Teunis Hendriks op de Ordel alias van Berkum

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Voor Jacqueline zal dit niet

Bericht door ria van bessen » 07 mar 2012, 12:09

Voor Jacqueline zal dit niet te volgen zijn, vermoed ik, en voor de meelezers ook niet.
Ik begrijp je wel, maar dat is logisch want we zijn er echt een hele tijd mee bezig geweest.

Waar het mij om gaat is die Peter Jans als getuige, wiens huisvrouw hieronder getuige is

Ng Zwolle 27-04/12-05-1743
Harmen Berents j.m. met
Marrigjen Gerrits, beide in Westenholte
S.G. de vader
H.G. de Huisvrouw van Peter Jans [de huisvrouw van Peter Jans = Janna Gerrits Snel]

Voorst en Westenholte VOT 1748
3 a - Harmen Berents.
b - Merrigjen Gerrits.
c -
d - Gerrit, Jacomina.
e -
f - Barent Harmens, Aaltijn Egberts, met haar kind Zeijne Jans onder 10 jaar.

EN dat Aaltijen Egberts de 2e vrouw van de broer van Teunis Hendriks in 1748 hier bij inwoont.

HFG 1723
Gerrit Bijvanck weduwe en dochter Marrigie
- dit zou Marrigie Gerrits kunnen zijn van 1748

en hieronder is Peter Jans zelf getuige

03-05-1722 Jan Hendriks j.m. in Spoolde met
Janna Assjes j.d. aan de Hasselerdijk
S:G: Peter Janz
H:G: Haar moeder

Van Peter Jans weten we dat zijn moeder er ook eentje is van de Bijvang - [Aaltje Hendriks]

Ik vind onderstaande dus wel de moeite waard.

25-10/11-04-1699 Hendrick Hendricks Bijvanck j.m. en Janneghien Gerrits j.d.
Proclamatien gaen tot Salck meede

NG Doop Zwolle
22 juli 1703 Teunis s. van Hendrik Hendriks en Jannigje Gerrits

Hendrik Hendriks Bijvang is overleden voor 19 juni 1706

op 5 april 1706 wordt nog een dochter Willemtjen genoteerd met als ouders met de bovengenoemde namen.

Omdat er NOG een echtpaar is met dezelfde namen en NG dopen kunnen we iig stellen dat de dopen NA juli 1706 niet van HH Bijvang zijn.

Het lijkt me voor de duidelijkheid beter als dat andere echtpaar wordt ge-elimineerd

OF dat de voogdijakte boven tafel wordt gehaald van ene Jannigjen Gerrits met Evert Alberts - hiervan is GEEN huwelijk te vinden na 1706.
In Zwollerkerspel zit geen voogdij.
Of dit is een heel ander echtpaar ???

===========
Egbert Egberts is een heel ingewikkeld verhaal, Janny. Er zijn er zo veel.

Dat moet wel zorgvuldig worden gedaan, anders is het zo weer een wirwar. En zie je door de veelheid van gegevens niet meer waar het nu echt om gaat.
MIsschien daar een apart topic van maken?

ria van bessen

bericht 2Of zijn we wat

Bericht door ria van bessen » 07 mar 2012, 13:55

bericht 2

Of zijn we wat Egbert Egberts betreft er nu al uit?

Zwolle NG
07-05-1695 Jan Jansen j.m. en
Aeltin Hendrikx wed:
Get: Egbert Egbertz sijn Broeder
[zij] moet Erfuijtingh doen. Heeft erfuiting gedaan

Dit zijn de ouders van Peter Jans

Janny Lalkens

Dat van die Egbert Egberts

Bericht door Janny Lalkens » 07 mar 2012, 14:21

Dat van die Egbert Egberts lijkt me nu opgelost!

Er zijn meer mannen met die naam, maar laat die eerst nu maar mooi zitten, stel ik voor.

Het voordeel van die Hendrik Hendriks x Jannigje Gerrits is, dat die aantoonbaar een zoon Teunis hebben laten dopen. Want er is nauwelijks een Teunis als zoon van Hendrik te vinden.Nu nog kijken, wat voor echtpaar dit precies is.

Kan die Evert Alberts nog een Neuteboom zijn geweest uit Westenholte/Voorst/Spoolde?

Hoewel, en dat lijkt me leuker, in de Verponding 1737 staat onder Voorst/Westenholte bij nr. 38 ene Ever Alberts Bijvank. Nu Hermen Bijvank
5/4 morgen Gezaaij Bijvank plaatse
Hermen Jansen Bijvank [als huurder]

Hermen Jansen staat onder nr. 46 als eigenaar van 1 3/4 morgen, die gehuurd wordt door Evert Alberts Bijvank.
Onder nr. 10 huurt hij zelf weer iets.

Onder nr. 49 huurt Evert Bijvank met 2 anderen 3 morgen land.
Onder nr. 61 huurt ene Egbert Alberts Bijvank en later Hermen Bijvank iets.

En heeft Berent Harmens een broer Hermen Harmens?

Trouwens, nr. 64 en 66 van Verponding 1737: de erfgenamen van Hendrik van Barkum bezitten daar 4 morgen land. Welke Hendrik van Berkum?

We gaan er nu van uit, dat Aaltje Egberts een schoonzus is van Teunis Hendriks, want getrouwd met zijn broer Gerrit Hendriks. Dat was Aaltje en Gerrit hun 2e huwelijk.

Huwelijksgetuige 1e huwelijk Aaltje: Janna Asjes, die zelf 11 jaar eerder in 1722 trouwde met Jan Hendriks uit Spoolde.

Huwelijksgetuige van Jan Hendriks: Peter Jans, die als moeder Aaltje Hendriks van de Bijvang heeft.

Deze Aaltje heeft een broer Hendrik Hendriks van de Bijvang.
Ene Hendrik Hendriks en zijn vrouw Jannigjen Gerrits hebben een zoon Teunis Hendriks, gedoopt 1706.

Klopt het, als nu onze vraag is:

Zijn Hendrik Hendriks van de Bijvang en die vader van die Teunis Hendriks uit 1706 dezelfde? En is dat dan onze gezochte Teunis Hendriks?

Nog even naar het gezin van Harmen Berents en Marrigjen Gerrits te Westenholte, waar Aaltje Egberts, vermoedelijk de schoonzus van Teunis Hendriks , in 1748 bij inwoont. Met haar dochtertje Zeijne Jans, nog geen 10 jaar oud.

Een andere persoon, die inwoont, is Barent Harmens.
Dat zou de vader van Harmen Berents kunnen zijn, want die is getuige in 1743 bij het huwelijk van Harmen. Leeft dus in 1743 nog en mogelijk in 1748 ook nog wel.

Inwoners konden zijn:
1. Familie. Moeder/vader/ongehuwde broer of zus bijv.
2. Personeel.
3. Door de diaconie uitbestede arme mensen.
4. Andere relatie tot de hoofdbewoner.

Waarom woonde Aaltje Egberts daar? Ze zal daar met een dochtertje van nog geen 10 jaar normaal gesproken hebben meegewerkt in de huishouding en/of het bedrijf. Kwam ze daar via de diaconie? Aangenomen als personeel? Of toch familie?

Personele Quotisatie 1749:
in de 10e klasse, vanaf f 200 bezit, niets gevonden onder Westenholte, dat verwijst naar Harmen Berents.

In de 11e klasse, dit is dus de categorie tot f 200: onder Westenholte geen Harmen Berents, wel een Berent Bijvank !

Wie was Berent Bijvank? Wordt daar toch nog Barent Harmens, de mogelijke vader van Harmen Berents mee bedoeld? Of was Barent geen Bijvank?
In 1749 vormde Harmen Berents en vrouw een jong gezin, getrouwd in 1743. Gold zijn vader nog als hoofdbewoner voor de PQ 1749? Ik heb zoiets wel vaker gezien.

Of komt het gezin Harmen Berents evenvoudigweg niet voor in de PQ 1749 vanwege te weinig bezit?

Verponding 1737, dus voor het huwelijk van Harmen Berents, als ik alleen naar Voorst/Westenholte kijk:

Berent Harms huurt 2 morgen genaamd Stikweert van de weduwe van secretaris Holt. ( nr. 24 in de opsomming) Dat is 2 1/2 ha. Niet zo heel veel, als dit alles zou zijn. Daar zou je mogelijk geen personeel van kunnen onderhouden, maar bijv. een bestedeling met dochter wel, als die vrouw meewerkt. Want dan kreeg je toch geld toe van de diaconie? Dus een kostganger als 2e bron van inkomsten. Het is maar een gedachte.

[ 07. Maart 2012, 15:45: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

Janny Lalkens

Bericht 2.Hier maak ik toch

Bericht door Janny Lalkens » 07 mar 2012, 15:29

Bericht 2.

Hier maak ik toch maar even een apart berichtje van:

Begin jaren 90 heb ik een transcriptie gemaakt van o.a. Verponding Zwk. 1737, gecontroleerd door Gerrit van Keulen. We hebben er toen voor gekozen om het tot op de punt en komma nauwkeurig weer te geven. Dus geen aanvullingen van afkortingen bijvoorbeeld.

Onder Voorst en Westenholte stond op blz. 210 a nr. 11 uitgewerkt en op blz 211 stond nr. 12.

En zo stond het er:

11 De wede Johannes Hanselaar
1 M: gezaaij Celdermans plaats ....f 1-18-
De Bour op 's Heerenbroek Henr. (..)
Wed: op Biswet: nu Peter Jans

12 De wede Johannes Hanselaar
1 M: Hanselaars mergen uijt Celdermans
plaatse ....f ;-19-
Henr: Henrix voorn:
nu Peter Jansen

Uit welke tijd is die aantekening over Hendrik Hendriks of zijn weduwe. Van voor 1737, omdat er bij staat: nu Peter Jansen.

Gaat het hier over een Hendrik Hendriks en Peter Jansen, die wij kennen of over naamgenoten?

Hartelijke groeten, Janny

[ 07. Maart 2012, 15:30: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

ria van bessen

Er is helemaal geen doop

Bericht door ria van bessen » 07 mar 2012, 15:50

Er is helemaal geen doop Teunis te vinden als z.v. ene Hendrik dan behalve deze, toch?. Eerst was dat lastig, maar nu kan het een voordeel zijn.

Aaltje Egberts is niet de vermoedelijke schoonzus, maar de schoonzus van Teunis Hendriks op de Ordel. Ik heb haar kunnen vinden vanwege de dochter Seijne.

Of die Teunis onze Teunis is, het gaat er op lijken.

Is dit Merrigje Gerrits de dochter van Gerrit Bijvang en is zij getrouwd met Hermen Berents? Verklaart dat de naam Bijvang ?- zie HFG 1723 hier boven

Ik heb de indruk dat er RK roots aan de Bijvang ten grondslag liggen, straks blijkt Teunis gewoon een van Berkum te zijn en van oorsprong RK [haha]

Jacqueline dit had jij gevonden

Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1725-1728-
Den 12 April
12-05-1727 Hendrik Seinen j.m. te Berkum met Geertjen Herms j.d. te Langenholte
S.G. Teunis Hendriks
H:G: de moeder

[alleen Hermen Roelofs en Hermen Cornelis zitten in Langenholte vlgs HFG 1723]

Hermen Cornelis, geb 1698 ovl voor 17-09-1733 ? heeft dan 4 onmondige kinderen

Hermen Roelofs [Westerveld] heeft alleen een onmondige dochter Hendrikje bij zijn 2e vrouw Gerretien Gerrits 1719 ? 1e vrouw geen kinderen

Ook Hendrik Zeijnen is niet te traceren in het ORA of VOT 1748

Jacqueline

Af en toe ben ik het spoor

Bericht door Jacqueline » 07 mar 2012, 16:29

Af en toe ben ik het spoor wel even bijster, maar in grote lijnen kan ik het toch nog wel volgen. Ik vond vannacht (kon het natuurlijk toch niet laten) ook die halfbroer Egbert Egberts als huwelijksgetuige, maar het leek me verstandiger om pas iets te plaatsen in uitgeslapen toestand!
Is hij dit ook?
Quote: Zwolle NG 08-08-1696/ 08-09-1696 Jan Henriks j.m.
Henrikjen Peters wed:
Sijn get: Sen neef Egbert Egberts en moeij Jannetjen Egberts
haer geboden gaen mede op Rouveen Hendrik Seinen had ik ook van stal gehaald, met de kinderen die ik er destijds bij vond
Quote: 28-01-1728 Jan Hendrik Seinen Geertien Harms
03-04-1731 Hendrickien Hendrik Seijne Geertje Herms
25-09-1733 Harme Henrik Seine GeertjenHarms
11-09-1735 Aaltjen Hendrik Sein Geertje Herms
20-11-1737 Hendrik Hendrik Seijnen Geertien Herms
14-12-1740 Seijne Hendrik Seijnen Geertien Herms met in mijn aantekeningen de vraag, of hij familie kan zijn van een Willem Seinen uit de VT 1748 van Berkum; zijn vrouw een Willemina Henriks, 3 kinderen boven de 10: Albertjen, Marten en Janna.
Van dit echtpaar kan ik geen huwelijk vinden - kan zij deze dopeling zijn
Quote: 5 april 1706 Willmetje dr. van Hendrik Hendriks en Jannigje Gerrits en dit misschien een eerder huwelijk van hem
Quote: Zwolle NG Den 10 Maij 1732/09-06-1732 Willem Seine j.m. te Barkum met
Stijntje Jans weduwe van Frederik Geurts te Haarst
S:G: Jan Klaassen
H:G: vrouw van Asjen Berents
moet noch erfuitinge gedaan worden. Is geschiet Ik hoop overigens, dat ik er idd nog iets van begrijp, en met mijn antwoorden niet alleen maar verwarring sticht!

groeten van Jacqueline

[ 07. Maart 2012, 16:31: Bericht gewijzigd door: jacqueline ]

ria van bessen

En dat heb je vannacht naar

Bericht door ria van bessen » 07 mar 2012, 18:27

En dat heb je vannacht naar boven gehaald...
Hoe pienter ben je dan wel niet overdag!

De laatste 2 zijn wel uit te zoeken, want die Willem kwam ik al tegen [vannacht ja....]

ria van bessen

Willem Seinen zijn broer is

Bericht door ria van bessen » 07 mar 2012, 19:14

Willem Seinen zijn broer is Remmelt vls voogdijakte als hij hertr. met Willemtje Hendriks wed. van Derk Kalevelt

akte staat voor 18 nov. [!]

09-12-1742 Willem Seine wed.r an het Berkummerveld met
Willemina Hendriks wed. van Derk Kaleveld in Diese
S.G. Jan Seine
H.G. de vrouw van Jan Seine
moeten beide Erffuiting doen. Is gebleken.

ria van bessen

bericht 213 a - Willem Seijne

Bericht door ria van bessen » 07 mar 2012, 19:26

bericht 2

13 a - Willem Seijne.
b - Willemina Henriks.
c - Albertjen, Marten, Janna.
d -
e -
f -

14 a - Remmelt Seijne.
b -
c - Maria.
d -
e -
f - Jan Derks van den Armen.

Wonen naast elkaar - Berkummer Veld
VOT 1748

ria van bessen

bericht 3Is dit de gezochte

Bericht door ria van bessen » 07 mar 2012, 19:35

bericht 3

Is dit de gezochte Evert Alberts?

f123 - 29 feb 1708 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Berent Posjen en Derk Jansen.
In het Gericht is verschenen Evert Albers, thans woonachtig bij Lieffert Henricks op 's Herenbroek, wel ziek te bed liggende, maar bij goed blijkend verstand. Hij maakt een testament. Ten eerste institueert en nomineert hij testator tot zijn enigste en universele erfgename zijn zuster Jacobjen Albers in al zijn goederen, zowel roerende als onroerende, hij legateert aan Lieffert Henricks een somma van 300 Caroli gulden en aan de Armen in Mastebroeck een somma van 25 Caroli gulden, en dan nog aan de kerk in Mastebroeck gelijke 25 Caroli gulden, alles direkt na zijn overlijden aan dezen te ontrichten en uit te keren.[Kantlijn:] vide 29 december 1708 is dit testament geroieerd.

Deze is iig NG - en hert. hij met de wed. Jennegien Gerrits ????

[ 07. Maart 2012, 19:36: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

Plaats reactie