Hermanus Eijkelhof, Olst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Marc Alferink

Hermanus Eijkelhof, Olst

Bericht door Marc Alferink » 25 nov 2012, 19:41

Op 13 december 1805 (Gericht Olst) gaat Hermanus Lammers Eijkelhof in ondertrouw met Willemina Alferink. Hermanus is de zoon van Lammert Eijkelhof en Harmina (beiden overleden in 1805). Hermanus is wonende en geboren onder Olst.
Op 23-11-1829 overlijdt Hermanus in Deventer. Volgens de overlijdensakte werd hij 55 jaar. Ook deze akte geeft aan dat hij geboren is onder Olst.
De doop van Hermanus Eijkelhof heb ik niet kunnen vinden en ook van zijn ouders nog geen spoor. Ook een erve of katerstede Eijkelhof ben ik nog niet tegen gekomen.
Wie kan mij verder helpen?

Marc

Annelies Onijs Koetsier

Hallo Marc,Als je via het

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 25 nov 2012, 21:03

Hallo Marc,

Als je via het stadsarchief van Deventer zoekt op eikelhof/eijkelhof, dan komen er resultaten naar boven over het erf.
http://www.stadsarchiefdeventer.nl/inde ... rchresults

De doop van Hermannus heb ik (nog) niet kunnen vinden. In Wesepe kwam ik ook wat dopen van een familie Eikelkamp tegen.

Annelies

Daan

PB verstuurd betreffende

Bericht door Daan » 25 nov 2012, 21:05

PB verstuurd betreffende kaart van dit erf en land.

ria van bessen

NG dpb Olst21-10-1764

Bericht door ria van bessen » 25 nov 2012, 21:41

NG dpb Olst
21-10-1764 Hermannus
zoon van Lambert Janss en Hermine Harmss

groet Ria

ria van bessen

bericht 2En waarschijnlijk

Bericht door ria van bessen » 25 nov 2012, 22:16

bericht 2

En waarschijnlijk zijn ze dit ook.

Dus Hofman

Ng Olst
6 Maart 1763
Janna
Lambert Hofman en Hendrine Harmss

ria van bessen

bericht 3En volgens het

Bericht door ria van bessen » 25 nov 2012, 22:24

bericht 3

En volgens het hoofdgeld 1767 zou hij dan deze moeten zijn.

Lamb. op de Hof te Middel en vrouw 2 personen

groet, Ria

Daan

Ria, ik heb net ook nog wat

Bericht door Daan » 25 nov 2012, 23:16

Ria, ik heb net ook nog wat gemaild naar Marc betreffende ene Hendrik Eijkelhof met vrouw en twee kinderen boven de 10 jaar uit de volkstelling van 1748 in Hengvoorden Olst alwaar de boerderijen en de grond lagen genaamd De Eijkenhof.
Misschien kun je wat linken.

Marc Alferink

Bericht voor Annelies: het

Bericht door Marc Alferink » 26 nov 2012, 19:28

Bericht voor Annelies: het ?boerderijenarchief? van het Stadsarchief Deventer ken ik. Er rollen echter geen 18e eeuwse gegevens van Eikelhof/Eijkelhof uit. De oudste gegevens uit 1807 hebben betrekking op de eigenaar (Vijfhuis) en niet op de bewoners. Ik kon er alleen de conclusie uit trekken dat er in de 19e en 20e eeuw een boerderij Eijkelhof was in Olst, buurschap Hengforden.
In Wesepe zijn enkele dopen (en begrafenissen) van kinderen van Hermanus Eikelhof te vinden. Na zijn huwelijk met Willemken Alferink ging hij namelijk inwonen op het Erve Alferink en Averlo. Averlo lag in het Schotambt Colmschate, maar viel (en valt) kerkelijk onder Wesepe.

Bericht voor Ria: dit zou de doop van Hermanus Eijkelhof kunnen zijn. De namen van de ouders kloppen in ieder geval. Bij zijn overlijden was Hermanus dus 65 en geen 55. Dat kan, gezien de onbetrouwbaarheid van de vroege overlijdensakten. Maar dat betekent ook dat hij als 41 jarige trouwde met een meisje van 19?.
Vraagtekens zet ik nog wel bij de gegevens van het hoofdgeld uit 1767. Die hebben betrekking op het Hof te Middel. De gegevens uit het boerderijenarchief van het Stadsarchief Deventer en de volkstelling van 1748 (bericht van Daan Horsselenberg) wijzen echter naar Hengforden. Hebben de namen Eijkelhof en Hof(man) wel betrekking op dezelfde boerderij? Of was er een boerderij Eijkelhof in Hengforden en een boerderij Hof(man) en Middel?

Groet,
Marc

ria van bessen

Marc, De Eikelhof in

Bericht door ria van bessen » 26 nov 2012, 20:13

Marc,

De Eikelhof in Hengforden is al langer in het bezit van de fam Vijfhuis.

Olst ORA deel 4
fol 562 dd 28-09-1718
Verschenen Ds. Henricus Drachten predikant te Ootmarsum en als gevolmachtiger voor zijn vrouw Aleida Revius, voor ds. Henricus Revius predikant te Almelo en zijn vrouw Anna Maria Schuitemaker, en mede verschenen Balthasar Munts als gevolm. van Jodocus Revius en vrouw Cornelia Benthem. Zij transporten aan Warner Vijfhuis burger vaandrig te Deventer x met Wilhelmina Beumers de Eikelhoff of het Voorende genoemd in de buurtschap Hengvorden gelegen in de Vuilikerhoek zijnde vrij alodiaal goed met de boerenwoningen, berg, schuur, het Spijker, hoven opgaande bomen, bos en heggeholt en de bouw- en weidelanden.

Zoals je kunt lezen zijn er dus ook boerderijen behorende bij de Eikelhof.

Er wordt in een overzicht van 1806 betreffende Heele Erven, Drielingen, Halve Erven,en Katersteden, enz + zijn bewoners gelegen in Olst, geen enkele Eikelhof genoemd - behalve de bewoner A Vijfhuis van de Eikelhof.

En die Eikelhof ligt in Hengvorden en is een Herenhuis.

Vermoedelijk is de genoemde Hendrik Eikelhof gewoon Hendrik Voetdijk die direct naast de Eikelhof woont. Aan de andere kant woont Jan Bouwhuis.

En verder in 1806 geen NN Eikelhof genoemd.

En ook niet in het Hoofdgeldregister 1767 dus.

De Hof ligt trouwens in Middele.

Of Lambert de juiste is dat weet ik niet, de moeder klopt bij de doop van Hermannus.
Maar als je verder zoekt dan is er ook een Lambert Hofman die als vrouw Hendrina Harms heeft.

Maar er komt geen Lammert Eikelhof of op Eikelhof op evt. een ander persoon Eikelhof voor in het Hoofdgeldregister - behalve dan de Eikelhof waarbij staat de Heer Eikelhof met 1 dienstmeisje

[ 26. November 2012, 20:21: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

ambruins

Hallo MarcIk heb even gekeken

Bericht door ambruins » 26 nov 2012, 21:38

Hallo Marc
Ik heb even gekeken op watwaswaar:

http://watwaswaar.nl/#fQ-aq-8-1-1v-1-48nY-2STY---jIZ

Ik hoop dat de link werkt
Assie
Assie.

Plaats reactie