Klaas Peters Zeelte-Sjoukje Tiessen
-
Hallo Anne-MiekOmtrent
Hallo Anne-Miek
Omtrent Sjoukje Tiessen kwam ik bij toeval de volgende gegevens tegen in mijn bestanden, volgens mij is het de door ons gezochte persoon
Jan MENGER
~ 1715 - ?
? BEROEP: sobere arbeider
? GEBOORTE: ~ 1715, ?
? OVERLIJDEN: ?, ?
Gezin 1 : Onbekend
? HUWELIJK: ~ 1735, ?
1. +Namme Jans
2. +Jacob Jans
3. +Jan Jansen MENGER, (ALIAS)
Jan Jansen MENGER, (ALIAS)
~ 1735 - ~ 1775
? GEBOORTE: ~ 1735, Vinkega
? OVERLIJDEN: ~ 1775, Vinkega
Gezin 1 : Jacobje Piers
? HUWELIJK: 14 feb 1756, Wolvega
1. +Thijs Jans NIENHUIS
2. +Jan Jansen MENGER
3. +Pier Jans MENGER
4. +Hanne Jans MENGER
5. +Harmen Jans MENGER
Thijs Jans NIENHUIS
____ - 7 feb 1814 huwelijk
? DOOP: 4 nov 1757, Vinkega
? OVERLIJDEN: 7 feb 1814, Steenwijkerwold
Gezin 1 : Vroukje Joannes NIENHUIS
Doop 1 nov.1752 Peperga Overl.27 mei 1815 Steenwijkerwold
? HUWELIJK: 20 sep 1778, Peperga
1. Sjoukje Thijssen
2. Jeltjen Thijssen
3. Aaltjen Thijssen
4. Jan Thijssen NIJENHUIS
5. Jannes Thijssen
Sjoukje Thijssen
12 nov 1778 - ?
? GEBOORTE: 12 nov 1778, Peperga
Kun je het allemaal nog volgen ?
De verwarring aan gebruikte namen is wel compleet vind je niet.
Sjoukje heeft ws.de namen van 2 broers aan haar eigen zonen gegeven.
Peperga is geloof ik nog Steenwijkerwold dus het zou een koud kunstje zijn om achter de namen te komen van de moeder van Sjoukje.
Misschien is er een forumlid die dat voor ons kan doen.
Hartelijke groet Albert
Omtrent Sjoukje Tiessen kwam ik bij toeval de volgende gegevens tegen in mijn bestanden, volgens mij is het de door ons gezochte persoon
Jan MENGER
~ 1715 - ?
? BEROEP: sobere arbeider
? GEBOORTE: ~ 1715, ?
Gezin 1 : Onbekend
? HUWELIJK: ~ 1735, ?
1. +Namme Jans
2. +Jacob Jans
3. +Jan Jansen MENGER, (ALIAS)
Jan Jansen MENGER, (ALIAS)
~ 1735 - ~ 1775
? GEBOORTE: ~ 1735, Vinkega
? OVERLIJDEN: ~ 1775, Vinkega
Gezin 1 : Jacobje Piers
? HUWELIJK: 14 feb 1756, Wolvega
1. +Thijs Jans NIENHUIS
2. +Jan Jansen MENGER
3. +Pier Jans MENGER
4. +Hanne Jans MENGER
5. +Harmen Jans MENGER
Thijs Jans NIENHUIS
____ - 7 feb 1814 huwelijk
? DOOP: 4 nov 1757, Vinkega
? OVERLIJDEN: 7 feb 1814, Steenwijkerwold
Gezin 1 : Vroukje Joannes NIENHUIS
Doop 1 nov.1752 Peperga Overl.27 mei 1815 Steenwijkerwold
? HUWELIJK: 20 sep 1778, Peperga
1. Sjoukje Thijssen
2. Jeltjen Thijssen
3. Aaltjen Thijssen
4. Jan Thijssen NIJENHUIS
5. Jannes Thijssen
Sjoukje Thijssen
12 nov 1778 - ?
? GEBOORTE: 12 nov 1778, Peperga
Kun je het allemaal nog volgen ?
De verwarring aan gebruikte namen is wel compleet vind je niet.
Sjoukje heeft ws.de namen van 2 broers aan haar eigen zonen gegeven.
Peperga is geloof ik nog Steenwijkerwold dus het zou een koud kunstje zijn om achter de namen te komen van de moeder van Sjoukje.
Misschien is er een forumlid die dat voor ons kan doen.
Hartelijke groet Albert
-
Anne-Miek,In het vorige
Anne-Miek,
In het vorige bericht bedoelde ik de namen van de ouders van Vroukje Joannes, wel Peperga is nog Friesland en geen Overijssel dus in Tresor nog het volgende gevonden:
Weststellingwerf, geboortejaar 1752, doopjaar 1752
Peperga en Blesdijke, Doop Herv. gem. 1675-1811
DTB: 774
Dopeling: Vroukjen
Geboren in oktober 1752
Gedoopt op 1 november 1752 in Peperga, Blesdijke
Dochter van Jannis Lijckels Nienhuis en niet genoemde moeder
Groet Albert
In het vorige bericht bedoelde ik de namen van de ouders van Vroukje Joannes, wel Peperga is nog Friesland en geen Overijssel dus in Tresor nog het volgende gevonden:
Weststellingwerf, geboortejaar 1752, doopjaar 1752
Peperga en Blesdijke, Doop Herv. gem. 1675-1811
DTB: 774
Dopeling: Vroukjen
Geboren in oktober 1752
Gedoopt op 1 november 1752 in Peperga, Blesdijke
Dochter van Jannis Lijckels Nienhuis en niet genoemde moeder
Groet Albert
-
Hallo Anne-Miek en RobertWat
Hallo Anne-Miek en Robert
Wat wordt het toch allemaal leuk ik begrijp nu goed dat de toevoeging van Thijs Jans Nienhuis als oudste kind van het echtpaar Jan Jansen Menger en Jacobje Piers op een misverstand berust (althans deze Thijs Jans).
Verder weten we nu ook dat de broers Sippe Jans en Thies Jans met 2 zusters trouwden resp. Hijltjen Johannes Nienhuis ged. 9-5-1751 en Froukje Johannes Nienhuis ged.1-11-1752 in Peperga.
Hun vader is Jannis Lijckels Nienhuis hun moeder wordt in eerste instantie niet genoemd maar wordt wel als getuige genoemd haar naam is Aaltien Harmens.
We kunnen dus onze zoektocht naar Jacobje Piers verder vergeten.
Ik zal eens contact opnemen met de samensteller van de genealogie van de fam.Menger en hem dit voorleggen.
Hartelijke groet Albert
Wat wordt het toch allemaal leuk ik begrijp nu goed dat de toevoeging van Thijs Jans Nienhuis als oudste kind van het echtpaar Jan Jansen Menger en Jacobje Piers op een misverstand berust (althans deze Thijs Jans).
Verder weten we nu ook dat de broers Sippe Jans en Thies Jans met 2 zusters trouwden resp. Hijltjen Johannes Nienhuis ged. 9-5-1751 en Froukje Johannes Nienhuis ged.1-11-1752 in Peperga.
Hun vader is Jannis Lijckels Nienhuis hun moeder wordt in eerste instantie niet genoemd maar wordt wel als getuige genoemd haar naam is Aaltien Harmens.
We kunnen dus onze zoektocht naar Jacobje Piers verder vergeten.
Ik zal eens contact opnemen met de samensteller van de genealogie van de fam.Menger en hem dit voorleggen.
Hartelijke groet Albert
-
Hallo Anne-Miek,Bijna
Hallo Anne-Miek,
Bijna gelijktijdig aan het antwoorden merk ik nu, ik heb je berichtje gelezen waarin je het hebt over de geboorteplaats van Klaas Peters Zeelte. Ik zou graag van je vernemen wat je verder over hem weet want zoals je weet is hij op zijn beurt weer de vader van mijn Egbert Klaassen Zeelte.
Groet Albert
Bijna gelijktijdig aan het antwoorden merk ik nu, ik heb je berichtje gelezen waarin je het hebt over de geboorteplaats van Klaas Peters Zeelte. Ik zou graag van je vernemen wat je verder over hem weet want zoals je weet is hij op zijn beurt weer de vader van mijn Egbert Klaassen Zeelte.
Groet Albert
Beste allemaal,- Van het
Beste allemaal,
- Van het voorgeslacht van Sippe Jans heb ik dit voorjaar een uitgebreide studie gemaakt. Zie hiervoor mijn kwartierstaat, daarin o.a.:
336. Sippe (Sipke) Jans, geb. Nijeholtpade 1671, belijdenis Nijeholtpade 1701, boer te Nijeholtpade in 1749, overl. Nijeholtpade 1751, tr. ca 1700
337. Grietje Jans, Nijeholtpade, in 1761 vertrokken naar Overijssel, tr. Oldeholtpade 18-2-1753 Wybe Hendriks, Nijeholtpade, overl. Nijeholtpade 1761.
Uit dit huwelijk:
i. Jan Sippes sr, huisman te Peperga in 1749, tr. Schoukje Heines; kinderen gedoopt te Nijeholtpade: Neeltje (1740), Sippe (1742), Thies (1747)
- De stamreeks van de Zeelte's lijkt mij: Arent Hendriks Seelte - Jan Arents Seelte x Geesje Claasen - Peter Jans Seelte x ? - zonen Klaas (geb. ca 1754) en Jan (geb. ca 1759). Klaas vestigt zich in de buurt van Steenwijk en Jan vertrekt naar Friesland (zie mijn eerste e-mail).
Groet,
Egbert
- Van het voorgeslacht van Sippe Jans heb ik dit voorjaar een uitgebreide studie gemaakt. Zie hiervoor mijn kwartierstaat, daarin o.a.:
336. Sippe (Sipke) Jans, geb. Nijeholtpade 1671, belijdenis Nijeholtpade 1701, boer te Nijeholtpade in 1749, overl. Nijeholtpade 1751, tr. ca 1700
337. Grietje Jans, Nijeholtpade, in 1761 vertrokken naar Overijssel, tr. Oldeholtpade 18-2-1753 Wybe Hendriks, Nijeholtpade, overl. Nijeholtpade 1761.
Uit dit huwelijk:
i. Jan Sippes sr, huisman te Peperga in 1749, tr. Schoukje Heines; kinderen gedoopt te Nijeholtpade: Neeltje (1740), Sippe (1742), Thies (1747)
- De stamreeks van de Zeelte's lijkt mij: Arent Hendriks Seelte - Jan Arents Seelte x Geesje Claasen - Peter Jans Seelte x ? - zonen Klaas (geb. ca 1754) en Jan (geb. ca 1759). Klaas vestigt zich in de buurt van Steenwijk en Jan vertrekt naar Friesland (zie mijn eerste e-mail).
Groet,
Egbert
In aansluiting op mijn vorig
In aansluiting op mijn vorig bericht: ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan het fotograferen van de kerkboeken van Steenwijkerwold. De komende tijd ga ik dit alles goed doornemen met als uiteindelijk doel hiervan indexen in Excel te maken. Hulp is van harte welkom!
N.B. Met de maker van de website over de Menger familie heb ik nooit goed contact kunnen krijgen. Er zitten namelijk nogal wat fouten in -wat natuurlijk heel logisch is met zo'n omvangrijke database- , maar op mijn vondst van het huwelijk van Jan Harmens Menger uit Osnabruck en Claasjen Nammes in 1726 te Vledder (nrs. 312 en 313 in mijn kwartierstaat) heeft hij helaas nooit gereageerd.
Groet,
Egbert
N.B. Met de maker van de website over de Menger familie heb ik nooit goed contact kunnen krijgen. Er zitten namelijk nogal wat fouten in -wat natuurlijk heel logisch is met zo'n omvangrijke database- , maar op mijn vondst van het huwelijk van Jan Harmens Menger uit Osnabruck en Claasjen Nammes in 1726 te Vledder (nrs. 312 en 313 in mijn kwartierstaat) heeft hij helaas nooit gereageerd.
Groet,
Egbert
-
Anne-Miek,Ik heb de
Anne-Miek,
Ik heb de ondertrouw- en de trouwakte van Klaas Pieters en Sjoukje Tiessen gevonden.
Ze zijn in Steenwijkerwold getrouwd op 6 december 1802.
Klaas Pieters staat op de akte van ondertrouw vermeld als jm. te Steenwijkerwold en aldaar geboren.
Dus dat biedt ook weer perspectief.
Ik zal proberen de aktes te scannen en zal ze je mailen.
Hartelijke groet Albert
Ik heb de ondertrouw- en de trouwakte van Klaas Pieters en Sjoukje Tiessen gevonden.
Ze zijn in Steenwijkerwold getrouwd op 6 december 1802.
Klaas Pieters staat op de akte van ondertrouw vermeld als jm. te Steenwijkerwold en aldaar geboren.
Dus dat biedt ook weer perspectief.
Ik zal proberen de aktes te scannen en zal ze je mailen.
Hartelijke groet Albert
Misschien kan de
Misschien kan de overlijdensakte van Jan Pieters Zeelte (geb. ca 1759) ons verder helpen (Haskerland, marie Haske, 1815 akte nr. 1). Ik vermoed dat hij een broer is van Klaas Pieters (beiden kregen een dochter Geesje).
De familie Seelte kwam oorspronkelijk uit De Wetering, dit ligt in het westen van het schoutambt Steenwijkerwold vlakbij Blokzijl. In de trouwboeken van Blokzijl kwam ik zojuist dit tegen:
Ondertrouw 14-8-1757 Pieters Jansz J.M. op de Weteringe en Geesje Egberts J.D. te Muggenbeet.
Gelet op de datum, de plaatsen en alle namen kunnen dit heel goed de ouders van Klaas en Jan Pieters Zeelte zijn. Het doopboek van Blokzijl heb ik helaas nog niet gefotografeerd.
Gegevens in de overlijdensakte kloppen vaak niet (helemaal). De aangevers, meestal buren, kenden niet alle details. Ook een leeftijd bij overlijden, zeker bij oudere mensen, kan er zomaar een aantal jaren naast zitten.
Anne-Miek, voorzover ik alle berichten goed gelezen heb, is Tijs Jans toch een broer van Sippe Jans?
Groet,
Egbert
De familie Seelte kwam oorspronkelijk uit De Wetering, dit ligt in het westen van het schoutambt Steenwijkerwold vlakbij Blokzijl. In de trouwboeken van Blokzijl kwam ik zojuist dit tegen:
Ondertrouw 14-8-1757 Pieters Jansz J.M. op de Weteringe en Geesje Egberts J.D. te Muggenbeet.
Gelet op de datum, de plaatsen en alle namen kunnen dit heel goed de ouders van Klaas en Jan Pieters Zeelte zijn. Het doopboek van Blokzijl heb ik helaas nog niet gefotografeerd.
Gegevens in de overlijdensakte kloppen vaak niet (helemaal). De aangevers, meestal buren, kenden niet alle details. Ook een leeftijd bij overlijden, zeker bij oudere mensen, kan er zomaar een aantal jaren naast zitten.
Anne-Miek, voorzover ik alle berichten goed gelezen heb, is Tijs Jans toch een broer van Sippe Jans?
Groet,
Egbert
Sjoukje Heines is niet
Sjoukje Heines is niet gedoopt. Zij is een dochter van Heyne Wybes en Jeltje Siegers; zie onder nrs. 672 en 673 van mijn kwartierstaat. Jan Sippes sr en Sjoukje Heines waren dus bloedverwanten. Van Jeltje Siegers is geen afkomst bekend.
Groet,
Egbert
Groet,
Egbert
Jannes Lykles Nijenhuis,
Jannes Lykles Nijenhuis, Weststellingwerf
Plaats: Blesdijke
Omschrijving: stelling en boerkerie hebbende
Gezin volw: 4 en kind:
Aanslag: 55-9-0
Bron: Quotisatiekohieren 1749 (in 1777 was hij nog steeds stelling te Blesdijke)
In de Authorisatieboeken van Weststellingwerf wordt in 1735 ene Lykle Roelofs Nienhuis te Blesdijke genoemd. Dit moet zijn vader zijn want in dat jaar wordt Lykle benoemd tot curator van ene Jacobjen Jans, terwijl in 1741 Jannes genoemd wordt als erfgenaam van zijn vader die curator was van dezelfde Jacobjen Jans.
Lykle is een broer van Jan Roelofs Nienhuis, stelling te Ter Idzard in 1730. Een voorname familie al met al, waar ik wel een beetje jaloers op ben.
Groet,
Egbert
Plaats: Blesdijke
Omschrijving: stelling en boerkerie hebbende
Gezin volw: 4 en kind:
Aanslag: 55-9-0
Bron: Quotisatiekohieren 1749 (in 1777 was hij nog steeds stelling te Blesdijke)
In de Authorisatieboeken van Weststellingwerf wordt in 1735 ene Lykle Roelofs Nienhuis te Blesdijke genoemd. Dit moet zijn vader zijn want in dat jaar wordt Lykle benoemd tot curator van ene Jacobjen Jans, terwijl in 1741 Jannes genoemd wordt als erfgenaam van zijn vader die curator was van dezelfde Jacobjen Jans.
Lykle is een broer van Jan Roelofs Nienhuis, stelling te Ter Idzard in 1730. Een voorname familie al met al, waar ik wel een beetje jaloers op ben.
Groet,
Egbert