Bouwmeester uit Herfte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Aha, nou dan heb ik een

Bericht door ria van bessen » 16 okt 2014, 14:12

Aha, nou dan heb ik een vreugdevolle mededeling voor je.Boddenberg klopt niet.Jammer hé .. haha.Maar ik heb nog 1 vraag om het zeker te weten; is Elisabet voor de 3e keer getrouwd met een Jan Hendriks .. en zo ja.... dan klopt het,  wat ik gevonden heb en zal ik dit zo snel mogelijk op het forum zetten. Of je mailen.. zeg het maar.   

Andre Westendorp

Dat het niet klopt vindt ik

Bericht door Andre Westendorp » 16 okt 2014, 14:19

Dat het niet klopt vindt ik niet erg hoor. Het gaat uiteindelijk om de juistheid.Mij is geen derde huwelijk van Elisabeth bekend, maar dat wil niet zeggen dat deze er niet geweest is.Je hebt me nu wel erg nieuwsgierig gemaakt hoor.

Andre Westendorp

Ria,

Bericht door Andre Westendorp » 16 okt 2014, 20:54

Ria,Schitterende vondst. Dat zijn ze inderdaad. Weet je ook wie de beide voogden zijn ?Ben ook erg nieuwsgierig naar je conclusie m.b.t. de eventuele onjuistheid van me over Elisaberth Jannessen. Bedoel of zij wel een Boddenberg is . 

ria van bessen

André,

Bericht door ria van bessen » 16 okt 2014, 20:55

André,Dit is toch de juiste .. niet dan?Dalfsen folio 140vo/141Keurnoten Remmelt van Lente en Jeremias van WijheVerschenen Gerrit Janssen en Evert Jans in qualitijt als voogden /en mede als volmagtigers van de Heeren van de Magi­straat der stad Kampen in dato den 7 juni 1770 alhier vertoont en van waarde erkent/ over de onmondige kinderen wijlen Willem Bouwmeester en Elisabeth Jannessen in leven eheluiden en verklaarden om een welbetaalde somma van pennin­gen waarvan den eersten met den laasten voldaan is te cederen en te transpor­teren sulx doende kragt dese aan en ten erflij­ken profijte van den HWG Gestr.Heer W:B: baron Sloet tot den Ruitenberg etc etc etc de halfscheijd in ses roeden hooijland gelegen in de Hooijslagen onder de markte van den Rosengaarden carspel Dalfsen waarvan Reijnt Snel de wederhalfscheijd toebe­hoord, alles ingevolge van conditien van verkopingen in dato den 8 octob. 1769 en approbatie van den Hoog Agbare Magistraat der stad Campen in dato den 12 januarij 1769 en van den Heere Verw:Landdrost van Salland van den 9 sept. 1769 sijnde het selve vrij alodiaal goed sonder beswaar of uitgaande renten. Getekend door de scholtus en Geurt Jannessen uit beijder namen. Actum dalfsen den 18 Junij 1770en deze*f121 dd 26-11-1747Dalfsen den 26 nov: 1747Scholtus Jan FabiusKeurnoten: Jannes ter Rolhorst en Lubbert JansenVerschenen in den Ed. Gerigte Geurt Jannessen als oom over Fennigjen Harms en Jan Pothof voordragende dat gemelte Fennigjen Herms ouderloos sijnde geworden en nog minderjarig deselve in gevolge landregte van momberen sal moeten worden versien, waartoe de beijde comparanten sig aanbiedende en mede op ’t versoek van de onmondige dat sulx door den gerigte worde geacordeert en deselve aangesteltDecreetHet Ed. Gerigte acordeert in het gedane versoekHierop sijn nader verschenen Geurt Jannessen en Jan Pothof en hebben de momberschap met handtastinge in edes plaatse aangenomen en belooft sig te sullen gedragen als goede en getrouwe momberen volgens landregte verpligt sijn Actum Dalfsen den 26 nov. onder mijn hand en segel 1747Elisabeth is niet voor de 3e keer hertrouwd, ik was even in de war met een andere Elisabeth Jans wed. uit Emmen, maar die is RK.   

ria van bessen

Elisabeth is de dochter van

Bericht door ria van bessen » 16 okt 2014, 21:01

Elisabeth is de dochter van dit echtpaar.Hou je vast, want dit wordt erg leuk ..! deel 9 *f 131/f131v/f132 dd 16-02-1738Verw. Scholtus H. CuperKeurnoten: Hendrik Derksen en Willem JansenJannes Willems en zijn vrouw Gerritjen Geurts, de laatste met ass. momber Gerrit Kuper maken een testament op langstlevend. Hun dochters Janna en Elisabeth krijgen de Emmer Mane en nog 6 roe hooijland gelegen in de hooijslagen onder de Rosengaerde Markte. De zoon Geurt krijgt het plaatsje gent. Essink met alle het weiland en zaailand daartoebehorende met nog een morgen hooijland agter Gerrit Hoevemans huis, waarvan de weduwe van Henrik Jans het tijnde part toekomt. Hun dogter Arentje zal hebben en genieten uit het erve Rikkerink 12 morgen so hooij- als weijdelandt en ongeveer  vier en een half muddes weijland sijnde met het gemelte erve met de Hr. Vos in gemeenschap en onverdeeld goed. Zoon Willem Jannessen voor zijn aandeel zal hebben de Haarstweijde met de halve Brouwerskamp en zoon Jan zal hebben het plaatsje gent het Jannes Janz daar de Broene op woont met de halve Brouwerskamp dog indien sonder lijfserven quam te overlijden weder sal komen op sijn naastebestaande in den bloede. Behandmerkt door de testateur en getekend door de testatriesse en dewijl geen zegel gebruikten daartoe verzocht Roelof Edelijn mede getekend en gezegeld door de Verw. Scholtus en de momber.Actum Dalfsen, 16 febr. 1738 1 Janna / Jennigjen Jansens2 Elisabeth3 Geurt4 Arentje5 Willem6 Jan Janna                        (Emme)                        1701                        d.v. Jannes Willems                        66/109                                                                        Gerregien JanssenGerhardus                        (Emme)                        1704                        z.v. Jannes Willems                        66/122                                                                        Gerregien Geurts Arendina                        (Emme)                        1710                        d.v. Jannes Willems                        67/16                                                                        Gerregien Jans Jan                        (Emme)                        1714                        z.v. Jannes Willems                        67/37                                                                                                    Gerregien JanssenWillem                        (Emme)                        1714                        z.v. Jannes Willems                        67/37                                                                                                     Gerregien JanssenHendrik                        (Emme)                        1720                        z.v. Jannes Willems                        67/80                                                                                                    Gerregien Janssen Het is even niet belangrijk dat Gerregien zowel Geurts als Jans wordt genoemd. 1e huwelijk Geurt Jansen  1740-06-06 - Geurt Jansen, wedr., met Willempien Bergmans, j.d., sijn op vertoonde attestatie van Dalfsen onder de naam van de custos G. Edelijn, alhier getrouwt den 6 Junij 1740 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 731, f456. *f61 dd 02-05-1745Scholtus Jan FabiusKeurnoten: J.L. Jansen en Herm: AsmanVerschenen Geurt Jansen weduwnaar en verklaarde zich wederom te willen en moeten verandersaten en met de momberen alhier mede present te zijn overeengekomen om aan zijn twee onmondige kinderen bij wijlen zijn vrouw in egte verwekt met namen Gerrit en Lisebet Geurts voor haar moederlijk goed te sullen uitkeren ongeveer 6 morgen lands so saaij als weijde en plaggenland gelegen in de buurtschap Emme als 4 morgen den Oldenhof en een morgen bij de Cooije op de agsterste weijde en eene op het Noordbroek en binnenland, zullen de voordelen van het land komen ten voordele van de kinderen als 16 jaren oud zijn geworden en daarenboven aan de zoon 50 gls of een tweejarig peert en 30 gls tot een kleed of uitset en vorders lezen en schrijven laten leren en het meisje het najen en so bij een ander dienende ziek of sugtig wierden in het ouderlijke huis mogen inkomen en aldaar verpleegt worden tot herstelt sijnde toe. Vorders sijn mede erschenen Hendrik Jaspers en Hendrik Harms en hebben de momberschap met handtastinge in edesplaatse aangenomen en belooft sig te sullen gedragen als goede en getrouwe mombers verpligt sijn in waarheijds oirkonde hebbe ik Scholtus desen getekent en gesegelt – Actum Dalfsen den 2 meij 1745 1745-05-23 - Geurt Jansen, wedu. van Willempje Bergmans, in Emmen, met Jannigje Jansen, j.d. in Oud-Leussen onder Dalfsen, sijn op attestatie van Dalfsen alhier getrouwt den 23 Meij 1745 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 731, f457 Ng Dalfsen 30 April 1745- Gerrit Janssen, wedr. van Willempje Bergmans in Emmen, met Jannichje Janssen J.D. in Oudleusen.  *f121 dd 26-11-1747Dalfsen den 26 nov: 1747Scholtus Jan FabiusKeurnoten: Jannes ter Rolhorst en Lubbert JansenVerschenen in den Ed. Gerigte Geurt Jannessen als oom over Fennigjen Harms en Jan Pothof voordragende dat gemelte Fennigjen Herms ouderloos sijnde geworden en nog minderjarig deselve in gevolge landregte van momberen sal moeten worden versien, waartoe de beijde comparanten sig aanbiedende en mede op ’t versoek van de onmondige dat sulx door den gerigte worde geacordeert en deselve aangesteltDecreetHet Ed. Gerigte acordeert in het gedane versoekHierop sijn nader verschenen Geurt Jannessen en Jan Pothof en hebben de momberschap met handtastinge in edes plaatse aangenomen en belooft sig te sullen gedragen als goede en getrouwe momberen volgens landregte verpligt sijn Actum Dalfsen den 26 nov. Onder mijn hand en segel 1747 1757-10-30 - Evert Pruim j.m. van Dalfzem met Femmigje Harms, getrout alhier met attestatie van Dalfzem en ’t Camper Eiland - (Onder)trouw IJsselmuiden, RBSO 668.
16-10-1757 Dalfsen  Evert Pruim J.M. van Dalfsen, met Fennichje Harmens J.D. van 't Camper Eijland.  deel 10 f593 dd 12-10-1761Scholtus Jan FabiusKeurnoten: Berent Derks en Gerrit JansenVerschenen Evert Pruim en zijn huisvrouw Fennigjen Harms en verklaarden om een welbetaalde somma van penningen te cederen en te transporteren aan en ten erfelijke profijte van Reijnt Snel en zijn huisvrouw en erfgenamen ten eerste 1/12 part in drie roeden hooiland gelegen in de Hooijslagen onder de Rosengaarden, 1/12 part in een kamp weideland de Mane genaamd gelegen in de buurtschap Emme en den nog 1/12 part uit ¼ part in de caterstede het Broenen mede gelegen in Emme alle in ’t carspel Dalfsen zijnde vrij alodiaal goed en zonder bezwaar of uitgaande renten als Heren Schattingen. Getekend en gezegeld door de Scholtus benevens de comparant uit beider naam.Actum Dalfsen den 12 Octob: 1761*f636/f637 dd 01-11-1762Scholtus Jan FabiusKeurnoten: dH: Hendk: Meulman en Casper WesterveldVerschenen Gerrit Jannessen en Jannegjen Jansen eheluiden tutore marito, Evert Jans en Geurt Jannessen als mombers over de kinderen van wijlen Willem Bouwmeester en Elisabet Jannessen en verklaarden om een welbetaalde ontvangen somma van penningen te cederen en te transporteren bij deze aan en ten erfelijke profijte van Jan Harms Dijk en Reijnt Snel en zijn huisvrouw en erfgenamen de eerste compt. een vierde part en wegens de laatsten een vierde part in Een min een twaalfde part in de caterstede het Jannes Jans of anders het Broenen [Bruine] genaamd gelegen in de buurtschap Emme carspel Dalfsen zijnde vrij alodiaal goed en zonder bezwaar of uitgaande renten als Heren Schattingen, doch voor een gedeelte tiendbaar, verder met zijn lusten en lasten, raad en onraad als van ouds daartoe gehorende. Getekend en gezegeld door de Scholtus. Actum Dalfsen den eersten Novembr. 1762f338/339 dd 30-08-1754Scholtus Jan FabiusKeurnoten: Pr. Hend: Kronenberg en Jan Geurt KoningVerschenen Jan Jannessen en verklaart volgens conditien van verkoping op den 16 dec. 1749 te cederen en te transporteren benevens sijne mobile goederen aan zijn zuster Arentjen Jannessen wed. wijlen Hermen Dijk alle zijne vaste goederen bestaande in een boerenplaatsjen, het Jannes Jan, en de halve Brouwerskamp gelegen in Emme dit tengevolge testament van wijlen zijn vader en moeder zal. aan hem bewezen en voorzover hij daarin toe geregtigt was. Mede getekend door H.Kronenberg. Actum Dalfsen Hier hou ik het even bij, want je kunt dit eerst even goed tot je door laten dringen en evt. vragen/opmerkingen geven.    

Andre Westendorp

Ria,

Bericht door Andre Westendorp » 16 okt 2014, 21:15

Ria,Heel hartelijk dank. Heb je ook een pd gestuurd.

ria van bessen

Evert Jans de voogd kan deze

Bericht door ria van bessen » 16 okt 2014, 21:27

Evert Jans de voogd kan deze zijn .. Zwolle 22-03-1728 Evert Jans j.m. in Schelle met Grietjen Gerrits te Herfte 't vereijste Consent is van wedersijds ouders ingekomen den 11 Maart 1728Grietje heeft een broer WILLEM - die ik al eerder noemde... OUDERS27-02-1688 Garrit Jansen tot Haerst j.m. enAeltin Eghberts j.d. meede aldaer 1] Fennigje gedoopt 27-1-1689 d. van Gerrit Jansen en Aaltje Egberts  - Boek 701/71
2. Jan gedoopt 15-9-1691 s. van Gerrit Jansen en Aaltjen Egberts  - Boek 701/120
3. Egbert gedoopt 7-2-1695 s. van Gerrit Jansen en Aeltien Egberts  - Boek 701/183
4. Willem gedoopt 17-10-1697 s. van Gerrit Jansen en Aaltie Egberts - Boek 701/2475 03-07-1701 Jacob     [RBSO 702/806. Grietje gedoopt 10-8-1702 D. van Gerrid Jansen Boumeister en Aaltje Egberts 702/104
7. Jacob gedoopt 12-3-1709 s. van Gerrit Jansen en Aaltie Egberts  - Boek 703/5

Andre Westendorp

Zou er nog een mogelijkheid

Bericht door Andre Westendorp » 17 okt 2014, 14:13

Zou er nog een mogelijkheid zijn om te bewijzen dat deze Evert Jans inderdaad diegene is die we kunnen aannemen ? En hoe zou te bewijzen zijn dat Willem (gedoopt in 1697) de Willem Gerrits Bouwmeester is ? Het lijkt allemaal te kloppen, maar toch.Gezien de kinderen (in volgorde van ouderdom Gerrigje (1733), Hendrikje (1735), Jan (1741), Gerrit (1745), Egbert (1748) en Hendrik (1750)) zou je zeggen dat de wederzijdse ouders mogelijk kunnen zijn:- Jan en Gerrigje- Gerrit en Hendrikje.Jan en Gerrigje klopt met de ouders van Elisabeth.

ria van bessen

André, ik denk ook niet dat

Bericht door ria van bessen » 17 okt 2014, 16:32

André, ik denk ook niet dat het klopt, Willem als z.v. die Gerrit uit Herfte, want zoals ergens in dit topic staat vermeld, heeft Egbert Gerrits Bouwmeester alleen zijn zus Grietje [x Evert Jans] en zijn broer Jan als erfgenamen...Na wat verder snuffelen vond ik nog deze.Ng HattemSarris, Teunnis, jm, van: ... onder-/trouwt op 09 05 1733 / 31 05 1733 met: Janna Gerritsz, jd, van: ...  610Kampen RAK 101FOLIO: 287DATUM: 23-05-1746onderwerpKinderbewijs onroerend goedn.v.t. comparantenSarris, Theunis Wdn. van Janna Gerrits Vader Gerrits, Harmen Voogd Gerrits, Jan Voogd Bouwmeester, Willem Voogd samenvattingComparant verklaart voor zijn minderjarige kinderen Marrigien, Gerrigien en Sarris Theunissen als moeders erfdeel te hebben gereserveerd een bedrag van ƒ20 c.g. ieder en ƒ24 c.g. samen voor de lijfstoebehoren en enkele zilveren/gouden voorwerpen. Hij belooft te doen wat een goed vader verplicht is, waarmee de voogden tevreden zijn.het patroniem klopt wel met dat van Willem. Lidmaat Kampereiland :1731 op Kersttijd - Teunis Serris 1736 op Pinxteren attest. van Hattem - Teunis Sarris, echtg. van Janna van Zallik - Vertr. met att. na MastebroekIemand heeft in mijn transcriptie achter Janna het patroniem Jans tusssen haakjes gezet ... ? het rommelt evengoed, want hoe kun je in 1731 al lid zijn en dan nog weer in 1736 binnenkomen als lid ... ?NG Kampereiland15 mei 1746 ondertrouwden met attest. van ZalkTeunis Sarris, wedn. van 't Eiland,Janna Jans, j.d. van Zalk.getrouwd in de G.K. Kampereiland 5 juni 1746. 7 apr 1748 ondertrouwden met attest. van MastebroekTeunis Serris, wedn. van 't Eiland,Hendrikje Wessels, j.d. van Mastebroek.getrouwd in de G.K. Kampereiland 28 apr. 1748.  

Andre Westendorp

Ria, heb je een pb gestuurd.

Bericht door Andre Westendorp » 18 okt 2014, 15:17

Ria, heb je een pb gestuurd.André Westendorp

Plaats reactie