Gerrit Jan Jansen van de Belt en Euphemia R?tgers

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Mark,

Bericht door ria van bessen » 14 feb 2015, 20:53

bericht 2 Mark,Gerrit Rutgers woont in Welsum op het Somer, als hij hertr. ... dan is Willem Rutgers voogd van Vaderskant.Gerrit Rutgers bij de hertr. van Willem voogd van Vaderskant en Gerrit in de Belte is voogd van Moederskant, dus van Stijntje Jans.Is Stijntje de zus van Gerrit Jan Jans, de man van Fennigjen Rutgers ?  

Mark

Ha Ria,

Bericht door Mark » 15 feb 2015, 09:42

Ha Ria,Dat dacht ik ook, maar er blijven dan wat losse eindjes die niet te verklaren zijn:1. Deze Euphemia Dollecamp zien we elders niet terug.2. Gek dat de trouwdatum nu juist zo perfect matcht. Hoe toevallig kan het zijn.3. De naam Dollecamp is niet zo maar een afwijkende naam, maar komt juist terug in die stieffamilie.Mijn idee, maar niet te bewijzen, is dat Fenne misschien gediend heeft op de Aalvanger, en de pastoor haar door het gelijke patroniem haar onder de familie heeft geschaard. Maar het kan natuurlijk ook gewoon echt toeval zijn. In elk geval hebben we denk ik wel bewezen wie de echte familie is.En voor wat betreft Heiltje Hendriks. Ik twijfel nog of zij Hendrine is. De aktes lijken mooi te matchen, net als de doopinschrijving die je vond. Maar je zou toch eerder aan een Hillegonde denken of iets dergelijks. Ook wordt van geen van beiden vermeld of het een 1e of verder huwelijk is helaas. Heiltjes dochter Mientje trouwt pas in 1768; alle kans dat ze in 1750 nog minderjarig was. Zouden er dan eind 1749 of begin 1750 geen mombers zijn gesteld tgv Heiltje/Hendrines huwelijk met Willem Rutgers? 

ria van bessen

Mark,

Bericht door ria van bessen » 15 feb 2015, 12:25

Mark,Je redenering gaat ook op voor Fenne Rutgers Schutte.Ook niet te vinden.Het gebeurt idd dat een NG huwelijk én de RK inzegening op 1-en dezelfde dag is, maar vaak ook zitten er 3 weken tussen.Er kan trouwens ook een RK huwelijk ergens anders zijn, bijv. in Diepenveen/Colmschate. Is dat uitgesloten?Mijn vraag : Gerrit Jan de broer van Stijnje Jans?  is niet beantwoord.M.i. een vraag die je verder brengt. Gerrit in de belte is voogd van Moederszijde, dus verwant aan de moeder. Stijntje is volgens jouw gegevens van de kleine Zwakenberg. Ik ga ervanuit dat je dus meer over haar weet.Heeft zij dus een broer Gerrit. Heeft zij geen broer wie is dan deze Gerrit, de man van Fenne?Gerrit Jan Jansen woonde toch in de Belte?De link naar Rutger op Aalvanger kan wel helemaal anders in elkaar steken, dan je denkt, er wordt geen familieverhouding aangegeven.Hendrik Rutgers is de broer van de vader...en zo lang er niet bewezen is dat Fenne ook een broer Hendrik heeft, mag dit niet veranderd worden in .. moet van moederszijde zijn.Fenne Schutte heeft geen broer Hendrik.        

Mark

Ha Ria,

Bericht door Mark » 15 feb 2015, 12:56

Ha Ria,De afkomst van Klein Zwakenberg heb ik uit de huwelijksinschrijving in Wijhe: Wijhe RK 20-04-1751  tr   Wilhelmus Rutgers       Christina Jansen, in Klein Zwakenberg  g:   Antonius Burik + Lucas Rankenberg + Bernar dina Willems, in Plas Ik weet natuurlijk niet of ze er geboren is op deze plaats of er gewoon diende. Je hebt ook een punt met de broer Hendrik. Daar ging ik inderdaad de mist in: er is wel een broertje met die naam geweest, geboren 1740, maar omdat hij niet meer voorkomt bij het delen van de boedel van Hendrina Gerrits moet hij jong gestorven zijn. Ik heb geen sterfdatum ingevoerd, waardoor hij op het 1e gezicht in aanmerking kwam als peter. Ik ga dan de lijn van Gerrit Jan maar eens bekijken; er is al heel wat meer vaste grond onder de voeten, maar helemaal kloppen doet het nog niet... Heb jij niet nog een verdeling in je bestanden van de kinderen Aalvanger t.t.v. overlijden Rutger (na 1742 en voor 1748) waar mombers in worden genoemd?

Mark

Ha Ria,

Bericht door Mark » 15 feb 2015, 13:00

Ha Ria,Na het vorige bericht heb ik naast de transcriptie van wijhe ook op vpnd.nl de originele inschrijving bekeken. Die wekt de indruk dat het echtpaar op Klein Zwakenberg woonde (onderstreept in de tekst) en niet een aanduiding is van de oudersplaats van de bruid. Kan wel, maar zo staat het er niet. Vooralsnog is Christina/Stijne Jansen dus even gewoon Jansen...GrMark

Mark

Bericht door Mark » 15 feb 2015, 13:25

Ik denk dat dit het ouderlijk gezin moet zijn van Gerrit Jan. HIer vinden we zowel de grootmoeder Teuntje Gerrits als de als getuigen optredende broers Antonius en Joannes. En ook een Hendrik. Het is ook nog een mogelijkheid dat de schrijver zich vergist heeft met het patroniem en Rötgers i.p.v. Jansen heeft geschreven, waarna het frater patris dan weer wel zou kloppen. Geen CHristina/Stijne te bekennen in Wijhe en Olst van dit echtpaar. Wel erg veel ruimte tussen de kinderen, dus het zou nog kunnen. Joannes Jansen "op de Belt"tr. te Wijhe op 25 apr 1720 (getuigen: jkvr Maria Knoppert en de edele heer Egbert Joes Knoppert van Wesenbergh)met Antonia Gerrits. Het gezin woont in 1733 "op de krijgsman bij de Belt".
 Uit dit huwelijk 4 zonen: 1.              Gerrit Jan Jansen van den Belt, ged. te Wijhe zoon van Joannes Jansen op de Belt en Antonia Gerrits op 24 aug 1731 (getuige: Geertie Gerrits), landbouwer op de Belt (1756-1766) en Agterweert op Fortmunt (1769-1773) onder Olst, tr. te Zwolle op 10 nov 1754 (getuigen: Domicelle Catharina Lucia Wijlinck en Euphemia Loomans) met Euphemia (Fenneken) Rötgers, dr. van Rutger Willems Schutte en Hendrina Gerrits, ged. te Olst [geen datum vermeld, ws. ook 24 april] Triphenna, p. Rotgert Schutte, m. Hendrine Gerrits. Matrina Janneken Schols Schut in Vuling op 24 apr 1737 (getuige: Janneken Schols). Uit dit huwelijk 10 kinderen.2.              Antonius Jansen op de Belt, ged. te Wijhe op 17 nov 1733 (getuige: Geertie Gerrits).3.              Joannes Jansen op de Belt, ged. te Wijhe op 16 jun 1737 (getuige: Geertje Gerrits).4.              Hendricus Jansen op de Belt, ged. te Wijhe op 27 mei 1740 (getuige: Gertrudis Gerrits). 

ria van bessen

Het NG huwelijk als

Bericht door ria van bessen » 15 feb 2015, 13:44

Het NG huwelijk als uitgangspunt nemende - Fenne Rutgers als jd uit Duur....dan kom ik op dit gezin ... f155 – 31 aug 1750 – Rutger Willems op de Hekke in Duur maakt een testament waarin hij alles nalaat aan zijn vrouw Henderina Hendriks behalve de klederen die gaan naar Gerrit, Willem, Trijne, Harmina en Fenne zijn kinderen.En dit is dan Rutger Willems die in 1750 hertrouwt ...alias Rutger Willems Schutte Volgens mij is dit het antwoord ...  

Mark

Ha Ria,

Bericht door Mark » 15 feb 2015, 14:11

Ha Ria,Zo ziet het er wel uit, super! Blijkbaar is het huwelijk van Trijne/Catharina aanleiding geweest om te verhuizen: zij blijft met 2 achtereenvolgende echtgenoten op de Schuttenplaets wonen. Dan klopt de vermelding Duur ook. Zou hij bij Hendrina op de Hekke zijn ingetrokken, nadat zij van de Aalvanger was vertrokken?Wat vind je van mijn idee dat Hendrik Rotgers een verschrijving is voor Hendrik Jansen pater patris? Dan hebben we Stijne nl niet meer nodig. Het opzoeken van de 3 broers leverde nog wel op dat de Belten niet daar woonden, maar op Krijgsman er dichtbij. 

ria van bessen

Mark, je kunt nooit iets uit

Bericht door ria van bessen » 15 feb 2015, 15:38

Mark, je kunt nooit iets uit het verleden veranderen ...alleen de vermoedelijke fouten bewijzen.. dat ze fout zijn en ze alsnog rechtzetten. Rutger Willems trouwt met deze... en niet met die van de Aalvanger.. f 126     Olst, den 16 December 1749                        (uittr 20.126)Verwalter scholtus Aernt Brouwer, ceurnoten Bernardus Bolman en Arent Hendriks.Ik Aert Brouwer in der tijd Verwalter Scholtus van Olst, stelle tot momberen over Hendrijka, onmondig kind van Hendrina Hendriks bij wijlen Hendrijkes Egberts in egte verwekt, de personen Jan Assis en Jan Gerrits hovenier op de Weele, om het onmondige kind zijn  profijt te zoeken en schade te weren, welke beijde in den Gerigte hebben aanbeloofd. Voorts is in judicio erschenen Hendrina Hendriks voornoemd, geassisteerd met Rutger Willems als momber in desen ende heeft het voorschreven kind voor vaderlijk goed bewesen eerstelijk een summa van eenhonderd Car guldens, een twillen bedde, en peuluwe en twee kussens met veeren daarin, een stukje vlassen doek van dertig ellen en de vaders kiste. Verder mis ik in het testament van Rutger Willems de zoon Jannes... ik heb de verkorte uitgave, maar ik zal proberen de foto te pakken te krijgen ter controle.Voogden over de kinderen van Jan Willems en Trijntje Rutgers worden aangesteld Gerrit Voedijk en Jannes Rutgers. De akte is van 1773.Hij zou dus nog leven, tenzij hij niet haar broer is ...Jan Willems was nl wedr...1748-07-06 - Den 6 Julij - Met attest. van Olst - Jan Wilms van 't Wilchart, weduwenaer van Maria Jansen, O.C., met Trijne Rutgers J.D. van Rutger Wilms in den Vuilick onder Hengvorden onder Olst - S. - Getrout den 21 Julij op att. van Olst - (Onder)trouw Diepenveen, RBSO 175In de volkstelling 1811 vond ik één dochter van Jan Willems.Rc 1811Jans Schutte 61 jr  30-05-1750 ouders W Flier en J Roelofs - HellendoornJanna Jans Schutte 51 jr 8-11-1760 ouders J Willems en C. Rutgers - Olst Wat wel zou kunnen ... puur op patroniem ... verder nog geen bewijzen gevonden.Dat Hille Hendriks de wed. van Rutger Aalvanger de zus is van Hendrina Hendriks.   

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 15 feb 2015, 19:54

bericht 2invnr 20 f 130     Olst, den 17 Juni 1750.        Verwalter Scholtus Aert Brouwer, ceurnoten Arent Hendriks en Lambert Kruisdijk.Ik Aert Brouwer in der tijd Verwalter Scholtes van Olst, stelle tot momboiren over Jan, Barta, Hermina en Evert, onmondige kinderen van wijlen Antoni Janssen en Janna Antonis, de personen Rutger Willems op het Hekke en Thijs in de Bijle in Duir om de onmondigen profijt te soeken en schade te weren, ’t welke beijde bij handtastinge in edes plaatse hebben aanbeloofd. Olst, dato als boven.  Wg Aert Brouwer, Verw Scholtes. Antoni Jans woont in Duur volgens de VOT 1748Hendr. op Hekke woont er naast… Hendrina Gerrits de moeder van Fenne is de dochter van Gerrit Jans op Schutten, haar moeder is me niet bekend. Haar zus is Janna Gerrits en het lijkt er op dat er nog een broer en een zus NN is.Vader Gerrit Jans op Schuttenplaats was eerder gehuwd met Jenneken Egberts - zij ovl voor            2 Januarij 1687 volgens folio 413. Er zijn 2 zoons uit het 1e huwelijk van Jenneken.. nl. Egbert en Berent Tonissen, vader niet genoemd.En uit het huwelijk met Gerrit Jans nog een zoon Hendrik Dan de Belt...Jannes in de Belte volgens de VOT 1748 in OLST - niet in een buurtschap dus. Jannes Jans in de Belte is op 10-12-1743 voogd over het kind van Maria Hendriks en ovl. man Albert Gerrits. Dit stel woonde wel in Duur - op de BijvankGezien het patroniem zou Albert zijn zwager kunnen zijn...  Rutger Willems is voogd als buurman ?

Plaats reactie