Wiilempje Everts Smid te Vollenhove

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Hallo Guus en Jan,Vandaag bij

Bericht door ria van bessen » 31 jan 2006, 20:37

Hallo Guus en Jan,

Vandaag bij mijn naspeuringen in het ambt van Vollenhove kwam ik de volgende akte tegen:

invnr. 2786 dd 25-02-1764 folio 181
Jan Timens Regelinck gehuwd met Aaltje Willems Prins en zijn broeder Albert Tijmens Regelinck verkopen aan Baron Gansneb gen. Tengnagel een huis en where vanouds genaamd de Arke met 2 hofjes, staande en gelegen op het einde van St. Jan Klooster onder het carspel van Leeuwte.

Opmerking - Als ene Cornelis een broer van deze Jan en Albert zou zijn dan zou hij vermeld moeten zijn of in ieder geval de voogden over zijn kinderen [mocht Cornelis als gehuwd overleden zijn].

Dus zou Hendrikje Sanders, die in de Leeuwte woont met zoon Albert [VOT 1748] - de vrouw van Tijmen Roelofs Regelinck zijn.
Aangezien ze kort daarvoor is overleden [1763]volgens de gegevens van Guus, is aan te nemen dat dit het huis van hun moeder was.

Conclusie - De voorouders van het geslacht Apeldoorn zijn dus hele andere mensen.

Graag jullie reactie,
Groeten Ria van Bessen

ria van bessen

Guus en Jan,Ik vergat nog te

Bericht door ria van bessen » 01 feb 2006, 11:24

Guus en Jan,

Ik vergat nog te vermelden dat Albert Timen Regelinck in de akte genoemd wordt als gehuwd met Janna Dirks.

En voor Jan, niks geen toverdoos hoor, gewoon aktes lezen en opschrijven - dus een dagje in het archief van Zwolle doorbrengen.

Maar omdat er bijna 100 jaar huwelijksaktes [tussen 1700 - 1800 ]verdwenen zijn, geeft het vrijwillig oudrechterlijk archief [waarin voogdijstellingen, verkoop van huizen, testamenten enz. ] een bron van informatie, waar anders niet achter te komen is.

Maar dat duurt even,
maar zo hoop ik de waarschijnlijk 2[!] Timen Roelofs uit elkaar te halen, hun vrouwen te vinden en ook uit te vlooien of de Cornelis Timens die Aaltje Jans Welink huwde - dezelfde is als die Cornelis Tijmens die Geertruij huwde en het lijkt erop dat ook dit 2 verschillende personen zijn, want ik kan totnutoe nog geen voogdijstelling vinden van het 1e huwelijk.

Mocht er iemand zijn die aan de hand van andere bronnen mij alvast op weg kan helpen, dan graag!
Hartelijke groet, Ria van Bessen

Guus Nijhuis

Ria,Zoals eerder vermeld

Bericht door Guus Nijhuis » 03 feb 2006, 17:48

Ria,

Zoals eerder vermeld hadden Tijmen Roelofs en Hendrikje Sanders vier kinderen, waaronder Kornelis (ged. 19-6-1718).
Voor mij staat het vast, dat de vier kinderen inderdaad uit één gezin komen gezien de namen van de vermelde ouders (steeds dezelfde), de woonplaats 't Klooster (steeds hetzelfde) en de opeenvolging van de doopdata.
Dus was er in dit gezin wel degelijk een Kornelis gedoopt. Waarom staat hij (en ook Albertje) niet vermeld bij de verkoop van het huis de Arke? Dat zou bijv. kunnen zijn omdat Kornelis al overleden is in 1764.
Ik ben het met je eens, dat er geen enkel bewijs is, dat deze Kornelis dezelfde is als Kornelis Tijmens Apeldoorn. Ik ga ervan uit, dat de vermelding (van Riet?) niet juist is.

Voorlopig had ik wel aangenomen, dat Cornelis Tijmens gehuwd met Aaltje Jans Welink dezelfde is als Cornelis Tijmens gehuwd met Geertruid Jans Nieuwenhuijzen, maar een gedegen bewijs hiervoor heb ik niet, anders dan de tijdsopvolging en de woonplaats. Ik ben benieuwd of jij hier nog meer over kan vinden.

[ 03. Februari 2006, 17:50: Bericht gewijzigd door: Guus Nijhuis ]

Plaats reactie