Gerrit Jan Jansen van de Belt en Euphemia R?tgers
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3 en o ja, je hebt nog steeds in je 1e bericht staan dat Maria Gerrits met die Koolboer trouwde maar dat klopte toch niet ...??Dat moet toch deze zijn ?1793 - Den 13 April - Jan Derks J.M. & zoon van Derk Gerrits & Maria Hendriks wonende op den Bijvank in Duur - met Maria Gerrits van den Belt J.D. van Gerrit Janssen van den Belt & Fennigjen Rutgers wonende op den Belt op Fortmont onder Olst - Getrouwd d. 28 April
Ha Ria,
Ha Ria,Ga er hopelijk vanavond nog mee aan de slag, ik heb weer wat om op te kauwen! Voor ik verder kan met de voorzaten moet ik eerst zien dat de nazaten in bed raken met een verhaaltje etc. Jannes... Ik zat inderdaad ook nog over hem te piekeren: hij hoort bij de onmondige kinderen bij de verdeling, en is volwassen in 1754. Maar: in de volkstelling van 1748 staat op het Schutte naast Rutgert met 2 kinderen boven de 10 ook "Jan Schutte en vrouw daar bij in". Geen kinderen Ik ging er van uit dat dit zoon Jannes moest zijn. Kan ook wel, maar hoeft niet.Groet,Mark
Nee, dat klopte niet. Ik was
Nee, dat klopte niet. Ik was me er toen nog niet van bewust dat er veel meer Belten zijn dan één. Ik stam niet twee maar slechts eenmaal af van Gerrit Jan Janssen van de Belt en Fenne Rutgers. Mijn voormoeder Maria bleek niet hun dochter te zijn maar:Kwartierstaat van Maria Gerritsz van den Belt Generatie I 1. Maria Gerritsz van den Belt, ged. te Olst op 3 sep 1750 (getuige: Maria mater matris - Duirssenhoeck), landbouwster, ovl. te Hoogland op 3 okt 1814, otr. te Oene (GA, RBS Oene NG,669-10-3) Ingetekend den 15 februari Frans Gerrits JM geboren onder Vaassen en woonende te Oen en Maria Gerrits JD gebooren onder Olst en woonende te Oen en na drie onverhinderde zondagsproclamatien so hier als te Olst volgens attest van daar hier in den Huwelijken staat bevestigd den 3 Maart op 15 feb 1782, tr. (NG) te Oene op 3 mrt 1782, kerk.huw. te Vaassen (GA, Vaassen RK, RBS 678-235-8) op 4 mrt 1782 getuigen: Aarent Gerris et Marike Koekuck met Franciscus Hermannus (Frans) Gerrits op den Muggenberg, zn. van Gerrit Jansen Koolboer en Geertruid Catharina Fransen van de Goote, ged. te Vaassen op 26 nov 1743, landbouwer op de Muggenberg onder Oene, ovl. te Vaassen op 25 mrt 1790, begr. te Vaassen op 31 mrt 1790. Uit dit huwelijk 6 kinderen. Generatie II 2. Gerardus Rijckelsz op den Belt, ged. te Olst 30 April. Baptiz. est Gerardus leg. filius Richardi Jois. et Aldegundae Wilhelmi conjug. Suscep. Maria Jansen op 30 apr 1719 (getuige: Maria Jansen), kleermaker op Meister Gerrit's huis in Duirsenhoeck, kerk.huw. (1) te Wijhe op 22 feb 1746 met Maria Jacobs. Uit dit huwelijk een dochter, otr. (2) te Colmschate op 17 feb 1748, kerk.huw. te Olst op 7 mrt 1748 (getuigen: Testibus Nobili Dno. Knoppert en devota Gesina Codijck) met3. Lambertina (Bartha) Hendricksz Overmarsch, ged. te Wijhe op 25 mrt 1722 (getuige: Hermina Jans). Generatie III 4. Rijkeld Jansz op de Beld, ovl. voor 10 feb 1720, otr. te Colmschate Rijkeld Jansz s.van w. Joan Rijkelsz op de Beld in Rande onde Colmschate met Aaltjen Willems d van Willem Henriks op de Rijte in Linde, tegenwoordig wonende op den Hakkemarsch in Hengvorden, alhier getrout den 16 julij op 15 jun 1713, tr. (NG) te Colmschate op 16 jul 1713 met5. Aldegunde (Aaltje) Willemsz op de Rijte, otr. (2) te Colmschate Gerrit Harms j.m. sson van H. Gerrits, tegenwoordig woonende onder Wesepe met Aeltjen Willems wed van wijlen Rikelt Jansz op den Beld in Rande. OC getrout den 10 martij op 10 feb 1720, tr. te Colmschate op 10 mrt 1720 met Gerrit Harmsen zoon van Harmen Gerrits. Uit dit huwelijk geen kinderen. 6. Henricus Egbers Overmarsch, tr. met7. Maria Gerritsz. Generatie IV 8. Joannes Rikelsz, op den Beld in Rande onder Colmschate, ovl. voor 15 jun 1713, tr. met9. N. 10. Willem Hendricksz op de Rijte, op de Rijten in Linde, ovl. na 15 jun 1713, tr. met11. N.
- ria van bessen
Blijft toch deze vraag staan
bericht 4 Blijft toch deze vraag staan ... vanwege de doopgetuigen ...wie is dit?RK Olst 1775 23 Februarii ? Hendrik Rötgers et Gerhardina Hendriks. Testibus in Ecclesia ? op den Agterwaert. Ng Olst 14 Apr 1780? Hendrik Rutgers wedr. Gerridina Hendriks op Vortem. [Fortmond] Janna Engberts Vlaskamp J.D. te Welsum.RK Olst 6 Maji 1780 ? Hendrik Rötgers et Joanna Engbers. Testibus in Ecclesia ? op Agterweert an Kosterhuis. 21 Martii 1785 ? Bapta. est Gerhardina, pater Hendrik Rötgers, mater Joanna Engbers. Matrina Fenne Rötgers soror patris ? ex Kösters op Agterweert.6 Novembris 1787? Baptus. est Engelbertus, pater Hendrik Rötgers, mater Janna Engbers. Matrina Gertruidt Engbers soror matris ? ex Agterweert in Tabaks-schuir.Olst f93 deel 21 dd 30-10-1789Jan Koeseman en Gerrit Jan zijn als voogden aangesteld over Diena en Egbert Hendriks onmondige kinderen van Hendrik Rutgers bij Janna Egberts overleden in echte verwekt. De kinderen krijgen voor moeders goed elk 6 cgls. 30 Okt 1789 ? Hendrik Dollenkamp wednaar. v. Janna Engbertz op Fortmond, R Gerritdina Gerritz J.D. in Hengvorden onder Olst. 19 Novemb. 1789 ? Hendrik Rötgers et Gerhardien(e) Gerrits. Testibus in Ecclesia ? ex Agterweert in Tabaksschure.
Dat kan geen toeval zijn: Fenne Rötgers als soror patris en Hendrik die in 1789 ook nog eens Dollenkamp wordt genoemd. Hij zal, gezien de boedelscheiding, geen zoon van Hendrina Gerrits zijn. Aangezien hij trouwt in 1775, ook geen zoon uit een eerder huwelijk van Rutger Willems. Zouden Rutger Willems en Hendrine/Heiltje samen nog een kind hebben gekregen? Dan zit je in elk geval al dichter bij Dollenkamp.
En blijft ook nog staan: als
En blijft ook nog staan: als Willem Rutgers met Hendrine trouwt, en zij is niet dezelfde als Heiltje Hendriks, hoe kan het dan dat bij de doopgetuigen van Fenne voorkomen:Olst 12 april 1759: Heilte Hendriks matrina matrisOlst 9 augustus 1766: Leentje Rötgers.Nota bene: bij Leentje wordt geen verwantschap genoemd, en zij zou dus ook een buurvrouw kunnen zijn.
- ria van bessen
Het zijn er twee...1]Fenne als dochter van Rutger Willems Schutte2]Fenne als dochter van Rutger [verm. z.v. Rutger Egberts Dollenkamp] alias Aalvanger *Onderstaande is de dochter van SchutteOLST RK16 Februarii 1759 ? Baptus. est Hendricus, pater Wilhelmus Rötgers, mater Maria Tönis. Matrina Euphemia Rötgers soror pat. ? ex Bombelt in Duirshoek *Onderstaande is de dochter van Dollenkamp uit Zuthumdpb Rk Olst 21 Martii 1785 ? Bapta. est Gerhardina, pater Hendrik Rötgers, mater Joanna Engbers. Matrina Fenne Rötgers soror patris ? ex Kösters op Agterweert. Beide Fenne worden hier als zus genoemd.Schutte had geen zoon Hendrik volgens zijn testament 1773 Aanvulling :RK OLst9na Novembris 1760 ? Bapta. est Hendrica, pater Willem Rötgers, mater Maria Tönissen. Matrina Joanna Tönissen soror matris ? op het Hekke in Duir
- ria van bessen
Mark,
Mark,Wesepe NG22 mei 1687- Dollenkamp, zijn kind laten doopen, gen. - Rutgert Wijhef178 - 20 feb 1707 - Richter Johan Herm. van Hemert.Keurnoten Berent Herms Kortegarde en Jan in den Bos.Rutger Egberts Dollenkamp en Albertjen Lamberts, ehelieden, maken een testament. Zij wordt hierbij geassisteerd door Berent Herms. Zij testeren elkaar.Erfgenamen zijn verder hun 7 kinderen NN. f217 - 13 nov 1718 - Richter Johan Hermen van Hemert tot den Kritenberg.Keurnoten Teunis op Wengelo en Gerrit Herms Kelderman.Rutger op den Dollencamp en Albertjen Lamberts, ehelieden,tutore marito, zijn aan hun stiefdochter en dochter Kornelia Herms, wegens verdiend loon tot mei 1718, schuldig 48 gulden. Verder betalen zij aan haar per jaar 14 gulden en 8 stuivers. Verder is aanwezig Gerrit Lamberts, broer van de comparante, die voor haar tekent. RK OLST 22 Aprilis 1731 ? Gerardus Peters viduus aan den Dijk in Duursenhoek et Albertjen Lamberts vidua ex Dollenkamp in Middel. RK Wijhe6 Ap.1721- bap. Lambertus f.l. Joannis Rutgers et Corneliae Harms coni. op de Dollecamp. Matrina Gerritie Hendrix25 Mar. 1723 - bap. Elisabetha f.l. Jois. Reutgers et Corneliae Harms coniugum op de Dollecamp. Matrina Henrica Willems.4 Mar. 1725 - bap. Joes. f.l. Jois. Rutgers et Corneliae ... [leeg] coni. op de Dollecamp. Matrina Elisabeth Bughten nomine Albertae Jans aviae prolis. RK Olst20 Julii 1732 ? Mechtildis Jansen, p. Jan Rotgers, m. Cornelia Cornelissen. Matr. Aaltjen Rotgers ? ex Dollenkamp.RK WIjhe22 Januario 1739 - Aleijdis F.L. Joannis Ruetgers et Corneliae ... [leeg] conj. op den Dollenkamp. Suscepit Gertrudis Lamberts Hieronder als doopgetuigeRK Wijhe20 Nov.1729 - bap. Mechtildis f.l. Wilhelmi Arents et Mariae Lammerts coni. op de Dollecamp. Matrina Cornelia Harms18 Novembri 1734 - Bapt. est Wilhelmus F.L. Wilhelmi Arents et Mariae Lamberts Mulder conjugum op den Dollenkamp. Suscepit Joanna Jans Mulders31 Januario 1737 - Joannes F.L. Wilhelmi Arends et Mariae Lamberts Mulder conj. op den Dollenkam. Suscepit Cornelia Herms.17 Septembri 1742 - Joanna Gerardina F.L. Wilhelmi Arends et Mariae Lamberts conj. op den Dollenkamp. Matrina Gertrude Lamberts. f 165 Olst, den 13 Julij 1753 (uittr 20.165)Verwalter Scholtes Aert Brouwer, ceurnoten Gerrit Voorstege en Reint Cornelis.Ik Aert Brouwer in der tijd Verwalter Scholtes van Olst, stelle tot momboiren over Machtelt en Aaltjen, onmondige kinderen van Jan Dollenkamp bij wijlen Cornelia Herms in egte verwekt, de personen Derk op Middele en Derk Holtkoele om de onmondige haar profijt te soeken en schade te weren. 1754-10-12 - Den 12 Oct. - Jan Hendricks J.M., soon van wijlen Hendrick Boltert, met Mechtelt Jansen J.M. van Jan Rutgers op den Dollenkamp, voor eenigen tijd gewoont hebbende op den Dingshof, tans beide bij de Heer Brederode in Rande O.C. - S. - Getrout den 27 Oct. op attest. van Olst - (Onder)trouw Diepenveen, RBSO 175. f 166 Olst, den 13 Julij 1753. (uittr 20.166) Verwalter Scholtes Aert Brouwer, ceurnoten Gerit Voorstege en Reint Cornelis.Erschenen in desen Ed Gerigte Jan Dollenkamp ten eene en zijn zoon Jannes Jans Dollenkamp en zijn huisvrouwe Wilhelmina Arents ter andere zijde verklarende met elkanderen te hebben geaccordeert in maniere als volgt. Eerstelijk geeft de vader Jan Dollenkamp aan zijn zoon Jannes Jans Dollenkamp en aan desselfs huisvrouwe in vollen eigendom over alle zijne meubijle en vaste goederen en schulden van dien ’t gene soo hij op huiden aan zijn twee dogters voor moederlijk goed heeft bewesen en zijn zoon Lambert Jans nog wegens zijn moederlijk goed en anders wegens verschoten geld uit zijn boedel is zijnde Lambert Jans soo voor moederlijk goed en verschoten geld tesamen een somma van honderdennegentig guldens, om deselve summa voort te moeten uitkeren of intresse daarvan te moeten betalen.NG WIJHE 1752 April 23 - Jannes Jansen J.M. op den Dollenkamp onder Olst met Willemina Arents J.D. gewoont hebbende te Wijhe. Getrouwt te Olst = = =RK Wijhe 25 Jan. 1722 - bap. Gerardus f.l. Rutgeri Rutgers et Helenae Hendrix coni. Matrina Joanna Hendrix. ZwollerkerspelInwonersregister 1741 – 1806 Zuithemf430:A - Huis No. : 12- Eigenaren der Huizen : Hermen van der Vegte- Huerluiden en bewoners: [doorgestreept: Rutger Dollencamp] obiit [overleden]- waar van : Wijhe- hoe lange gewoont : 15- hoe veel kinderen : 6- koswinninge : een boer- Religie : R 24 a - b - Hille Henriks Wedu. Rutgert Aalvanger. c - Gerrit, Leentien, Jannes, Henrik, Mientjen. d - e - f - * Rutger heeft in totaal ZES kinderen in 1741 en 5 in 1748- Er is over hem helemaal niets te vinden in Zwollerkerspel.. ook niet over zijn vrouw... ik hoop niet dat hij zijn kinderen in Heino heeft laten dopen .. Dan vond ik nog dit ..Zwolle 1722-10-20 - Henrik Dollenkamp, geboren te Middel in Olst - Bron: rekwest.
Ha Ria,
Ha Ria,Geweldig! Ik heb weer heel wat in te voeren. Ik vind het echt bewonderenswaardig hoeveel kennis jij steeds weer weet te reproduceren! Veel dank!Groet,MarkIk begrijp nog niet het verband tussen de 1e twee vermeldingen: Rutger uit 1687 kan toch in 1707 niet 7 kinderen hebben? Of is hij de vader van een gelijknamige zoon?
- ria van bessen
Mark, ik heb die doop vermeld
Mark, ik heb die doop vermeld omdat Rutger Rutgers op de Aalvanger alias Dollenkamp weleens deze kan zijn. Wesepe is Olst, er zitten nog een paar uit Middel die daar laten dopen. + + \=Rutger Egberts op de Dollenkamp en zijn vrouw hebben 7 kinderen. Maar als in een andere akte genoemd wordt.Cornelia Herms, stiefdochter en dochter... dan betekent dat Cornelia een dochter is van Albertje of dat Rutger eerder huwde met een wed. die voordien met een Hermen NN was getrouwd.Vermoedelijk is Albertje de dochter van Lambert op Dollenkamp en Willemtjen Hendriks. Verder gevonden in Olst, volgens de indexdit moet nog gecontroleerd worden dmv de originele aktes ! deel 14 f 243 dd 24-06-1720vader is Rutger Egberts op den Dullencamp dd 24-06-1720testament van Jan Rutgers en zijn vrouw Cornelia Harms op langstlevend Het lijkt er op dat de dochter van Albertje trouwde met de zoon van Rutger ?dat kom ik wel vaker tegen, trouwens. dl 10 f 418 [m.z. f405] dd 02-08-1718Rutger Egberts e.v. Albertien Lambertsschuld aan Jan Tichler Dr. en Ontvanger van Olst en stelt als onderpand 3/8 deel van de Dullencamps katerstede dl 5 f 30 dd 24-06-1720Rutger Egberts op de Dullencamp in Middele en zijn vrouw Albertien Lammerts, zij geassisteerd met Evert Roelofs en Jan Rutgers en zijn vrouw Cornelia Harms, zij geass. met Jan Crommendijk.betreft akte van ouderdomsvoorziening Jan Rutgers e.v. C. Hermsdl 11 f481 dd 25-06-1739 akte van schulddoor Jan Berents w. op groot Middele aan Jan Rutgers en Cornelia Herms en stelt als onderpand 1/8 deel van de katerstede de Dollencamp Ik zou onderstaande zeker bij het HCO opvragen, .. in ieder geval proberen middels de GI [op internet] wat meer te vinden.Zwolle 1722-10-20 - Henrik Dollenkamp, geboren te Middel in Olst - Bron: rekwestMeestal betekent dit dat er geharrewar is over centen. Gezien het jaar zou er wel eens commotie kunnen zijn ontstaan over de erfenis.Vaak leveren zulke aktes veel gegevens op.