Gerrit Jan Jansen van de Belt en Euphemia R?tgers
- ria van bessen
Tja, als je voor die
Tja, als je voor die uitgebreide weg kiest, prima. Maar je kan ook gewoon aannemen dat Femmigjen Rutgers een dochter is van Dollenkamp -
[ 02. Februari 2012, 12:17: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
[ 02. Februari 2012, 12:17: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Ja dat is zo, maar ik heb ook
Ja dat is zo, maar ik heb ook nog Maria Gerrits en haar voorgeslacht uit te zoeken. En dan is er nog een lijn via voormoeder Gertrudis Jansen Beltman (gehuwd Marwee/Demarbaix) die ook in deze contreien uitloopt. Alle reden dus om te proberen de kluwen te ontwarren. Veel dank voor al je tips, zeker met betrekking tot Zwolle.
Hoor ik nog van je over dat RBSO?
groet Mark
Hoor ik nog van je over dat RBSO?
groet Mark
RBSO = Rectro-acta
RBSO = Rectro-acta Burgerlijke Stand Overijssel en dat zijn dus de nummers waaronder de verschillende DTB boeken van Overijssel gecatalogiseerd staan. Bij de boeken op VPND staan ook netjes de corresponderende RBSO nummers aangegeven (daar aangegeven als inventarisnummer).
Beste Martijn,Dank, ik ga
Beste Martijn,
Dank, ik ga dadelijk kijken. Overigens klopthet niet dat Teune Gerrits van de Belt identiek is aan de Teune Gerrits die in 1741 met Jan Joncker een kind liet dopen. Al in 1739 woont zij op de Belt:
Olst 1739 3 Februarij Joanna Aleidis, p. Rijkelt Hermsen faber lignarius, m. Joanna Jansen. Matrina Teune Gerrits in de Belte Rijkelts Timmerm.
Dank, ik ga dadelijk kijken. Overigens klopthet niet dat Teune Gerrits van de Belt identiek is aan de Teune Gerrits die in 1741 met Jan Joncker een kind liet dopen. Al in 1739 woont zij op de Belt:
Olst 1739 3 Februarij Joanna Aleidis, p. Rijkelt Hermsen faber lignarius, m. Joanna Jansen. Matrina Teune Gerrits in de Belte Rijkelts Timmerm.
- ria van bessen
Nee dat van die Jonker klopt
Nee dat van die Jonker klopt inderdaad niet.
En die Rutger Schutte hoort niet bij de lijn Dollecamp. Die moeite hoef je niet te doen.
Rutger op de Dollencamp is getrouwd met de wed. Albertje Lamberts - zij heeft 2 kinderen uit haar 1e huwelijk en als Rutger weer is hertrouwd dan moet dat met Heiltje Hendriks zijn.
Ik zou naar een NG huwelijk in Zwolle kijken na 1716 -
En die Rutger Schutte hoort niet bij de lijn Dollecamp. Die moeite hoef je niet te doen.
Rutger op de Dollencamp is getrouwd met de wed. Albertje Lamberts - zij heeft 2 kinderen uit haar 1e huwelijk en als Rutger weer is hertrouwd dan moet dat met Heiltje Hendriks zijn.
Ik zou naar een NG huwelijk in Zwolle kijken na 1716 -
- ria van bessen
Ik had geen kritiek op jou
Ik had geen kritiek op jou hoor, mocht je dat soms denken?
Klein puntje is dat Gerrit Rutgers Schutte ook een dochter Maria heeft 5 mei 1748 gedoopt en dat deze Gerrit in Welsum woont.
Maar jij weet misschien met wie en waar deze Maria is getrouwd en blijft deze tak ook Schutte?
[ 02. Februari 2012, 20:12: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Klein puntje is dat Gerrit Rutgers Schutte ook een dochter Maria heeft 5 mei 1748 gedoopt en dat deze Gerrit in Welsum woont.
Maar jij weet misschien met wie en waar deze Maria is getrouwd en blijft deze tak ook Schutte?
[ 02. Februari 2012, 20:12: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
- ria van bessen
Dit zijn in ieder geval de
Dit zijn in ieder geval de ouders van Helena Rutgers Dollenkamp x met Boerkamp
Ze wonen in Zuthum [Zwollerkerspel] op de Aalvanger
VOT 1748
24 a -
b - Hille Henriks Wedu. Rutgert Aalvanger.
c - Gerrit, Leentien, Jannes, Henrik, Mientjen.
d -
e -
f -
Ze wonen in Zuthum [Zwollerkerspel] op de Aalvanger
VOT 1748
24 a -
b - Hille Henriks Wedu. Rutgert Aalvanger.
c - Gerrit, Leentien, Jannes, Henrik, Mientjen.
d -
e -
f -
- ria van bessen
bericht 2Volgens het
bericht 2
Volgens het inwonersregister van Zwolle woont in 1742 Rutger Dollekamp in Zuthem op de plaats waar in 1748 zijn weduwe woont. Hij woont er dan 15 jr. heeft 6 kinderen en komt oorspronkelijk van WIJHE.
Bij Rutger staat het woordje - obut = overleden dus na 1742 en voor 1748
Ik zou dus zoals ik al eerder heb aangegeven in Zwolle zoeken.
Volgens het inwonersregister van Zwolle woont in 1742 Rutger Dollekamp in Zuthem op de plaats waar in 1748 zijn weduwe woont. Hij woont er dan 15 jr. heeft 6 kinderen en komt oorspronkelijk van WIJHE.
Bij Rutger staat het woordje - obut = overleden dus na 1742 en voor 1748
Ik zou dus zoals ik al eerder heb aangegeven in Zwolle zoeken.
Allen,
Allen,De gegevens in deze oude discussie nalopend kom ik tot deze opstelling. Wie weet er meer over de afkomst van Rutger en zijn eerste vrouw?GroetMark I. Rutger Dollecamp ook Aalvanger, oorspronkelijk afkomstig uit Wijhe, maar woont in Zuthum [Zwollerkerspel] op de Aalvanger Ovl na 1742 en voor 1748, tr. (1) met Hendrina Gerrits. Uit dit huwelijk 5 kinderen:1. Wilhelmus Rutgers, ged. te Olst op 23 nov 1724.2. Catharina Rutgers, ged. te Olst op 21 sep 1727.3. Hermina Rutgers.4. Jannes Rutgers.5. Euphemia (Fenneken) Rötgers Dollecamp, volgt IIa Rutger Dollecamp ook Aalvanger, tr. (2) met Heiltje/Hille Hendriks. Uit dit huwelijk 5 kinderen:1. Gerrit Rutgers.2. Helena (Leentje) Rötgers Dollecamp, volgt IIb3. Jannes Rutgers Dollecamp, otr. te Zwolle op 21 jul 1770, tr. te Zwolle op 6 aug 1770 met Magtelt Lubberts Linthorst.4. Henrik Rutgers.5. Wilhelmina (Mientjen) Rutgers, volgt IIc Generatie II IIa. Euphemia (Fenneken) Rötgers Dollecamp, tr. te Zwolle 1754-11-10 met Gerrit Jan Jansen van den Belt, landbouwer op de Belt (1756-1766) en Agterweert op Fortmunt (1769-1773) onder Olst. Uit dit huwelijk 10 kinderen:1. Joannes Gerritsz van den Belt, geb. te Olst Belte in Duir, ged. te Olst Statie Boskamp op 27 okt 1756 (getuige: patrinus Antonius Jansen frater patris).2. Henricus (Hendrik) Gerritsz van den Belt, geb. te Olst, ovl. te Wijhe op 18 mei 1831, volgt III [blz. ].3. Hendrina Gerritsz van den Belt, geb. te Olst ex Beelte, ged. te Olst Statie Boskamp op 28 sep 1760 (getuige: Jan Jansen frater patris).4. Rudolpha Gerritsz van den Belt, geb. te Olst ex Belte in Olst, ged. te Olst Statie Boskamp op 13 jul 1762 (getuige: matrina Töntjen Gerrits prolij).5. Joanna Gerritsz van den Belt, geb. te Olst ex Belte bij Olst, ged. te Olst Statie Boskamp op 10 dec 1764 (getuige: matrina Töntjen Gerrits avia prolis).6. Gerhardus Gerritsz van den Belt, geb. te Olst ex Belte bij Olst en Dijk, ged. te Olst Statie Boskamp op 9 okt 1766 (getuige: matrina Leentjen Rötgers).7. Gerhardina Gerritsz van den Belt, geb. te Olst ex Gerrit Jan op Agterweert, ged. te Olst Statie Boskamp op 1 sep 1769 (getuige: patrinus Hendrik ötgers frater patris [moet zijn matris, MS]).8. Antonius Gerritsz van den Belt, geb. te Olst op Agterweert op Fortmont, ged. te Olst Statie Boskamp op 22 mei 1772 (getuige: matrina Maria soror prolis), ovl. te Olst voor 8 nov 1773.9. Antonius Gerritsz van den Belt, geb. te Olst ex Agterweert op Fortmont, ged. te Olst Statie Boskamp op 8 nov 1773 (getuige: matrina Maria soror prolis).10. Maria Gerritsz van den Belt, ovl. op 4 jul 1808, tr. te Olst 1793 - Den 13 April - Jan Derks J.M. & zoon van Derk Gerrits & Maria Hendriks wonende op den Bijvank in Duur - met Maria Gerrits van den Belt J.D. van Gerrit Janssen van den Belt & Fennigjen Rutgers wonende op den Belt op Fortmont onder Olst - Getrouwd d. 28 April op 13 apr 1793, kerk.huw. (Rooms Katholiek) te Olst op 28 apr 1793 met Jannes Derks op den Bijvang. Uit dit huwelijk geen kinderen. IIb. Helena (Leentje) Rötgers Dollecamp, huw. te Zwolle RK Koestraat op 25 mei 1751 met Joannes Berends Boercamp. Uit dit huwelijk 6 kinderen:1. Rutgerus Boercamp, ged. te Zwolle RK Zwolle Koestraat 17 Aprilis 1755 - Rutgerus filius Jois. Bernardi Boercamp et Helemae Rutger Dollecamp conjugum. Suscepit avia materna op 17 apr 1755 (getuige: avia materna).2. Bernardus Boerkamp, ged. te Raalte op 3 apr 1757 (getuige: Heijltje Hendriks cujus loco Eva Peeters).3. Maria Boerkamp, ged. te Raalte op 18 mrt 1759 (getuige: Joanna Vrijhof loco Heiltje Rutgers - in 't Broek), op het Huis te Herxen (1759).4. Joanna Boerkamp, ged. te Raalte op 25 mei 1760 (getuige: uxore Joannis Kattenbelt loco Heiltje matre matris - Herxen).5. Bernardina Boercamp, ged. te Zwolle RK Zwolle Koestraat 14 Jun.1762 - Bernardina filia Joannis Berenardi Boercamp et Helenae Rutgers Dollecamp conjugum. Suscepit avia materna op 14 jun 1762 (getuige: avia materna).6. Hermannus Boercamp, ged. te Zwolle RK Zwolle Koestraat 4 Jan.1768 - Hermannus filius Jois. Bernardi Boercamp et Helenae Rutgers Dollecamp conjugum. Suscepit Willemina Rutgers op 4 jan 1768 (getuige: Willemina Rutgers). IIc. Wilhelmina (Mientjen) Rutgers, otr. te Zwolle op 28 mei 1768, tr. te Zwolle op 12 jun 1768 met Willem Gerrit Bisschop. Uit dit huwelijk een dochter:1. Hendrina Paschasia Bisschop, ged. te Zwolle RK Zwolle Koestraat 11 April 1773 - Hendrina Paschasia filia Wilhelmi Garris et Wilhelminae Rutgers conjugum. Suscepit uxor Joannis Dollecamp op 11 apr 1773 (getuige: uxo Joannis Dollecamp (=Magtelt Lubberts Linthorst)).
- ria van bessen
Volgens mij heb je die vraag
Volgens mij heb je die vraag al eerder gesteld, ja toch?En kon er toen geen antwoord gevonden worden, meen ik me te herinneren.Dit is toch de zus van Hendrik, de bakker uit Wijhe?