.
Erfgenamen van Jan Willems te Haarst: vlgs 29-07-1694
Peter Jansen x 27-12-1684[ Helena [Leentje] Jansen]
Gerrit Jansen x Geesjen Jansen
Gerrit Jansen x 26-02-1688 [ Aaltje Egberts]
Lijsbet Jansen en Derk Hendriks [geen X gevonde]
de kinderen van zall. Aaltjen Jansen en Hendrik Hessels [woonden in Mastenbroek]
– kinderen Lijsbet, Willem, Jan, Berent en Hendrik
– : voogden Peter Jansen en Derk Teunissen
Onderstaande is de Bouwmeester
27-02-1688 Garrit Jansen tot Haerst j.m. en
Aeltin Eghberts j.d. meede aldaer
] Fennigje gedoopt 27-1-1689 d. van Gerrit Jansen en Aaltje Egberts - Boek 701/71
2. Jan gedoopt 15-9-1691 s. van Gerrit Jansen en Aaltjen Egberts - Boek 701/120
3. Egbert gedoopt 7-2-1695 s. van Gerrit Jansen en Aeltien Egberts - Boek 701/183
4. Willem gedoopt 17-10-1697 s. van Gerrit Jansen en Aaltie Egberts - Boek 701/247
5 03-07-1701 Jacob [RBSO 702/80
6. Grietje gedoopt 10-8-1702 D. van Gerrid Jansen Boumeister en Aaltje Egberts 702/104
7. Jacob gedoopt 12-3-1709 s. van Gerrit Jansen en Aaltie Egberts - Boek 703/5
f181 - 23 dec 1695 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Derk Henriks en Gerrijt Janssen Boumeester
vlgs Zw’kerspel deel 615 f311 - 16 juni 1704
‘tot een speciale hypotheek en onderpand hun huis en hof, in dit kerspel van Zwolle in de boerschap Herfte gelegen tussen Wessel Hilbers en Gerrit Jansen Boumeister ‘
Gerrit Jansen Bouwmeester x Aaltje Egberts is dan toch niet de Gerrit Jans uit Haarst die voogd is in 1704, want de Bouwmeester woont in Herfte in 1704
Uiteindelijk blijven deze kinderen over uit het huwelijk van GJ Bouwmeester
1]Egbert Gerrits Bouwmeester - ongehuwd
2]Jan Gerrits Bouwmeester - vader van Berent
3]Grietje Gerrits Bouwmeester X Zwolle 22-03-1728 Evert Jans j.m. in Schelle met Grietjen Gerrits te Herfte
Jan Rotgers x Geesien Dirx
uit dit huwelijk:
1]Merchien Jans ged. 26-10-1634
2]Elsien Jans ged. 22-03-1636 x Hessel Herms
Ng Zwolle 24-04-1659 Hessel Harmsen j.g. ende Elsien Jans j.d. beijde tot Haerst
3]Gerrit Jans ged. 24-02-1639 x Geesien Jans Zwolle 25-04-1665
uit dit huwelijk: Jan, Willem, Geesien, Grietien
[woont op het Hanerick in Mastenbroek in 1689 volgens akte]
4]Peter Jans ged. rond 1639 x Geessijn Claessen, hij is ovl. voor 16-11-1670 vlgs f282 - 26 nov 1670 – voogden: Jan Engberts, woonachtig in het Swarte Waters Klooster, aangehuwde oom van de vaders zijde, en Arent Klaassen, wonende op de Groter Wede, oom van de moeders zijde.
5]Jantijn Jans ged. rond 1641 x 1e Egbert Claessen, 2e Hendrik Herms, 3e Lambert Herms
Gerrit Jansen te Haarst en oom van moederszijde wordt voogd op 22 april 1673 over de kinderen van deze Jantijn Jans bij Egbert Claessen verwekt.
Jan Engberts is DAN de NEEF van VADERSzijde en wordt ook voogd.
Als Jan Engberts is overleden in 1689 wordt Gerrit Jansen KLEERMAKER te Haarst voogd – dus van VADERSZIJDE
We hebben hier TWEE x een Gerrit Jansen in Haarst.
De een als voogd van MZ [1673],
de andere als voogd van VZ en kleermaker van beroep [1689].
En … een Gerrit Jansen die in 1689 op het Hanerick woont in Mastenbroek volgens akte van 20-04-1689. Maar deze kan dezelfde zijn als die uit 1673 zoals je al aangeeft - hij is igg de broer van Jantijn, dat blijkt uit de akte.
DAN . . . .
Gerrit Jansen te Haarst is voogd van moederszijde op 14 april 1703
over het kind van Jantijn Jans en haar 2e man Hendrik Herms.
Hij neemt de plaats in van Hessel Herms die is overleden voor 26 juni 1675 – de andere voogd is Willem Westra [uit Zalk].
Wie is deze Gerrit!
Een andere dan Gerrit Jans x Aaltje Egberts
– dat is al Bouwmeester in 1695 volgens aantekening in ORA Zwollerkerspel –
En Gerrit Bouwmeester is de zoon van onderstaande:
Zwolle NG febr. /13-04-1637
Jan Willems, Willem Jacobs s. tot Barckum en
Grietien Willems, Jacob Egbers n.w. tot Haerst
- uit dit huwelijk: gedoopt NG Zwolle
- Geesje 18-09-1638
- Willem 24-10-1639
- Aaltje 23-08-1640
- Willem 19-06-1642
- hiaat - mogelijk Lijsabeth
- Peter ged 9-06-1652 Ouders Jan Willems en Grete w. te BERKUM
- Gerrit ged 19-02-1657 Ouders Jan Willems en Griete Willems w. te HAARST
f92 - 17 mei 1686 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Klaas Henricks en Lambert Hermsen.
In het Gericht is verschenen Jan Willemsen, woonachtig tot Haarst, wel enigszins "kranck an zijn ligchaam", maar zijn verstand volkomen machtig. Hij maakt een testament.
Ten eerste institueerde en nomineerde hij testator tot zijn enigste en universele erfgenamen "voor eerst" zijn vier kinderen, met name(n) Peter, Gerrijt, Geesjen getrouwd aan Gerrijt Jansen, en Lijsebet, en dan nog zijn zaliger dochters Aaltjen Jansens kinderen, in echte geprocreerd bij Henrick Hessels, met name(n) Lijsebet, Willem, Jan en Henrick Henricks in gezeide hun moeders plaats, om "alsoo" zijn erfenis in vijf gelijke [egale] porties te verdelen.
Hij legateert verder aan zijn zoon Gerrijt Jansen voornoemd ongeveer 4 morgen hooiland gelegen in 16 morgen in de boerschap Haarst in Kettels Broeck, zijnde leenhorig aan het huis de Leemkuile, en zulks ingevolge consent om daarover voor de dagelijkse Richter te mogen disponeren in dato 26 februari 1686.
Hij legateert tenslotte aan de Armen alhier 10 Caroli gulden eens, direct na zijn overlijden te ontrichten. Zonder argelist.
- Gerrijt Holt, gerichtschrijver, zal voor de comparant tekenen en zegelen.
Peter Jansen x 27-12-1684[ Helena [Leentje] Jansen]
Lijsbet Jansen en Derk Hendriks [geen X gevonde]
de kinderen van zall. Aaltjen Jansen en Hendrik Hessels [woonden in Mastenbroek]
Onderstaande is de Bouwmeester
27-02-1688 Garrit Jansen tot Haerst j.m. en
Aeltin Eghberts j.d. meede aldaer
] Fennigje gedoopt 27-1-1689 d. van Gerrit Jansen en Aaltje Egberts - Boek 701/71
2. Jan gedoopt 15-9-1691 s. van Gerrit Jansen en Aaltjen Egberts - Boek 701/120
3. Egbert gedoopt 7-2-1695 s. van Gerrit Jansen en Aeltien Egberts - Boek 701/183
4. Willem gedoopt 17-10-1697 s. van Gerrit Jansen en Aaltie Egberts - Boek 701/247
5 03-07-1701 Jacob [RBSO 702/80
6. Grietje gedoopt 10-8-1702 D. van Gerrid Jansen Boumeister en Aaltje Egberts 702/104
7. Jacob gedoopt 12-3-1709 s. van Gerrit Jansen en Aaltie Egberts - Boek 703/5
f181 - 23 dec 1695 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Derk Henriks en Gerrijt Janssen Boumeester
vlgs Zw’kerspel deel 615 f311 - 16 juni 1704
‘tot een speciale hypotheek en onderpand hun huis en hof, in dit kerspel van Zwolle in de boerschap Herfte gelegen tussen Wessel Hilbers en Gerrit Jansen Boumeister ‘
Gerrit Jansen Bouwmeester x Aaltje Egberts is dan toch niet de Gerrit Jans uit Haarst die voogd is in 1704, want de Bouwmeester woont in Herfte in 1704
Uiteindelijk blijven deze kinderen over uit het huwelijk van GJ Bouwmeester
1]Egbert Gerrits Bouwmeester - ongehuwd
2]Jan Gerrits Bouwmeester - vader van Berent
3]Grietje Gerrits Bouwmeester X Zwolle 22-03-1728 Evert Jans j.m. in Schelle met Grietjen Gerrits te Herfte
- ria van bessen
Nou, ik ben blij dat je het
Nou, ik ben blij dat je het ook zo ziet. Want dáar had ik dus die discussie met Albert over.
En dan het volgende, wat vlgs mij ook niet klopt. Heeft alleen niets meer met Gerrit Bouwmeester te maken..
Ik vraag me af of Peter er wel bij hoort als zoon van Jan Rutgers...
Jan Engberts op 't zwarte water klooster is wel getrouwd met een zus van Peter .... want Jan Engberts is aangetrouwde oom van Vaderszijde.
Maar hij is voogd van VZ over het kind van Jantijn Jans [de zus van Elsje en Gerrit] maar dus niet van MOEDERskant en als NEEF.
En aangezien Egbert Klaassens de man van Jantijn was, denk ik eerder dat Jan Engberts op het swarte waterklooster via die fam Klaassens verwant is.
Correctie:
onderstaande Aaltje hoort er wel bij!
Zwollerkerspel invnr 609 f463 - 2 sep 1676 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Hermannus Holt en Jan Herms.
In het Gericht is verschenen Aeltijn Jansen, weduwe van Lambert Driessen, woonachtig op 's Herenbroek, geassisteerd met Henrik Queisen, gerichtschrijver, als haar momber. Zij heeft over haar onmondig kind (Grietijn Lamberts), bij haar voornoemde eheman in echte verworven, tot mombers verzocht Jan Driessen, woonachtig tot Schelle, oom van de vaders zijde, en Gerrit Jansen, woonachtig tot Haerst, oom van de moeders zijde. Dewelke daarop door het Gericht verhoord zijnde, deze momberschap hebben aangenomen en beloofd na behoren waar te nemen.
Peter Jansen x 2e 27-12-1684[ Helena [Leentje] Jansen]
Lijsbet Jansen en Derk Hendriks
kinderen van Aaltjen Jansen en Hendrik Hessels [wonen in Mastenbroek]
Geen hertrouw gevonden van Aaltje
geen Grietje genoemd in het testament ...
f37 - 21 feb 1674 - Richter Emanuel van Twenhuijsen.
Keurnoten Joan Calencamp Dr. en Joannes Hillenius Dr.In het Gericht is verschenen Aeltjen Jans, woonachtig op s' Herenbroeck, weduwe van zaliger Hendrick Hessels, met Jochem Rotgers als haar hiertoe verzochte momber geassisteerd. Zij heeft tot mombers over haar 5 kinderen (Lijsebet, Willem, Berent, Jan en Hendrick Hendrix), bij haar voornoemde zaliger eheman geprocreerd en erhouden, verzocht en gesteld Frerick Hessels, oom van de vaders zijde, en Jan van Swoll, oom van de kinderen van MOEDERS zijde.
Wie is JAN van SWOL ..???
Aaltje wed. Lambert Driesen is nog een keer gehuwd, met wie... weet jij dat?
Het maakt allemaal, dacht ik niet, zoveel uit voor de lijn in de genealogie van der Horst, want Jan Gerrits van der Horst is de zoon van Gerrit Jansen en Geesjen Jans de zus van GJ Bouwmeester
Misschien inderdaad een nieuw topic openen Gerrit JAnsen uit Haarst.
En dan het volgende, wat vlgs mij ook niet klopt. Heeft alleen niets meer met Gerrit Bouwmeester te maken..
Ik vraag me af of Peter er wel bij hoort als zoon van Jan Rutgers...
Jan Engberts op 't zwarte water klooster is wel getrouwd met een zus van Peter .... want Jan Engberts is aangetrouwde oom van Vaderszijde.
Maar hij is voogd van VZ over het kind van Jantijn Jans [de zus van Elsje en Gerrit] maar dus niet van MOEDERskant en als NEEF.
En aangezien Egbert Klaassens de man van Jantijn was, denk ik eerder dat Jan Engberts op het swarte waterklooster via die fam Klaassens verwant is.
Correctie:
onderstaande Aaltje hoort er wel bij!
Zwollerkerspel invnr 609 f463 - 2 sep 1676 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Hermannus Holt en Jan Herms.
In het Gericht is verschenen Aeltijn Jansen, weduwe van Lambert Driessen, woonachtig op 's Herenbroek, geassisteerd met Henrik Queisen, gerichtschrijver, als haar momber. Zij heeft over haar onmondig kind (Grietijn Lamberts), bij haar voornoemde eheman in echte verworven, tot mombers verzocht Jan Driessen, woonachtig tot Schelle, oom van de vaders zijde, en Gerrit Jansen, woonachtig tot Haerst, oom van de moeders zijde. Dewelke daarop door het Gericht verhoord zijnde, deze momberschap hebben aangenomen en beloofd na behoren waar te nemen.
Peter Jansen x 2e 27-12-1684[ Helena [Leentje] Jansen]
Lijsbet Jansen en Derk Hendriks
kinderen van Aaltjen Jansen en Hendrik Hessels [wonen in Mastenbroek]
Geen hertrouw gevonden van Aaltje
geen Grietje genoemd in het testament ...
f37 - 21 feb 1674 - Richter Emanuel van Twenhuijsen.
Keurnoten Joan Calencamp Dr. en Joannes Hillenius Dr.In het Gericht is verschenen Aeltjen Jans, woonachtig op s' Herenbroeck, weduwe van zaliger Hendrick Hessels, met Jochem Rotgers als haar hiertoe verzochte momber geassisteerd. Zij heeft tot mombers over haar 5 kinderen (Lijsebet, Willem, Berent, Jan en Hendrick Hendrix), bij haar voornoemde zaliger eheman geprocreerd en erhouden, verzocht en gesteld Frerick Hessels, oom van de vaders zijde, en Jan van Swoll, oom van de kinderen van MOEDERS zijde.
Wie is JAN van SWOL ..???
Aaltje wed. Lambert Driesen is nog een keer gehuwd, met wie... weet jij dat?
Het maakt allemaal, dacht ik niet, zoveel uit voor de lijn in de genealogie van der Horst, want Jan Gerrits van der Horst is de zoon van Gerrit Jansen en Geesjen Jans de zus van GJ Bouwmeester
Misschien inderdaad een nieuw topic openen Gerrit JAnsen uit Haarst.
-
Als de gescande doopdatums
Als de gescande doopdatums door het HCO op Internet komen, zou ik in ieder geval de doopdatums vanaf april 1703 tot juni 1708 gaan bekijken. Dat is tussen Grietje en Jacob in. Die heb ik in ieder geval nog niet bekeken.
Wat betreft Aaltje Eghberts haar doopdatum: ik zal gaan kijken, morgenavond denk ik. Mooi, dat je al een huwelijksdatum van haar ouders hebt!
Wat betreft Aaltje Eghberts haar doopdatum: ik zal gaan kijken, morgenavond denk ik. Mooi, dat je al een huwelijksdatum van haar ouders hebt!
In mijn kwartierstaat komt
In mijn kwartierstaat komt een Willem Gerrits Bouwmeester voor. Deze komt komt met pasen 1732 met attest van Mastenbroek naar het Kampereiland. Hij trouwt op 16-10-1731 op het Kampereiland met Elisabeth Jans (Boddenberg). Dit echtpaar krijgt 6 kinderen: Gerrigje (*1733), Hendrikje (*1735), Jan (*1741), Gerrit (*1745), Egbert (*1748) en Hendrik (*1750). Deze kinderen worden ook aangeduid met patroniem Willems en geslachtsnaam Bouwmeester.In deze aardige topic komen veel personen Bouwmeester voor. Maar zou bovenstaande Willem Gerrits Bouwmeester hier een familierelatie mee kunnen hebben ?
- ria van bessen
André,
André, Willem Gerrits is lid in 1729 te Mastenbroek - aan de oude Wetering. lidmaatboekf57:Op de Oude Weteringe.[Naemen der ledematen welke ick gevonden heb in de Huijsvisitatie op den 23 Aug. 1729].x Willem Gerrits den 6 Apr. 1732 attest gegeven na het Camper Eijlandt In het Hoofdgeld van 1723 - oude Wetering wordt GEEn Gerrit NN genoemd.Het is de vraag of hij oorspronkelijk van Mastenbroek kwam of ergens anders vandaan. Bij de laatste mogelijkheid zou hij een zoon van Gerrit Jans Bouwmeester kunnen zijn, in theorie.Ik heb daar verder nog geen bewijs voor, alleen dat deze Gerrit een zoon Willem heeft laten dopen in 1697Heb je nog meer gegevens of is dit het.?
Ria,
Ria,Hartelijk dank voor je rectie. In ieder geval kunnen we zeker zeggen dat de Willem Gerrits die in 1729 op de Oude Wetering woont dezelfde is als die op het Kampereiland met Elisabeth Jans (Boddenberg) trouwt. De attestaties kloppen predcies.Ik heb niet veel meer informatie wat enige zicht op relaties met mogelijke broers/zusers van hem zou kunnen hebben. Op het Kampereiland/Kampen wordt het steeds met de geslachtsnaam Bouwmeester aangeduid.Als geen Gerrit NN in 1723 op de Oude Wetering wordt genoemd zou het mogelijk kunnen betekenen dat Willem Gerrits als boerenknecht werkte en dus van elders kwam. Probleem is helaas dat in Mastenbroek geen belijdenis van hem te vinden kan zijn (registers ontbreken), waardoor we niet weten of hij van elders kwam. M.a.w. zit dus eigenlijk vast, ondanks de uitgebreide topic over Bouwmeester.
- ria van bessen
André, heb je wel meer
André, heb je wel meer gegevens over Elisabeth Jans Boddenberg?Misschien levert dat meer op?In Dalfsen zit een Jan Jansen Boddenberg ..
Ria,
Ria,Over Jan Jans Boddenberg weet ik het volgende. Hij is (als j.m. van Lingen en wonende te Lenthe) op 13 maart1692 te Dalfsen getrouwd (N.G.) met Willemtien Harms (j.d. te Lenthe). Van dit echtpaar zijn mij 3 kinderen bekend:
- Elisabeth, doop 31 juli 1701 Dalfsen (N.G.), begr. 24 maart 1758 Kampen. Zij trouw op 20 aug.1727 te Dalfsen met Harm Klaasen. Zij hertrouwd als weduwe op 26 okt. 1731 te Kampereiland met Willem Gerrits Bouwmeester.
- Hendrik, doop 19 sept. 1703 Dalfsen (N.G.)
- Jan, doop 5 nov. 1710 Dalfsen (N.G.).Het zou mooi zijn als ergens een aanknopingspunt en/of bewijs gevonden kan worden over de voorouders van Willem Gerrits Bouwmeester.
- Elisabeth, doop 31 juli 1701 Dalfsen (N.G.), begr. 24 maart 1758 Kampen. Zij trouw op 20 aug.1727 te Dalfsen met Harm Klaasen. Zij hertrouwd als weduwe op 26 okt. 1731 te Kampereiland met Willem Gerrits Bouwmeester.
- Hendrik, doop 19 sept. 1703 Dalfsen (N.G.)
- Jan, doop 5 nov. 1710 Dalfsen (N.G.).Het zou mooi zijn als ergens een aanknopingspunt en/of bewijs gevonden kan worden over de voorouders van Willem Gerrits Bouwmeester.
- ria van bessen
André,
André,waar heb je het bewijs dat Elisabeth een Boggenberg is, als ik vragen mag?En nog een vraag ... trouwt Femmigje Harms met Evert Pruim uit Dalfsen ?én is Willem Bouwmeester overleden voor 1762 ?
Ria,
Ria, De gegevens die ik over Elisabeth heb gevonden zijn door mij zeker meer dan 20 jaar terug gevonden. toen noteerde ik nog lang niet alles. Voortschrijdend inzicht en ervaring heeft mij daarna geleerd veel nauwkeuriger vast te leggen en vooral ook juiste bronvermelding. Dit even ter zijde.Heb geen echt bewijs vanuit rechterlijke stukken gevonden. Ben afgegaan op naam en herkomst. Hiermee kom ik uit in Dalfsen. Daar komt dan Jan Jan Boddenberg voor en de link is dan snel gemaakt. Maar als je bewijs hebt wat zowel voor als tegen deze veronderstelling spreekt dan hoor ik dat graag. Ook bewijs dat aantoont dat ik het niet juist heb is van harte welkom.Inderdaad trouwt Femmigje Harms met Evert Pruim op 30 okt. 1757 te IJsselmuiden.Willem Gerrits Bouwmeester is begraven op 5 nov. 1757 te Kampen in de Buitenkerk.