Klaas Peters Zeelte-Sjoukje Tiessen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gast

Klaas Peters Zeelte-Sjoukje Tiessen

Bericht door Gast » 04 okt 2005, 10:28

Wie kan mij verder helpen? Klaas Peters en Sjoukje zijn de ouders van o.m. Jannes Zeelte geb. Steenwijkerwold 1817, gehuwd in Vledder 1844 met Elisabeth Dassen. Ik Kan over dit echtpaar niets vinden.

Egbert Lantinga

Beste Anne-Miek,Deze niet

Bericht door Egbert Lantinga » 04 okt 2005, 15:50

Beste Anne-Miek,
Deze niet algemene naam heeft me nieuwsgierig gemaakt. Bij de naamsaanneming in 1811 heeft Klaas Pieters zijn al bestaande achternaam Seelte definitief aangenomen. Later komen we alleen maar Zeelte tegen, net als in Friesland. Daar heb ik echter niemand kunnen vinden die deze achternaam heeft aangenomen. Interessant is wel dat in 1815 in Haskerland ene Jan Pieters Zeelte op 56-jarige leeftijd overleden is. Mogelijk een broer? Hij heeft in ieder geval gewoond in Sint Johannesga en Nijehaske. Ik kan je in ieder geval niet verder helpen. Waarschijnlijk ben je toch op de overlijdensakte aangewezen. Binnen een paar dagen heb je hem via het HCO in huis.
Nog even dit: Klaas Pieters en Sjoukjen Tiesen woonden in ieder geval voor 1811 in IJsveen (Eesveen) en lieten hun kinderen in Steenwijk dopen. In het Bevolkingsregister van 1795 komen ze daar echter nog niet voor.

Groet,
Egbert

Egbert Lantinga

Beste Anne-Miek,Toevallig

Bericht door Egbert Lantinga » 05 okt 2005, 18:16

Beste Anne-Miek,
Toevallig kwam ik zojuist de naam Jan Zeelte tegen in de Personele Quotisatie 1750 van Steenwijkerwold. Gelet op alle namen kan het haast niet anders dat in dit gezin de vader (Peter) en de grootouders van Klaas Peter voorkomen (in de Volkstelling 1748 werden helaas weinig achternamen vermeld):
http://www.historischcentrumoverijssel. ... offset=102

Groet,
Egbert

Egbert Lantinga

De link werkt niet, dus

Bericht door Egbert Lantinga » 05 okt 2005, 20:03

De link werkt niet, dus hierbij:
huisgezin Jan Arens en Geesjen Claassen.
kinderen boven 10 jaar Peter.
kinderen beneden 10 jaar ---.
knechten en meiden ---.
inwonenden en kostgangers ---.
plaats Schoutambt Steenwijk, Steenwijkerwold - Westeinde

Egbert Lantinga

Er lijkt mij maar 1 plaats

Bericht door Egbert Lantinga » 05 okt 2005, 23:04

Er lijkt mij maar 1 plaats waar deze ontbrekende stukjes te vinden zijn: de DTB-boeken van Steenwijkerwold. Hiervan bestaan nog geen indexen, maar ik heb plannen in die richting en zal de volgende keer in het HCO beginnen met het maken van foto's. Ik heb zelf in mijn kwartierstaat ook nogal wat hiaten in Steenwijkerwold.
Gelukkig heb ik inmiddels al wel de lijn compleet van mijn voornaam: deze is afkomstig van Egbert Ties, diaken van de Gereformeerde kerk te Steenwijkerwold in 1674 en via Egbert Harms Bakker in 1786 Weststellingwerf binnengekomen.

Groet,
Egbert

Egbert Lantinga

Van Steenwijk heb ik de

Bericht door Egbert Lantinga » 06 okt 2005, 11:26

Van Steenwijk heb ik de indexen van de doop- en trouwboeken, alleen van Steenwijkerwold bestaan ze niet. Laat maar weten welke personen je zoekt uit Steenwijk, Zuidveen, Kallenkote, Onna, 't Verlaat en IJsveen.

Groet,
Egbert

Egbert Lantinga

Geert Jans Oost en Trijntje

Bericht door Egbert Lantinga » 10 okt 2005, 14:27

Geert Jans Oost en Trijntje Thomas (wonende te Onna), tr. Steenwijk 1768, lieten inderdaad in 1771 te Steenwijk een dochter Hendrikje dopen. Verder: Jan (1769/1775), Hilligje (1773), Lummigje (1778).
Geert is in 1741 gedoopt als zoon van Jan Oost(en) en Hilligjen Geerts (wonende te Onna), tr. Steenwijk 1741.
De kinderen en ouders van Jan Herms Bezembinder zijn te vinden op: http://members.chello.nl/j.v.d.knokke/g ... r.htm#II.1

Groet,
Egbert

Albert Aalderson

Hallo Anne-MiekEgbert

Bericht door Albert Aalderson » 30 okt 2005, 21:51

Hallo Anne-Miek

Egbert Klaassen Zeelte is mijn voorvader ten tijde van zijn huwelijk op 28 april 1836 te Steenwijkerwold was zijn vader nog in leven (Klaas Peters Zeelte) zijn moeder Sjoukje Tiessen was toen al overleden.
Wellicht is er een kans dat op zijn overlijdensakte de namen van zijn ouders vermeld staan.

Groeten Albert

Albert Aalderson

Hallo Anne-MiekIn de database

Bericht door Albert Aalderson » 31 okt 2005, 22:19

Hallo Anne-Miek

In de database van Genlias heb ik het overlijdensjaar van Sjoukje Tiessen gevonden.
Ze is overleden in 1835 in Steenwijkerwold aktenr.7

Groeten Albert

Egbert Lantinga

In het doopboek van

Bericht door Egbert Lantinga » 08 dec 2005, 13:37

In het doopboek van Steenwijkerwold vond ik nog het volgende:
Gedoopt op 21 juli 1695 Peter, zoon van Arent Hendriks Seelte op de Wetering.

Groet,
Egbert

Plaats reactie