Assuerus/Asse/Arens/Esie Aarnink/Ramstee uit Heeten
De familie Aarnink uit
De familie Aarnink uit Colmschate vond ik een tijdje terug via deze link http://www.archieflettele.nl/aarninkswe ... -tijs.html
De Lambertus die in 1710 in RK Colmschate is gedoopt, hoort blijkbaar ook bij deze familie - waarom er dan Heten bij staat?
Kan Henrica Aarnink uit Heeten, ook uit deze familie afkomstig zijn? Dat zij niet naar een boerderij, maar de boerderij naar haar genoemd is? Dat zou verklaren waarom er eerder geen vermelding is te vinden?
Lambert Nijland is dus een Lammerts - dan zal hij idd vanwege zijn vrouw Gerregien Jans, voogd zijn van vaders kant (wel toevallig dat de andere voogd dan Ramste heet) en zal Henrica hoogstwaarschijnlijk een Hendriks zijn geweest.
En dan kom ik toch weer terug bij dit echtpaar
Quote: 01-04-1688 z: Gerrit v: Henrik Eskes m: Tonisjen Rensen opm: op Ramste te Heeten
16-02-1690 d: Eva v: Henrick Eskes m: Tonisjen Rensen opm: Heeten / op Ramste
28-08-1692 d: Hendrik v: Hendrik Eskes m: Tonisjen Rensen opm: op het Ramste te Heeten
Waarvan de moeder misschien de dochter van Rense Esies op Hoeckert X Geesien Arents is uit 1657?
Misschien heb ik niet goed opgelet, maar ik begrijp nog niet of zij dezelfden zijn als het echtpaar Hendrik Ramstee x Teunisje Willems, hij de zoon van Nellis Eskes op Buxbelt.
Hendrik Eskes X Tonisjen Rensen kunnen toch heel best ook een Rense hebben gedoopt? En Rense Hendriks Ramste is in 1726 momber als Hendrik Hendriks hertrouwt. Hendriks Hendriks heeft een dochter Tonia. Henrica (Hendriks?)X Asse Jans doopt ook een Antonia. En een Arent.
Ria en Carolina, beiden in ieder geval weer dank voor het meedenken tot dusver!
groeten van Jacqueline
De Lambertus die in 1710 in RK Colmschate is gedoopt, hoort blijkbaar ook bij deze familie - waarom er dan Heten bij staat?
Kan Henrica Aarnink uit Heeten, ook uit deze familie afkomstig zijn? Dat zij niet naar een boerderij, maar de boerderij naar haar genoemd is? Dat zou verklaren waarom er eerder geen vermelding is te vinden?
Lambert Nijland is dus een Lammerts - dan zal hij idd vanwege zijn vrouw Gerregien Jans, voogd zijn van vaders kant (wel toevallig dat de andere voogd dan Ramste heet) en zal Henrica hoogstwaarschijnlijk een Hendriks zijn geweest.
En dan kom ik toch weer terug bij dit echtpaar
Quote: 01-04-1688 z: Gerrit v: Henrik Eskes m: Tonisjen Rensen opm: op Ramste te Heeten
16-02-1690 d: Eva v: Henrick Eskes m: Tonisjen Rensen opm: Heeten / op Ramste
28-08-1692 d: Hendrik v: Hendrik Eskes m: Tonisjen Rensen opm: op het Ramste te Heeten
Waarvan de moeder misschien de dochter van Rense Esies op Hoeckert X Geesien Arents is uit 1657?
Misschien heb ik niet goed opgelet, maar ik begrijp nog niet of zij dezelfden zijn als het echtpaar Hendrik Ramstee x Teunisje Willems, hij de zoon van Nellis Eskes op Buxbelt.
Hendrik Eskes X Tonisjen Rensen kunnen toch heel best ook een Rense hebben gedoopt? En Rense Hendriks Ramste is in 1726 momber als Hendrik Hendriks hertrouwt. Hendriks Hendriks heeft een dochter Tonia. Henrica (Hendriks?)X Asse Jans doopt ook een Antonia. En een Arent.
Ria en Carolina, beiden in ieder geval weer dank voor het meedenken tot dusver!
groeten van Jacqueline
- ria van bessen
Het kan allemaal in theorie
Het kan allemaal in theorie.
Maar het bewijs ontbreekt.
Maar het bewijs ontbreekt.
Ik vind het al mooi dat het
Ik vind het al mooi dat het in theorie mogelijk is!
In De kerk in het midden, via www.heeten.nl staat nog vermeld
Quote: Het schoutambt Raalte besloeg ongeveer de huidige gemeente Raalte en bestond uit de marken Raalterwoold, Tijenraan, Luttenberg, Pleegste en Heeten. Het grootste gedeelte van het kerspel bestond uit bos-, veen- en broekgronden en de streek was dun bevolkt. Zo telde de Marke Heeten rond 1396 slechts een tiental boerderijen met stemrecht in de marke. Bij de verdeling van de markegronden in dat jaar schijnt daar ene Boldeken als landmeter werkzaam te zijn geweest. De grond werd aan de volgende boerderijen toebedeeld, hetgeen tevens inhield dat zij stemrecht in de marke hadden: `Zwaefken, Heraver, Barchhuijs, Bramhair, Schasberge, Sonnenberch, Swauekijnck, Niehoff, Loehuijs, B....inck, Vlrijnckijnck, Merissinck, Aernijnck , Vriele, die hoff te Ockenbroeck, die hoef(stede?), die olde hoff en Zijbeldijnck'. Aernijnck - dat zal toch Aarnink zijn? In 1396 maar liefst!
groeten van Jacqueline
In De kerk in het midden, via www.heeten.nl staat nog vermeld
Quote: Het schoutambt Raalte besloeg ongeveer de huidige gemeente Raalte en bestond uit de marken Raalterwoold, Tijenraan, Luttenberg, Pleegste en Heeten. Het grootste gedeelte van het kerspel bestond uit bos-, veen- en broekgronden en de streek was dun bevolkt. Zo telde de Marke Heeten rond 1396 slechts een tiental boerderijen met stemrecht in de marke. Bij de verdeling van de markegronden in dat jaar schijnt daar ene Boldeken als landmeter werkzaam te zijn geweest. De grond werd aan de volgende boerderijen toebedeeld, hetgeen tevens inhield dat zij stemrecht in de marke hadden: `Zwaefken, Heraver, Barchhuijs, Bramhair, Schasberge, Sonnenberch, Swauekijnck, Niehoff, Loehuijs, B....inck, Vlrijnckijnck, Merissinck, Aernijnck , Vriele, die hoff te Ockenbroeck, die hoef(stede?), die olde hoff en Zijbeldijnck'. Aernijnck - dat zal toch Aarnink zijn? In 1396 maar liefst!
groeten van Jacqueline
-
bericht 2
bericht 2Jacqueline,Ik heb de ouders van Hendrik Wormger gevonden.Ik zal je de akte per mail toezenden.Om het geheel wat helder te houden,Beste Ria, Hendrik Wormger is ook 1 van mijn voorouders. Heb je die akte waarin zijn ouders vermeld staan nog voor mij ?
- ria van bessen
Jacqueline had al ergens de
Jacqueline had al ergens de ouders genoemd. Jan Wormger en 2e vrouw Janna Tonissen.Maar Janna is de stiefmoeder van Hendrik Jans. Geen gegevens daarvoor in Raalte gevonden.14 mrt 1762 folio 225 -Hendrik Jansen Wormger neemt de bebouwing over op voorwaarde van levenslange verzorging van zijn vader en stiefmoeder en hij is verplicht jaarlijks 1/8 deel boter en 10 gls zakgeld aan hen te geven. Als de vader overlijdt mag de stiefmoeder 5 schapen bij de troep houden en behoudt zij 1/4 deel van de ijmen zolang zij leeft. Aan zijn halfzusters Gesiena en Everdiena moet hij uitkeren 25 ellen twil, 30 pond veren en 18 gls voor kleren en een kist. Aan Anthonij 15 gls, en aan zijn voornoemde 4 zusters en broers een bedrag van 50 gls en voor Cornelis 4 schapen bij de troep houden en hem levenslange inwoning en verzorging geven en mocht het gebeuren dat Cornelis niet overweg kan met Hendrik dan moet hij 400 gls uitkeren aan Cornelis. De oude luiden behouden het vruchtgebruik van het land wat na hun overlijden vererfd op Cornelis en na diens overlijden op de volle en halve zusters en broer en wel in gelijke porties. Mochten de oudelui onvermoedelijk niet met Hendrik of zijn toekomstige vrouw overweg kunnen dan zal Hendrik van de voornoemde boedel ontslagen worden en zullen de oudelui hem jaarlijks 18 gls loon per jaar betalen gerekend vanaf zijn 18e jaar. De kleren van Janna Tonissen gaan naar de kinderen Gesiena, Antonij, Everhardiena en Cornelis.Aanwezig zijn Jan Wormger en Janna Tonissen en verder Jan ten Kate x Janna Jansen, Janna Jansen x Gerrit Kraijenschot, Maria Jansen x Evert Rosendal, Geertruit Jansen x Jan Tonissen ter ener zijde en ter andere zijde Hendrik Jansen Wormger
-
Ria bedankt voor deze akte.
Ria bedankt voor deze akte.Ik heb idd gelezen dat Jacqueline al de vader en stiefmoeder had aangegeven. Ik hoopte echter dat jij misschien een akte had met daarin vermeld de biologische moeder. Joop groet
- ria van bessen
Ik zal nog een poging wagen
Ik zal nog een poging wagen om haar te vinden.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Hendrik Jan op het Wormger en Joanna Aarink zijn wel in de 3e graad verwant, dus ze zijn kinderen van een broer en een zus volgens WikipediaMisschien zou je daar zelf eerst naar kunnen zoeken of misschien heb je het al?
-
Idd Ria,
Idd Ria,dat ze bloedverwanten in de 3e graad waren zag ik in hun kerkelijke trouwgegevens.ik heb de volgende ouders van Hendrik Jan. Vader: Joannis (Jan) Wormger an t WormerMoeder: ????? (stiefmoeder Janna Teunissen)Ik heb de volgende ouders van J(o)anna Aar(n)ink (Assueri /Asse)Vader: Assuerus (Asse) AarninkMoeder: HenricaJoop groet
- ria van bessen
Ik bedoel meer of je de broer
Ik bedoel meer of je de broer en zussen van Hendrik Jans Wormer hebt uitgezocht. Met wie ze huwden en of er nog iemand leeft in 1811.Als Hendrik J Wormer overlijdt en zijn vrouw hertr. dan zijn de voogden Jan ten Have en Derk Aarnink.Jan Wormger zijn 2e vrouw is trouwens een Bleershorst.