Hendrik van Apeldoorn (Lamberts)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Piet Heres

Hendrik van Apeldoorn (Lamberts)

Bericht door Piet Heres » 21 apr 2006, 10:27

Wie kan mij hier verder mee helpen

Hendrik van Apeldoorn (Lamberts) is geboren omstreeks 1596. Hendrik is overleden omstreeks 1650, ongeveer 54 jaar oud. Hendrik trouwde, ongeveer 29 jaar oud, omstreeks 1625 met Aaltje???. Aaltje is overleden.

Kinderen van Hendrik en Aaltje:
1 Lammert Apeldoorn (Hendriks), geboren omstreeks 1630. Lammert is overleden.
Beroep:
Smid a/d Kerckdijk te Heerde,
Lammert trouwde, ongeveer 30 jaar oud, omstreeks 1660 met Anna Jochems. Anna is overleden.
2 Arend van Apeldoorn (Hendriks), geboren omstreeks 1632. Arend is overleden.
Beroep:
Smid
Arend trouwde met Janneke Abrahams, nadat zij op donderdag 10-02-1661 in Heerde in ondertrouw zijn gegaan. Het kerkelijk huwelijk vond plaats in 1661 in Harderwijk. Janneke is geboren in Harderwijk. Janneke is overleden.
3 Gerrit van Apeldoorn (Hendriks), geboren omstreeks 1634. Gerrit is overleden.
Beroep:
Raedemaecker
Religie:
NG
Gerrit trouwde, ongeveer 27 jaar oud, op woensdag 12-10-1661 in Heerde met Grietjen Jans, nadat zij op donderdag 08-09-1661 in Heerde in ondertrouw zijn gegaan. Grietjen is geboren in Wijhe. Grietjen is overleden.
Religie:
NG
4 Hendrik van Apeldoorn (Hendriks), geboren omstreeks 1636. Hendrik is overleden.
Groeten Piet

ria van bessen

Hallo Piet,Ik reageer toch

Bericht door ria van bessen » 24 apr 2006, 15:49

Hallo Piet,

Ik reageer toch via het Forum op jouw mailtje.
-Jouw bovenstaande gegevens komen uit het boek van Otten. Hij baseert dat op het ledenmatenregister van Heerde en wrsl. ook op het beroep smit
[blz. 41] - de zoon van Lambert nl Henrick Lamberts VK 1648 - en dan weer diens zonen: Lambert Hendricks 1658 smit
Arent Hendricks 1660 smit
Gerrit Hendriks 1666 rademaeker - deze zou dan zoon zijn van Henrick Lamberts en Grietien Jans vlgs huwelijksakte 8-9-1661 te Heerde

Wat heb je gemeen met die ander:
nl. Maas ged. Heerde 20-04-1727 z.v. Lammert Andries van Apeldoorn en Geertjen Willems Meijrink

Vadersnaam is Andries. Dus Lammert is de zoon van Andries. [tussen 2 haakjes -er wordt helemaal geen Andries genoemd - zie stukje hierboven].

Als er dan een Lammert geboren wordt op 13-03-1691 te Heerde als z.v. Andries Lamberts en Joanna van Marle dan is hij wrsl. de gezochte kandidaat.
Maar dan nog blijft de vraag - vader van Andries Lamberts is dus een Lambert ...
en waar komt dan de naam Andries vandaan of te wel Dries.

De naam van Apeldoorn wordt na 1700 pas gebruikt -- daarvoor is het uitkijken geblazen met het aan elkaar plakken van van alles en nog wat.
Ook Otten geeft geen verder bewijs, toch?

Je moet ook al met aktes uit het Oudrechterlijk archief komen zoals voogdijstelling en testamenten wil je echt kunnen bewijzen. En anders blijft het onzeker.

In ieder geval is zeker dat ook de kinderen van deze Lammert Andries zich later van Apeldoorn gaan noemen.

Hopelijk is er iemand die een gedegen onderzoek heeft gedaan naar de van Apeldoorns anders is toch alles een beetje natte vingerwerk, lijkt me.

Met vriendelijke groeten, Ria van Bessen

Piet Heres

Hallo Ria, een ietwat verlate

Bericht door Piet Heres » 28 apr 2006, 20:14

Hallo Ria, een ietwat verlate reactie maar ik ben een week weggeweest.
Deze gegevens heb ik van Fer-Jan de Vries uit Engeland die had mijn site gezien.
Maar misschien heeft hij het uit het boekje van de hr. Otten, dat zou kunnen.
Groeten piet

Piet Heres

Hallo Fer jan, wat leuk om

Bericht door Piet Heres » 09 mei 2006, 12:32

Hallo Fer jan, wat leuk om jou hier weer te ontmoeten.
Ik dacht dat het boekje heette Heerder familienamen.
Groetjes Piet

Plaats reactie