Arent Jans (op de Werff)
- ria van bessen
Oké, dan zal je redenering
Oké, dan zal je redenering kunnen kloppen over boete ontlopen.Ik heb een Annigjen Jans jd in de Riesebos aan de Vecht die huwt 13 april/6 mei 1742 met Egbert Willems wedr te Mastebroek en die kan ik niet plaatsen.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Ik weet niet of de zoektocht naar Margjen en Derk Jansen uit Ancum wel wat oplevert.Ik zag nu ook weer iets, waarvan ik denk moeten we toch niet rond de kring Riesebos zoeken?Jacob Andries x Sara Floris - uit dat huwelijk drie kinderen Barta, Willemina en Willem Jacobs. De ene voogd heet Albert Leffers. Barta huwt later Steven van Gaasbergen, je kent hem.En Albert Lefferts is gehuwd met Aaltjen Jansen [zonder toevoeging Rijsebos] maar zij is wel de zus van Jan Jansen Riesebos. Als Jan huwt met zijn 1e vrouw Gerritjen Cijzen Zwolle 25-11/19-12-1702 dan is zijn zwager Alb. Lefferz getuige. Jan Jansen Rijsebosch huwt als wedr. onder Zwolle met Arsele in 1707.Is Derkje niet gewoon een Riesebos?
-
Sinds we begonnen met de
Sinds we begonnen met de zoektocht naar ouders voor Derkje Jans heb ik extra opgelet als ik "aan de Vecht" las en dan ging het over mensen die in de buurt van de 3 boerderijen Riesebos woonden. Hasselterdijk. Niet over Ankum. Lezend over mensen in Ankum heb ik de laatste dagen niets over een Derkje Jans gezien, waar je verder nog iets mee kunt. Dus zoeken naar de familie Riesebos is een goed idee, denk ik. En Derkje haar 2e echtgenoot kwam ook al uit Mastenbroek. Albert Berents van de Zeedijk. Hoewel ik daar verder ook trouwens nog geen nieuwe informatie over heb gevonden.
-
Van Jan Jansen Rijsebos X
Van Jan Jansen Rijsebos X Assele/Arseltijn Hendriks zag ik 2 gedoopte kinderen: Roelof 9-2-1712 en Geesje 19-5-1716. Er zijn er vast meer geweest.Een echtpaar dat redelijk vroeg in de tijd die we nu onderzoeken trouwt:Zwolle, otr. 19-3-1670 en tr. 19-4-1670: Jan Stevens en Ida Dercks, beide in de Rijsebos. Allebei daar op 1 van die uiteindelijk 3 boerderijen behorend tot het personeel? Of toch met hun ouders daar wonend? Hun eventuele kinderen gedoopt in Mastenbroek?
- ria van bessen
Jan Harms Klooster jm in de
Jan Harms Klooster jm in de Riesbos. Zo wordt hij omschreven als hij de 1e x trouwt 16-4-1719 met Margjen Jans jd uit Ancum. Hun kinderen zijn: Diwertjen, Jan, Harmen, Diewertien, Aaltje, en Andries. Hij hertrouwt ook als Jan Herms Clooster wed. in de Riesebos.Hij is een nakomeling van 't Klooster.Want Jan Harmsen van 't Klooster x 8 mei 1686 Zwolle met de wed. van Gerrit Hendriks Snel en volgens haar erfuiting woont Jan Herms bij de Riesebos. Diewertje Peters huwt daarna Gijsbert Hendriks en uit dit huwelijk zijn nog 4 kinderen gedoopt te Zwolle. Dit stel wordt ook genoemd in de aktes Sluiter/Luijter met o.a. Aechjen Derks x Thijmen Knoop etc. Onlangs hebben we het hier nog over gehad op het forum in verband met zoektocht Dievertje haar vader, Peter van Millingen.Op internet zou trouwens een stamreek Riesebos te vinden moeten zijn. Ik heb er nog niet naar gezocht, maar misschien is daar meer relevants te vinden?
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Ik heb er nog een19-09-1673 Jan Stevensz, j.m., in de Rijsbosch, en
Berentien Jochems, Jan Jansz N.W., te Langenholte
Berentien Jochems, Jan Jansz N.W., te Langenholte
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Jan Harmsen die D.P. van Millingen trouwt komt van Windesheim en is volgens mij de zoon van Harmen van 't Klooster uit Windesheim.Jan Herms Clooster die met Margjen Jans trouwt heeft een zus of een tante Evertien Clooster, wiens man voogd is van VZ als JH Clooster hertr met Janna Claasz. Evertien huwt met patroniem Herms.
- ria van bessen
bericht 4
bericht 4Ik ben de boeken van Windesheim ingedoken en als Derkje bij de lijn Klooster hoort dan zou ze de dochter kunnen zijn van Jan Derks - de zoon van Harmen int Clooster en gedoopt 27-10-1667. Zou wat tijd betreft prima kunnen.Jan Harms is overduidelijk een zoon van Harmen int Clooster uit het 1e huwelijk van zijn vader. Evertjen Klooster is inderdaad zijn [half]zus dochter van Harmen en 2e vrouw Armgardt Reinders en dus niet zijn tante.
- ria van bessen
bericht 6
bericht 6Janny, had jij niet een Derkje gevonden gedoopt als dochter van Jan Klooster x Jannechien Derks
-
Dat weet ik eerlijk gezegd
Dat weet ik eerlijk gezegd niet meer, ik zie die nu nergens in mijn aantekeningen. ik heb wel een serie Jannen met een dochter Derkje, maar die heten niet Klooster en die moeders heten niet Jannechien Derks.