Arent Jans (op de Werff)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

Janny, Ria,

Bericht door vantspijker » 31 dec 2017, 15:22

Janny, Ria,Formidabel, wat hebben jullie een berg werk verzet. Ik heb nog niet alles goed gelezen omdat ik een poosje geheel andere activiteiten had, en de komende dagen nog heb, maar ik ga er zeker in de loop van de volgende week weer induiken. Vooralsnog duizelt het mij nu allemaal een beetje.Zo vlug enkele opmerkingen, en wellicht verduidelijkende gegevens die ik zelf ook nog heb, verkregen via een niet gedateerde publicatie van een werkgroep genealogie uit Hasselt, en geschreven door ene J. Ensink in Groningen, mede nav opmerkingen van jullie:1.  Kinderen Arent Jans en Derkje Jans: Jan, Hendrik, Willem en Geesje (1725-1747), doopdata andere kinderen mij niet bekend. Voogden na dood Arent Jans: Lubber Jansen oom VZ enWillem Jansen oom MZ2. Kinderen Derkje Jans en Albert Berents: Egbert (doop 1734) en Jantjen (doop 1736).  Egbert is waarschijnlijk vroeg overleden. Jantjen trouwt met Willem Kiers (Bosch) die (ook !!) ""an de Veghte"" woonde en daar zijn vader opvolgde als pachter op een boerderij in Genne Overwater, leenhorig aan het huis Keppel, dat Jantjen en Willem Kiers  later kochten en nog later de naam Kiersklaas kreeg toen zoon Klaas de boerderij overnam.Wellicht past dit ergens tussen.Ondertussen ben ik jullie veel dank verschuldigd !!Een goede jaarwisseling toegewenst,Frits.     

ria van bessen

Bedankt Frits,

Bericht door ria van bessen » 31 dec 2017, 18:23

Bedankt Frits,Die gegevens voegen helaas niks nieuws toe, want die lijn was me al bekend.Willem Kiers geeft aan op 9 mei 1789 dat hij voldaan is van de 400 gls plus rente die zijn schoonouders als lening verstrekten aan Egbert Willems en zijn 2e vrouw Annigje Jans op 15 sept 1766. Kennelijk zijn dat die 400 gls die Dirkje van haar broer Willem Jans heeft geleend en die nooit zijn afgelost?Werd daar nog wat over gezegd in die publicatie?

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 31 dec 2017, 19:20

Ria, Neen, helaas, er staat verder over dat geld of voorouders.Wel dat Wychertje, oudste kind en dochter van Jantjen Alberts en Willem Kiers,  in 1776 trouwde met ene Evert Jans, bij huwelijk boerenknecht, Albert Berends heeft opgevolgd als pachter van De Werff. In Mei 1784 kochten zij die boerderij, maar in Oktober van dat jaar overleed hij, waarna de weduwe, met 4 kleine kinderen, mede daarom een verzoek indiende om binnen de rouwtijd te mogen hertrouwen omdat zij alleen het bedrijf niet zou kunnen ""mainteneren"". (Welk verzoek daarom werd toegestaan door de Burgemeester van Zwolle.)Leuk (ook triest)  verhaal, maar het voegt helaas weer niets toe.Frits. Wel, apart daarvan

ria van bessen

Nee, dit voegt inderdaad niks

Bericht door ria van bessen » 31 dec 2017, 21:50

Nee, dit voegt inderdaad niks nieuws toe.Wat me wel opviel was dat die Annigjen Jans trouwt als jd uit de Riesebos aan de Vecht.En zij zou de dochter zijn van Jan Gerrits en zijn vrouw Grietjen Herms die aan de Hasselerdijk wonen maar in dat deel wat weer onder Hasselt valt volgens de VOT 1748. En ze si gedoopt als Annigjen in 1725  dpb Hasselt 204/213Jan Gerrits is weduwnaar in 1723  en hertr. Grietjen Herms jd van 't Oldebroek volgens de voogdijakte. Hij heeft dan 4 onmondige kinderen m.n. Swane, Hendrikje, Goeije en Ide.De doop van Ijda kon ik herleiden als kind van .. ze is ged. 1721 Hasselt 200/52. Verder vond ik nog 3 dopen in 1717, 1718 en 1719 resp dpb 200 blz. 24, 36, 41.Goeije is volgens mij geen naam die hier [veel] voorkomt, maar wel in Oldebroek, Kamperveen etc.Een huwelijk kon ik niet vinden van Jan Gerrits en Geertruid Hendriks.Als voogden over Jan Gerrits zijn kinderen zijn aangesteld Harmen Hendrix en Jan Jaspers, sijnde oom en naeste nabuir van voornoemde pupillen..Jan Jaspers staat in het HFG 1723 genoteerd onder Hasselerdijk [wat valt onder Zwollerkerspel] en 4 plekken nà Arent Jans [x Derkje Jans].Dat gebied wordt dus de Riesebos genoemd en dan richting  Zwolle daar waar Jan Jansen Riesebos en Gerrit Snel wonen ?   

Janny Lalkens

Ben bezig met het noteren van

Bericht door Janny Lalkens » 31 dec 2017, 23:52

Ben bezig met het noteren van mensen die "aan de Vegt" achter hun naam hebben staan, bijv. in een trouwboek Zwolle of Mastenbroek.Maar ik zal nu eerst even bezig gaan met de jaarwisseling! Iedereen een heel mooi 2018 toegewenst, in alle opzichten!

Janny Lalkens

Grietjen Hendricks staat in

Bericht door Janny Lalkens » 01 jan 2018, 12:15

Grietjen Hendricks staat in het trouwboek van Hasselt en krijgt in november 1673 attestatie naar Vollenhove om te trouwen. Ze is de dochter van Hendrick Gojens in Strockel. Het gaat me even om die naam Gojen. Dat heeft wel iets van Goeije. En bij Hasselt komt meen ik de naam Geuje wel eens voor? In combinatie met Van der Linden bijv.Bij dat noteren van namen "aen de Vegt" noteer ik ook meteen maar alles wat met Riesebos/Rijsebos genoteerd staat. En dat zijn dan mensen uit Frankhuis en uit het  gebied waar Kijk in de Vegte en De Werf waren. Dat staat gewoon door elkaar.

ria van bessen

Al eerder heeft Mini Buite

Bericht door ria van bessen » 01 jan 2018, 16:42

Al eerder heeft Mini Buite aangegeven dat het gebied Kijk inde Vegte is gelegen aan of op de Hasselterdijk aan de Mastebroeker kant van het Zwarte water, vroeger voor de monding van de Vecht, later is de monding wat verlegd. Het valt onder Mastebroek, vroeger werd dit gebiedje ook wel Genne Overwaters genoemd.In dit topic of in een ander topic over de Werf/Arent Jans/Spijker/Evert Peters is het volgende neergezet;nl"" Die Willem van Spijker van de Rademakers zijl was een broer van Arent Willems van 't Spijker. AW was de echtgenoot van Geertje Gerrits [zie eerder] en dus de schoonvader van die Peter Riesebos aan de Zeedijk""Volgens mij is dat niet correct.Is Willem Arents de schoonvader van Peter Riesebos.Willem Arents was gehuwd met Egbertje Tijmens Cok en Peter huwt hun dochter Dirkje. Zij overlijdt en Peter hertr. Geesjen Hendriks de dochter van Hendrik Arends en Gerrigjen Cornelis.Dit even voor de goede orde., Frits 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 01 jan 2018, 19:24

bericht 2Er is een Albert Berents getuige bij de hertrouw van Annigien Jans wed. van Hermen Joosten - ze woont buiten de Camperpoort zie VpNd 24-11-1732.Hermen Joosten was daarvoor gehuwd met Annigjen Martens 25-10-1698 Zwolle.Hij hertr. met Annigjen Jans op 1 nov 1698 te Zwolle.Willem Jans uit Kamperveen heeft een zus Annigjen ..Albert Berents is dan al gehuwd met Dirkje Jans wed. Arent Jans

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 01 jan 2018, 20:28

Ria,Kijk-in-de-Vecht kennen we; we waren er samen enkele jaren geleden.Willem Arents was inderdaad getrouwd met Egbertje TC.Een van hun kinderen, Dirkje, trouwde in 1783 met ene Peter Jans Rijsebosch (1741-1796)Een ander kind, zoon Arent Willems (later van 't Spijker) was inderdaad getrouwd (2e huwelijk) met Geertje Gerrits (van de Maat).Uit dit huwelijk (onder meer !!):Zoon Willem Arents (later van 't Spijker) was landbouwer/tapper aan de Rademaker Zijl.Dochter Egbertje Arents die in 1827 in tweede huwelijk trouwde met Peter Peters Riesebosch (nadat haar eerste echtgenoot: Hendrik van den Berg, bij de watersnood van 1825 was verdronken.)Toegegegven: het klinkt allemaal wat verwarrend en onoverzichtelijk maar zo is het wel. Het was een klein wereldje in die polder !!Frits.

vantspijker

Janny, (jouw bericht vandaag

Bericht door vantspijker » 01 jan 2018, 20:45

Janny, (jouw bericht vandaag 12.15 uur)Al die gebieden: Genne Overwater, De Werff, Kijk-in-de-Vecht en de (2 - wellicht 3) Rieseboschen lagen dicht bij elkaar, langs het Zwarte Water vlak bij waar de Vecht daarin uitmondt.  Ik heb een landkaart uit 1864 waarop de 1e en de 2e Riesebosch in getekend staan en ik kan me iets herinneren van een forum topic waarin zelfs een derde Riesebosch (boerderijen ??) genoemd werd.Maar lijkt het logisch dat als je de aanduiding ""aan-de-Veghte"" meekrijgt je dan langs het Zwarte Water woont ??Frits

Plaats reactie