Willem Jans Schutte , uit Haerst?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Hallo Ria.Sijse Sijsen/Zijse

Bericht door Janny Lalkens » 12 apr 2006, 19:52

Hallo Ria.
Sijse Sijsen/Zijse Zijsen/Cijse Cijsen (alles kan)
is voorgeslacht van ons medeforumlid. Inderdaad. Maar Sijse is weggegaan uit Langenholte naar Berkum. Sijse Sijsen heeft dus wel degelijk met de Sijsenclan uit Langenholte te maken.
Als ik vanavond weer thuis ben, ga ik verder zoeken in gegevens, die ik heb. Er is veel, dat ik nog niet heb. Het is mij de laatste dagen ook weer duidelijk geworden, dat je vanwege de patroniemen zoveel mogelijk de transportaktes en de momberstellingen erbij moet lezen. Dus niet alleen afgaan op DTB's. Ik denk dit al jaren, maar het moet dus echt:
1708 Willempjen van Haerst begraven. Welke Willempjen? Gezien de momberstelling uit 1714, die jij noemde zal het zeer waarchijnlijk onze Willempjen Willems Dijck zijn geweest.
Nog een: op Bergklooster begraven 24-3-1712 (812/222) Jacob van Langenholte. Gerechtigd, dus zonder kosten. Welke Jacob, onze Jacob Gerrits? Want op 27-4-1728 wordt volgens 812/193 jakop gerrits van Langenholte begraven. Gerechtigd.
Uit de nieuwe momberstelling van 2-10-1714, die na de dood van de mombers Hendrik Schutte en Jacob Gerrits moest worden gemaakt, kunnen we aannemen, dat de Jacob uit 1712 waarschijnlijk onze Jacob Gerrits was. Ik denk, dat er gelijktijdig meerdere Hendrikken Schutte waren in Zwollerkerspel, maar dat de Hendrik Schutte, die 11-9-1714 op Bergklooster wordt begraven, onze Hendrik de momber was. Ook, omdat 11-9 dicht bij de datum 2-10 van de nieuwe momberstelling ligt. De familie van Hendrick Schutte was volgens 812/220 gerechtigd.
Groetend, Janny

Janny Lalkens

Hallo Ria.Rechterlijk archief

Bericht door Janny Lalkens » 13 apr 2006, 00:33

Hallo Ria.
Rechterlijk archief 614/73.8 mei 1694. Jochem Stevens Greve uit de Bruggenhoek, Berkum, was eerst getrouwd met Geertje Gerrits. Op 10-5-1681 hertrouwt hij met Berendje Jans. Berendje hertrouwt kort na 8 mei denk ik met Gerryt Buiter. Jochem en Berendje krijgen 4 kinderen: Jan, Berent, Klaas en Jochem. Na de dood van de vader Jochem wordt o.a. Zijse Zijsen, getrouwd met Grieten Jansen, momber. Grietje en Berendje zijn zussen.

Het lijkt erop, dat Roelof Jansen dus 2 zussen had: Grietje en Berendje. Misschien waren er nog meer kinderen in dit gezin. Roelof Jansen te Haerst doet volgens N.H.Lidmatenboek 2/20 in april 1685 belijdenis te Zwolle. Ene Roelof Jansen te Haerst Trouwboek RBSO 726/112 11-9-1686.
Groetend. Janny

[ 13. April 2006, 01:03: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

ria van bessen

Hallo Janny,Wat heb ik over

Bericht door ria van bessen » 13 apr 2006, 13:08

Hallo Janny,

Wat heb ik over Jacob Gerrits

-Jacob Gerrits voogd over het kind van Hermen Roelofs te Langenholte [21-10-1719]
-een Jacob Gerrits voogd van vaderszij - Remmelt Bos te Schelle in 1720
-Jacob Gerrits oom van moederszij - Annegien Gerrits weduwe van Jan Rietberg - 18-01-1721
-Jacob Gerrits X Gesina Willems [hij leeft nog in 1724 [f 519 20 mei]
*deze is verwant*
- Een Jacob Gerrits overleden voor 1733 en gehuwd met Fennigjen Willems wonende te Schelle

Dan Jacob Gerrits te Langenholte X Gesina Willems [hiervoor al genoemd] Hij is overleden voor 16-01-1739, Gesina doet dan een verzoek [ze heeft 5 onm. kinderen] om land te mogen verkopen -
[Huwelijksakte 2 juni 1703 - Jacob Gerrits J.M. en Gesina Willems J.D. [S.] Getu.: de vader, [H.] Getu. de moeder Getrouwt 21 Junij 1703. [RBSO 728 - f65].

Ook Jacob Gerrits de voogd van moederszij van de kinderen Jan Rietberg is overleden voor 23-01-1742 - dan bedanken de kinderen de andere voogd en ook de dan al overleden Jacob Gerrits.
.
Maar ook nog
23-08-1704 - Jacob Gerrits J.M. en Margien Willems J.D. tot Langenhout.
S.G. sijn oom en H. [G. haer] suster, dus een ... Willems - Getrouwd 7 sept.1704.[RBSO 728 - f103].

*De ene huwt niet als w. te Langenholt - maar blijkt later wel te Langenholt te wonen en de andere Jacob ?

Al met al blijft wel de vraag :
- Jacob Gerrits te Langenholte voogd van moederszij over de kinderen van W.W. Dijk X J.C. Doorn. op 4 juni 1707
- Hoe is de familieverhouding Jacob Gerrits t.o.v. Willemtien Willems?

Jacob Gerrits te Langenholt X Gesina Willems valt af. Hij leeft nog na 1714 [=datum hernieuwde momberstelling kinderen W.W. Dijk X J.C. Doorn wegens overlijden Jacob Gerrits te Langenholte]
Ook de bovenstaande Jacobsen Gerritsen die ik aan het begin van dit stukje heb gezet vallen af om dezelfde reden.

Is de Jacob Gerrits X Margien Willems [zie trouwakte hierboven en wonende in Langenholte de gezochte kandidaat ? Ik heb niets van dit stel.
Zijn oom is getuige. Haar zuster is getuige.
Heb jij gegevens over deze Jacob?

Of moeten we een geslacht eerder zoeken?

Groeten Ria

ria van bessen

Hallo Janny,Die laatste Jacob

Bericht door ria van bessen » 13 apr 2006, 17:02

Hallo Janny,

Die laatste Jacob waarvan ik zei, daar heb ik niets van, is getraceerd. Het is Jacob Snel, volgens mij ook verwant, toch?

Dus hij is die Jacob Gerrits van Langenholte die begraven is in 1712 ?

invnr 617
f41 - 17 nov 1712 - Verschenen is in het Gericht Marrechien Willems, weduwe van Jacob Snel te Langenholte, in dezen met Daniel van Campen als momber geassisteerd zijnde. Zij heeft over haar drie onmondige kinderen (Gerrit, Jan en Hen-rickien Snel), bij haar voornoemde eheman zali-ger in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Lambert Calevelt, oom van moeders zijde, en Roelof Jansen, oom van vaders zijde.

En wie is er weer voogd: juist! Roelof Jansen!

Deze Roelof zou gehuwd moeten zijn met een ... Gerrits.

Is hij dezelfde als Roelof Jansen uit Langenholte, die ook voogd is over de kinderen van Gerrit Jansen gehuwd met Albertien Peters dd 29-10-1700.

Dan zou Gerrit Jansen zijn broer zijn.

Bovendien wordt hij na het overlijden van Jacob Gerrits van Langenholte ook oom van moederszij [=dus Jacob Snel?] aangesteld als nieuwe voogd en ook genoemd als oom van moederszijde.[1714] over de kinderen van Willemtje Willems en J.Cl. Doorn
In 1707 wordt ook vermeld in de 1e voogdijstelling van Willemtjen Willems Dijk X J. Cl. Doorn dat de kinderen grond in bezit hebben mandeling met hun oom Roelof Jansen te Langenholte. En dat slaat niet op de akkers, want die liggen ergens anders.

Conclusie ??:
Roelof Jans is gehuwd met een ... Gerrits, zuster van Jacob Gerrits [Snel]
Roelof Jans heeft een broer gen. Gerrit.

Als Roelof Jans uit Langeholte dezelfde zou zijn als Roelof [jans] Noteboom, -jeweetwel die huwde met Aaltjen Herms - dan wist je ook waarom Willem Schutte neef werd genoemd. En had je een bewijs.

Dan de Roelof Jansen uit Haerst- daarvan weten we:
- dat hij al voor 1700 gehuwd was met Annechien Willems
- dat zijn zuster Grietjen Jans was x Sijse Sijsen en hertr. aan Hendrik Schutte
- Dat er nog een zuster is van Grietjen, nl. Berentje Jans X Gerrit Buiter
- dat de moeder van deze Roelof ene Arentje Engberts is
- dat zijn vader Jan Derks is.
- dat hij voogd is over de kinderen van Berentje Jans in 1707 en genoemd wordt oom van moederszij en dat dan vermeld wordt - van Haerst.
Deze Roelof heeft geen broer Gerrit of Jacob - tenminste mij niet bekend.

Groeten Ria

Janny Lalkens

Beste Ria. Heel erg bedankt

Bericht door Janny Lalkens » 13 apr 2006, 22:37

Beste Ria. Heel erg bedankt voor je gegevens!
De Jacob Gerrits, die in 1720 in combinatie met zijn zwager Remmelt Bos werd genoemd, trouwde 1717 met Fennegien Willems Bos, zus van Remmelt. Jacob komt volgens zijn trouwakte uit Haerst, maar een hele groep mensen kan geen ouders voor hem vinden.
Tot zijn dood in 1733 woonde Jacob in Schelle. Hij is een rechtstreekse voorvader van me, via mijn voorvader Herm Aalberts, die met een kleindochter van Jacob trouwt, Aaltje van Keulen te Schelle. Het vreemde is de herkomst van de achternaam Van Keulen. De 2e stiefvader van Fennigje heette Lambert Van Ceulen. De 2e man van Fennegje heette Herm Herms, later ook nog Van Keulen. En de kinderen van Jacob Gerrits en Fennigje ook al. Mogelijk huurde men een boerderij of grond, met die naam? Kort na het overlijden van de stiefvader trouwt Fennigje met Jacob.
Over de rest van je gegevens ga ik nadenken.
Hartelijk gegroet, Janny Lalkens-Aalberts

Janny Lalkens

Hallo Ria en anderen

Bericht door Janny Lalkens » 14 apr 2006, 00:17

Hallo Ria en anderen Forumleden.

Jacob Gerrits x 7-9-1704 RBSO 728/103. Marrigje Willems. Beide uit Langenholte, voor beiden het 1e huwelijk. Ondertrouw 23-8-1704.
Een kleinzoon van deze Jacob heet Dries Gerrits SNEL!

Is Marrigje een zus van Willempje Willems Dijck? De zus, die huwelijksgetuige was in 1704? Ik weet het niet zeker, maar vermoed, dat Jacob Gerrits Snel, die in 1704 met Marrigje Willems trouwt, een zwager is van Willemtien Willems Dijck. En daarom momber van moederskant, aangetrouwde oom van de kinderen van Jan Claesen Doorn en Willemtien Willemms. Mogelijk doopdata zoeken voor 1682 van Marrigje en Willemtien, die beiden een Willem als vader hebben en die eventueel 2 verschillende moeders kunnen hebben. Jacob stierf 1712.

De andere Jacob Gerrits te Langenholte trouwt 1703 met Gesina Willems.
Zij zijn de ouders van Anna Jacobs, die met Egbert Peters trouwt.
En van Willemina Jacobs, die met Roelof Herms, de latere Arnoldink trouwt.
En waarschijnlijk van nog meer kinderen.

Kinderen en doopdata van Jacob Gerrits x Marrigien
Willems.
Gerrit 11- 8-1705 RBSO 702/169
Jan Wolter 11-10-1707 RBSO 702/212
Hendrikje 17- 1-1712 RBSO 703/ 68

Lidmatenboek 2/181 Zwolle: Marrigje Willems te Langenholte doet maart 1703 belijdenis.
Zoon Gerrit trouwt in 1733.
Ik heb in het Bergkloosterbegraafboek gevonden, dat er twee keer een kind van Jacob Gerrits te Langenholte werd begraven. Van welke Jacob Gerrits? Ik denk van deze, hoewel er niet bij staat "wijlen Jacob Gerrits".
Data: 6-10-1713. Boek 812/221
17-9-1720. Boek 812/205

Groetend, Janny

[ 14. April 2006, 10:44: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

ria van bessen

hallo Janny,Willem Jans uit

Bericht door ria van bessen » 14 apr 2006, 19:21

hallo Janny,

Willem Jans uit Langenholte is de vader van Marrechien X Jacob G. Snel.

En van Jacopje Willems X Lambert Kaleveld en nog van een zoon Jan die onmondig is in 1713.

Van Willemtjen niets gevonden.

Willem Jans is gehuwd met Geesje Jochums en zij wonen bij haar moeder en stiefvader in met nog een ongetrouwde broer Gerrit in het jaar 1689.
* er is meer familie*

Je kunt zelf in jouw gegevens genoeg vinden over hem, nu je weet wie je moet hebben. Hij woonde op een erve in den Hof genaamd - gelegen in Langeholte en daarvan was hij de meijer.

Hartelijke groet, Ria

Janny Lalkens

Beste Ria.Van wat je nu

Bericht door Janny Lalkens » 14 apr 2006, 19:32

Beste Ria.
Van wat je nu aanbiedt, komt alleen het erve "In den Hof" me bekend voor, dus dank voor deze aanvulling!
Met de groeten van Janny.

ria van bessen

hallo iedereen,voor het geval

Bericht door ria van bessen » 20 apr 2006, 23:40

hallo iedereen,
voor het geval dat jullie denken - waarom horen we niets meer. Er zit schot in.

Maar om niet op de dingen vooruit te lopen, en om meer bewijs te krijgen, ga ik volgende week eerst naar het HCO om daar een voogdijstelling op te sporen.
Groeten Ria van Bessen

Minie Buit

Dank je wel Ria voor alles je

Bericht door Minie Buit » 21 apr 2006, 13:18

Dank je wel Ria voor alles je doet er meer mensen een plezier mee,vriendelijke groet Minie Buit

Plaats reactie