Teunis Hendriks op de Ordel alias van Berkum

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Jacqueline

Deze kom ik toevallig tegen,

Bericht door Jacqueline » 18 mar 2012, 14:38

Deze kom ik toevallig tegen, ik heb het topic waar Jan Rutgers van Marle in voorkomt niet gevolgd, misschien heeft iemand er iets aan?
Quote: Lidmatenboek Mastenbroek 1729-1805
f128:
Bisschops Weteringe
x Jan Rutgers van Marle
obijt 1732. groeten van Jacqueline

ria van bessen

Ja, Jacqueline - en dat is

Bericht door ria van bessen » 18 mar 2012, 21:23

Ja, Jacqueline - en dat is nou net de hamvraag.

Is Jan Berents op de Krone dezelfde als Jan Berents Hogebeen.

In het vuurstederegister 1682 in 's Heerenbroek
worden deze vermeld:
[huurder] Jacob Jansen [eigenaar] Berent Hogebeen -1-
[huurder]Jan Berents in de Kroone [eigenaar] Berent Bloemert -2-
[huurder]Berent Janssen Posjen [eigenaar]De Landschap -1-

Allemaal huurders dus.

Eigenaar Berent Bloemert woont in Spoolde. En zo wordt zijn eigendom omschreven: een zeker huis, hof en kampje land genaamd het Hoogebeen, staande en gelegen op 's Heerenbroeck in het kerspel van Zwolle, en zulks met 2 hagentjes;

In 1711 wordt het verkocht; eigenaren worden dan

"aan Gerrit Lambers en Berent Jansen Wint en hun erfgenamen de halfscheid van een goed, bestaande uit een zeker huis, hof en kampje [campien] en 2 "hagenties", het Hogebeen of nu wel de Oude Croon genaamd, in dit carspel op 's Herenbroek gelegen"

Jan Berents op ?s-Heerenbroek in de Kroone een dochter Berentjen 1 jan.1680 [gedoopt te Zalk]
* Deze is voogd over Elsje en deze is overleden rond 1715 waarna dus J.R. van Marle voogd wordt.

Maar dan dit:

Zwollerkerspel [contentieuse zaken]
f260 - 14 mrt 1722 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Henrik van Rijssen, en Jannes Westenbergh, Doctoren.
De zaak van Everhard Rietberg en Lambertus van Steegeren als provisoren van het Buiten Gasthuijs, pandeisers, tegen Jan Berents Hoogebeen is ad secundam post ferias pasen uitgesteld

* Deze kan dus niet de andere zijn, want die is overleden

Maar in Z/V is ook een Hoogebeen! Daar woont ene Gerrit op in 1695 vlgs een penning register.

ria van bessen

Ik weet niet of dit het

Bericht door ria van bessen » 17 okt 2012, 23:06

Ik weet niet of dit het juiste topic nog is, ben even de tel kwijt, maar het betreft Teunis Hendriks van Berkum.

In het inwonersregister
folio 740 1742 - buiten de Sassenpoort
Nr. 85
eigenaar: Hendrik van Berkum tevens bewoner ? komt van Berkum ? woont in Zwolle 27 jr ? 2 ? van beroep koemelker ? religie G
bovenstaande gegevens zijn doorgestreept
later eigenaar: Dr. Wicherlink ? bewoner Gerrit Hendriks ? van Herxen ? woont in Zwolle 10 jr. ? 1 ? koemelker ? rel. G

Ik heb inmiddels ontdekt dat Hendrik van Berkum 2 kinderen heeft - niet meer en niet minder.

Ook in andere opgaves wordt het volledig getal van kinderen opgegeven, wel of niet in huis wonende, wel of niet volwassen. Exact dus zoals in het inwonersregister van Zwollerkerspel.

Deze Hendrik van Berkum is uitgekozen als potentiële kandidaat als vader voor Teunis.

1]Omdat hij oorspronkelijk van Berkum komt.
2]In het jaar 1715 is vertrokken naar Zwolle.
3]twee kinderen heeft, mogelijk Teunis en Gerrit, die voor 1715 zijn geboren.

Hij zou - gezien de grond die Teunis Hendriks van Berkum in zijn bezit heeft - Hendrik Jans moeten heten.

[ 18. Oktober 2012, 11:26: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

Janny Lalkens

Hallo RiaEn die 2 kinderen

Bericht door Janny Lalkens » 18 okt 2012, 00:09

Hallo Ria
En die 2 kinderen heten dan hopelijk Teunis Hendriks en zijn broer Gerrit Hendriks, die later Teunis aanstelt als voogd over zijn dochtertje Machtelt. (1742)

Ik noteer nog steeds elke Ter Horst, die ik zie, in de hoop, dat die landverkoop door 3 gebroeders Ter Horst in 1727 te Berkum, aan Hendrik Jansen, nog eens duidelijker zal worden.

Mogelijk is er informatie in het ORA Zwolle. Dat moet dan in het HCO bekeken worden. Die Ter Horsten woonden denk ik meestal in Zwolle en zullen dan ook daar beschreven zijn als ze grond kochten of zoiets. Misschien staat er grondaankoop te Zwollerkerspel door hen, zelf wonend te Zwolle, in het ORA Zwolle beschreven? Of dat ze iets kochten of erfden te Zwolle en ook nog wat te Berkum, maar dat dat allemaal in 1 akte beschreven is in ORA Zwolle?

Heeft iemand daar voorbeelden van, dat er in een familie bezit was in Zwolle of net buiten Zwolle in de Stads Vrijheid en dan ook nog wat bezit onder Zwollerkerpel, maar dat laatste dan mogelijk niet beschreven in ORA Zwollerkerspel? Maar dus in ORA Zwolle?

Groetend, Janny

ria van bessen

Janny, ik denk niet dat

Bericht door ria van bessen » 18 okt 2012, 11:33

Janny, ik denk niet dat zoeken ter Horst de weg naar de oplossing afstamming Teunis is.

Het enige wat de ter Horst doen is grond verkopen aan Hendrik Jans.

Waarschijnlijk onderhands, vandaar alleen de vermelding in de 50e penning.

groet Ria

Janny Lalkens

Als de gezochte Teunis

Bericht door Janny Lalkens » 18 okt 2012, 13:04

Als de gezochte Teunis Hendriks in dat huis in Assendorp heeft gewoond, komen we voor mogelijk meer informatie toch denk ik weer uit bij ORA Zwolle, dus zullen we in het HCO ORA Zwolle moeten gaan lezen, denk ik. En dan hopen op een toevalstreffer. Dat we bijv. de naam van de vader van Teunis Hendriks en van hemzelf zullen tegenkomen. Het liefst in combinatie natuurlijk.
Tenminste, zo kijk ik er tegenaan, want de mogelijkheden voor informatie uit gegevens over Zwollerkerspel hebben we inmiddels denk ik al wel zo ongeveer bekeken.

Ik heb nog niet zo'n zicht op Hendrik van Berkum bijvoorbeeld. Ik kom in doopboeken, wonend in de stad Zwolle, mensen tegen met namen als Sijse van Langenholte, Van Berkums, Van Haersten. Dat ze in Zwolle wonen is dan weer bekend uit Zoutgeld rond 1700. Dus nu ook maar alle Van Berkums gaan noteren.

Volgend jaar hoop ik naar het HCO te kunnen gaan.
Dat wordt dan ORA Zwolle lezen, want ik moet ook zoeken naar voorouders uit ongeveer 1660, wonend te Dieze.

groet, Janny

ria van bessen

Ja, dat heb ik ook al gedacht

Bericht door ria van bessen » 18 okt 2012, 14:42

Ja, dat heb ik ook al gedacht.

Het huis van Hendrik van Berkum wordt verkocht. Daar zou een akte van moeten zijn en die zit in het ORA Zwolle.

Janny Lalkens

Daar zal vast wel een akte

Bericht door Janny Lalkens » 18 okt 2012, 14:53

Daar zal vast wel een akte van moeten zijn, want het ging toch naar vreemden? Teunis erfde het niet. En het is toch ook op de een of andere manier in bezit gekomen van Hendrik van Berkum? Ook ORA, hoop ik.

Als dit zich nu zou afspelen 100 jaar eerder, met weinig archiefmateriaal, maar 17e eeuw in Zwolle e.o... Zwolle heeft toch een mooi uitgebreid archief, dat treft men wel minder aan! Maar via DTB's is dit een moeilijke zaak, dat is al wel duidelijk.
Dus nog een sprankje hoop via dat huis in Assendorp?

Groet, Janny

ria van bessen

Ja, precies.Hendrik van

Bericht door ria van bessen » 18 okt 2012, 15:17

Ja, precies.

Hendrik van Berkum is eigenaar - daarna dr. Wicherlink.

Ik meende dat Jacqueline toentertijd een overlijden van een Hendrik van Berkum had en kort daarna zijn vrouw.

Dit echtpaar zit niet meer in de VOT 1748 Zwolle.

Als zij hetzelfde echtpaar zijn dan is het huis door Wicherlink gekocht voor 1748 en na de 1e aantekening 1742. Dat kort de tijdsperiode al behoorlijk in.

Ik ben sinds het overlijden van Jan nog maar 1x in het archief geweest. Binnenkort is het al weer 1 jaar geleden dat we hem moesten missen.
Misschien pak ik ook volgend jaar de bezoeken weer op.

Janny Lalkens

Ja, de 20e houdt mij ook erg

Bericht door Janny Lalkens » 18 okt 2012, 17:11

Ja, de 20e houdt mij ook erg bezig. Heb nog steeds het emailadres niet gewist. Kan daar nog niet toe komen. En niet alleen de persoon wordt gemist, maar er is ook een heleboel kennis verloren gegaan. Het was altijd zo mooi om even per mail een mening te vragen, als een soort controle.

1742-1748: aan het begin van die periode ging Teunis naar Zalne en toen bleef die broer Gerrit in Haerst, voor zover ik weet. Kan Teunis rond 1742 wat ge-erfd hebben, bijv. van de verkoop van dat Assendorper huis na het overlijden van zijn ouders en dat hij daarmee die herberg kon beginnen? Inventaris van de herberg overnemen, eventueel gekoppeld aan een boerderijtje: vee, wagens, gereedschap? Hij was toch eerst arbeider op een boerderij? Of dat hij met eventueel ge-erfd geld zelf ander onroerend goed kocht, want later doet hij het een en ander zelf in de verkoop. En wanneer kocht hij dat? ORA Zwolle?

Hartelijke groeten, Janny

Plaats reactie