Families uit Olst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
n. van der woude

Families uit Olst

Bericht door n. van der woude » 26 nov 2005, 16:35

Kornelis Jans van Dijk, geb. Olst, mog. ged. Olst 16-1-1780, dagloner, (o)tr. Wijhe 14-1/6-2-1803 Janna Hendriks Holthuis, ged. Olst 11-11-1781.
Hij is vermoedelijk een zoon van Jan Hendriks (Koning) meier op Het Slot (ook wel Koningsplaats genoemd; een katerstede in de buurtschap Duur onder Olst) en Hendrikje Oordijk/Overdijk (zij is waarschijnlijk identiek aan Hendrikje Cnelis/Cornelis/Hente Cornelis).
De vermoedelijke vader, Jan Hendriks (Koning), is zelf mog. ged. Olst 22-1-1749 als zoon van Hendrik Jansen Koning en Janna Albers Koning.
Wie weet of deze verbinding klopt? Meer in het algemeen: wie weet meer over de families Van Dijk, Koning en Overdijk (en spelvarianten), waarschijnlijk allemaal woonachtig te Olst e.o.? Vr. gr. Nico.

ria van bessen

Hallo Nico,Op blz. 39 van het

Bericht door ria van bessen » 26 nov 2005, 23:48

Hallo Nico,

Op blz. 39 van het boek 'Geschiedenis van de familienamen in Heerde'geschreven door D. Otten staat: De aanneming van namen in 1812 is kennelijk niet geheel bevredigend verlopen. De president van de Rechtbank te Arnhem gelast in een schrijven van 17 jan. 1826 dat ingevolge een Koninklijk Decreet van 8 nov. 1825, dat 'diegenen der inwoonderen die in de gemeente Heerde geene vaste geslachtsnamen hebben' in een door hem toegezonden register worden ingeschreven. In de periode van 23-01 tot 05-05-1826 verschijnen voor burgemeester van Meurs alsnog 37 gezinshoofden.
Onder deze namen staat ook Cornelis Jans; hij neemt de geslachtsnaam van Dijk aan.

Cornelis Jans en Janna Holthuis woonden na hun huwelijk in Marle op de Hakke. Ze laten voor 1811 4 kinderen dopen in Wijhe nl een Jan, Hendrika, Marrigjen en Harmina. De anderen o.a. Egberdina is in Vorchten gedoopt. Je kunt digitaal zoeken in Heerde.
Groeten Ria van Bessen

n. van der woude

Hallo Ria; heel hartelijk

Bericht door n. van der woude » 27 nov 2005, 16:29

Hallo Ria; heel hartelijk bedankt voor je reactie. Je bericht bevat uiterst interessante informatie. Verder kreeg ik per mail een reactie van Albert Veldhuis, waarin hij laat zien, dat de in mijn vraag genoemde Jan Hendriks Koning waarschijnlijk ook onder de familienaam 'Slijkhuis" door het leven ging. Ik heb dus weer wat stof tot onderzoeken in Zwolle (al ligt er dus mogelijk ook wat in de gerechtelijke archieven van Heerde (en omstreken?). Nogmaals: bedankt. Vr. gr., Nico

ria van bessen

Hallo Nico,VOT 1748 - onder

Bericht door ria van bessen » 27 nov 2005, 20:50

Hallo Nico,

VOT 1748 - onder Duur
Hendrik de Konink en vrouw + 2 kinderen onder 10 jr.
dpb Olst - Hendrik Jans Konink X Janna Albers
22-10-1741 - Jan Derks
23-05-1745 - Jacob
22-06-1749 - Jan
30-06-1754 - Janna

Jan Hendriks wedr. van Jantje Jacobs in Duur ondertrouwt 17-01-1777 te Olst met Hendrikje [Cornelis] Oordijk jd te Olst
uit dit huwelijk:
16-01-1780 - Cornelis - mdr. Hente Cornelis
16-04-1786 - Derk - mdr. Hendrikje Knelis
1783 - Henderkien - mdr. Henderkien Cnelis
15-02-1778 - Albert - mdr. Hendrikje Oordijk

Uit het 1e huwelijk met Jantje Jacobs
04-02-1776 - Jacob
9-12-1773 - Berentien

VOT 1795 - Duur: Jan Hendriks alias Konink - daghuurder - 4 personen

VOT 1812 onder Duur
- Jannes Konink op no. 45 - 2 personen - godsdienst Hervormd
28-09-1813 - Hendrika d.v. Jannes Koning X Maria Gerrits;
Volgens Genlias overlijdt een Jannes Koning te Olst in 1816 akteno. 42

Naamsaanneming Olst
30 dec 1811 - Koning, wonende te Olst, neemt aan de naam Hendrik Theissen. Hij kan niet schrijven.
Hij laat een kind dopen in 1811 en de vermelding in het doopboek van Olst:= op 't Konings in Duur- [oftewel Koningshuis bij 2 andere dopen ]in 1809 en 1808 heet hij Hendrik Gerrits maar de moeder is in alle 3 gevallen dezelfde nl. Hendrikje Jansen.Geen huwelijk in Olst gevonden.

Er is alleen een Aart Slijkhuis in Duur wonende op de Nul - zo tegen 1800. Verder zit er geen Slijkhuis in Olst.

Wel deze:
- Olst 21 December 1799.
In ondertrouw opgenomen
Albert Jans J.M. geboren en woonagtig onder Olst. Vader Jan Hendriks, present. Moeder Hente Cornelis. Met
Lutte Evers J.D. geboren te Vodden [Vorchten?], woonagtig onder Olst. Vader Evert Jans, overleden. Moeder Elsken Keijenberg, present.
- 1800, 22 Jan. gehuwd

Met vriendelijke groeten, Ria van Bessen

ria van bessen

Hallo Nico, na wat verder

Bericht door ria van bessen » 28 nov 2005, 12:24

Hallo Nico, na wat verder speuren kwam ik er ook achter dat de laatstgenoemde trouwakte [zie vorig bericht] inderdaad later Albert Slijkhuis is. Nu is nog steeds jouw vraag niet beantwoord; is nl Cornelis Jans ook een zoon van dezelfde stamvader als Albert Slijkhuis.

In Wapenveld is overleden Kornelis Jans van Dijk op 21-01-1855 oud 74 jaar en geboren te Olst. Wanneer je het belangrijk vindt en het op prijs stelt, dan wil ik wel even kijken hier in het archief van Heerde of de ouders van de Cornelis Jan genoemd worden.
Met vriendelijke groeten, Ria van Bessen

leo moens

Mogelijk over het hoofd

Bericht door leo moens » 28 nov 2005, 13:53

Mogelijk over het hoofd gezien?.
huwde 18-4-1840
Hendrikjen Jans, 35 jaar, geb.pl. Heerde, dienstmeid.

vader, Kornelis Jans, daghuurder.
moeder, Janna Hendriks Holthuis, daghuurdersche.

Merkwaardig dat in deze akte de naam < van Dijk>
ontbreekt.

Ik vond haar niet bij Jans en Dijk, maar onder
Holthuis.

n. van der woude

Beste mensen, na

Bericht door n. van der woude » 04 dec 2005, 09:30

Beste mensen, na 'aansluitingsproblemen' kan ik het internet weer op. Daarom iets later dan verwacht: hartelijk bedankt voor alle reacties op mijn vraag over de families uit Olst. Ik kan weeer even vooruit met het onderzoek. Uiteraard blijven verdere reacties nog van harte welkom. Vr. gr. Nico

Plaats reactie