Bouwmeester uit Herfte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

André,

Bericht door ria van bessen » 19 okt 2014, 13:02

André,De voogden Hendrik Jaspers en Hendrik Herms bij de hertrouw van Geurt Jansen Hendrik Jasper is getrouwd met een zus van Willemtjen [Hendriks] Bergman* Hendrikje is d.v. Hendrik Bergman en zus van Willemtjen *f160/161 dd 19-12-1748Scholtus Jan FabiusKeurnoten: B. van de Weteringe en Hendrik JansenVerschenen Jasper Hendriks Hofman, benevens Gerrit Smit, en Berent Hendriks Gansepanne en verklaarden samen te zijn overeen gekomen en geacordeert om een schifting en scheijdinge te maken over de boedel so Jasper Hendriks Hofman met zijn drie broers en zuster thans in gemeenschap bezitten en wel in dier voegen gemelte Jasper Hendriks in den gehelen boedel sal blijven sitten mits an drie broeders met name: Willem, Jan en Abert [Albert] Hendriks en zuster Evertjen Hendriks eens voor al zal uitkeren aan ieder een sa: van 150 cgls en daar en boven aan de suster een bedde met sijn toebehoren en aan ieder een eijken kiste en dan nog onderhouden in kost en klederen tot 17 jaeren toe en inmiddels lesen en schrijven laten leren en so een van de kinderen minderjarig sijnde mogte komen te sterven sullen egaal met malkander erven, vorders sal Jasper Hendriks de beloofde sa: moeten uitkeren als sijn broeders en susters 17 jaaren oud sijn of die penningen verrenten tegens behoorlijke rente so en in dier voegen als tesamen kunnen goedvinden. Vorders is mede erschenen Gergjen Evers wed. wijlen Hendrik Bergman met Geurt Jannessen als momber geassisteert als bestemoeder over Jasper Hendriks en desselfs broeders en suster en verklaarden dat bovenstaande acoort aangaande de verdeling mede acoordeerde en  dat daarenboven dan wel expresselijk dat Jasper Hendriks uit haare goederen sal trekken en alleen profiteren twee morgen hooijland gelegen in de buerschap Emme den Brogtskamp en een morgen de Weglinkhorst genaamt. En eijndelijk sijn mede erschenen Gerrit Smit en Berent Hendriks Gansepanne en hebben met handtastinge de momberschap angenomen en belooft sig te sullen gedragen als goede en getrouwe momberen verpligt sijn volgens Landr: In waarheijdsoirkonde hebbe ik scholtus desen getekent en gesegelt En Hendrik Herms is getrouwd met Janna Jansen.Ik ga ervanuit dat zij de zus is van Elisabeth Jansen en ook van Geurt Jansen. Geurt wordt ook wel Gerrit genoemd. Geurt hertrouwd met Jannigjen Jansen. In dew combi wordt hij ook wel Gerrit genoemd, zie de aktes hieronder. Wat Femmigjen Herms betreft, die uit Dalfsen dan.Zij kan niet die  Femmigjen uit Ijsselmuiden/Kampereiland zijn, want die had al voogden toen haar vader overleed. Er kunnen wel voogden worden toegevoegd, vanwege of door andere oorzaken, maar waarom dan in Dalfsen en niet Kampen ...Weet je wanneer Elisabeth Jans de vrouw van W. Bouwmeester is overleden?O jaen Gerrigje de moeder van Geurt die wisselend Jans of Geurts wordt genoemd is volgens mij de zus van Janna Geurts / ook wel Jans genoemd / die met een Snel is getrouwd. 

Andre Westendorp

Elisabeth Jans is begraven te

Bericht door Andre Westendorp » 19 okt 2014, 13:41

Elisabeth Jans is begraven te Kampen  (in de Buitenkerk) op 24 maart 1758.Verder begrijp ik nog niet goed hoe het zit met je opmerking over Femmigje Harms.Uit onderstaande erfuiting (RA Grafhorst) heb ik de indruk dat zij verwant zal zijn aan Cornelis Claasen, Adolf Claasen (zijn beide broers). Daar haar vader Harmen Klaasen is (getrouwt geweest met Elisabeth Jans) zal ook hij een broer van gemelde 2 broers zijn.Wij Reutger Peters Velthuis en Gerrit Lugies Coops, schepenen in Grafhorst, doen cond en certificeeren, dat voor ons verchenen zijn Cornelis Claasen en Jannigje Jans, ehelieden, alsmede Adolf Claasen en zijn huisvrouw Aeltien Peters, bekende voor haar en haarlieder erfgenamen, opregt en deugdelijk schuldig te wesen aan de minderjarige kinderen met namen Jan Harms en Femmegien Harms, een somma van 300 caroli guldens a 20 stuivers het stuk, spruytende ter sake van een maagscheyt uytkoop en eenige ontvangen penningen bij haar comparanten en burgemeester Jan Harms als voogd over de minderjarige boven genommineerde kinderen gecontracteerd. Welke 300 guldens belooft worden te verrenten tegens 3 diergelijke guldens van het hondert 's jaars. En dat van jaar tot jaar tot de volkomen aflosse toe, die van de een en ander kant, een vierendeel jaars voor den verschijndag zal mogen en moeten aengekondigt worden. Welke somma sijlieden, een voor al en alle voor een, verbinden haar personen en goederen, geen uytgesondert. En wel speciaal stellen tot een hypotheek of onderpand haarlieden erve en where, gelegen onder Grafhorst, genaamt de Camp, om in cas van wanbetaling daarop kost en schadeloos te kunnen verhalen. Het bovengenoemde capitaal en alle verlopen interesse renuntierende alle exeptie, maar in spetie de exceptie.
In waarheid oircond hebben wij schepenen voornoemt ieder ons zegel hier doen aenhangen en door de subcriptie onser secretaris doen behoogtigen.
Actum Grafhorst den 19 july anno 1742.
Grafhorst den 6 december 1757, is in den gerigte gecompareerd Evert Pruym, in huwelijk hebbende Femmegien Harms, en bekende van dese nevens haaren obligatie, nevens al de verschenen intresse ten vollen voldaan te wesen, zonder argelist.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 19 okt 2014, 14:12

bericht 2lidmaatboek Mastenbroekx Hendrikje Wessels filia van Wessel Kock  1748 den 8 Septb. attest. gegeven na Camper Eijland.  N.B. Hendrikje Wessels getrouwt aan Teunis Serris.  Zijn naderhand met attest. van Camper Eijland weder ingekomen en  vervolgens 1 Meij 1757 na IJsselmuijden gaan woonen.  1759 den 10 April aan voorsch. persoonen attestatie na IJsselmuijden  verleent.

ria van bessen

De Femmigjen uit Dalfsen - is

Bericht door ria van bessen » 19 okt 2014, 14:13

De Femmigjen uit Dalfsen - is ouderloos in 1747, ouders zijn beiden overleden.Geurt kan heel goed oom zijn van deze Femmigjen omdat hij én verwant is geraakt aan de Bergman/Snel én door zijn 2e huwelijk met Jannigjen Jans. Zij is dus NIET die uit IJsselmuiden - als die haar moeder nog leeft.En haar stiefvader ... zie hieronder Het volgende: Evert Janskomt uit Kampen en is verwant aan Theunis Sarris.  NG HattemSarris, Teunnis, jm,onder-/trouwt op 09 05 1733 / 31 05 1733met: Janna Gerritsz, jd, KAMPEREILAND1731 op Kersttijd - Teunis Serris 1736 op Pinxteren attest. van Hattem - Teunis Sarris, echtg. van Janna [Jans] van Zallik - Vertr. met att. na Mastebroek  kAMPEN 610 RAK 101FOLIO: 287 DATUM: 23-05-1746 Sarris, Theunis  Wdn. van Janna Gerrits Gerrits, Harmen Voogd Gerrits, Jan Voogd Bouwmeester, Willem  Voogd Comparant verklaart voor zijn minderjarige kinderen Marrigien, Gerrigien en Sarris Theunissen als moeders erfdeel te hebben gereserveerd een bedrag van ƒ20 c.g. ieder en ƒ24 c.g. samen voor de lijfstoebehoren en enkele zilveren/gouden voorwerpen. Hij belooft te doen wat een goed vader verplicht is, waarmee de voogden tevreden zijn.  NG Kampereiland15 mei 1746 ondertrouwden met attest. van ZalkTeunis Sarris, wedn. van 't Eiland,Janna Jans, j.d. van Zalk.getrouwd in de G.K. Kampereiland 5 juni 1746. AANVULLING7 apr 1748 ondertrouwden met attest. van MastebroekTeunis Serris, wedn. van 't Eiland,Hendrikje Wessels, j.d. van Mastebroek.getrouwd in de G.K. Kampereiland 28 apr. 1748. 

Andre Westendorp

Ik begrijp je opmerkingen

Bericht door Andre Westendorp » 19 okt 2014, 14:21

Ik begrijp je opmerkingen over Femmigje Harms nu. Toch wel verwarrend allemaal.Blijft het probleem/knelpunt Bouwmeester nog over. Het lijkt er op (misschien wat ver gezocht) dat Willem Gerrits Bouwmeester wel eens een broer kan zijn van de genoemde voogden Harmen Gerrits en Jan Gerrits. Teunis Sarris zou dan mogelijk via zijn eerste vrouw Janna Gerrits een zwager van Willem Gerrits Bouwmeester kunnen zijn. Hoe kijk jij, Ria, daar tegenaan ?Blijf ik nog wel met de vraag zitten waarom alleen Willem de geslachtsnaam Bouwmeester consequent heeft gevoerd en de anderen niet.

ria van bessen

Dat zou je dan eigenlijk

Bericht door ria van bessen » 19 okt 2014, 21:11

Dat zou je dan eigenlijk gewoon moeten uitzoeken, hoe die verhoudingen zijn.Eén van de voogden Gerrits moet van de kant van Teunis komen.Getrouwd met een zus van Teunis ? En de naam Bouwmeester ... het is ook apart dat Femmigjen Harms die met Evert Pruijm trouwt, zich Bouwmeester noemt ...of er is een verklaring... Ik zal kijken of ik die Femmigjen in Dalfsen kan traceren.De andere voogd is Jan [Jansen] Pothof. De naam Femmigjen komt ook bij de Snellen voor. De schoonmoeder van Geurt is nl een Snel.PS - ik reageer hier omdat mijn email 'vreemd' doet. Ik heb regelmatig problemen met het beantwoorden.    

CeesB

Ria,

Bericht door CeesB » 30 okt 2018, 14:31

Ria,Voor mijn schoonzus in Canada zoek ik naar de Bouwmeesters en de inhoud van dit draadje heeft me goed geholpen. Nu zie ik voortdurend citaten uit oude rechterlijke archieven dus ik gok erop dat u daar toegang tot heeft. Kunt u me helpen aan de gehele documenten, die u en Janny Lalkens noemen in deze discussie? Het gaat om het volgende:Zwollerkerspel inv.nr.627 F264 en F265 11 maart 1776Dalfsen deel 11 folio 27 19 juli 1764Zwollerkerspel F449 28 juli 1723Boek 652 (dit is de oude nummering) 50e penning F62 Bewerking Henri Wolf c.s. (Janny) 4 april 1739Zwollerkerspel deel 615 F311 16 juni 1704idem F354 14 maart 1705idem F92 17 mei 1686Ik hoop niet dat ik overvraag maar de afstand is een beetje een probleem.Bij voorbaat hartelijk dank en met vriendelijke groet,Cees Barthel uit Leidencees.barthel at online.nl  

ria van bessen

Je kunt ook dit verzoek bij

Bericht door ria van bessen » 30 okt 2018, 15:05

Je kunt ook dit verzoek bij het HCO neerleggen, dan krijg je een copie van de originele akte, wat wel net zo leuk is dan een transcriptie? Wat dat gaat kosten, is me onbekend, maar daarvoor kun je eerst contact opnemen met het HCO.

CeesB

'k Had gehoopt dat je ze zo

Bericht door CeesB » 30 okt 2018, 15:09

'k Had gehoopt dat je ze zo uit je mouw zou schudden...Maar goed, de weg naar het HCO is mij bekend ;)

ria van bessen

Dat kan ik ook wel, maar dat

Bericht door ria van bessen » 30 okt 2018, 16:07

Dat kan ik ook wel, maar dat zijn wel transcripties geen foto's.

Plaats reactie