albert jans koopmans

Alles wat met genealogie te maken heeft.
lidy koopmans

albert jans koopmans

Bericht door lidy koopmans » 04 jan 2006, 16:11

In de armenindices van Hardenberg kwam ik Albert Jans Koopmans tegen. Hij is geboren op 15 juni 1818 in Weststellingwerf. Hij trouwde in 1844 met Rensjen Karstes Oosterhof. In 1853 is de scheiding tussen hen uitgesproken door de kantonrechter in Wolvega. De scheiding op haar verzoek omdat A.J.al een paar jaar was verdwenen.
In Hardenberg duikt hij weer op, woont samen met een vrouw en kind. Hoe kom ik daarover mer te weten. Kan ik achterhalen of hij de vader van het kind is, wie de vrouw is en wanneer en waar hij is overleden. Veel vragen, tot nu toe geen antwoorden.

ria van bessen

Hallo Lidy, Ik wil wel een

Bericht door ria van bessen » 09 jan 2006, 14:23

Hallo Lidy,

Ik wil wel een poging wagen, maar zou dan graag alle informatie die je hebt over deze Albert van je ontvangen. Hoe meer informatie - ook over zijn 1e huwelijk - hoe beter, want dan zijn er meer lijntjes.
Met vriendelijke groeten, Ria van Bessen

lidy koopmans

Hallo Ria,Albert Jans

Bericht door lidy koopmans » 13 jan 2006, 21:06

Hallo Ria,
Albert Jans Koopmans (Timmerknecht) is geboren op 15 juni 1818 te Munnekeburen als zoon van Jan Alberts Koopmans en Elizabeth (Liesbert) Pieters Luiten. Hij trouwde in 1844 met Rensjen Kartstens Oosterhof. Zij hadden 1 zoon Jan Alberts Koopmans.
Kennelijk verdween hij met onbekende bestemming rond 1849. Men heeft nooit meer iets van hem gehoord. Tot ik op mijn zoektocht naar hem de armenindices van Hardenberg vond. Rensjen Karstes Oosterhof heeft de scheiding aangevraagd, die uitgesproken is in 1853.
In de trouwakte d.d. 1 mei1869 van zijn zoon Jan Alberts met Baukje Jans Buisman staat ook dat men vermoed dat Albert Jans is overleden omdat men al jaren niets meer van hem had vernomen. Ik ben erg benieuwd of hij met de vrouw, waarover men spreekt in de armenindices, getrouwd is en of het genoemde kind van hem is.
Dit om verdere zoekpogingen te kunnen starten. Als dat al mogelijk is. Overlijdensdata moeten toch te vinden zijn? In Hardenberg kan men mij niet verder helpen.
Zijn zoon Jan Alberts is op 14 april 1892 overleden in Nijelamer. Zijn vrouw Baukje Buisman is op 2 mei 1898 met haar gezin naar Twente/Duitsland vertrokken. Burgsteinfurt?
Als je meer informatie nodig hebt hoor ik dat graag.
Groetjes Lidy.

ria van bessen

Hallo Lidy,Ik heb een

Bericht door ria van bessen » 14 jan 2006, 17:10

Hallo Lidy,

Ik heb een overlijden van ene Albert Koopman in 1908 aktenr. 73 in het ambt van Hardenberg.
Aankomende week zal ik deze akte controleren.
Met vriendelijke groeten, Ria van Bessen

lidy koopmans

Ik ben heel benieuwd. Hij is

Bericht door lidy koopmans » 14 jan 2006, 20:45

Ik ben heel benieuwd. Hij is dan wel heel oud geworden. Ik ben heel benieuwd of hij nog nazaten had en opnieuw getrouwd is geweest. Staat dat misschien ook in die aktes?
Ik wacht met spanning op je bericht.
Groetjes Lidy

ria van bessen

Hallo Lidy,Dit was dus niet

Bericht door ria van bessen » 18 jan 2006, 20:34

Hallo Lidy,
Dit was dus niet jouw Albert.
Dit was een kindje van 11 maanden en z.v. Klaas Koopman en Hendrika Slot.

Wat wel belangrijk is dat er informatie te vinden is over jouw Albert op www.historiekamer.nl
Ik heb ook www.hardenberg.nl bekeken en ook daar vind je jouw Albert, met vrouw en kind. En de naam van die vrouw staat erbij. Ga zelf maar kijken, veel succes!
Groeten Ria van Bessen

lidy koopmans

Ik kijk gelijk! Ben erg

Bericht door lidy koopmans » 18 jan 2006, 21:34

Ik kijk gelijk! Ben erg benieuwd.
Hartelijk dank voor alle moeite die je neemt!!
Groeten Lidy.

lidy koopmans

Hallo Ria,Nog even. Ik heb op

Bericht door lidy koopmans » 18 jan 2006, 21:55

Hallo Ria,
Nog even. Ik heb op de www's gekeken. Het zijn telkens dezelfde berichten van de armenindices. De echtgenote die vermeld staat is de echtgenote uit Munnekeburen, waar hij kennelijk bij weg is gelopen. Het kind dat hij met haar (Rensjen Karstes Oosterhof) had is Jan Alberts geboren 4 maart 1845. Dat kan niet het kind zijn dat in de armenindices genoemd wordt. Dat kind is in 1857 3 jaar. Rensjen Kartses Oosterhof is van hem gescheiden in 1853, via de kantonrechter in Heerenveen, omdat ze al die jaren al niets van hem had vernomen. Zij is daarna getrouwd met ene Harm Brommer.
Het raadsel wordt steeds groter. Kennelijk heeft het ambt Hardenberg geen overlijdensregisters? Kennelijk moet ik mijn zoekacties staken. Helaas, want het is voor ons familieverhaal wel iets bijzonders. Twee oude tantes van mijn man, van rond de 90, zeggen steeds, dat kan in onze familie niet gebeurd zijn!!!! Toch is het zo, vandaar dat het me ook niet los laat.
Groetjes Lidy.

ria van bessen

Hallo Lidy, bedoelde je dit

Bericht door ria van bessen » 19 jan 2006, 00:26

Hallo Lidy, bedoelde je dit?
no.125
Jan Koopman
Geboorteplaats:
Balk (gem. Gaasterland)
Bijzonderheden:
De vrouw is in 1850 van een tweeling bevallen
no 126
Albert Koopmans
Geboorteplaats:
Munnekeburen (gem. Weststellingwerf)
Geboortedatum:
15-06-1818
Huwelijkse staat:
Gehuwd met Reinske Karstes Oosterhof
Huwelijksplaats:
Wolvega
Huwelijksjaar:
04-05-1845
Ouders:
Jan Alberts Koopmans en Elisabeth Pieters Luiten
Bijzonderheden
Albert heeft in 1849 gedurende zijn zenuwzinkingsziekte onderstand genoten voor rekening van Scherpenzeel, na dien tijd heeft hij geen onderstand hoegenaamd meer gevraagd of verkregen; het gezin bestaat in 1857 uit man, vrouw en kind van 3 jaar en woonde in De Krim; de vrouw kan ook weinig of niets verdienen en zit thans wegens het verbranden van haren voet met haar been in het kussen

Groeten Ria van Bessen

lidy koopmans

Hallo Ria,De Jan uit Balk

Bericht door lidy koopmans » 19 jan 2006, 12:42

Hallo Ria,
De Jan uit Balk komt mij onbekend voor. DeAlbert uit Munnekeburen is inderdaad de verdwenen Albert. Albert en Rensjen hadden dus één zoon Jan Alberts geboren op 4 maart 1845 in Nijelamer.De genoemde ouders Jan Alberts Koopman(s) en Elizabeth Luiten kloppen ook.
Uit die armenindices zou je toch concluderen dat hij in Hardenberg ook een kind en vrouw had. Want zijn gescheiden vrouw Rensjen, is nooit uit Nijelamer weggeweest, voor een reisje misschien, maar ze heeft er altijd gewoond en is daar ook gestorven. Zij (Rensjen) is in oktober 1861 weergetrouwd met Harm Brommer.
De zoektocht moet dus verder gaan in het ambt Hardenberg.
Het mysterie gaat door.
Ria ik wens je een fijne dag en weer bedankt!
Groet Lidy

Plaats reactie