Assuerus/Asse/Arens/Esie Aarnink/Ramstee uit Heeten
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2sorry, mijn oog viel er zomaar op. Maar zij is het zusje Teune.Antonia Gerardi en Gerardus Egberti Scriever aan 't Scriever. Testibus Maria Antonii MATRE sponsae [=BRUID] en Lamberto Beltman - Assendorp [trb Raalte 11 sept 1785
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Teune Gerritsen wed. van Gerrit Egbertsen Schriever stelt over haar onmondig zoontje Egbert als voogden aan Lambert Egbertsen Schriever en Jan Gerritsen Rensen. Bron ORA Raalte dl 19 f163 dd 25-10-1790.Ze hertr RK met Antonius Antonii van Tijs in Pleegste 14-11-1790
- ria van bessen
bericht 4
bericht 4Volgens RC 1811 nr 240 woont Teune Gerritsen in Tijenraan - ze is de dochter van Gerrit Gerritsen en Maria - beide zijn overleden - en ze is geboren in Pleegst in 1759Haar man staat genoteerd als Teunis Schriever geb 1765 z.v. H Voorthuis en A Thijs - ouders leven nog - geboren in PleegstTeune haar zoon Egbert Gerritsen is hier ook vermeld - 26 jr oud.
- ria van bessen
bericht 5
bericht 5Het klopt. Maria Teunis is de moeder van Jan Gerrits én de dochter van Teunis Everts en Hendrika Bleershorst.Teune Gerrits de zus van Jan is gedoopt RK 7-2-1758 als Antonia fl Gerardi Garrisen et Mariae Tonissen.Levenate is Joanna van de Moele - deze is Maria haar zus. Joanna is ook levante op 3 maart 1758 bij Everdina de dochter van Jannes [rensen] Bleersthorst. Teunis Molenboer is gehuwd met Janna Bleershorst. Zij is overleden voor 21 sept 1766 volgens f296. Teunis wil hertrouwen en stelt als voogden over zijn drie kinderen Tonis Geertman en Hendrik Molenboer.Tonis Geertman is Teunis Teunisz. de broer van Janna en Maria. Hij huwt als Antonius Antonii van de Bleershorst met Joanna Lamberti van Laarmanshuis - zij is weduwe. Datum 1-10-1762 RK RaalteHij woont op het Geertman in Heten volgens de RK dopen. En heet dus Teunis Geertman. Hij is als Teunis Geertman ook voogd over de kinderen van Teune Teunissen Bleershorst wed. Jannes Rensen.Zowel Teunis Geertman als Janna zijn vrouw zijn overleden voor 1 mrt 1791 - ze laten 4 kinderen na. Voogden worden Jan Laarman en Evert Jannissen Nijenhof.Evert is de zoon van Jannes Rensen en Teunis T. Bleershorst.
- ria van bessen
bericht 6
bericht 69-10-1760 Wilhelmus fl Gerrardi Wilms op Jan Gerrits huis et Mariae Teunisse. Levante Angela Lookotte.Angele = Engele, dus zus van Maria en zij is X met Hendrik Moleman op de Locotte. Zij is overleden voor 11 mei 1774 volgens f235 en voogden worden Teunis Teunissen Bleershorst, nu meijer op het erve Geertman en Teunis Moleman.Hier dus 2 zussen die met 2 broers trouwen [ Teunis Moleman x Janna Bleershorst]dan nog de dochter Henrica [zus van Jan Gerrits Rensen] zij is gedoopt op 7-8-1767 in Pleegst als dochter van Gerardi Wilhelmi op 't Gerrits en Mariae Antonii.Er zal nog wel een doop zijn geweest tussen 1760 en 1767, vermoed ik maar die kon ik in Raalte niet vinden. Maar ik kan er natuurlijk overheen hebben gekeken.Het patroniem is dus bij de laatste 2 dopen Willems, in tegenstelling tot het patroniem bij Antonia op 2 febr 1758. Daar is het Gerritsen net zoals in het RC 1811.
- ria van bessen
bericht 7
bericht 7Dit is 'm.Gerrijt Wilmsen op 't Jan Gerrits te Pleegst wedr. van Janna Gerritsen. Zijn vrouw heeft 2 kinderen nagelaten uit haar vorig huwelijk en als voogden worden daarover gesteld Frerick Brunselman en Hermen Wilmsen Herbrink. De stiefvader zal aan deze kinderen 25 gls uitkeren als ze gaan trouwen of als zij 17 [!] jaar oud zijn. Namen van de kinderen zijn niet genoemd. Gerrijt Wilmsen wil hertrouwen maar er is geen naam gegeven in de akte. Bron Raalte dl 18 f90 dd 22-3-1753.Maar hij huwt dus met Maria Teunissen Bleershorst - zoon Jan Gerrits in 1755 volgens het RC-zie ook hieronder voor verdere informatie
-
Ria ik heb bewondering voor
Ria ik heb bewondering voor je enorme genealogische inzichten, waarbij je steeds de juiste bronnen weet aan te boren om tot de juiste conclusies te komen en daarbij moeiteloos hindernissen als naamsveranderingen weet te omzeilen.Ria je zegt: Er zal nog wel een doop zijn geweest tussen 1760 en 1767, vermoed ik maar die kon ik in Raalte niet vinden. Maar ik kan er natuurlijk overheen hebben gekeken.Ik heb ook nog even gezocht, vond alleen deze:09-08-1771 z: Lambertus v: Gerardus Wilhelmi op Jan Gerritshuis m: Maria Antonii g: Antonia sorore matris - Pleegst
-
Door ria van bessen op vr, 27
Door ria van bessen op vr, 27/07/2018 - 22:23Ria in bovenstaand bericht van 27 Juli jl. zeg je: "Jan Wormger zijn 2e vrouw is trouwens een Bleershorst".Dus Janna Teunissen Bleershorst ?En we zagen ook ook een Maria Teunissen Bleershorst als vrouw van Gerrit Laarman in onderstaand bericht van 1 Augustus jlDoor ria van bessen op wo, 01/08/2018 - 10:35Jan Gerrits zou de zoon kunnen zijn van Maria Teunissen Bleershorst. Zij is nog onmondig in 1751 en zou voor 1755 gehuwd moeten zijn met Gerrit Laarman.Is de conclusie juist dat Janna (een van de voorouders van mijn moeder) en Maria (een van de voorouders van mijn vader) dus zussen zijn ?
- ria van bessen
Zou dat een probleem voor je
Zou dat een probleem voor je zijn áls Janna de 2e vrouw van Jan Wormer en Maria zussen blijken te zijn? [smiley]Nee, ze zijn geen zussen.Ik nam toen aan dat Janna Teunissen bij de Bleershorst hoorde omdat Jan Wormger voogd is over de kinderen van Teunis Everts en Hendrika Bleershorst. Een voor de hand liggende conclusie en toch te snel én verkeerd getrokken. Ik heb dat in een ander bericht daarna ook aangegeven, ook geschreven dat dat nog weer perspectief gaf t.a.v. Jan Wormer. Maar nu twijfel ik of ik dat wel heb gedaan..Gerrit Willems alias Gerrit Gerritsen / Laarman. Hij is wedr. in 1753 maar heeft zelf geen kinderen, maar wel 2 stiefkinderen. Dat heb ik je al verteld of niet? In ieder geval en daar heb je mazzel mee, als die weduwe Janna Gerrits wil hertrouwen, wordt haar bruidegom genoemd; Gerrit Laareman. De weduwe woont op het Jan Gerrits.Bron Voogdijzaken Raalte ORA dl 18 f3 dd 27-12-1749. Ze heeft een dochter Everdiena en een zoon Gerrit. De dochter krijgt 100 gls 25 ellen twil, 30 pond veren, 4 lakens, 4 kussenslopen, 7 gls voor een kist, 15 gls voor kleren. En na het overlijden van de moeder nog een gouden ring en een paar zilveren krappen van het boek van haar overleden vader. De zoon krijgt 150 gls, 4 zilveren ducatons, 2 paar zilveren gespen, 4 hemdrokken, de zilveren knopen van zijn vader, 7 gls voor een kist en 15 gls voor kleren en als hij een ambacht gaat leren zal het gereedschap daarvoor bekostigd worden van zijn erfportie. Volgens f90 dd 22 mrt 1753 hertrouwt Gerrijt Wilmsen op 't Jan Gerrits te Pleegst wedr. van Janna Gerritsen. De stiefkinderen krijgen 25 gls als ze gaan trouwen of 17 jaar oud zijn geworden. Het bewezene zal vererven van de een op de ander. De stiefvader zal hen ordentelijk opvoeden en indien de kinderen niet naar behoren worden opgevoed dan zullen de mombers hen bij een ander in kost mogen brengen en moet Gerrijt Wilmsen elk jaar daarvoor 30 gls betalen.Voogden zijn Frerik Brunselman en Hermen Herbrink - zowel in 1749 als in 1753. Deze voogden zijn geen familie.**Onmondige kinderen van Teunis Everts en Hendrina Bleerhorst zijn; Geertruit, Maria, Teunis en Engele. Mondige kinderen zijn: Janna Teunissen x Teunis Jansen Molenboer en Jannes Rensen x Teune Teunissen volgens f69 dd 15 aug 1751 voogdijzaken ORA Raalte dl 18 - Voogden Jan Wormger en Jannes Huisken.Geertjen Teunissen x Willem Driessen wonende op het erve Bleershorst maken een testament op 10 juni 1737 volgens f700 ORA Raalte - Na de dood van hun beiden zullen de 6 kinderen van Teunis Everts m.n. Teune, Janna, Geertruit, Maria, Teunis en Engele de helt van 500 gls genieten die gevestigd is op de katerstede de Horle en de bloedverwanten van de testatrice zullen de andere helft genieten. Willem Driessen is de broer van Grietje Driessen. Zij was gehuwd met Teunis Jans op de Bleershorst.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Wat Jan Wormger betreft. Ik heb de erfscheidingsakte nog eens goed doorgelezen.Teunis is wél de zoon van Jan Wormer en zijn 1e vrouw.In de akte wordt explicitiet aangegeven dat Gesiena en Everdiena halfzusters zijn van Hendrik Jans Wormger. Maar dat is niet gebeurd bij Teunis en Cornelis. In de akte staat: " Hendrik zal aan ieder van zijn 2 halve zusters moeten uitkeren 25 ellen twil en 30 pond veren en 18 gls voor een kist en kleding. Daarenboven moet hij aan ieder van zijn voornoemde 4 zusters en broers een bedrag van 50 gulden uitkeren, en voor Cornelis 4 schapen bij de trop houden en hem gedurende zijn leven onderhouden. Bovendien moet Hendrik zijn halve zusters naaien laten leren. Zij hebben met hun halve broer ten alle tijde bij ziekte of zucht een vrije ingang in hun ouderlijk huis. Cornelis blijft op het erve wonen, dus hij wordt niet bedoeld. Die halve broer is Teunis. Want die is dan nog onmondig. De vier zussen zijn gehuwd. De zussen zijn Janna Jansen x Jan te Cate, Janna Jansen x Gerrit [Rensen] Kraaienschot, Maria Jansen met Evert Rosendal, en Geertruit Jansen met Jan Tonissen.Wie er met broers bedoeld wordt, is me echter niet goed duidelijk. Teunis en Cornelis zijn de broers, maar voor Cornelis wordt een aparte regeling getroffen en dat hij nog zal delen in die 50 gls is eigenlijk ongebruikelijk. Het kan ook zijn dat Jan te Kate een zoon / broer is. En dat de 4 een type/schrijffout is en 3 moet zijn.Ik blijf altijd kritisch, streef er ook naar om alles goed dicht te timmeren met bewijzen, wat niet altijd lukt. Maar het is zeker de moeite waard om geschiedenis weer te geven, niet met aannames maar met bewijzen.