Willem Cornelis en Janna Lamberts te Langenholte
Willem Cornelis en Janna Lamberts te Langenholte
Grietje Willems, geb. Langenholte, ged. Zwolle 26-2-1730, overl. Hasselt 23-11-1827, tr. Hasselt 17-3-1756 Derk Jans van de Velde. Zij is een dochter van Willem Cornelis en Janna Lamberts. Volgens een website zijn Willem en Janna op 27 juni 1729 in Zwolle getrouwd. Ik heb dit huwelijk proberen te vinden op de computer in het HCO waar de scans te doorzoeken zijn, maar dit ging me veel te traag (wanneer komt dit project op internet?; is al tijden geleden aangekondigd). Janny Lalkens heeft voor mij kortgeleden al eens in de Vuurstedenregisters gekeken, maar dit leverde nog geen echte aanknopingspunten op. Wie kan mij helpen aan meer informatie over dit echtpaar?
Groet,
Egbert
Groet,
Egbert
-
Hallo Egbert.Nog steeds heb
Hallo Egbert.
Nog steeds heb ik niet meer kunnen vinden over Grietje en haar ouders dan een ondertrouwdatum 4-6-1729 voor haar ouders. Bron: Ondertrouwboek RBSO 730 blz. 353. Waarschijnlijk woonden ze op dat moment te Langenholte. Of ze daar altijd al woonden, weet ik niet. Als er straks na de heropening in het HCO nog microfiches te raadplegen zijn, is de snelste manier: de ondertrouw op microfiche bekijken onder een leesapparaat. Gewoon Zwollerkerspel 730 blz. 353.
Er is vast wel iemand, die dat wil doen.Mocht ik toch nog iets vinden over Grietje, dan meld ik me.
Groetend, Janny Lalkens
Nog steeds heb ik niet meer kunnen vinden over Grietje en haar ouders dan een ondertrouwdatum 4-6-1729 voor haar ouders. Bron: Ondertrouwboek RBSO 730 blz. 353. Waarschijnlijk woonden ze op dat moment te Langenholte. Of ze daar altijd al woonden, weet ik niet. Als er straks na de heropening in het HCO nog microfiches te raadplegen zijn, is de snelste manier: de ondertrouw op microfiche bekijken onder een leesapparaat. Gewoon Zwollerkerspel 730 blz. 353.
Er is vast wel iemand, die dat wil doen.Mocht ik toch nog iets vinden over Grietje, dan meld ik me.
Groetend, Janny Lalkens
- ria van bessen
Hallo Egbert,Zw'kerspelnr.
Hallo Egbert,
Zw'kerspelnr. 622 f 134 dd 16-10-1744
Willem Dijstelhof wedr. van Grietje Cornelis - hij heeft 5 onm. kinderen m.n. Rutger, Cornelis, Gerrit, Grietjen en Hillichjen. Voogden - Jan Dijstelhof oom van moederszij en Willem Cornelis oom van vaderszij.
Zw'kerspel nr. 622 f 245 dd 7-5-1746
Janna Lambers wed. van Willem Cornelis te Genne - ze heeft 2 onm. kinderen m.n. Grietjen en Gerrit. Voogden : Willem Dijstelhof oom van vaderszij en Jan Middeldorp neef van moederszij.
op folio 335 dd 10-02-1748 wordt vermeld dat
- Willem Cornelis voogd over de kinderen van Hermen Cornelis en Geertruij Hendriks is overleden, daarom wordt als voogd aangesteld Willem Dijstelhof - Voogdijstelling te vinden in nr 620 f 275 dd 01-09-1733 - onm. kinderen van Hermen en Geertrui zijn: Hendrik, Jennegien, Grietjen en Hermen.
Willem Cornelis zit in het bewonersregister onder Genne op nr. 22 folio 100
- als bewoner en huurder - hij komt van Langenholte - woont er 1½ jr. en heeft 4 kinderen - bouman - religie G.
Willem Cornelis [niet vermeld wonende] wedr. van Gerregien Gerrits - hij heeft 3 onm. kinderen - Cornelis, Hermina en IJda. Voogden - Egbert Cornelis oom van vaderszij en Arent Claessen oom van moederszij. nr. 619 f 417 dd 21-06-1729
Hopelijk kom je hier weer iets verder mee.
Als ik meer vind, dan hoor je dat nog.
Groeten, Ria van Bessen
Zw'kerspelnr. 622 f 134 dd 16-10-1744
Willem Dijstelhof wedr. van Grietje Cornelis - hij heeft 5 onm. kinderen m.n. Rutger, Cornelis, Gerrit, Grietjen en Hillichjen. Voogden - Jan Dijstelhof oom van moederszij en Willem Cornelis oom van vaderszij.
Zw'kerspel nr. 622 f 245 dd 7-5-1746
Janna Lambers wed. van Willem Cornelis te Genne - ze heeft 2 onm. kinderen m.n. Grietjen en Gerrit. Voogden : Willem Dijstelhof oom van vaderszij en Jan Middeldorp neef van moederszij.
op folio 335 dd 10-02-1748 wordt vermeld dat
- Willem Cornelis voogd over de kinderen van Hermen Cornelis en Geertruij Hendriks is overleden, daarom wordt als voogd aangesteld Willem Dijstelhof - Voogdijstelling te vinden in nr 620 f 275 dd 01-09-1733 - onm. kinderen van Hermen en Geertrui zijn: Hendrik, Jennegien, Grietjen en Hermen.
Willem Cornelis zit in het bewonersregister onder Genne op nr. 22 folio 100
- als bewoner en huurder - hij komt van Langenholte - woont er 1½ jr. en heeft 4 kinderen - bouman - religie G.
Willem Cornelis [niet vermeld wonende] wedr. van Gerregien Gerrits - hij heeft 3 onm. kinderen - Cornelis, Hermina en IJda. Voogden - Egbert Cornelis oom van vaderszij en Arent Claessen oom van moederszij. nr. 619 f 417 dd 21-06-1729
Hopelijk kom je hier weer iets verder mee.
Als ik meer vind, dan hoor je dat nog.
Groeten, Ria van Bessen
Hallo Egbert,Een zoon van Jan
Hallo Egbert,
Een zoon van Jan Derks van de Velde en Grietje Willems heet Willem. Heb jij misschien over deze Willem ook meer gegevens b.v. met wie hij gehuwd is. Ik heb n.l. het vermoeden dat deze Willem zich bij de naamsaanneming in 1811 Zondervan heeft genoemd en dus een voorouder van mij is.
met vr.gr. Dick Zondervan
Een zoon van Jan Derks van de Velde en Grietje Willems heet Willem. Heb jij misschien over deze Willem ook meer gegevens b.v. met wie hij gehuwd is. Ik heb n.l. het vermoeden dat deze Willem zich bij de naamsaanneming in 1811 Zondervan heeft genoemd en dus een voorouder van mij is.
met vr.gr. Dick Zondervan
Beste Ria,Veel dank voor deze
Beste Ria,
Veel dank voor deze informatie. Hieruit valt af te leiden dat Willem Cornelis in ieder geval twee broers Egbert en Hermen had en een zuster Grietje (ik neem aan dat in eerstgenoemde akte vaders- en moederszij omgewisseld moeten worden). Worden bij hun misschien ook nog plaatsnamen genoemd? In het Vuurstedentegister van 1682 komt de naam Cornelis helaas niet voor in Langenholte.
Groet,
Egbert
Veel dank voor deze informatie. Hieruit valt af te leiden dat Willem Cornelis in ieder geval twee broers Egbert en Hermen had en een zuster Grietje (ik neem aan dat in eerstgenoemde akte vaders- en moederszij omgewisseld moeten worden). Worden bij hun misschien ook nog plaatsnamen genoemd? In het Vuurstedentegister van 1682 komt de naam Cornelis helaas niet voor in Langenholte.
Groet,
Egbert
- ria van bessen
Hallo Egbert,Willem
Hallo Egbert,
Willem Dijstelhof woont in Ittersum en inderdaad
- Willem Cornelis is van moederszij.
Willem bewijst o.a. aan zijn voorschreven 5 kinderen voor moeders goed 2 morgen land in Diesermark gelegen, genaamd de Seilderie.
Als mogelijke ouders Willem Cornelis ?
Cornelis Willems gehuwd met Grietjen Eghbers wonende te Langenholte - zij kopen 3 1/4 m. buitendijks hooiland gelegen te Genne van de Weledele Judith van Laar. dd 28-02-1693 f 454 invnr. 613 Zw'kerspel
Met vr.gr. Ria van Bessen
[ 03. April 2006, 21:39: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Willem Dijstelhof woont in Ittersum en inderdaad
- Willem Cornelis is van moederszij.
Willem bewijst o.a. aan zijn voorschreven 5 kinderen voor moeders goed 2 morgen land in Diesermark gelegen, genaamd de Seilderie.
Als mogelijke ouders Willem Cornelis ?
Cornelis Willems gehuwd met Grietjen Eghbers wonende te Langenholte - zij kopen 3 1/4 m. buitendijks hooiland gelegen te Genne van de Weledele Judith van Laar. dd 28-02-1693 f 454 invnr. 613 Zw'kerspel
Met vr.gr. Ria van Bessen
[ 03. April 2006, 21:39: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Hallo Ria,Deze mogelijke
Hallo Ria,
Deze mogelijke ouders passen zeer goed in de vernoeming. Willem en Egbert Cornelis lijken ouder dan hun broer Hermen en evenals hun zuster Grietje krijgen zij een dochter Grietje.
Groet,
Egbert
Deze mogelijke ouders passen zeer goed in de vernoeming. Willem en Egbert Cornelis lijken ouder dan hun broer Hermen en evenals hun zuster Grietje krijgen zij een dochter Grietje.
Groet,
Egbert
- ria van bessen
Hallo Egbert, ik wil je dit
Hallo Egbert, ik wil je dit toch even laten weten.
in Langenholte 1741-1806 inwonersregister
A - Huis No. : 12
- Eigenaren der Huizen : D Heer van Almelo
- Huerluiden en bewoners: Hermen Dijk
en
Geertruid Hendriks
1744 Meij obiit de vrouw
- waar van : Lente
- hoe lange gewoont : 8
- hoe veel kinderen : 6
- koswinninge : boerwerk
- Religie : G
Volgens invnr 624 f 106 dd 27-05-1758
Verschenen Hendrik en Trijntje Herms [ Egbert Herms op 28-05]kinderen van Hermen Cornelis en Geertruij Hendriks. Zij bedanken de voogden Willem Dijstelhof en Jan Pouwels
maar volgens
f275 - 1 sep 1733 Verschenen Geertruid Hendriks, weduwe van Hermen Cornelis tot Langenholte, met Paul Vlier als momber geassisteerd. Zij heeft vier onmondige kinderen (Hendrik, Jennegien, Grietjen en Hermen), mombers: Willem Cornelis, oom van vaders zijde, en Jan Pauwels, oom van moeders zijde. [zie andere akte ivb overlijden W. Cornelis wordt W. Dijstelhof voogd]
* Het lijkt of Geertrui hertr. is met Hermen Dijk, maar dit schijnt ook een Hermen Cornelis [Dijk] te zijn [volgens opgave sig in de Busse kopen op 2 mei 1760 begr. Bergklooster]
# en zouden Trijntje en Egbert kinderen uit het 2e huwelijk kunnen zijn???
Groeten Ria van Bessen
in Langenholte 1741-1806 inwonersregister
A - Huis No. : 12
- Eigenaren der Huizen : D Heer van Almelo
- Huerluiden en bewoners: Hermen Dijk
en
Geertruid Hendriks
1744 Meij obiit de vrouw
- waar van : Lente
- hoe lange gewoont : 8
- hoe veel kinderen : 6
- koswinninge : boerwerk
- Religie : G
Volgens invnr 624 f 106 dd 27-05-1758
Verschenen Hendrik en Trijntje Herms [ Egbert Herms op 28-05]kinderen van Hermen Cornelis en Geertruij Hendriks. Zij bedanken de voogden Willem Dijstelhof en Jan Pouwels
maar volgens
f275 - 1 sep 1733 Verschenen Geertruid Hendriks, weduwe van Hermen Cornelis tot Langenholte, met Paul Vlier als momber geassisteerd. Zij heeft vier onmondige kinderen (Hendrik, Jennegien, Grietjen en Hermen), mombers: Willem Cornelis, oom van vaders zijde, en Jan Pauwels, oom van moeders zijde. [zie andere akte ivb overlijden W. Cornelis wordt W. Dijstelhof voogd]
* Het lijkt of Geertrui hertr. is met Hermen Dijk, maar dit schijnt ook een Hermen Cornelis [Dijk] te zijn [volgens opgave sig in de Busse kopen op 2 mei 1760 begr. Bergklooster]
# en zouden Trijntje en Egbert kinderen uit het 2e huwelijk kunnen zijn???
Groeten Ria van Bessen
- ria van bessen
1734 23 jan. - Harmen Dijck,
1734 23 jan. - Harmen Dijck, j.m. te Lente, met Geertruit Hendriks, wed. van Harmen Cornelis, in Langenholte zijn alhier getrouwt den 8 Febr. 1734, de proclam. gaan mede te Heino
; de erfuiting is geschiet, alsmede getoont dat de vorige man den 4 Decemb. 1732 is begraven
- Sijn Getuige seijn stiefvader,
- H.G. de huisvrouw van Jan Pauwels
- Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 731, f91.
Groeten Ria
; de erfuiting is geschiet, alsmede getoont dat de vorige man den 4 Decemb. 1732 is begraven
- Sijn Getuige seijn stiefvader,
- H.G. de huisvrouw van Jan Pauwels
- Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 731, f91.
Groeten Ria