Teunis Hendriks op de Ordel alias van Berkum
- ria van bessen
Teunis Hendriks op de Ordel alias van Berkum
vervolg Teunis Hendriks van Berkum
Ik heb weggestreept, afgevoerd wat onmogelijk was en logisch gezien blijft er dit over.
Zwollerkerspel f331 - 20 jan 1742 - In het Gericht is verschenen Gerrit Hendriks, weduwnaar van Albertjen Hendriks. Hij heeft over zijn onmondige dochter Magteltjen Gerrits, bij wijlen zijn voorschreven huisvrouw in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Teunis Hendriks op den Ordel, oom van vaders zijde, en Hendrik Jans van de Hoogstrate.
Dit is het 1e huwelijk van Gerrit Hendriks
08-04/24-04-1730 Gerrit Henriks j.m. met
Albertjen Henriks j.d. beijde in het buijten Gasthuijs
get. Egbert Egberts & Bruijds moeder
Het Consent van Bruijdegoms moeder moet nog inkomen. Is gebleken
Dit gezin is NG
Omdat er in het inwonersregister geen enkele Teunis Hendriks voorkomt dan ALLEEN onze Teunis Hendriks die eerst in Haarst woont waar op in FEBR. 1742 een nieuwe bewoner wordt genoteerd, is [volgens mij] de bovengenoemde Teunis Hendriks op den Ordel DEZELFDE als onze Teunis Hendriks.
De Ordel ligt in Haarst.
Gerrit Hendriks wordt in het inwonersregister genoemd Gerrit Bouwhuis - hij komt oorspronkelijk van Berkum.
Hij hertr. de wed. van Jan Asjes en hij is overleden voor 1748
30-12-1741/ 21-01-1742 Gerrit Hendriks wed. [op den =doorgestreept]
met Aaltjen Egberts wed: van Jan Assies, beide te Westenholte
S:G: Jan Hendriks H:G: voorn: Jan Hendriks huisvrouw
moeten beide Erffuiting doen. en de Bruijd bewijs van haar mans dood. Is
gebleken. Beider Erffuitinge is getoont.
Jacqueline, ik heb een nieuw topic gemaakt zoals je ziet, het andere werd te ingewikkeld.Men volgt het niet meer.
Ik heb weggestreept, afgevoerd wat onmogelijk was en logisch gezien blijft er dit over.
Zwollerkerspel f331 - 20 jan 1742 - In het Gericht is verschenen Gerrit Hendriks, weduwnaar van Albertjen Hendriks. Hij heeft over zijn onmondige dochter Magteltjen Gerrits, bij wijlen zijn voorschreven huisvrouw in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Teunis Hendriks op den Ordel, oom van vaders zijde, en Hendrik Jans van de Hoogstrate.
Dit is het 1e huwelijk van Gerrit Hendriks
08-04/24-04-1730 Gerrit Henriks j.m. met
Albertjen Henriks j.d. beijde in het buijten Gasthuijs
get. Egbert Egberts & Bruijds moeder
Het Consent van Bruijdegoms moeder moet nog inkomen. Is gebleken
Dit gezin is NG
Omdat er in het inwonersregister geen enkele Teunis Hendriks voorkomt dan ALLEEN onze Teunis Hendriks die eerst in Haarst woont waar op in FEBR. 1742 een nieuwe bewoner wordt genoteerd, is [volgens mij] de bovengenoemde Teunis Hendriks op den Ordel DEZELFDE als onze Teunis Hendriks.
De Ordel ligt in Haarst.
Gerrit Hendriks wordt in het inwonersregister genoemd Gerrit Bouwhuis - hij komt oorspronkelijk van Berkum.
Hij hertr. de wed. van Jan Asjes en hij is overleden voor 1748
30-12-1741/ 21-01-1742 Gerrit Hendriks wed. [op den =doorgestreept]
met Aaltjen Egberts wed: van Jan Assies, beide te Westenholte
S:G: Jan Hendriks H:G: voorn: Jan Hendriks huisvrouw
moeten beide Erffuiting doen. en de Bruijd bewijs van haar mans dood. Is
gebleken. Beider Erffuitinge is getoont.
Jacqueline, ik heb een nieuw topic gemaakt zoals je ziet, het andere werd te ingewikkeld.Men volgt het niet meer.
-
1. De gezochte Teunis
1. De gezochte Teunis Hendriks op de Ordel is vast dezelfde als Teunis van Berkum. Van de Teunis, die we zoeken, weten we, dat hij volgens inwonerslijst 1741 van ene Doctor Meulenbelt huurde. Bij Den Ordel kunnen we denken aan 3 boerderijen op een kluitje en die werden alle 3 in 1732 door Meulenbelt gekocht.
2. Zou Albertien, dochter van Teunis H., geboren in 1742 te Zalne, naar haar rond 1741 overleden tante genoemd zijn, naar de eerste vrouw van Gerrit Hendriks, dus naar Albertjen Hendriks?
3. Wie weet iets over Hendrik Jansen van de Hoogstrate?
Dat is toch niet die Hendrik Jansen, die in 1727 van de Ter Horsten land koopt in Berkum? Dat land komt daarna waarschijnlijk in bezit van Teunis Hendriks.
4. Als ik het zo lees, zou mogelijk de vader van Teunis en Gerrit Hendriks voor 1730 overleden kunnen zijn. De moeder leeft in 1730 nog.
5. Wie is Jan Hendriks, huwelijksgetuige in 1742, als Gerrit Hendriks hertrouwt? Ook nog een broer van Teunis en Gerrit?
6. Kunnen we nog iets met de naam Bouwhuis, die genoteerd staat bij Gerrit Hendriks in het inwonersregister? Dat is dan in 1741?
Hartelijke groeten, Janny
[ 06. Maart 2012, 17:44: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
2. Zou Albertien, dochter van Teunis H., geboren in 1742 te Zalne, naar haar rond 1741 overleden tante genoemd zijn, naar de eerste vrouw van Gerrit Hendriks, dus naar Albertjen Hendriks?
3. Wie weet iets over Hendrik Jansen van de Hoogstrate?
Dat is toch niet die Hendrik Jansen, die in 1727 van de Ter Horsten land koopt in Berkum? Dat land komt daarna waarschijnlijk in bezit van Teunis Hendriks.
4. Als ik het zo lees, zou mogelijk de vader van Teunis en Gerrit Hendriks voor 1730 overleden kunnen zijn. De moeder leeft in 1730 nog.
5. Wie is Jan Hendriks, huwelijksgetuige in 1742, als Gerrit Hendriks hertrouwt? Ook nog een broer van Teunis en Gerrit?
6. Kunnen we nog iets met de naam Bouwhuis, die genoteerd staat bij Gerrit Hendriks in het inwonersregister? Dat is dan in 1741?
[ 06. Maart 2012, 17:44: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
- ria van bessen
UIt het huwelijk van Gerrit
UIt het huwelijk van Gerrit Hendriks alleen deze kinderen gevonden op VpNd
03-04-1735 Hendrik Gerrit Hendriks Albertien Hendriks
10-05-1736 Magteltje Gerrit Hendriks Albertje Hendriks
Waarvan dus Magteltje blijft leven.
Inwonersregister 1741 Haarst
f277:
A - Huis No. : 39
[er onder geschreven:] Z
- Eigenaren der Huizen :
De Weesen en Voorscr.
- Huerluiden en bewoners: [a] Wedue Jan Asjes
1742 Meij:
hertrouwt aen Gerrit Bouhuis
- waar van : [a] Gelderlant
Barkum
- hoe lange gewoont : [a] 2
- hoe veel kinderen : [a] 2
met 1
[samen:] 3
- koswinninge : [a] daghuren
Kleermaker
- Religie : [a] G
[-]
De gegevens onder b - betreffen Gerrit Hendriks
Gerrit Hendriks is dus kleermaker van beroep.
Komt van Berkum.
Heeft 1 kind.
trouw Aaltje Egberts de wed. van Jan Asjes op 21 jan. 1742
Die Aaltje heeft 2 kinderen uit haar 1e huwelijk: nl.Egbert en Seintjen jans,
Ik vond haar hier terug!
Voorst en Westenholte VOT 1748
3 a - Harmen Berents.
b - Merrigjen Gerrits.
c -
d - Gerrit, Jacomina.
e -
f - Barent Harmens, Aaltijn Egberts, met haar kind Zeijne Jans onder 10 jaar.
Vandaar dat ik aanneem dat Gerrit Hendriks voor 1748 is overleden
groet Ria
[ 06. Maart 2012, 20:31: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
03-04-1735 Hendrik Gerrit Hendriks Albertien Hendriks
10-05-1736 Magteltje Gerrit Hendriks Albertje Hendriks
Waarvan dus Magteltje blijft leven.
Inwonersregister 1741 Haarst
f277:
A - Huis No. : 39
[er onder geschreven:] Z
- Eigenaren der Huizen :
De Weesen en Voorscr.
- Huerluiden en bewoners: [a] Wedue Jan Asjes
1742 Meij:
hertrouwt aen Gerrit Bouhuis
- waar van : [a] Gelderlant
Barkum
- hoe lange gewoont : [a] 2
- hoe veel kinderen : [a] 2
met 1
[samen:] 3
- koswinninge : [a] daghuren
Kleermaker
- Religie : [a] G
[-]
De gegevens onder b - betreffen Gerrit Hendriks
Gerrit Hendriks is dus kleermaker van beroep.
Komt van Berkum.
Heeft 1 kind.
trouw Aaltje Egberts de wed. van Jan Asjes op 21 jan. 1742
Die Aaltje heeft 2 kinderen uit haar 1e huwelijk: nl.Egbert en Seintjen jans,
Ik vond haar hier terug!
Voorst en Westenholte VOT 1748
3 a - Harmen Berents.
b - Merrigjen Gerrits.
c -
d - Gerrit, Jacomina.
e -
f - Barent Harmens, Aaltijn Egberts, met haar kind Zeijne Jans onder 10 jaar.
Vandaar dat ik aanneem dat Gerrit Hendriks voor 1748 is overleden
groet Ria
[ 06. Maart 2012, 20:31: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
- ria van bessen
bericht 2Dit is het huwelijk
bericht 2
Dit is het huwelijk van Aaltje Egberts
11-04/04-05-1733
Jan Asjes jongman
Aaltjen Egberts jongedogter, beide in Westenholte
S.G. Wicher Asjes
H.G. Huisvrouw van Jan Hendriks
toevoeging
03-05-1722 Jan Hendriks j.m. in Spoolde met
Janna Assjes j.d. aan de Hasselerdijk
S:G: Peter Janz
H:G: Haar moeder
Hé Janny, Peter Jans -- die kennen we, toch?
[ 06. Maart 2012, 20:35: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Dit is het huwelijk van Aaltje Egberts
11-04/04-05-1733
Jan Asjes jongman
Aaltjen Egberts jongedogter, beide in Westenholte
S.G. Wicher Asjes
H.G. Huisvrouw van Jan Hendriks
toevoeging
03-05-1722 Jan Hendriks j.m. in Spoolde met
Janna Assjes j.d. aan de Hasselerdijk
S:G: Peter Janz
H:G: Haar moeder
Hé Janny, Peter Jans -- die kennen we, toch?
[ 06. Maart 2012, 20:35: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
-
Dat is die Bontemutse? Dat
Dat is die Bontemutse? Dat verhaal met Willemine Gerrits?
Als Gerrit Hendriks/Bouhuis hertrouwt, staat Teunis Hendriks voor zowel het dochtertje Machtelt van Gerrit als voor de beide kinderen van weduwe Aaltje als momber genoteerd.
Op 18 dec. 1720 doet er ene Magtelt Hendriks belijdenis. Zij woont te Berkum. Zus of moeder van Gerrit en Teunis? Men deed niet altijd voor het huwelijk belijdenis, maar voor een moeder is het toch wel een vrij laat belijdenis doen.
Van deze Magtelt zie ik geen huwelijk.
Dan zag ik in 1720 ook een Egbert Egberts te Berkum belijdenis doen, maar zijn weduwe hertrouwt in 1724, dus dat is niet de huwelijksgetuige uit 1730.
In Herfte zat meen ik ook een Egbert Egberts.
En vanuit Haerst werd er op Bergklooster (812/186) een Egbert Egberts begraven op 19 september 1739. Die leefde dus in 1730 nog wel.
In de VOT 1748 heb ik vorig jaar ook een Jan Hendriks gezien onder Windesheim, Harculo, buiten de Kamperpoort en op 's Heerenbroek.
Verder zie ik een aantekening bij Claas Engberts van IJsselmuiden, dat hij als J.M. van Hattem komend getrouwd zou zijn in 1737 met Hendriktje Berents uit Zalk. Heb ik dat van jou, Ria of van Jacqueline overgenomen?
En de in 1757 geboren zoon Hendrik van Teunis Hendriks werd toch ook kleermaker? In Enkhuizen of zo.
Het blijft een interessante familie, die zich goed verborgen weet te houden.
[ 06. Maart 2012, 22:13: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
Als Gerrit Hendriks/Bouhuis hertrouwt, staat Teunis Hendriks voor zowel het dochtertje Machtelt van Gerrit als voor de beide kinderen van weduwe Aaltje als momber genoteerd.
Op 18 dec. 1720 doet er ene Magtelt Hendriks belijdenis. Zij woont te Berkum. Zus of moeder van Gerrit en Teunis? Men deed niet altijd voor het huwelijk belijdenis, maar voor een moeder is het toch wel een vrij laat belijdenis doen.
Van deze Magtelt zie ik geen huwelijk.
Dan zag ik in 1720 ook een Egbert Egberts te Berkum belijdenis doen, maar zijn weduwe hertrouwt in 1724, dus dat is niet de huwelijksgetuige uit 1730.
In Herfte zat meen ik ook een Egbert Egberts.
En vanuit Haerst werd er op Bergklooster (812/186) een Egbert Egberts begraven op 19 september 1739. Die leefde dus in 1730 nog wel.
In de VOT 1748 heb ik vorig jaar ook een Jan Hendriks gezien onder Windesheim, Harculo, buiten de Kamperpoort en op 's Heerenbroek.
Verder zie ik een aantekening bij Claas Engberts van IJsselmuiden, dat hij als J.M. van Hattem komend getrouwd zou zijn in 1737 met Hendriktje Berents uit Zalk. Heb ik dat van jou, Ria of van Jacqueline overgenomen?
En de in 1757 geboren zoon Hendrik van Teunis Hendriks werd toch ook kleermaker? In Enkhuizen of zo.
Het blijft een interessante familie, die zich goed verborgen weet te houden.
[ 06. Maart 2012, 22:13: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
Wat een verrassende
Wat een verrassende ontwikkelingen!
En een nieuw topic is zonder meer een goed idee.
Ik ga dit nu eerst eens goed doornemen en reageer z.s.m. mogelijk - en dat zal ws morgenavond zijn, vrees ik.
groeten van Jacqueline
En een nieuw topic is zonder meer een goed idee.
Ik ga dit nu eerst eens goed doornemen en reageer z.s.m. mogelijk - en dat zal ws morgenavond zijn, vrees ik.
groeten van Jacqueline
-
Die Claas Engberts van
Die Claas Engberts van IJsselmuiden komt uit Hattem. Hij wordt als voogd voor de beide kinderen van Aaltje Egberts aangesteld in januari 1742 bij haar hertrouwen met Gerrit Hendriks. Aaltje komt uit Gelderland. Ondanks dat hij eNgberts heet en zij egberts, zou het mogelijk haar broer kunnen zijn.
Zowel Gerrit Hendriks als Aaltje Egberts zijn niet in staat voor hun kind of kinderen iets vast te kunnen zetten als erfenis van de overleden moeder of vader.
[ 06. Maart 2012, 23:29: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
Zowel Gerrit Hendriks als Aaltje Egberts zijn niet in staat voor hun kind of kinderen iets vast te kunnen zetten als erfenis van de overleden moeder of vader.
[ 06. Maart 2012, 23:29: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
- ria van bessen
Nee, niet Bontemutse maar
Nee, niet Bontemutse maar
Peter Jansen x Janna Gerrits Snel, de zus van Thijs
invnr 614
f316 - 8 apr 1698 - Richter Harman Meuwsen.
Keurnoten Derck Hendricks en Hendrick Berghorst.
In het Gericht is verschenen Jan Jansen, wonende te Westenholte. Hij heeft over zijn onmondig kind genaamd Peter Jansen, in echte geprocreerd bij zijn zaliger huisvrouw Aeltien Hendricks, tot mombers verzocht Egbert Egbers, oom van vaders zijde, en Jan Hendricks, oom van moeders zijde.
Die Peter had toch iets te maken met Bijvang uit Westenholte? Zijn moeder was er eentje van de Bijvang, toch?
[ 06. Maart 2012, 23:47: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Peter Jansen x Janna Gerrits Snel, de zus van Thijs
invnr 614
f316 - 8 apr 1698 - Richter Harman Meuwsen.
Keurnoten Derck Hendricks en Hendrick Berghorst.
In het Gericht is verschenen Jan Jansen, wonende te Westenholte. Hij heeft over zijn onmondig kind genaamd Peter Jansen, in echte geprocreerd bij zijn zaliger huisvrouw Aeltien Hendricks, tot mombers verzocht Egbert Egbers, oom van vaders zijde, en Jan Hendricks, oom van moeders zijde.
Die Peter had toch iets te maken met Bijvang uit Westenholte? Zijn moeder was er eentje van de Bijvang, toch?
[ 06. Maart 2012, 23:47: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
-
In de zomer van 2007 deden we
In de zomer van 2007 deden we dat onderwerp. Niet op het Forum, maar per mail.
Het ging toen o.a. over Egbert Egbers uit Herfte,
zoon uit een kettinghuwelijk:
1. Dries Gerrits x Hillighjen Luichjes/Lucas
2. Dries Gerrits x Aaltjen Eghbers
3. Eghbert Evers x 1680 ongeveer Aaltjen Eghbers
kinderen: Eghbert Eghbers en Geesje Eghbers
Deze Eghbert Eghberts uit Herfte is niet dezelfde als de momber in de akte van 1698.
Ik zag een aantekening, dat die andere Egbert Egberts uit 1698 een halfbroer zou moeten zijn van Jan Jansen.
Kunnen we iets met deze Egbert Egbers uit 1698 als huwelijksgetuige in 1730 voor Gerrit Hendriks?
4. Dan nog even het 4e huwelijk uit deze reeks:
Eghbert Evers x Derkje Derks (Ja,toch?)
In het boekhoudboekje van veerschipper Thijs Gerrits Snel, die rond 1725 veerschipper van het Katerveer was, staan ook de namen van mensen die
Hendrik Jansen en Jan Hendriks heten. Ik weet niet, of het dezelfde personen zijn als in het Teunis Hendriks verhaal:
Hendrik Jansen in Spoolde krijgt voor 2 koeweiden op 1 aug. 1735 f 21,-
Jan Hendriks krijgt voor daghuur f 5,- en voor een pinke weijdens f 4,-
In het ORA IJsselmuiden komt in 1737 en 1738 een Jan Hendriks voor, die gaat hertrouwen en die een nieuwe momber moet hebben. Het ligt wel bij Westenholte/Spoolde in de buurt, maar is het de gezochte Jan Hendriks? Gaat bijv. een Jan Hendriks , wonend te Spoolde, een akte laten opmaken in IJsselmuiden? Klein kansje.
Die Jan Hendriks uit dat boekhoudboekje zou wel de Jan Hendriks uit Spoolde kunnen zijn.
Was Peter Jansen een zoon van Jan Jansen Bontemutse, die hertrouwde met Jannechien Arents, die op haar beurt in 1710 hertrouwde met Hendrik Berents? Waar die Hendrik mee hertrouwde, laten we nu maar even.
En was de echte moeder van Peter Jansen eentje van de Bijvang? Zoiets was het toch?
Ik heb toen niet alles van dat onderzoek geprint en de mail uit die tijd kan ik nu niet meer naar boven hengelen.
[ 07. Maart 2012, 01:06: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
Het ging toen o.a. over Egbert Egbers uit Herfte,
zoon uit een kettinghuwelijk:
1. Dries Gerrits x Hillighjen Luichjes/Lucas
2. Dries Gerrits x Aaltjen Eghbers
3. Eghbert Evers x 1680 ongeveer Aaltjen Eghbers
kinderen: Eghbert Eghbers en Geesje Eghbers
Deze Eghbert Eghberts uit Herfte is niet dezelfde als de momber in de akte van 1698.
Ik zag een aantekening, dat die andere Egbert Egberts uit 1698 een halfbroer zou moeten zijn van Jan Jansen.
Kunnen we iets met deze Egbert Egbers uit 1698 als huwelijksgetuige in 1730 voor Gerrit Hendriks?
4. Dan nog even het 4e huwelijk uit deze reeks:
Eghbert Evers x Derkje Derks (Ja,toch?)
In het boekhoudboekje van veerschipper Thijs Gerrits Snel, die rond 1725 veerschipper van het Katerveer was, staan ook de namen van mensen die
Hendrik Jansen en Jan Hendriks heten. Ik weet niet, of het dezelfde personen zijn als in het Teunis Hendriks verhaal:
Hendrik Jansen in Spoolde krijgt voor 2 koeweiden op 1 aug. 1735 f 21,-
Jan Hendriks krijgt voor daghuur f 5,- en voor een pinke weijdens f 4,-
In het ORA IJsselmuiden komt in 1737 en 1738 een Jan Hendriks voor, die gaat hertrouwen en die een nieuwe momber moet hebben. Het ligt wel bij Westenholte/Spoolde in de buurt, maar is het de gezochte Jan Hendriks? Gaat bijv. een Jan Hendriks , wonend te Spoolde, een akte laten opmaken in IJsselmuiden? Klein kansje.
Die Jan Hendriks uit dat boekhoudboekje zou wel de Jan Hendriks uit Spoolde kunnen zijn.
Was Peter Jansen een zoon van Jan Jansen Bontemutse, die hertrouwde met Jannechien Arents, die op haar beurt in 1710 hertrouwde met Hendrik Berents? Waar die Hendrik mee hertrouwde, laten we nu maar even.
En was de echte moeder van Peter Jansen eentje van de Bijvang? Zoiets was het toch?
Ik heb toen niet alles van dat onderzoek geprint en de mail uit die tijd kan ik nu niet meer naar boven hengelen.
[ 07. Maart 2012, 01:06: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
-
Bericht 2Die Egbert Egberts
Bericht 2
Die Egbert Egberts uit Herfte ga ik wat beter bekijken om zeker te weten, dat we hem kunnen uitsluiten voor dit onderzoek. Ik denk, dat deze Egbert Egberts uit Herfte in 1720 de huwelijksgetuige was van Thijs Gerrits Snel, veerman van het Katerveer. Hij heet dan Egbert van Herfte, tenminste als dit verhaal van mij klopt. Verder denk ik, dat deze Egbert Egberts de nr. 314 is in de kwartierstaat van Albert de Leeuw. Op 14 mei 1715 zou deze Egbert dan getrouwd zijn met Willemina Lambertsen van der Worp. Wonend in de Koelelugte/Kamperveen werd daar dochter Berendje geboren. De Koelelugte was/is een herberg, soms onder een andere naam.
Dat was dan Egbert van Herfte, denk ik en dan was er ook Egbert van Berkum, die in Spoolde een herberg had. Aan het Katerveer, of het was toch Nieuw Romen. Hij trouwde met de weduwe van Egbert
Plechting. Het was toen al Plechting zijn 2e huwelijk. Mogelijk werden beide herbergiers naar de buurtschap genoemd, waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen. Egbert van Berkum was een Egbert Berents.
Toch nog gegevens gevonden over de Bijvang:
Henrik Gerrits Bijvank/Westenholte x Marrighjen Klaassen, (met wat betreft Marrighjen een broer Jan.)
kinderen:
1. Gerrit Hendriks van de Bijvang x Hendrijckien Derks, wed. van Jan Jansen.
Gerrit heeft een zus Aeltien en zij heeft als weduwe van Peter Claessen een momber nodig voor Merghjen en Claes Peters. Gerrit is 1 van de mombers.
2. Jan Hendriks van de Bijvang, momber van Peter Jansen, hiervoor door Ria en mij genoemd.
Jan Hendriks x Lubbegien Teunis, die ongeveer 26-1-1701 overleed. Een nicht van haar x Swier Jansen. [Ik geef alles nu ongecontroleerd door!J.L.]
[Kunnen we nog iets met die Lubbegien Teunis,
vanwege die naam Teunis? J.L.]
3. Aeltien Hendriksvan de Bijvang, overleden voor 8-4-1698, zie akte 615/28
x 1. Peter Claessen
kinderen: Merghjen en Claes
xx 2. Jan Jansen in de Meente
kind: Peter Jansen ( x Janna Gerrits)
xx 2. Jan hertrouwt Jannechien Arents
11-7-1717: momberstelling. Mombers: Meindert Jansen en Hendrik BIjvang
4. Hendrik Hendriks van de Bijvang.
De 3 gebroeders Van de Bijvang huren samen 4 morgen in Westenholte, zie 615/28. Was dus momber van kinderen van Jan Hendriks.
Als er een nieuwe momber moet worden aangesteld i.p.v. Hendrik Hendriks van de Bijvang, wordt dat Hendrick Jansen Roeck te Westenholte.
Jan Jansen in de Meente heeft waarsch. als broers Meindert Jansen en Derk Jansen. Wonen die in Spoolde? Zoiets meen ik me te herinneren.
Mombers over Peter Jansen: eerst Meindert Jansen en Hendrik Bijvang en na de akte van 11-7-1717: Derk Jansen en Jan Bijvang.
Ik weet niet, of we aan deze gegevens iets hebben voor het onderzoek naar Teunis Hendriks. Er duikt bijv. opeens weer een Hendrik Jansen op, Hendrik Jansen Roeck uit Westenholte, die mogelijk ook belangen in Spoolde had.
Uitsluiten is ook onderzoek.
[ 07. Maart 2012, 15:50: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
Die Egbert Egberts uit Herfte ga ik wat beter bekijken om zeker te weten, dat we hem kunnen uitsluiten voor dit onderzoek. Ik denk, dat deze Egbert Egberts uit Herfte in 1720 de huwelijksgetuige was van Thijs Gerrits Snel, veerman van het Katerveer. Hij heet dan Egbert van Herfte, tenminste als dit verhaal van mij klopt. Verder denk ik, dat deze Egbert Egberts de nr. 314 is in de kwartierstaat van Albert de Leeuw. Op 14 mei 1715 zou deze Egbert dan getrouwd zijn met Willemina Lambertsen van der Worp. Wonend in de Koelelugte/Kamperveen werd daar dochter Berendje geboren. De Koelelugte was/is een herberg, soms onder een andere naam.
Dat was dan Egbert van Herfte, denk ik en dan was er ook Egbert van Berkum, die in Spoolde een herberg had. Aan het Katerveer, of het was toch Nieuw Romen. Hij trouwde met de weduwe van Egbert
Plechting. Het was toen al Plechting zijn 2e huwelijk. Mogelijk werden beide herbergiers naar de buurtschap genoemd, waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen. Egbert van Berkum was een Egbert Berents.
Toch nog gegevens gevonden over de Bijvang:
Henrik Gerrits Bijvank/Westenholte x Marrighjen Klaassen, (met wat betreft Marrighjen een broer Jan.)
kinderen:
1. Gerrit Hendriks van de Bijvang x Hendrijckien Derks, wed. van Jan Jansen.
Gerrit heeft een zus Aeltien en zij heeft als weduwe van Peter Claessen een momber nodig voor Merghjen en Claes Peters. Gerrit is 1 van de mombers.
2. Jan Hendriks van de Bijvang, momber van Peter Jansen, hiervoor door Ria en mij genoemd.
Jan Hendriks x Lubbegien Teunis, die ongeveer 26-1-1701 overleed. Een nicht van haar x Swier Jansen. [Ik geef alles nu ongecontroleerd door!J.L.]
[Kunnen we nog iets met die Lubbegien Teunis,
vanwege die naam Teunis? J.L.]
3. Aeltien Hendriksvan de Bijvang, overleden voor 8-4-1698, zie akte 615/28
x 1. Peter Claessen
kinderen: Merghjen en Claes
xx 2. Jan Jansen in de Meente
kind: Peter Jansen ( x Janna Gerrits)
xx 2. Jan hertrouwt Jannechien Arents
11-7-1717: momberstelling. Mombers: Meindert Jansen en Hendrik BIjvang
4. Hendrik Hendriks van de Bijvang.
De 3 gebroeders Van de Bijvang huren samen 4 morgen in Westenholte, zie 615/28. Was dus momber van kinderen van Jan Hendriks.
Als er een nieuwe momber moet worden aangesteld i.p.v. Hendrik Hendriks van de Bijvang, wordt dat Hendrick Jansen Roeck te Westenholte.
Jan Jansen in de Meente heeft waarsch. als broers Meindert Jansen en Derk Jansen. Wonen die in Spoolde? Zoiets meen ik me te herinneren.
Mombers over Peter Jansen: eerst Meindert Jansen en Hendrik Bijvang en na de akte van 11-7-1717: Derk Jansen en Jan Bijvang.
Ik weet niet, of we aan deze gegevens iets hebben voor het onderzoek naar Teunis Hendriks. Er duikt bijv. opeens weer een Hendrik Jansen op, Hendrik Jansen Roeck uit Westenholte, die mogelijk ook belangen in Spoolde had.
Uitsluiten is ook onderzoek.
[ 07. Maart 2012, 15:50: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]