Willem Janz Schierholt en Deeltje Jans

Alles wat met genealogie te maken heeft.
dzondervan

Dag Annelies,Dit is inderdaad

Bericht door dzondervan » 07 jan 2010, 22:16

Dag Annelies,

Dit is inderdaad een leuke aanvulling. Giesbert (Gijsbert) Jans Schierholt zal waarschijnlijk een broer zijn zijn van Willem Jans Schierholt. Al met al maken dit soort aktes je stamboom sreeds leuker en completer.

In ieder geval weer hartelijk dank voor al deze gegevens Annelies.

Vriendelijke groet,

Dick

dzondervan

Dag Albert,Door de warmte had

Bericht door dzondervan » 30 jun 2010, 12:34

Dag Albert,

Door de warmte had ik al een aantal dagen niet gekeken op het forum, maar leuk dat je weer iets gevonden hebt over de Schierholten. Is dit ook familie van de Schierholten die jij in je kwartierstaat hebt staan (Frerick Schierholt), of weet je dat niet?

Ben wel benieuwd of Willem Jans Schierholt nu een zoon is van bovengenoemde Jan Fredericks Schierholt, maar dat wil ik terzijnertijd nog uit gaan zoeken zodra ik een aantal andere zaken afgerond heb.

Ja die naam Schierholt zou dan best eens van schier (mooi) hout af kunnen komen of zoals we hier in Nieuwleusen in het dialect zeggen "schier holt" (mooi hout).

Vriendelijke groet,

Dick

dzondervan

Albert,Ja inderdaad nog geen

Bericht door dzondervan » 01 jul 2010, 12:14

Albert,

Ja inderdaad nog geen echt bewijs, maar naar tijd en vernoeming gezien, zou Willem wel eens de zoon van Jan Frederijcks Schierholt en Hermtje Gijsberts kunnen zijn.

Ja zo klopt het woord inderdaad. Schier hout is redelijk goed hout wat net niet helemaal top was.

In ieder geval hartelijk dank voor je informatie Albert.

Vriendelijke groet,

Dick

ria van bessen

Dick en AlbertVolgens de akte

Bericht door ria van bessen » 01 jul 2010, 14:52

Dick en Albert

Volgens de akte [op pag. 1 van dit topic] MISSEN Willem Jans x 1773 met Deeltje Jans Schiphorst + Geesje Jans x Jan Harmens Dwingeland in de akte dd 05-11-1779 als erfgenamen van de wed. van Jan Freeriks Schierhold.

De kinderen uit de akte van 1779 zijn behoorlijk oud als ze trouwen - als ze nakomelingen van Jan uit alle huwelijken zouden zijn, hij is de 1e x al getr. in 1704.

Ik denk daarom dat het alleen de kinderen zijn van de 3e vrouw van Jan Fr. Schierhold die worden genoemd in de akte van 1779.

En dat Willem en Geesje kinderen zijn van een Jan zoon - uit het 1e of 2e huwelijk.

Willem en Geesje zijn kleinkinderen, geboren rond 1750, vermoed ik.

groet Ria

ria van bessen

Dag Albert,Is het ook

Bericht door ria van bessen » 01 jul 2010, 22:23

Dag Albert,

Is het ook mogelijk dat Willem en Geesje van een andere tak Schierholt komen ?

Er is ook nog een zoon Jan van Hendrik Goossen Schierholt x Agnes Freriks Schierholt [ de laatste komt van Wilsum].- wonen in Dalfsen

Er zijn in 1717 2 onmondige kinderen nl. Maria en Hendrik, maar er kunnen volwassen zoons zijn volgens het dpb van Dalfsen. Daar zit bijv. ook een Jan bij. Die Jan zou in 1717 al 27 jr. zijn.

Bovendien komt de naam Geesje wel bij de Schierholts, [Gerrit en Frerik Schierholt hebben een Geesje] voor en ook de naam Willem.

Er is een Willem Schierholt x Reintje Hendriks Schaatsberg [uit Wijhe]in 1708 volgens het ORA van Dalfsen. Zij is wed. van HJ Rijgendijk.

Er zitten Schierholts in Kampen die oorspronkelijk van Dalfsen komen. Die uit Wilsum komen van Dalfsen. Dan zal er nog wel een tak die kant zijn opgegaan?

groet Ria

Plaats reactie