Arent Jans (op de Werff)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Bedankt Frits, dan zal bij de

Bericht door Egbert_ » 09 jan 2018, 11:54

Bedankt Frits, dan zal bij de VOT-1748 Henrik de stiefzoon zijn van Albert Berents. Oftwel de twee kinderen boven de tien waren een voorkind (=Henrik) van Derkje Jans, en de dochter van Albert Berents en Derkje Jans.Verder staat in het register van huizen 1741 bij Albert Berens, dat hij van de Zeedijk komt, er al 10 jaar woont, en vijf kinderen heeft. Dat roept ook weer vragen op. Hij woont er tien jaar, dus bij de momberstelling al twee jaar. En de vijf kinderen zullen stiefkinderen 3 of 4, kinderen van Arend Jans en Derkje Jans, en 1 of 2 kinderen van hemzelf bij Derkje Jans. Één van de voorkinderen van Derkje Jans zou elders knecht kunnen zijn, en van zoon Egbert Alberts is niet bekend wanneer die overleden is. Zonder dat de namen van de kinderen genoemd worden, is dit de duidelijkste aanwijzing, mijns inziens dat Derkje Jans van Arend Jans dezelfde is als Derkje Jans van Albert Berens. En aangezien Albert Berens er tien jaar woont in 1741, was dat ook zo toen Jantje Alberts gedoopt werd in 1736 in Hasselt, met die aanduiding  ijn het varken sgat.Dan nog een vraag: zijn er nog meer pachtgegevens van de Werf van andere jaren, behalve dan die van 1716 waarin Arend Jans genoemd wordt. Wordt Albert Berens ergens als meier/pachter genoemd?

vantspijker

Ria, Janny, Egbert,

Bericht door vantspijker » 09 jan 2018, 11:58

Ria, Janny, Egbert,Eerder beloofde ik als ik weer wat meer tijd zou hebben het geheel nog eens na te lopen.Dat heb ik gedaan en weer kwam ik onder de indruk van alle tijd en energie, doorzettingsvermogen en vakkennis die jullie in deze zaak gestoken hebben. En wat kwam er aan nieuwe kennis, ook geografisch naar voren !!   Het duizelde mij vaak, en nog.  Maar ik ben jullie allen wel dankbaar en vermeld dat graag duidelijk op dit fantastische forum !!Maar het doel, de ouders van Derkje Jans te achterhalen, werd helaas niet bereikt. De benodigde harde bewijzen ontbraken nu eenmaal. En een verdere kans op succes lijkt me niet aannemelijk. En dan komen er aannames en veronderstellingen, een glibberig pad dus voor onderzoekers, weten we allen. Dan heb ik liever de harde werkelijkheid van het niet (kunnen) weten, dan de onzekerheid van ""is-het-wel-waar"".  Ik kan leven met voormoeder Derkje, getrouwd in 1718 met Arent Jans, en met kinderen die succesvol (daar lijkt het in elk geval op) boerden in de polder, en verder een doodlopend spoor is, zoals ook enkele jaren geleden het geval was. Aan goede wil en inspanning van allen heeft het in elk geval niet ontbroken.Frits

ria van bessen

Dank je wel Frits, voor je

Bericht door ria van bessen » 09 jan 2018, 13:09

Dank je wel Frits, voor je compliment. En jij ook Egbert. Wij zijn inderdaad niet veel verder gekomen, er zijn eerder meer vragen.  Frits, je hoeft wat mij betreft je niet verplicht te voelen om steeds te reageren. Als dit voor jou genoeg is, dan is het goed.Maar als de ouders wel met zekerheid gevonden worden dan mag ik toch aannemen dat je dat ook prima vindt? Het is meer mijn eigen nieuwsgierigheid, of koppigheid misschien, dat ik toch verder wil zoeken. Je hoeft je in ieder geval daarover niet bezwaard te voelen. 

vantspijker

Egbert,

Bericht door vantspijker » 09 jan 2018, 17:33

Egbert,Eén van de kinderen uit het eerste huwelijk van Derkje, Willem (Arents) - mij  directe voorvader - als je die tenminste bedoelt, was inderdaad knecht in de polder voor hij in 1752 trouwde met Egbertje Tymons Kock, ook een voorouder van jou, dacht ik. Volgens  volkstelling IJsselmuiden (?) van 1748 was hij knecht bij de weduwe Hermen Lubberts aan de Oude Wetering.  Dat moet dus lijkt me aan de westkant van de OW zijn geweest, want dat was toch grondgebied van IJsselmuiden ??  Hij moet, dacht ik, toen dicht in de buurt van Tymons Kock hebben gewoond en was Egbertje wellicht buurmeisje.  Je zou nog eens voor me nagaan waar precies die boerderijen aan de OW lagen.  Ik blijf geinteresseerd.Volgens gegevens van Ensink/Groningen trouwde Wychertje, oudste dochter van ABxDJ, met ene Evert Jans, bij zijn  huwelijk boerenknecht, die de pacht van de Werff overgenomen zou hebben. Hij kocht het goed van eigenaresse de weduwe Thuessink voor 4.500 guldens in Mei 1784. Hij overleed datzelfde jaar in Oktober en zijn  weduwe kwam in de problemen: een boerderij juist gekocht en 4 kleine kinderen.  Zij wilde daarom snel hertrouwen met Willem Alberts, zoon van Albert Jans, in de Velde bij de Klooster Zijle, en vroeg daarom toestemming om binnen de treurtijd (9 maanden) te mogen hertrouwen, welk verzoek door de burgemeester Mr. W.H. Wicherlink van Zwolle, tevens Verwalter Scholtus over Zwolle en ZwollerCarspel, werd ingewilligd op 19 Mei 1785.Frits.

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 09 jan 2018, 19:33

Ria,Bedankt voor je positieve reactie.Maar natuurlijk blijf ik geintereseerd en houd ik me graag voor jouw informaties aanbevolen.En gaarne, indien gewenst, tot wederdienst bereid.Frits.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 09 jan 2018, 20:59

ORA ZWK:f51 - [request].- WelEdele Gestrenge Heer- Mijn Heer- Mr. W.H. Wicherlink, burgemeester van de stad Zwolle, Verwalter Scholtus over Zwolle en Zwoller Carspel.De ondergetekende Wichertjen Willems, weduwe van wijlen Evert Jans, geeft UWEd. Gestr. met alle verschuldigheid klaaglijk te kennen, hoedat zij suppliante, door het onverwachte sterfgeval van haar voornoemde man als een bedrukte weduwe met haar 4 kleine kinderen is blijven zitten.En vermits zij suppliante daardoor in de onmogelijkheid gesteld is om zonder man het erve, dat door haar wordt bewoond, behoorlijk te maintineren, zo vindt zij zich "genooddrongen om tot maintien" van haar huisgezin zich in een tweede huwelijk te engageren, waartoe zij ook reeds een keuze gedaan heeft in de persoon van Willem Alberts, zoon van wijlen Albert Jans in de Velde bij de Klooster Zijle woonachtig. Dan vermits de tijd van haar weduwenstaat ten reguarde van hertrouwen volgens het Landrecht nog eerst expireert over circa drie maanden, zo is zij suppliante in de noodzakelijkheid zich tot UWEd. Gestr. te wenden met een ootmoedig verzoek en bede:Dat UWED. Gestr. aan jaar suppliante gunstelijk de permissie wil verlenen om zich met bovengenoemde Willem Albers in een tweede echt te mogen begeven.- Hetwelk doende (was getekend:) Wichertjen Wilms.Mastenbroek, 10 mei 1785. f51 - (In de margine stond:)19 mei 1785 - Gesurrogeerde Richter burgemeester W.H. Wicherlink.Keurnoten Gerrit van der Kolk en Claas van der Vegte.Het verzoek bij het request vermeld, wordt mitsdezen geaccordeerd en vervolgens [diensvolgens] aan de remonstrant gepermitteerd intra tempus luctus te mogen hertrouwen.- In fidem (was getekend:) Fredrik Ram, gerichtschrijverVervolgens staat ze dan ook weer als Wijchertje Willems  in het trouwboek van Mastenbroek.    Ze is dan toch niet de oudste dochter van Albert Berents en Derkje Jans?  Zie reactie op dit Forum 9-1-2018   17:33 uur,    2e helft van dat bericht.

vantspijker

Janny,

Bericht door vantspijker » 09 jan 2018, 21:18

Janny, Je hebt gelijk !! Excuses; te snel gelezen !!Wychertje was de oudste dochter van Jantjen Alberts (dochter van Derkje) x Willem Kiers (Bosch).Frits.

Janny Lalkens

Ik dacht al, ook gezien de

Bericht door Janny Lalkens » 09 jan 2018, 21:52

Ik dacht al, ook gezien de tijd waarin het speelde, dat het een kleindochter van Derkje zou zijn.Verder heb ik de laatste 2 dagen bij het lezen voor dit onderwerp geen nieuwe dingen gezien die aan dit onderwerp iets toevoegen.Beide onderwerpen ( Pachters Kamper Eiland en Polder Mastenbroek en dit onderwerp) ben ik vanaf het begin aan het herlezen. Niet omdat ik denk, dat we daardoor simpelweg toch nog Derkje haar ouders zouden kunnen vinden, want misschien zijn zij en haar broer Willem in Mastenbroek gedoopt. En uit die tijd hebben we geen doopboek als bron. Maar ik doe dit ook, omdat er erg veel feiten zijn aangeboden; ik vind het allemaal enorm boeiend.

ria van bessen

Egbert,

Bericht door ria van bessen » 09 jan 2018, 21:59

Egbert,Volgens de VST 1751 op no 11 wordt vermeld als bewoner Albert Berents op de Werff. Eigenaar is Burgm. Muntz [zijn] erfgenamen.En volgens de 50e penning maakt Albert op de Werf op de Vegte [!] bekent dat hij heeft aangekocht van de wed van Zanten een stukje land gelegen in Jutjes Riete voor 95 gld., datum 7 aug 1751. In de koopakte van 21 juli wordt hij Albert Berents wonende aan de Hasseler dijk genoemd.In het Hoofdgeld van 1764 wordt hij genoteerd onder Hasselerdijk Zuid eijnde met 5 personen.En dan nog iets.Jan Arents [de zoon van Dirkje uit 1e huwelijk] huwt Willemtje Jacobs. Hij is genoteerd als jm in Mastebroek en onlangs gewoont hebbende aan de Vegt onder Zwol. Rijsebos en Clooster woonde toch ook aan de Vegt onder Zwolle?

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 09 jan 2018, 22:37

Ria,Weer Ensink citerend: Burgemeester Munz (1696 - 1748) was de echtgenoot van Catrina, tweede dochter van burgemester Tobias die de boerderij de Werff kocht uit het failliet vvan de erfgenamen van de familie Rouwenhorst. Evert Jans kocht de boerderij van de weduwe Thuesssinck (Johanna Munz) een kleindochter (moederszijde) van burgemeester Tobias.De boerderij ligt aan de Hasseler Dijk, weliswaar wat landinwaarts maar toen hij er nog was (hij zou inmiddels afgebroken zijn) goed te zien. Ik denk dat we er indertijd langs reden.Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat iedereen die een beetje in de buurt van water woonde, hoe dat ook heette, Zwarte Water of iets anders, de aanduiding ""aan-de-Veg(h)t meekreeg.  En dan kun je er alle kanten mee op.Frits.

Plaats reactie