Arent Jans (op de Werff)
Ria, jouw bericht 02012018-00
Ria, jouw bericht 02012018-00.27Dat ""Varkengat"" staat er inderdaad; ik begrijp er inderdaad niets van en heb verder geen enkele aanwijzing.Jentjen van 03.09.1719 zou inderdaad kunnen, maar de naam van de vader klopt niet en dan word ik voorzichtig.Van dochter Geesje weten we zeker dat ze in 1725 in Haaelt gedoopt is. Van de andere drie kinderen Jan, Hendrik en Willem weten we niets vwb datum en plaats dopen. Ik heb vanavond het hele doopboek van Hasselt nog eens doorgelopen en niets kunnen vinden. Maar dat wist je al. Aan de hand van andere gegevens lijk ik te mogen concluderen dat Willem omstrereeks 1725 of 1727 geboren moet zijn, waarbij ik er van uitga dat dat op de Werff moet zijn geweest. En deze Willem interesseert mij het meest, als rechtstreekse voorvader.Eerder schreef ik dat van die andere kinderen wel data maar geen doopplaats had. Ik kan zo snel niet meer zien hoe ik daar aan kwam, maar nu ik nog eens kritisch kijk lijken ze mij onlogisch en dus onjuist (Jan 1730 en Hendrik 1733). En Geesje (1725) als eerste kind (afgezien van mogelijke Jentjen in 1719), bij een huwelijk uit 1718 lijkt me niet logisch, hoewel niet onmogelijk. Voorlopig voor mij dus een vraagteken. Jammer dat Mastenbroek uit die tijd geen doopboeken meer heeft.Frits.
- ria van bessen
Van de kinderen van Derkje
Van de kinderen van Derkje Jans die in de voogdijakte worden genoemd is alleen zeker dat ze na de huwelijksdatum en voor de datum erfuiting 16-12-1733 zijn geboren. Behalve dan Geesje op 10 juni 1725.Is het mogelijk dat Derkje Jans misschien van het Varkensgat komt? En soms dochter van Jan Jansen is, gezien de foute naam vader bij Jentijn in 1719?En daarom als jd van de Vegt huwt?
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Ik bedoel dus dat in het varkensgat bij Derkje Jans hoort.Want we weten dat dit niet bij Arent Jans kan horen.
-
Ria, dit is nog een antwoord
Ria, dit is nog een antwoord op je vraag van vanavond om 21:15. Waarom we die Rijsebos bij Frankhuis onderzoeken.Mogelijk is Derkje Jans een dochter van Jan Willems uit Kamperveen, maar bij huwelijksinschrijving wordt ze ingeschreven met ondertrouw in Zwolle en dan ook nog met vermelding: aan de Vegt. Mocht ze de dochter van iemand uit Kamperveen zijn, hoe krijgen we haar dan daar aan de Vegt?En waar is dat "aan de Vegt" dan?1. Is dat heel misschien die plek daar in de buurt van de Riesebos bij Frankhuis, waar een paar huizen genoteerd staan als "bij de Vegt"? Vandaar dat we naar die huizen keken.2. Of is "aan de Vegt" een andere omschrijving van Genne Overwaters? Zie mijn stukje van vanavond 2 jan. 2018 19:24.3. Of noemde men soms lukraak allerlei plekken ergens in de buurt van de Vegt dan maar "aan de Vegt"?Derkje Jans is denk ik aangetrouwde tante van Janna Claessen ( de 2e vrouw van Jan Hermsen Clooster die in de Rijsebos bij Frankhuis woont.) Derkje haar eerste man Arent Jans was Janna haar voogd, oom VZ, want broer van haar vader Claes Jansen.En Arent Jans zijn 1e vrouw Maria Arents is de zus van Geesje Arents, moeder van Janna Claessen. Maria Arents en Geesje Arents hadden een broer Willem, die voogd MZ is van Janna Claessen. Zijn vrouw is Janna haar trouwgetuige in 1738. Er waren dus verbindingen tussen Arent Jans / Derkje Jans en Jan Herms Clooster in de Rijsebos en vooral met zijn 2e vrouw Janna Claessen.Ik ga kijken of ik zo gauw in een nummer van Hasselt Historiael iets meer kan vinden over dat Varkensgat. Het ging in een artikel een keer over de pinanten, stenen verdedigingswerken in de rivier bij Hasselt. En als ik me goed herinner ging het toen ook over het Varkensgat. Maar dat was toch bij het Zwarte Water? Dan is het met de Vegt toch al lang klaar? Ik bedoel: dan heet het toch allang Zwarte Water en niet meer Vegt? Als ik het zo snel niet kan vinden, hopelijk morgenavond verder.
- ria van bessen
Ik ben het niet helemaal met
Ik ben het niet helemaal met je eens wat betreft de familieverhouding Janna Klaassens en Derkje Jans. Maar dat komt later wel.Wat Dirkje betreft, het is opvallend dat er 6 jaar na de huwelijksdatum onder die doop in t varkensgat is geschreven. Dat kan niet, want Arent Jans woont daar niet. Dan hoort dat kennelijk toch bij Derkje? Derkje Jans van 't Varkensgat ..De monding Vecht Zwartewater is verlegd volgens Minie. Ik kan me nog herinneren dat zij ons het Varkensgat heeft laten zien, het was iig aan de kant van Genne.
-
Van het Vakensgat dacht ik
Van het Varkensgat dacht ik altijd dat het alleen maar een soort binnenwater was, een meertje. Maar in het boekje Veldnamen in Hasselt staat als G 17 ook nog een stuk land, dat die naam draagt. Kaart G, achterin. En dat ligt dan ten zuiden van Hasselt, dus vanaf De Werf gezien aan de overkant van de rivier, wat al wel duidelijk was. In de punt waar het water van het Zwarte Water en Het Galgenrak bij elkaar komt. Zoals Langenholte in de punt ligt waar Vecht en Zwarte Water bij elkaar komen.Tussen Hasselt en Streukel. Terwijl dat meertje met de naam Varkensgat ( Noodhaven) tussen Holten en Streukel ligt, zuidelijker dus.Ik meen in verkoopaktes wel eens "bij de Noodhaven" te hebben gelezen. Dat is dan denk ik de plek die we nu zoeken.Een andere naam voor het Varkensgat.Het pinanten/penantenartikel met mogelijk informatie over het Varkensgat staat in Hasselt Historiael, in de 2e ( of anders 1e) jaargang, 2e aflevering. Het is een artikel van dhr. Kijk in de Vegte. Delen uit de afleveringen van Hasselt Historiael heb ik gekopieerd, dit artikel echter niet.
-
Bericht 2.
Bericht 2.Omdat het Varkensgat ook wel de Noodhaven werd genoemd: ORA Zwk. 14-2-1728. Hermen Meier in de Noothagen ( zal Noodhaven zijn) koopt grond. Hij is nr. 1 op de lijst Hoofdgeld 1723 Genne, Holten en Overwetering.Wie woonden er nog meer daar in de buurt?
- ria van bessen
Van het Varkensgat is bekend
Van het Varkensgat is bekend dat Hasselt er vroeger een haventje had dat dienst deed als een oversteek/vertrekpunt naar Holland via het Zwarte Water.Het Varkensgat is een aftakking van het Galgenrak even ten westen van het punt waar de omleiding van de Dedemsvaart en de Groote Grift samenkomen, bij het gemaal Streukelerzijl. Het Varkensgat is enkele honderden meters lang en eindigt in enkele kolken langs de Gennerdijk, waar een jachthaventje is aangelegd. Schepen kunnen van hieruit het Zwarte Water bereiken.Zwolle richtte een alternatieve vertrekhaven [al in de 17e eeuw] in op dit punt aan het Varkensgat ten zuidoosten van Hasselt om mee te kunnen profiteren.Dit volgens Wikipedia.Zwolle had dus daar ook land in bezit, anders kun je geen haventje aanleggen, niet dan?
-
Ja, precies. Zwolle had
Ja, precies. Zwolle had natuurlijk ook het land van de Katholieke kerk ingepikt. Misschien was het zo'n stuk grond? Ooit door iemand aan de kerk geschonken? Ik kan tot nu toe ook verder niet veel meer vinden dan op wikipedia en dat het in het water van het Varkensgat donker is en dat dat aan duikers wordt meegedeeld, voor het geval ze daar willen gaan duiken.Maar de term Noodhaven ken ik wel voor dat Varkensgat en daarom zoek ik nu ook in aktes op de naam Noodhaven. En behalve dat Varkensgat als water en als veldnaam voor een stuk grond verderop richting Hasselt kom ik nergens een ander Varkensgat daar in de buurt tegen. En deze 2 Varkensgaten bevinden zich alleen maar aan de kant van Hasselt/Genne/Streukel. Niet aan de kant van Mastenbroek/De Werf. Wat we al dachten.
- ria van bessen
Als de monding van de Vegt
Als de monding van de Vegt/Zwartewater vroeger wellicht hoger heeft gelegen, is het dan mogelijk dat je van het Varkensgat komt en als jd van de Vegte kunt huwen? Wat denk je, zou dat kunnen?