Assuerus/Asse/Arens/Esie Aarnink/Ramstee uit Heeten

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Dat ik het overzicht kwijt

Bericht door ria van bessen » 19 jan 2013, 14:53

Dat ik het overzicht kwijt raak, komt vooral ook door de vele Rensens in Raalte die van hot naar her springen, lijkt het wel. Dat ligt dus niet aan jou.

Maar ja, als jij er nog een schepje bovenop doet kan ik het niet meer bijbenen, haha. Dat ligt dus aan mij.

Er is een Rense Hendriks [Ramste] voogd en omdat er één van Vz en één van Mz wordt gesteld, denk ik dat Rense Hendriks de broer is van Hendrik Hendriks.

En Gerrit Jans is de broer van de overleden 1e vrouw Berentje Jans en samen de kinderen van Jan Jansen, die weer de schoonvader van Hendrik is.

Rense Hendriks Ramste is getrouwd met Geertruid Nelissen.

Maar die Geertrui is niet de vrouw van Teunis Jansen, want de laatste leeft dan nog [1743] en is getrouwd met Swaantje Geerligs.

Teunis Jans op het Rensen heeft 5 kinderen bij zijn wijlen vrouw Geertruid Nellissen. En die 5 kinderen zijn [volgens mij] ; Willem, Janna, Gerrit, Maria en Cornelis ook wel Nellis genoemd.

Daarom heet Maria zowel Tonis als Rense en ook broer Gerrit wordt Rensen genoemd. Ze zijn dus GEEN kinderen van ene Rense, maar de kinderen van Teunis Jans OP het Rensen in Heeten.

Omdat zijn 1e vrouw Geertrui vermoedelijk de dochter is van Nellis Tonissen op het Rensen.

Nellis Tonissen had een broer - je raadt het al... die heet dus Rense.

Rense Tonissen dus, en die woont op het Sybelt in Heeten. Er kan alleen een verband worden aangetoond, wanneer Rense Tonissen een zoon Hendrik heeft die weer op zijn beurt een zoon Rense heeft gekregen.

Maar deze is er ook.

Rense Hendriksen Ramstee uit Okkenbroek x Hendrina Derks van de Boxebelt 25-8-1758
Rk Raalte

oftewel Rense Hendriks op het Buxbelt in Heeten.
En die als Ramstee trouwt.

groet Ria

ria van bessen

bericht 2Om op je andere

Bericht door ria van bessen » 19 jan 2013, 16:50

bericht 2

Om op je andere vraag terug te komen.

Hendrik Ramstee x Teunisje Willems [testament 1734] is de zoon van Nellis Eskes op Buxbelt.

Cornelis zit al in 1691 op het Buxbelt.

Ik weet niet of je wat met die informatie kunt?

groet Ria

Jacqueline

En dank je wel! Dit had ik

Bericht door Jacqueline » 19 jan 2013, 17:51

En dank je wel! Dit had ik even nodig, ik had e.e.a nogal door elkaar gehaald, begrijpelijk dat je er geen touw meer aan vast kon knopen. Hopelijk heb ik het (ze) nu weer op een rijtje!

Er is 1 ding dat ik nog niet helemaal begrip:
Quote: Rense Tonissen dus, en die woont op het Sybelt in Heeten. Er kan alleen een verband worden aangetoond, wanneer Rense Tonissen een zoon Hendrik heeft die weer op zijn beurt een zoon Rense heeft gekregen Welk verband bedoel je precies?

W.b.
Quote: Daarom heet Maria zowel Tonis als Rense en ook broer Gerrit wordt Rensen genoemd. Ze zijn dus GEEN kinderen van ene Rense, maar de kinderen van Teunis Jans OP het Rensen in Heeten. Omdat zijn 1e vrouw Geertrui vermoedelijk de dochter is van Nellis Tonissen op het Rensen. Wordt dat niet erg krap? Dit is de doop van Geertrui
Quote: NG Raalte 14-10-1694 d: Geertruid v: Nellis Rense m: Jenne Tonissen opm: Rense / Heeten en dan zou dit al haar oudste dochter moeten zijn?
Quote: NG Raalte 12-01-1710 d: Janna v: Teunis Jansen m: Geertruit Kornelis opm: op het Rensen te Heeten Is het ook een mogelijkheid dat deze Geertrui de vrouw is van Rense Hendriks Ramste?

W.b.Hendrik Ramste X Tonissien Willems
Quote: f497 - Geschied op Oltheeten, 24 jan 1733 - Hermen van Ketwich,
Verwalter Scholtus van Raalte.
Keurnoten Rense Ramste en Gerrijt Jansen.
In het Gericht zijn verschenen Henrik Ramste en zijn vrouw Tonissien Willems, wonende op Oltheeten, zij comparante in dezen geassisteerd met Evert Bosman als haar momber, en ook wat ziekelijk zijnde, maar bij haar volkomen verstand. Zij maken een testament op langstlevend. kunnen dat dezelfden zijn als
Quote: 01-04-1688 z: Gerrit v: Henrik Eskes m: Tonisjen Rensen opm: op Ramste te Heeten
16-02-1690 d: Eva v: Henrick Eskes m: Tonisjen Rensen opm: Heeten / op Ramste
28-08-1692 d: Hendrik v: Hendrik Eskes m: Tonisjen Rensen opm: op het Ramste te Heeten
En ook de ouders van Rense? Ik twijfel zelf nogal, omdat Rensen hier dan een patroniem lijkt, en de Tonissien in 1733, Willems als patroniem heeft.

Of maak ik het nu weer nodeloos ingewikkeld?

Groeten van Jacqueline

ria van bessen

Ik weet niet of het kan qua

Bericht door ria van bessen » 19 jan 2013, 20:41

Ik weet niet of het kan qua tijd. Het is wel krap.

In ieder geval wordt Nellis Tonissen op het Rense in 1688 al vermeld als getrouwd zijnde. Zijn vrouw heet Jenneken Tonissen.

Jij zoekt gegevens betr. Rense Hendriks Ramste, de voogd kind Aarnink.

Zijn vrouw kan nooit de vrouw van Teunis Jans op het Rensen zijn, want die vrouw is overleden voor 1743. Haar man is nog op 18 juni 1743 getrouwd met Swaantje Geerligs [volgens testament] en de Geertrui x met Rense Hendriks Ramste is ook in 1743 [volgens akte 4 juni 1743] getrouwd met Rense Hendriks Ramstee

Dit zijn dus in ieder geval 2 verschillende Geertrui's.

Ik heb vanmiddag gezocht naar gegevens Lambert Nijland, de andere voogd.

Hij is getrouwd met Gerregien Jans volgens het ORA. Omdat het patroniem van Arent/Asse ook Jans is, denk ik dat Lambert voogd van Vz is.

Rense Hendriks van MZ.
Patroniem van Hendrika is dan Hendriks of Nellis. Maar omdat er geen Nellis is vernoemd, neig ik naar Hendriks.

Hendrika Hendriks en Asse/Esse Jans.

Ik heb geen Hendrik op Aarnink gevonden. Wel een eerdere vermelding van een Hermen Aarnink.

groet Ria

Jacqueline

Dit is dan idd een optie.

Bericht door Jacqueline » 19 jan 2013, 22:47

Dit is dan idd een optie.

Lammert Nijland staat in de VT 1748 met 2 volwassene en 3 kinderen onder de 10 jaar.
Is dit zijn zoon, in 1811 en bij zijn huwelijk?
Quote:
Heeten 609 Lammers Jan bouwerij 68 M 1743 L Nijland Hietberg J beiden Heeten bouwerij

Raalte RK
12-05-1787 Joannes Lamberti Theodora Wilhelmi aan Lambert Nijland Want moeder = J. Hietberg - zou G. moeten zijn?

Het patroniem van Lammert Nijland is onbekend?

Je tweede bericht van vanmiddag had ik even gemist (Hendrik Ramstee zoon van Nellis Eskes).
Betekent dat dan, dat Hendrik Ramstee = ook de Henrik Eskes X Tonisjen Rensen? Of ga ik hier weer helemaal de mist in? Als Hendrika (X Asse Jans) = Hendriks, en een zus van Rense Hendriks Ramste - dan vraag ik me nog meer af of zij beiden in dit geval, hun kinderen kunnen zijn. Aangezien Hendrika een Antonia doopt.

groeten van Jacqueline

ria van bessen

Nou in die mist zit ik ook af

Bericht door ria van bessen » 19 jan 2013, 23:49

Nou in die mist zit ik ook af en toe.
Van Lambert geen patroniem gevonden.

Hendrik Cornelis/Nellis Ramstee x Teune Willems is de zoon van Nellis Eskes van de Buxbelt volgens aktes.

Maar omdat hij de kleine Toereers koopt [1747], heet hij daarna Hendrik kl. Toereers.

Zijn zoon [denk ik] is Rense Hendriks kleine Toereers. Geen bewijs voor gevonden. Maar ook geen tegendeel.

Deze Rense is getrouwd met Janna Teunissen.

Dus als hij de Rense Hendriks Ramstee is in 1766 dan zou het patroniem van Hendrika ook Teunis kunnen zijn.

Het rare is datTeune haar vader Asse/Esse Raamstee heet [Geen Ramstee dus] en de moeder Aarnink in 1811.

Dan lijkt het mij toe dat Hendrika een dochter is van de meijer op Aarnink.

Daan

Hierbij de Hendrik Aarnink

Bericht door Daan » 20 jan 2013, 15:26

Hierbij de Hendrik Aarnink.

Hendrik Aarnink ? 2-11-1821 oud 49 jaar.
Beroep: bouwman
Vader Derk Aarnink
Moeder Teune Aarnink

Teune nn ? 25-4-1817 oud 84 jaar
Partner: Derk Aarnink

Evert Aarnink ? 24-3-1821 oud 51 jaar
Beroep: doende boerwerk
Vader Derk Aarnink
Moeder Teune Wormger

Hermina Aarnink ? 28-6-1827 oud 56 jaar
Vader Derk Aarnink
Moeder Teune Jansen