het Ulderink in Oudleusen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
jopol

Als ik het kadaster erbij

Bericht door jopol » 02 jun 2012, 09:23

Als ik het kadaster erbij haal valt het door Tinus al genoemde Oelders onder de vele bezittingen van A.C. Bouwmeester. Het zou dus inderdaad de gezochte boerderij kunnen zijn.

ria van bessen

Ik denk het niet. En waarom

Bericht door ria van bessen » 02 jun 2012, 10:48

Ik denk het niet. En waarom niet?

Dit wordt vermeld in de VOT 1795
Oudleussen
Jannes Geersen op Aalbers boer
aangever Maria Derks 6 personen

Zoon Gerrit zit op no. 30 [het Aalbers] in 1811
geboren in 1763 - Vader Jannes Geersen leeft dan nog. Moeder is overleden
Bij in woont ene Egberdine Peters en een Jan Peters kinderen van Peter Hendriks en Geesje Jansen - Egberdine is 19 jr en Jan is 9 jaar
Hun ouders leven nog en zij komen van Ancum.
En dan de vader Jannes Geerts.
Hij is zoon van ene Geert; verder niets ingevuld - zijn ouders zijn beide dood.
Niet vermeld waar vandaan.

Het zijn dus wel 2 verschillende erven.

groet Ria van Bessen

Aanvulling:
Den 20 August. 1762 - Jannes Geertsen J.M. uit Oudleusen, met Marrigje Dirksen J.D. uit Diffelen onder Heemse. Getrouwt alhier den 19 septemb.

Aanvulling 2:
Geesje Jansen is hoogstwaarschijnlijk de zus van Gerrit Jansen. De kinderen Peters zijn dan nicht en neef.

[ 02. Juni 2012, 11:00: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

jopol

Kijk je naar het kadaster dan

Bericht door jopol » 02 jun 2012, 11:59

Kijk je naar het kadaster dan hebben we een Aalbers http://watwaswaar.nl/#hA-g0-8-1-1v-1-4K2q-2nqO Mede(!)eigenaar H.J Ulderink
en een Oelders http://watwaswaar.nl/#hA-g0-8-1-1v-1-4K5g-2nSK Eigenaar A.C. Bouwmeester

Hendrik Jan is een zoon van Derk Willems en een aangetrouwde kleinzoon (de oudste) van Jannes Geersen en Maria Derks. H.J's vrouw is geboren op 't Aalbers, Zie http://www.genealogieonline.nl/stamboom-pol/I194.php

Er staan heel wat links naar bronnen in mijn stamboom en op mijn pagina over beide boerderijen: http://fam-pol.wikispaces.com/Oudleusen

In de OAT's staat bij het Aalbers in de marge 1863 gekrabbeld, zie http://watwaswaar.nl/#hC-g2-9-1-1v-1-4Jvs-2np2---Uhi
Ik vermoed dat toen de erfenis van Jannes Geersen definitief verdeeld is en/of de boerderij verkocht. Dit vermoed ik omdat in 1861 HJ overlijdt, het jaar daarop 2e zijn zoon, mijn betovergrootvader. Zijn van deze transactie details te vinden?

ria van bessen

Ik denk dat je bedoelt dat

Bericht door ria van bessen » 02 jun 2012, 14:34

Ik denk dat je bedoelt dat Hendrik Jans een zoon is van Jan Derks en Aaltjen Hendriks.

Hij trouwt dus met Egberdina na de VOT 1811. Dat huwelijk zou op Genlias moeten zijn vermeld.

Ik zag dat het Aalbers dus ook Olbers wordt genoemd? Volgens jouw aantekening.

Oelders, Olbers, Aalbers lijkt allemaal wel erg op elkaar.

Na 1811 heb ik niets, daar bemoei ik me ook niet mee.

En wie zit er na 1811 op het Ulderinks? Een ander kind van Jan Derks ?

ria van bessen

bericht 2In de 50e penning

Bericht door ria van bessen » 03 jun 2012, 00:13

bericht 2

In de 50e penning nog wel dit gevonden.

invnr. 56 [achterin memorie van successie]
f 1
no.2 ? de goederen nagelaten bij Maria Derks vrouw van Jannes Geerts te Oudleusen overleden den 4 januarij 1806 hebben te samen genomen geen 300 honderd gulden luid declaratie door haar zoon en twee buren getekend, hierbij overlegd.

Mieke Fokkert

Jo, ik keek naar je gegevens

Bericht door Mieke Fokkert » 04 jun 2012, 20:04

Jo, ik keek naar je gegevens op je website van genealogieonline voor Jan Ulderink en (groot)ouders.
Wij hebben dezelfde voorouders wat betreft Jan Ulderink en Aaltje Hendriks. Wat betreft de ouders van Marchje Janssen vermoed ik dat je vreemd gaat. Jij hebt de namen Jan Arents en Geertruijt Hendriks en als doopdatum vam Marchje 1717.
Ik heb doopdatum van Marchje 03-04-1729 te Dalfsen (boek 68\bz. 2) en als ouders de namen Jan Otten en Geertien Alberts.
Als je kijkt naar het testament (zie de transcriptie van Ria op 30-05) dat Marchjen maakte met haar eerste (toen zieke) man op 29-10-1750, dan lees je dat Marchje als testatrice haar vader Jan Otten in aanmerking laat komen voor zijn legitieme portie.

groet, Mieke

Mieke Fokkert

Ria,Dank voor de

Bericht door Mieke Fokkert » 04 jun 2012, 21:32

Ria,
Dank voor de transcripties die je bij de voorouders van Jan Ulderink gaf, omdat het hier ook gedeeltelijk mijn voorouders betreft. ik ben er blij mee!

Je schrijft op 31-05 'Ene Jan Otten opgelost' maar het is mij nog allerminst duidelijk.

1. Jan Otten is de vader en Geertien Alberts de moeder van Marchjen Janssen (1729-1793). Marchje trouwt in 1751 met Derk Willems, de broer van Jan Willems.

2 Ene Jan Otten wordt in 1761 samen met Derk Willems, voogd over de kinderen van Jan Willems en wijlen Mergjen Gerrits, zie akte dd.03-04-1761. Is deze Jan Otten ook de schoonvader van Derk Willems?

3 Jan Willems hertrouwt in 1761 met Jochemina Jans,gedoopt in 1735, dochter van Jan Otten en Janna Jochems. Is deze Jochemina misschien de halfzus van Marchje Janssen? En wordt dezelfde Jan Otten dan nu ook de schoonvader van Jan Willems?

Conclusie: Als deze Jan Otten steeds dezelfde persoon is dan is hij tussen 1729 en 1735 hertrouwt met Janna Jochems.
Zou er dan misschien een voogdijstelling zijn over Marchjen zijn minderjarige dochter uit zijn eerste huwelijk?

4 Mergjen Gerrits is volgens jouw transcriptie van de akte dd.01-03-1750 de dochter van Gerrit Otten en Jannegien Wigbels, maar ik kan in de doopboeken van Dalfsen haar ouders d.w.z. de naam van haar moeder niet vinden, wel vond ik:
- Harmina (Ancum)03-05-1722 d.v. Gerrijd Otten en Wubbe Egberts (67/92)
- Jan (Ancum) 06-05-1723 z.v. Gerrijd Otten en Wubbegien Egberts (67/99)
- Margien Ancum) 05-08-1725 d.v. Gerrijd Otten en Anna Harms (67/114)

Is dit laatste kind misschien de Mergjen Gerrits onder 4? maar dan klopt de naam van haar moeder niet en dan zou haar vader Gerrit Otten tussen 1723 en 1725 opnieuw getrouwd zijn met Anna Harms.
Zou hier misschien ook een voogdijakte zijn?

Zou een eventueel familieverband tussen Jan Otten en Gerrit Otten nog te traceren zijn?

Kortom, nog veel vragen, die voor mij nog niet opgelost zijn!

jopol

@Mieke:Bedankt voor je

Bericht door jopol » 04 jun 2012, 21:33

@Mieke:
Bedankt voor je aanwijzing. Bij de ouders geef ik ook aan dat het (bew)ijs dun is. Als ik weer wat meer tijd heb zal ik een en ander weer nalopen.

@Ria
Ik ben te nieuw hier on ieders specialieteteiten te kennen. Mag ik ook zo dom zijn om te vragen wat VOT betekent?

Ik heb weken moeten wachten tot mijn aanmelding gehonoreerd werd, maar het was het wachten waard. Mijn dank aan iedereen voor alles.

ria van bessen

Hoi Mieke, wat leuk dat je

Bericht door ria van bessen » 04 jun 2012, 23:35

Hoi Mieke, wat leuk dat je kunt 'meesnoepen'van deze zoektocht!

Jo, van vragen word je wijs, zo zijn we allemaal begonnen.

VOT is de afkorting voor volkstelling.

En volgens die volkstelling

VOT 1748 - Gerner
1 - Egbert Roelofs en Jan Otten.
2 - Janna Jochums.
3 - Miena Jansen.
4 - 2 kinders.
5 -
6 -

VOT 1748 - Oudleusen
Oudleussen VOT 1748
1 - Jan Kodden en Derk Jansen.
2 - Mergien Jansen.
3 -
4 -
5 - 2 dienstb.
6 -
Dit is de vader van Mergjen x 1e man Derk Jansen.
Er is wel een erve Kodden in Oudleusen.

Ik zou nog nakijken in de akte of het nu Otten was of Kodden.

Dan zal ik ook nakijken of het Jannigjen is of Wubbigjen.

Het betekent wel dat Jan Otten wiens dochter Jochemina later met de broer van Derk Willems [Ulderik] trouwt niet dezelfde KAN zijn als de vader van Margjen Jans de vrouw van Derk Willems [Ulderik]

Vandaar mijn opmerking - opgelost

Is het nog te volgen?

groet Ria van Bessen

[ 04. Juni 2012, 23:46: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

jopol

Wie snoept er mee met wie?>

Bericht door jopol » 05 jun 2012, 09:24

Wie snoept er mee met wie?

> Ik zag dat het Aalbers dus ook Olbers wordt genoemd? Volgens jouw aantekening.

Mijn aantekeningen worden in de stamboom ondersteund door links naar de DTB's op vpnd.nl Die links zijn niet klikbaar, dus kopieren en in de adresbalk plakken.

> Oelders, Olbers, Aalbers lijkt allemaal wel erg op elkaar.

De VOT van 1795 noemt zowel het Uulderiks als het Aalbers. Het kadaster van 1832 heeft een Oelders en een boerderij waarvan HJ de mede-eigenaar is. HJ is een aangetrouwde erfgenaam van de familie die volgens de VOT het Aalbers bewoonden. Vandaar mijn conclusie dat het Oelders en het Aalbers verschillende boerderijen zijn. Maar of het Oelders ook het Ulderink is? Ze lijken wel dezelfde eigenaar te hebben volgens jouw (Ria) gegevens en het kadaster.

> En wie zit er na 1811 op het Ulderinks? Een ander kind van Jan Derks ?

Nog een raadsel.

Plaats reactie