Arent Jans (op de Werff)
Arent Jans (op de Werff)
Al eerder is bovenstaand onderwerp ter sprake geweest, maar ik blijf met de volgende vragen:
Wie was AJ, waar kwam hij vandaan, en wie waren zou ouders.
Arent Jans, eerder weduwnaar van Maria Arends, ging in Zwolle in ondertrouw op 11.06.1718 om op 02.07.1718 te Mastebroek te kunnen trouwen.
Hij was pachter van de boerderij ""de Werff" van 1714 tot zijn dood in 1730, of 1733 .
Eerdere informatie die ik kreeg zegt dat zijn vader zou zijn Jan Lucasz, maar ik vind geen bevestiging.
Eerder informatie zegt daarnaast dat hij te Hasselt gedoopt zou zijn op 04.04.1671, maar dat vind ik in de doopboeken niet terug. Op 04.04.1671 wordt wel een Arent gedoopt, maar die heeft als ouders Hendrik, Arentsen en Mett (?? - voor mij onleesbaar).
Wie kan mij aan betrouwbare informatie helpen ??
Voorbaat dank.
Wie was AJ, waar kwam hij vandaan, en wie waren zou ouders.
Arent Jans, eerder weduwnaar van Maria Arends, ging in Zwolle in ondertrouw op 11.06.1718 om op 02.07.1718 te Mastebroek te kunnen trouwen.
Hij was pachter van de boerderij ""de Werff" van 1714 tot zijn dood in 1730, of 1733 .
Eerdere informatie die ik kreeg zegt dat zijn vader zou zijn Jan Lucasz, maar ik vind geen bevestiging.
Eerder informatie zegt daarnaast dat hij te Hasselt gedoopt zou zijn op 04.04.1671, maar dat vind ik in de doopboeken niet terug. Op 04.04.1671 wordt wel een Arent gedoopt, maar die heeft als ouders Hendrik, Arentsen en Mett (?? - voor mij onleesbaar).
Wie kan mij aan betrouwbare informatie helpen ??
Voorbaat dank.
Cor,Bedankt voor je reactie
Cor,
Bedankt voor je reactie.
Juist vanwege dat patroniem vertrouw ik de verkregen info niet. En voor andere ""Arenden"", er waren er niet zo veel in het doopboek van Hasselt, geldt datzelfde.
En het doopboek van Mastenbroek, volgens VPND, begint pas in 1727.
Geesje was inderdaad een dochter, mij bekend.
Helaas kon ik de opgegeven website niet openen; staat daarin iets relevants mbt mijn vraag ??
Groeten, Frits.
Bedankt voor je reactie.
Juist vanwege dat patroniem vertrouw ik de verkregen info niet. En voor andere ""Arenden"", er waren er niet zo veel in het doopboek van Hasselt, geldt datzelfde.
En het doopboek van Mastenbroek, volgens VPND, begint pas in 1727.
Geesje was inderdaad een dochter, mij bekend.
Helaas kon ik de opgegeven website niet openen; staat daarin iets relevants mbt mijn vraag ??
Groeten, Frits.
- ria van bessen
Frits,Ik dacht dat ik
Frits,
Ik dacht dat ik onderstaande ook had doorgegeven.
02-03-1722
Claas Jansen weduwenaar bij Kijk in de Vegte met
Jacobien Gerrits j.d. bij de Boxsen
Z:G: Willem Arents
H:G: haar moeder
De Bruidegom moet bewijs brengen hoe lange zijn vrou is Doot gewest en
mede Ervuittinge tonen.
hier van gaan de geboden mede in Mastebroek
alles getoont en getrouwt
f333 - 26 feb 1722 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Hendrik van Werven en Berent Langkamp.
In het Gericht is verschenen Claas Jansen in Overwaters. Hij heeft over zijn onmondige dochter Janna, bij zijn zaliger huisvrouw Geesien Arents in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Arent Jansen, oom van vaders zijde, en Willem Arents, oom van moeders zijde.
En voogd van VZ bij de hertrouw van Arent is Lubbert Jans oom. Heb ik ook doorgegeven.
Dus Arent Jans, Claas Jans en Lubbert Jans zijn broers.
[ 28. Juli 2012, 00:07: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Ik dacht dat ik onderstaande ook had doorgegeven.
02-03-1722
Claas Jansen weduwenaar bij Kijk in de Vegte met
Jacobien Gerrits j.d. bij de Boxsen
Z:G: Willem Arents
H:G: haar moeder
De Bruidegom moet bewijs brengen hoe lange zijn vrou is Doot gewest en
mede Ervuittinge tonen.
hier van gaan de geboden mede in Mastebroek
alles getoont en getrouwt
f333 - 26 feb 1722 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Hendrik van Werven en Berent Langkamp.
In het Gericht is verschenen Claas Jansen in Overwaters. Hij heeft over zijn onmondige dochter Janna, bij zijn zaliger huisvrouw Geesien Arents in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Arent Jansen, oom van vaders zijde, en Willem Arents, oom van moeders zijde.
En voogd van VZ bij de hertrouw van Arent is Lubbert Jans oom. Heb ik ook doorgegeven.
Dus Arent Jans, Claas Jans en Lubbert Jans zijn broers.
[ 28. Juli 2012, 00:07: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Ria,Inderdaad, die gegevens
Ria,
Inderdaad, die gegevens kreeg ik al eerder van je, en waren natuurlijk een mooie aanvulling. Dat van die broers klopt natuurlijk, maar wie hun ouders waren kan ik maar niet vinden.
Ik moet ook extra voorzichtig zijn, daar door de patroniemen gemakkelijk vergissingen ontstaan.
Maar ik blijf zoeken.
Frits.
Inderdaad, die gegevens kreeg ik al eerder van je, en waren natuurlijk een mooie aanvulling. Dat van die broers klopt natuurlijk, maar wie hun ouders waren kan ik maar niet vinden.
Ik moet ook extra voorzichtig zijn, daar door de patroniemen gemakkelijk vergissingen ontstaan.
Maar ik blijf zoeken.
Frits.
- ria van bessen
Dag Frits,Dan kun je het
Dag Frits,
Dan kun je het beste een poging wagen in de doopboeken van Zwolle voor 1700. Om te kijken of er een Jan is, die dus deze 3 zonen heeft laten dopen.
Van Arent Jans is bekend dat hij meijer is in 1716 van de Werf - die gegevens heb ik je toch gegeven?
In het hoofdgeld van 1723 Zwollerkerspel wordt een Arent Jans vermeld aan de Hasselerdijk
- het gezin bestaat uit 5 personen [boven de 17 jr] dus vermoedelijk of zijn ouders wonen bij hem in of hij is nog 1x eerder getrouwd.
Het rare is dat ik wel een Arent Jans heb die samen met Gerrit Rietberg voogd is over de kinderen van Jochem Everts op de Bisschopswetering.
En dit:
Zwollerkerspel deel 615
f208 - 12 feb 1703 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Jan Koijte en Gerrit Willems op de Nieuwe Weteringe.
In het Gericht is verschenen Annechien Cornelis, weduwe van Derck Dercksen Pelle, in Mastebroeck aan de Hasseler dijck bij de havezathe Wolfshagen woonachtig, eerder getrouwd aan Peter Gerrits, in dezen met Arent Jansen als haar in deze zaken "gekoren" en toegelaten momber geassisteerd, wel ziek te bed liggende, maar bij goed blijkend verstand. Zij heeft verklaard, dat zij goedgevonden heeft een testament te maken op de navolgende manier.
Als hij dezelfde is dan is Arent Jans al in 1703 getrouwd of in ieder geval volwassen.
Dan kun je het beste een poging wagen in de doopboeken van Zwolle voor 1700. Om te kijken of er een Jan is, die dus deze 3 zonen heeft laten dopen.
Van Arent Jans is bekend dat hij meijer is in 1716 van de Werf - die gegevens heb ik je toch gegeven?
In het hoofdgeld van 1723 Zwollerkerspel wordt een Arent Jans vermeld aan de Hasselerdijk
- het gezin bestaat uit 5 personen [boven de 17 jr] dus vermoedelijk of zijn ouders wonen bij hem in of hij is nog 1x eerder getrouwd.
Het rare is dat ik wel een Arent Jans heb die samen met Gerrit Rietberg voogd is over de kinderen van Jochem Everts op de Bisschopswetering.
En dit:
Zwollerkerspel deel 615
f208 - 12 feb 1703 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Jan Koijte en Gerrit Willems op de Nieuwe Weteringe.
In het Gericht is verschenen Annechien Cornelis, weduwe van Derck Dercksen Pelle, in Mastebroeck aan de Hasseler dijck bij de havezathe Wolfshagen woonachtig, eerder getrouwd aan Peter Gerrits, in dezen met Arent Jansen als haar in deze zaken "gekoren" en toegelaten momber geassisteerd, wel ziek te bed liggende, maar bij goed blijkend verstand. Zij heeft verklaard, dat zij goedgevonden heeft een testament te maken op de navolgende manier.
Als hij dezelfde is dan is Arent Jans al in 1703 getrouwd of in ieder geval volwassen.
Ria,Bedankt voor je reakties
Ria,
Bedankt voor je reakties.
Arent Jans was pachter van de boerderij de Werff aan de Hasselerdijk) van 1714 tot zijn dood in 1733, waanneer de weduwe mombers aanstelt over de 4 kinderen. Zij trouwden in 1718 in Mastenbroek, na ondertrouw in Zwolle. Daarvoor was AJ eerder getrouwd en had een dochter Elisabeth.
De 4 kinderen van AJ en DJ: Jan, Hendrik, Willem (doopdata onbekend vooralsnog, en Geesje, in 1725 in Hasselt gedoopt. Zij doet later in Mastebroek belijdenbis en sterft vroeg, 1747, merkwaardig genoeg op de Werff !!
Dat er in 1723 dus 5 personen in dat gezin waren kan dus kloppen, maar dat ze boven de 17 waren lijkt onwaarschijnlijk.
Wolfshagen (aan de Hasselerwetering) ligt hemelsbreed niet ver van de Werff.
Dat AJ in 1703 al volwassen zou zijn geweest lijkt dus onwaarschijnlijk. Arenden kwamen in mindere mate voor, maar Jannen waren er in de Mpolder genoeg !! Voorzichtig dus, is mijn devies !!
Maar ik ga wel zoeken in Zwolle.
Groeten, Frits.
Bedankt voor je reakties.
Arent Jans was pachter van de boerderij de Werff aan de Hasselerdijk) van 1714 tot zijn dood in 1733, waanneer de weduwe mombers aanstelt over de 4 kinderen. Zij trouwden in 1718 in Mastenbroek, na ondertrouw in Zwolle. Daarvoor was AJ eerder getrouwd en had een dochter Elisabeth.
De 4 kinderen van AJ en DJ: Jan, Hendrik, Willem (doopdata onbekend vooralsnog, en Geesje, in 1725 in Hasselt gedoopt. Zij doet later in Mastebroek belijdenbis en sterft vroeg, 1747, merkwaardig genoeg op de Werff !!
Dat er in 1723 dus 5 personen in dat gezin waren kan dus kloppen, maar dat ze boven de 17 waren lijkt onwaarschijnlijk.
Wolfshagen (aan de Hasselerwetering) ligt hemelsbreed niet ver van de Werff.
Dat AJ in 1703 al volwassen zou zijn geweest lijkt dus onwaarschijnlijk. Arenden kwamen in mindere mate voor, maar Jannen waren er in de Mpolder genoeg !! Voorzichtig dus, is mijn devies !!
Maar ik ga wel zoeken in Zwolle.
Groeten, Frits.
- ria van bessen
Frits, alle personen genoemd
Frits, alle personen genoemd in de belastingregisters waren boven de 17 jaar.
Ik verzin dat niet.
Bovendien komt de combinatie Arent Jans in Zwollerkerspel bijna niet voor. Ook niet in Ijsselmuiden waar een Arent Jans voogd wordt samen met Gerrit Hendriks Rietberg over de nog onmondige kinderen van Jochem Everts.
En die laatste Arent Jans is getrouwd met de dochter van Jochem Everts.
Zwolle NG
28-04-1705
Arent Jansen j.m. en
Margien Joghems jongdochter
de gebooden gaan meede te Mastenbroek
attestatie gegeeven naaer Mastenbroek den 26 April 1705
En in het Hoofdgeld van heel Zwollerkerspel zit 1 Arent Jans aan de hasselerdijk met 5 personen.
In Ijsselmuiden zit er geen.
Ik ben altijd voorzichtig en al helemaal voor om te bewijzen. Dat kan iedereen hier op het forum bevestigen.
Maar als je meer zoekt over Arent Jans op de hasselerdijk [en dat deel valt onder Mastenbroek] dan zul je niets vinden van enig doop of huwelijk. Klein kansje in Zwolle, klein kansje in Hasselt, maar Mastenbroek is uitgesloten vanwege het ontbreken van gegevens.
Dus ben je aangewezen op het oud rechterlijk archief en de belastingregisters.
[ 30. Juli 2012, 22:34: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Ik verzin dat niet.
Bovendien komt de combinatie Arent Jans in Zwollerkerspel bijna niet voor. Ook niet in Ijsselmuiden waar een Arent Jans voogd wordt samen met Gerrit Hendriks Rietberg over de nog onmondige kinderen van Jochem Everts.
En die laatste Arent Jans is getrouwd met de dochter van Jochem Everts.
Zwolle NG
28-04-1705
Arent Jansen j.m. en
Margien Joghems jongdochter
de gebooden gaan meede te Mastenbroek
attestatie gegeeven naaer Mastenbroek den 26 April 1705
En in het Hoofdgeld van heel Zwollerkerspel zit 1 Arent Jans aan de hasselerdijk met 5 personen.
In Ijsselmuiden zit er geen.
Ik ben altijd voorzichtig en al helemaal voor om te bewijzen. Dat kan iedereen hier op het forum bevestigen.
Maar als je meer zoekt over Arent Jans op de hasselerdijk [en dat deel valt onder Mastenbroek] dan zul je niets vinden van enig doop of huwelijk. Klein kansje in Zwolle, klein kansje in Hasselt, maar Mastenbroek is uitgesloten vanwege het ontbreken van gegevens.
Dus ben je aangewezen op het oud rechterlijk archief en de belastingregisters.
[ 30. Juli 2012, 22:34: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Frits, waaruit heb je
Frits, waaruit heb je afgeleid dat de eerste vrouw van Arend Jansen Maria Arends heette? Dat staat niet in de ondertrouw uit 1718, toch?
- ria van bessen
Frits,Arent Jans x M. Joghems
Frits,
Arent Jans x M. Joghems is overleden voor 1721
1721-01-11 - Jan Hendriks, j.m. van Grafhorst, Merrechien Jochems, wed. van Mastenbroek - getrouwd te IJsselmuijden 1 feb 1721 - N.H. (onder)trouw Kampereiland, RBSO 372.
Geen voogdij gevonden in Zwollerkerspel of Ijsselmuiden.
Maar het bewijst wel, dat Arent Jans aan de hasselerdijk in het hoofdgeldregister van 1723 dus de gezochte Arent Jans is.
Met 5 personen boven de 17 jaar.
André,
Het wordt verklaard vanuit het oud rechterlijk archief.
Zwollerkerspel
f76 - 2 juli 1718 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Bastiaen Mensink en Wolbert Meijer.
In het Gericht is verschenen Arent Jans, weduwnaar van Maria Arents. Hij heeft over zijn onmondige dochter Elisabet, bij zijn genoemde huisvrouw in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Lubbert Jansen, oom van vaders zijde, en Willem Hervuil oom van moeders zijde. Erfuiting een somma van 300 Caroli gulden en een nieuw bed met zijn toebehoren of in plaats daarvan 50 Caroli gulden, alsmede de kleren, zo van linnen als wol, alsmede het goud en het zilver, die tot de lijfdracht van de moeder hebben behoord. Alles aan het genoemde kind uit te keren, als deze 18 jaren oud geworden zal zijn.
[ 30. Juli 2012, 23:28: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Arent Jans x M. Joghems is overleden voor 1721
1721-01-11 - Jan Hendriks, j.m. van Grafhorst, Merrechien Jochems, wed. van Mastenbroek - getrouwd te IJsselmuijden 1 feb 1721 - N.H. (onder)trouw Kampereiland, RBSO 372.
Geen voogdij gevonden in Zwollerkerspel of Ijsselmuiden.
Maar het bewijst wel, dat Arent Jans aan de hasselerdijk in het hoofdgeldregister van 1723 dus de gezochte Arent Jans is.
Met 5 personen boven de 17 jaar.
André,
Het wordt verklaard vanuit het oud rechterlijk archief.
Zwollerkerspel
f76 - 2 juli 1718 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Bastiaen Mensink en Wolbert Meijer.
In het Gericht is verschenen Arent Jans, weduwnaar van Maria Arents. Hij heeft over zijn onmondige dochter Elisabet, bij zijn genoemde huisvrouw in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Lubbert Jansen, oom van vaders zijde, en Willem Hervuil oom van moeders zijde. Erfuiting een somma van 300 Caroli gulden en een nieuw bed met zijn toebehoren of in plaats daarvan 50 Caroli gulden, alsmede de kleren, zo van linnen als wol, alsmede het goud en het zilver, die tot de lijfdracht van de moeder hebben behoord. Alles aan het genoemde kind uit te keren, als deze 18 jaren oud geworden zal zijn.
[ 30. Juli 2012, 23:28: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
- ria van bessen
bericht 2Die Maria Arents is
bericht 2
Die Maria Arents is dus duidelijk een van der Wee.
Klaas Arents van der Wee wonende aan de Vegt en
Aaltje Simons j.d. van Spijker
De proclam: gaan mede te Hasselt, alwaar ook zijn ingeschreven.
Attestatie na Hasselt den 19 Maij 1718.
Die Maria Arents is dus duidelijk een van der Wee.
Klaas Arents van der Wee wonende aan de Vegt en
Aaltje Simons j.d. van Spijker
De proclam: gaan mede te Hasselt, alwaar ook zijn ingeschreven.
Attestatie na Hasselt den 19 Maij 1718.