Arent Jans (op de Werff)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Ook welterusten! Ik wou er nu

Bericht door Janny Lalkens » 28 dec 2017, 00:15

Ook welterusten! Ik wou er nu ook even mee stoppen.Misschien komt Albert Dingshof niet voor in ORA Zwolle met grondaankoop bijv. Niet iedereen in die hoek van Frankhuis was even kapitaalkrachtig, hoewel er toch wel wat het huis waar ze in woonden in bezit hadden.

ria van bessen

Ik heb vandaag nog wel

Bericht door ria van bessen » 28 dec 2017, 17:00

Ik heb vandaag nog wel gezocht maar ik kom echt niet verder, helaas. Ook Zalk en Kamperveen leveren wat haar betreft niks bruikbaars op. In Hasselterkerspel zit ze ook niet, en in Dalfsen en omgeving ook niets concreets te vindenHasselt ORA bezit ik niet en dat geldt ook voor Genemuiden. Dus dat is dan nog wel een mogelijkheid.Het wordt onderhand wel tijd voor oliebollen..

Janny Lalkens

Vandaag nog allerlei dingen

Bericht door Janny Lalkens » 28 dec 2017, 23:59

Vandaag nog allerlei dingen bekeken, o.a. op zoek naar het huwelijk van Albert Dingshof. Op zoek naar zijn patroniem, hoewel ik niet denk dat we ouders voor Derkje Jans kunnen vinden via Albert Dingshof. Gezocht van 1722 tot 1-7-1738, omdat Albert zijn dochter Janna in de VOT 1748 ouder dan 10 jaar is. Geen Albert gevonden.Wel zag ik het 2e huwelijk van Jan Herms Clooster, met Janna Claesen. Klopt het, dat deze Janna Claesen      Arend Jans en zijn 2e vrouw Derkje Jans als oom en tante had? Derkje als aangetrouwde tante. Arend Jans zijn 1e vrouw Maria Arents is een echte tante en Arend Jans een echte oom/bloedverwant. Dubbel op familie, als ik het goed zie. Ik zag namelijk dit stuk van Ria, 27-7-2012:Quote:"     02-03-1722
Claas Jansen weduwenaar bij Kijk in de Vegte met
Jacobien Gerrits j.d. bij de Boxsen
Z:G: Willem Arents     [dat is een broer van zijn 1e vrouw Geesje Arents, simpeler: zijn zwager.]
H:G: haar moeder
De Bruidegom moet bewijs brengen hoe lange zijn vrou is Doot gewest en
mede Ervuittinge tonen.
hier van gaan de geboden mede in Mastebroek
alles getoont en getrouwtf333 - 26 feb 1722 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Hendrik van Werven en Berent Langkamp.
In het Gericht is verschenen Claas Jansen in Overwaters. Hij heeft over zijn onmondige dochter Janna, bij zijn zaliger huisvrouw Geesien Arents in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Arent Jansen, oom van vaders zijde, en Willem Arents, oom van moeders zijde.En voogd van VZ bij de hertrouw van Arent is Lubbert Jans oom. Heb ik ook doorgegeven.Dus Arent Jans, Claas Jans en Lubbert Jans zijn broers.  "       Einde stukje van Ria uit 2012. Nu heb ik nog niet alles vanaf 2012 weer gelezen, maar het was toch zo, dat Geesje Arents, de moeder van Janna Claessen en Willem Arents en Maria Arents ( de eerste vrouw van Arent Jans) broer en zussen waren?En Janna Claessen haar vader Claes Jansen en Derkje haar man Arent Jans en ene Lubbert Jansen waren 3 broers.Dit combineer ik dan met Janna Claessen haar 1e huwelijk, nl. met Jan Herms Clooster op 1-3-1738. Voor Jan Herms was het het 2e huwelijk. Janna haar getuige is de huisvrouw van Willem Arens. Dat is haar tante, die getrouwd is met Janna's voogd MZ  Willem Arents.  Maar Arent Jans, getrouwd met Derkje Jans, was ook een oom én voogd van haar, VZ.Dus Janna Claessen en haar man Jan Herms Clooster zeiden oom en tante tegen Arent Jans en Derkje Jans.   Huwelijk van Jan Herms Clooster, wed. in de Rijsebos [bij Frankhuis, voor de Camperpoort]  en Janna Claesen, j.d. in Mastenbroek:  otr. in Zwolle 8-2-1738, attestatie naar Mastenbroek om daar te trouwen:  HG  huisvrouw van Willem Arens ZG Henricus Velink.   [ Die was in 1738 ook voogd van de kinderen van Jan Herms en zijn 1e vrouw geworden.]Voorlopig denk ik ook, dat die ouders van Derkje Jans zich erg moeilijk laten vinden. Dan maar even laten rusten! Maar die Albert Berents, die in 1754 na de dood van Jan Herms Clooster voogd wordt, zou eventueel toch nog de 2e man van Derkje Jans kunnen zijn.Janna Claessen gaat hertrouwen in 1754, maar rond 1733 was haar voogd Arent Jans overleden, de 1e man van Derkje Jans. Voogden in 1754 worden:1.   Egbert Claessen, waarvan we aannemen dat het een broer van Janna Claessen is.2.   Albert Berents, Dat zou dan al weer een voogd van Janna's kant kunnen zijn, nl. de 2e man van haar aangetrouwde tante Derkje Jans. Maar misschien was de verhouding tussen Janna en tante Derkje erg close en waren alle broers van Jan Herms erg oud en ongeschikt of overleden. En wilden ze geen neven MZ als voogd vragen.ORA Hasselt en Genemuiden heb ik ook niet, maar gelukkig zullen er a.s. weekend wel oliebollen en appel- en ananasflappen zijn. Alleen al daarom zou je oud en nieuw gaan vieren!               

ria van bessen

Mooi Janny ! Dat zou

Bericht door ria van bessen » 29 dec 2017, 14:27

Mooi Janny ! Dat zou inderdaad wel kunnen. Dan zou Claas nog een zoon Egbert na de geboorte van Janna moeten hebben gekregen. Claas is overleden voor 6 mei 1730.Er is nog een Claas,  mogelijke vader van Janna? Claas Hendriks die voogd wordt van MZ over de dochter Elisabeth van Arent Jans en Maria Arents in de plaats van Willem Haverink die overleden is. Zie f541 dd 27-12-1730De voogden Albert Berents en Egbert Claas zouden dan dubbel verwant zijn middels huwelijken.En dan zal Albert inderdaad de man zijn van Dirkje, maar levert het geen nieuw inzicht op t.a.v. haar afkomst.**Waar een oliebol al niet goed voor is .. Ik bedacht me gisteren dat Derk Jans natuurlijk ook een aangehuwde oom kan zijn, en in dat geval zijn vrouw verwant is aan Margje Jans [de vrouw van JH Clooster Rijsebos]In Kamperveen zag ik nog wel een Jan Willems die 2 x huwt, de 1e x met Dirkje Jans, de 2e x met Geertjen Martens. Uit het 1e huwelijk o.a. een Willem, uit het 2e huwelijk o.a. een Dirkje en een Margje. Alleen voornoemde Dirkje is gedoopt 22 dec 1689. In 1693 een Lubbegien. Margien is gedoopt samen met tweelingzus Lubbigjen op 9 nov 1694, daarna nog een Marten op 20 april 1697.Als dit een spoor zou zijn dan moet er eigenlijk nog een doop van een Dirkje zijn ná de geboorte van Marten en die is er niet. Nou zegt dat niks, want er zitten dan een aantal hiaten in de dopen rond die tijd, worden ook de vaders vaak wel bij naam genoemd maar niet de dopelingen. En is het ORA rond die tijd ook 'weg'. Kamperveen heeft ook geen huwelijksboeken.Dirkje huwt Arent Jans juli 1718, haar laatste kind is 18 jaar later geboren in 1736 , voor zover we weten het laatste kind. Dan is gedoopt in 1689 eigenlijk te oud, ze zou dan áls ze een dochter is van deze Jan Willems geboren moeten zijn zoals gezegd na  Marten.Het is zeker dat Jan Willems nog leeft op 15 sept 1698, en vermoedelijk is hij overleden voor 23 mei 1700, want daar wordt naar verwezen in de erfuiting bij het 1e huwelijk die akte is van 5 febr 1685. Jan Willems heeft naast Willem uit zijn 1e huwelijk nog een Bette [x Steven Gerrits], Jan en Annichjen. Alleen Willem en Bette bedanken hun voogden.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 29 dec 2017, 15:00

bericht 2Egbert Claesen is de zoon van Claas Arents aan de Vegte en Aeltjen Simons !!Ze heeft nog meer kinderen maar die zijn volwassen - zie f348 dd 27-4-1748Voogden worden Willem Arents voogd als oom van VZ en Gerrit Simons voogd oom MZAANVULLING - dit is Claas Arent van der Wee ondertr Zwolle Aaltje Simons jd van Spijker met attest naar Hasselt 19 mei 1718Hoort niet bij Arent Jans of Maria Arents. 

Janny Lalkens

Van Derkje Jans en haar 2e

Bericht door Janny Lalkens » 30 dec 2017, 14:38

Van Derkje Jans en haar 2e man Albert Berents zie ik te Mastenbroek gedoopt 14-6-1734 een zoon Egbert. Er zou een laatste kind geboren zijn in 1736, maar gedoopt te Mastenbroek zie ik die niet. En in 1736 gedoopt te Zwolle zie ik ook geen kind van Albert Berents. Was er eigenlijk nog wel zo'n kind uit 1736?Als we kijken naar die Jan Willems uit Kamperveen met een dochter Dirkje Jans, gedoopt 22 dec. 1689, dan is het voordeel van deze Dirkje, dat die tenminste een broer Willem heeft. Zo'n combinatie van een broer Willem Jans met een zus Dirkje Jans zie ik verder nergens. En dat hebben we toch wel nodig voor Derkje, die f 400,- van haar broer Willem leent.Een Dirkje Jans gedoopt dec. 1689 kun je haast voor geboortejaar 1690 rekenen. Dan een mogelijk laatste kind Egbert, geboren midden 1734, dan zou Dirkje, als ze dit zou zijn, 44 1/2 zijn bij de geboorte van Egbert. Dat zou nog kunnen. Technisch en biologisch gesproken. Ik heb gelezen dat er weinig van Kamperveen is uit die tijd. Hoe kunnen we mogelijk nog meer van Jan Willems en zijn gezin te weten komen? En hoe zit het dan met dat 1718, bij de ondertrouw van Derkje Jans, te Zwolle, wonend aan de Vecht? Hoe is ze aan de Vecht terecht gekomen? Toch daar al aan het werk? Op één van die boerderijen, mogelijk zelfs al op de Werf?

ria van bessen

Dochter Jantje is gedoopt op

Bericht door ria van bessen » 30 dec 2017, 16:53

Dochter Jantje is gedoopt op 12 aug 1736 te Hasselt met als ouders Albert Berens en moeder Derkijen IJans, ijn het varkensgat dpb 200 blz 130.Jantje Alberts jd op de Werf aan de Hasselerdijk die met Willem Kiers trouwt op 1 okt 1758 ingeschreven op 10 sept. Op 30 mrt 1757 wordt Jantje Alberts op de Werf met attest ingeschreven te Mastebroek en op 27 sept 1764 is weer aan haar attest verleend naar Hasselt.Dirkje zou dan 46 jr zijn, ook dat kan zelfs nog, ja toch? De combinatie Willem en Derkje ben ik ook verder niet tegengekomen en hier wordt zelfs een Margje genoemd. Vandaar dat ik dus dacht; stel dat Derk Jans getrouwd is met Lubbegjen Jans? Voogd als aangehuwde oom, aangehuwd staat er echt niet altijd bij, dat weet jij ook.De enige familielijn die ik dan kan bedenken is dat Geertjen Martens een zus is van Mechteltje Martens die uit Zalk komt. Die als weduwe van Reinder Jans te Harculo met Jan Jansen Witte hertrouwt en de stiefouders van Armgardt.Misschien ver gezocht maar wat te denken van het gegeven dat Jan Jansen Witte erfgenaam is van Berent van Graal in 1674 [Zw'kerspel dl 609 f362] ?Dan bedenk je toch ook niet dat de 1e vrouw [Evertien Berents] van Reinder Jansen de dochter is van Berent van Graal?

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 30 dec 2017, 17:40

bericht 2Reinder Jansen zijn zus is gehuwd met Jan Willems Dijck uit Zalk. Berend van Dooren heeft daarover gepubliceerd. Hij is dus niet die Jan Willems uit Kamperveen. Dit voor het geval je gaat zoeken en op Jan Willems stuit. Ik kan je die moeite besparen.Alhoewel het me niks zou verbazen als Dirkje en Willemwel uit die 'hoek' komt. Andere kandidaten genoeg. Zoals Jantien Jacobs x Willem Jansen Dijck [deze overleden voor 1676].Jantien Jacobs hertr. Jan Jansen jm van Werven die volgens mij dezelfde is als Jan Maes?Ook Gerrit Snel en consorten zoals Sijsens en van Santen zitten in deze reeks. Zelfs Gerrit Derx Nientap, wiens zus dus met Hermen Jansen de vader van Jan Herms Clooster huwde.Een heel mooi document. Als je er belang bij hebt, en je hebt het wellicht nog niet, dan wil ik het je wel mailen.

Janny Lalkens

Op zoek naar een Derk Jansen

Bericht door Janny Lalkens » 30 dec 2017, 22:54

Op zoek naar een Derk Jansen zien we de stief-schoonzoon van Reinder Jansen, namelijk Derk Jansen van Herfte. Reinder Jansen werd via zijn huwelijk met Evertien Berents van Grael stiefvader van Wendeltje Jansen. En dan stief-schoonvader van Derk jansen van Herfte. Wendeltje als dochter uit Evertien Jansen van Grael haar eerste huwelijk met Jan Gerrits. Maar Wendeltje werd al genoemd in de momberstelling van 1642. Deze akte kreeg ik een paar jaar geleden van Peter Klunder. Nu kan die Derk Jansen van Herfte eventueel een flink stuk jonger zijn geweest dan Wendeltje, maar om dan deze Derk Jansen in 1738 nog eens een keertje momber te laten worden van de kinderen van Jan Herms Rijsebos en zijn 1e vrouw Margje Jans...... nou, nee.En dat testament Van Grael van 1674 was nogal breed, veel mensen daarin genoemd!Vanmiddag zocht ik de exacte leeftijd van een voormoeder van me die rond haar 46e haar laatste kind kreeg. Vanwege Derkje en haar dochter Jantje, die werd geboren toen Derkje mogelijk  46 jaar en 8 maanden oud was. Dat bleek voormoeder Gerridina te zijn, die 45 jaar en 8 maanden was toen dochter Gezina van 't Ende werd geboren. En wie kom ik als voorouders tegen in een kwartierstaat die ik van Egbert kreeg, kort geleden? Jan Herms Rijsebos en Margje Jans! Met mijn vader als nummer 1 zijn zij nummer 246 en 247. Via Duitman. Van Duitman had ik zelf nog nooit iets gevonden, dus ik moet nog aan deze nieuwe voorouders wennen. Door het onderwerp waar we nu mee bezig zijn, heb ik hier gelezen dat in dit geval Rijsebos een streekje bij Frankhuis is. Jaren geleden zou ik het bij Kijk in de Vegte in Mastenbroek hebben gezocht.Geertje Derksen, 1e vrouw van Hermen Jansen in 't Clooster, is mijn vaders nummer 985. Haar broer is dan Gerrit Derx Nientap endus ja, als je me dat bestand van B. van Dooren zou willen sturen: heel graag en alvast bedankt!Toen ik vanmiddag de computer al weer uitgeschakeld had, dacht ik: of zou dat kind uit 1736 in Hasselt gedoopt kunnen zijn? Ja dus! Van Jantje had ik gedacht dat ze uit het eerste huwelijk van Derkje was. Wat de leeftijd van Derkje als moeder in 1736 betreft: het kan denk ik nog wel, dat het dan mogelijk nog om Derkje uit Kamperveen gaat.In de Waterschapsboeken Kamperveen deel 1 t/m 3 komt in opsommingen van bewoners van Kamperveen die een bijdrage moeten betalen vanaf 1675 Jan Willems voor. Steeds 2x een Jan Willems, maar die ene dan in combinatie met de kinderen Panhuis. Of het steeds om 1 Jan Willems gaat, weet ik niet. In 1683 stopt het waterschapsboek deel 3. Tot 1683 staat er steeds die Jan Willem in. De vader van "onze" Derkje en haar broer Willem?

ria van bessen

Vanzelf moet ik eerst Berend

Bericht door ria van bessen » 31 dec 2017, 12:50

Vanzelf moet ik eerst Berend vragen om toestemming, dus kan het wel een paar dagen duren [vanwege deze feestdagen] voor ik je het bestand mail.De waterschap gegevens stoppen niet hoor, ik heb nog een deel 4. En daarin staat een 2e Jan Willems vermeld, met vlak daaronder ook Albert Bartholts. De laatste is voogd over de kinderen van Dirkje Jans en Jan Willems. Mogelijk daarom de buurman, of buurman én tevens familie. Hij was in 1672 gehuwd met Mense Claes d.v. Claes Herms.De andere voogd is Lubbert Hertgers. Beiden zijn overleden voor 4 april 1695 en dan worden als voogden aangesteld Jan Sonnebergh en Bruinis Teunissen. De laatste woont in Oosterwolde.Gerrit D. Nientap is na het overlijden van Merrichien Eghberts hertr. met Marritien Jansen jd van de Sonnebergh. Of er een link is, geen idee.En of dit allemaal wat oplevert, daar heb ik al helemaal geen idee over. Het nadeel van 'breed' zoeken is de valkuil dat je het niet meer overziet.

Plaats reactie