Arent Jans (op de Werff)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

Ria,Als je met de laatste zin

Bericht door vantspijker » 07 sep 2012, 17:16

Ria,

Als je met de laatste zin bedoelt de boedelscheiding en de voogdijregelingen van haar kinderen (van Ebert Peters), dan heb ik die en stuur je die graag toe.
Alleen: vanaf morgen ben ik afwezig tot zeker 20 September a.s.; kan het zo lang even wachten ??

groeten, Frits.

vantspijker

Ria,Volgens een koopakte die

Bericht door vantspijker » 07 sep 2012, 18:02

Ria,

Volgens een koopakte die een van mijn boers (destijds gezien) heeft kopen Gerrit Arend van Spijker en Fennigje Jens van Milligen op 17 Juni 1814 het buitenplaatje Ruimzicht, "leggende in Mastenbroek aan de Zuid(?) Wetering, bestaande uit een herenhuis, liggende in he6t oosten de Zand (?) wetering en ten zuiden en noord westen de zogenaamde stadsgraven"" Zij kopen het van de erfgenamen van Evert Jan Eeckhout, in leven burgemeester van Zwolle.
Volgens een kranten- (Overijsselse Courant) mededeling van 17 Maart 1820 ""presenteerd"" Gerrit Arends van Spijker, wonende te Mastenbroek, ""de aanbesteding het huis Ruimzigt
af te breken en een boerenhuis van te maken"".
NB: Het kan natuurlijk best zijn dat Arent Willems van't Spijker in 1818 overleden is in huis huis van zijn zoon Gerrit Arends. Vraag blijft dan wel: waar woonde dan zijn echtgenote/weduwe, Geertje Gerrits, die later nog land aan de Zeedijk blijkt te hebben.

Groeten, Frits

ria van bessen

Arent Willems kan heel goed

Bericht door ria van bessen » 07 sep 2012, 21:06

Arent Willems kan heel goed in het huis van zijn zoon zijn overleden.

De nrs. uit het inwonersregister 1741-1806 kloppen met die van de VOT 1830.

De buurtschappen? Daar is twijfel over, dat botst met de VOT 1748. Ik ben daar al verscheidene keren tegenaan gelopen.

Als er een hernummering is geweest, dan is dat in het inwonersregister wel keurig geregistreerd.

Zoon Gerrit staat ook in de VOT 1830 als van Genemuiden komende. En als je hierboven in mijn bericht inwonersregister kijkt, dan koopt Gerrit het erve van de wed. Eekhout.
Dit klopt dus allemaal wel.

Gerrit is daar weg voor 1839 volgens het boek der Huizen.

Arend van Spijker uit het inwonersregister van 1806 - eigenaar is weer de wed. Eekhout.
Voor hem woonde een Herm Gerrit Hof en na hem de wed. Gt. Willem Knol.

Arend is dus weer vertrokken, hij laat 1 zoon, de oudste, in 1786 dopen in Mastenbroek, als wonende aan de ZEEDIJK onder IJsselmuiden.

In Zwollerkerspel is hij voogd [1785 en 1789]over de kinderen van zijn oom Hendrik Arents Daar staat geen woonplaats bij.

In een akte in Ijsselmuiden [1798] betr. zijn broer Tiemen wordt hij genoemd als wonende in schoutambt van Genemuiden.

Volgens het register civique 1811 woont Arent Willems van 't Spijer [is de k vergeten bij het transcriberen?] in GENEMUIDEN.

Is die voogdijakte Lubbigje Gerrits soms in Genemuiden opgemaakt?
Dat is het enige wat ik hoef te weten.

groet Ria

vantspijker

Ria,Gerrit verkocht inderdaad

Bericht door vantspijker » 07 sep 2012, 21:38

Ria,
Gerrit verkocht inderdaad Ruimzicht in 1828 en wordt later teruggevonden als landarbeider in Genne Overwater.
Gerrit is geboren aan de Zeedijk en, als ik alles bij elkaarz zet, op het meest westelijke stuk dat inderdaad onder het schoutamt van Genemuiden viel.
Dat Arent Willems te boek staat als wonende te Genemuiden lijkt plausibel. Als hij, zoals ik veronderstel, op de boerderij van Evert Peters, die onder het schoutamt van genemuiden viel, woonde na zijn huwelijk met Lubbigje Gerrits, en in elk geval in 1815/1816 in het Witte Schaap dan is dat allemaal Gemeente Genemuiden.

De voogdijakte van Lubbigje heb ik inderdaad vanuit het schoutamt van Genemuiden.

Met belangstelling las ik de reactie van Albert; ik kom daar later op terug als ik weer terug ben.

Overigens, hoe verliep vroeger de huisnummering in de MPOlder ?? Ik kreeg destijds een kaartje van de oude nummering van een stukje van de Nieuwe Wetering van de Gemeente Zwolle met ook lage nummers, waaruit ik concludeerde dat Nr. 27 daar schuin tegenover de kerk lag - nu nr. 127.

Groeten, Frits.

ria van bessen

Het erve in Genne Overwaters

Bericht door ria van bessen » 07 sep 2012, 22:32

Het erve in Genne Overwaters heeft geen nummer.

Maar het erve waar Gerrit op woont met Fennegje in 1830 staat tussen het laatste nr. 31 [wat onder Genne Holten valt] en het 1e nummer 32 wat onder Genne Overwaters valt.

Nr. 31 is bewoond door Evert Jan Maat en Berendine Peters en 32 door Heimerich Egberts van der Vegt en vrouw.

Gerrit woont er dus precies tussen in.

Het erve no. 27 zou dan Ruimzicht moeten zijn.

Daar woont in VOT 1830
op nr.27
1 gezin
2 p Hendrikus Meuleman (30, in Gelderland) landbouwer x Johanna de Munnink (26 Mastenbroek)

Klopt dat met de verkoopakte ?

Ik weet niets van met 100 erbij geteld.
Het inwonersregister geeft wel hernummering aan maar die is er bijgezet. Dat geeft geen 127.
Blijft gewoon 27. In 1741 en in 1806

[ 07. September 2012, 22:36: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

ria van bessen

bericht 2Albert,Inmiddels heb

Bericht door ria van bessen » 07 sep 2012, 23:20

bericht 2

Albert,

Inmiddels heb ik de voogdijakte op foto ontvangen betr. Lubbigje Gerrits.

Evert Peters uit Asschet en Waterstein is ongetwijfeld de juiste persoon. Albert Hendriks is nl voogd over zijn kinderen.

Lubbigje trouwt met Arend Willems, staat in de akte.

En als daar dan de achternaam van 't Spijker uit voort vloeit, terwijl we weten dat Arent Willems zijn vader Willem Arents is. Die op zijn beurt weer de zoon is van Arent Jans op de Werf.

Dan is het wel heel erg toevallig dat er dan een Evert Peters begraven wordt die van 't Spijker an de zeedijk wordt genoemd.

Terwijl Arend Willems en de weduwe van Evert Peters ook aan de zeedijk wonen.

Wie die Arent van Spijker dan is die in het inwonersregister wordt vermeld onder de Oude Wetering is me echt een raadsel.

Waar lag trouwens toen de zeedijk die onder Mastenbroek viel?

Is dat dezelfde zeedijk als die onder Genemuiden maar dan een stuk eerder gelegen? Of is dat de zeedijk onder Ijsselmuiden.
Hoe zit dat precies? Weet iemand dat?

AFJ

Dag Ria, kijk je niet naar de

Bericht door AFJ » 07 sep 2012, 23:24

Dag Ria, kijk je niet naar de verkeerde nr 27? In 1806 is Ruimzicht denk ik eerder nr. 27 in Mastenbroek http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwollerke ... 1806_1.pdf blz. 1.

Hillebrand Jans van Milligen op nr 28 woonde toch op de boerderij Milligen (sectie T nr 104)? Hij was er in elk geval in 1832 eigenaar van.

Of zijn er meer boerderijen die Ruimzicht heetten?

[ 07. September 2012, 23:25: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]

ria van bessen

Nou nee, ik dacht niet dat ik

Bericht door ria van bessen » 07 sep 2012, 23:31

Nou nee, ik dacht niet dat ik verkeerd keek, nu tenminste niet [haha].

Maar het erve in Genne Overwaters heeft geen nummer - daar gaat Gerrit later wonen.

begraafboek Mastenbroek
No. 36

Willem Arents O.W.

1788 Den 14 Febr. begraven Geerlig Kok
- dubbelt gegraven

1797 Den 6 Jan. begraven Mergjen Gerrits vrou van T. Willems
- dubb. gegraven

1798 den 30 Meij begrav. een kind van Arend Willems

NB Arent woont in 1798 in Genemuiden en laat een kind begraven in Mastenbroek.

en Lubbigje Gerrits wordt van de kerk begraven, terwijl ze geld zat heeft.

Ik kan deze mensen niet volgen.

ria van bessen

Omdat Peter dat aangeeft... ?

Bericht door ria van bessen » 08 sep 2012, 20:28

Omdat Peter dat aangeeft... ??

Jan Rientjes geeft 1780 aan.

Je kunt inderdaad beter zelf kijken, lijkt me.

Ik hoor tzt wel weer van jullie.

groet Ria

AFJ

Ehm, ik zou ook voor 1781

Bericht door AFJ » 08 sep 2012, 20:46

Ehm, ik zou ook voor 1781 gaan zowel op Nr 2 als in de index....

Plaats reactie