Assuerus/Asse/Arens/Esie Aarnink/Ramstee uit Heeten

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 13 aug 2018, 20:41

bericht 2Toch nog iets gevonden.Janna Asse is doopgetuige in Olst als Joanna Asse ex Arink.Bij de doop 25-3-1762 van Everhardus z.v.  Egbert Hendriks en Megtelt Jans - op Overmars. Megtelt komt van het Riet. Megtelt haar moeder is Derkje Jans [waarschijnlijk gehuwd met Rietmans of Riedt]. Zie de doop van 29-01-1755, daar heet ze Derckien Rietmans mater matris. En bij de doop van Theodora op 5-12-1759 heet ze Derkjen Jansen avia prolis.Derkje is tevens matrina op 24-12-1742 bij de doop van Evert z.v. Antonius Janssen en Joanne Teunissen.Zus van Megtelt is Joanna Jansen ex Riet, verdere doopgetuigen bij Megtelt Jans en Egbert Hendriks zijn o.a. Joannes Rietman, Gerardus Overmarsch broer van de vader, Bartha Hendriks, Hermina Tönis uit de Holleboom en Tone Gerrits Leovardii.De laatste is volgens mij dezelfde als Teuntje Gerrits die op het erve Overmars zit én de zus is van Maria Gerrits. Maria is weer de moeder van Egbert Hendriks, zijn vader is Hendrik Egberts volgens het testament van Teune Gerrits, weduwe van Hans Everts Barlijn/Bellijn. Buiten Egbert zijn er nog 3 kinderen namelijk Gerrit, Jan en Bartha Hendriks. Datum van het testament is 16-10-1770Wat doet Janna Asse hier? Is zij familie of is Hendrik Jans Wormer verwant aan deze mensen?Kort na deze datum huwt Janna Asse.

Joop Jansen

Mooi Ria,

Bericht door Joop Jansen » 14 aug 2018, 11:28

Mooi Ria,En Joanne Antonii (Janna Teunissen ?) is dan weer getuige bij het huwelijk van Joanna Aarink.Die andere getuige is Wilmina Juttert. wie zou dat kunnen zijn ?

ria van bessen

Willemina Juttert is

Bericht door ria van bessen » 14 aug 2018, 16:12

Willemina Juttert is meermalen getuige. Ze lijkt me een of ander klopje, en geen familie.Van Janna Teunissen zou ik eerder zeggen dat ze levante is als stiefmoeder op 6 sept 1770 als  Joanna affine patris.  

Joop Jansen

Ria bedankt voor alle

Bericht door Joop Jansen » 15 aug 2018, 21:14

Ria bedankt voor alle speurwerk wat je hebt gedaan.

ria van bessen

Dankjewel Joop. Graag gedaan.

Bericht door ria van bessen » 16 aug 2018, 20:53

Dankjewel Joop. Graag gedaan.Ik kan nogal ver gaan hoor, me echt vastbijten in een zoektocht, dus als je daar moeite mee hebt, dan hoor ik dat graag. Het is namelijk niet mijn bedoeling jouw zoektocht over te nemen.Nog wel gevonden. Antonij Wormer op het Lorkeers in Heten en RK. Hij huwt 2e x te Haarle/Hellendoorn. Zijn 1e vrouw is Janna Hendriksen Venneman. Alles te vinden via VpNd.   

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 16 aug 2018, 21:28

bericht 2Deze Arnoldis of Arent Wormer is familie van Jan Wormer die op het Pleijsiers woont. Zijn vrouw Hermina Pleijseer [=Hermina Berents] is doopgetuige bij Alberta 24-08-1766 RK Haarle

Joop Jansen

Dag Ria,

Bericht door Joop Jansen » 17 aug 2018, 11:35

Dag Ria, Je zegt: "Deze Arnoldis of Arent Wormer is familie van Jan Wormer die op het Pleijsiers woont". Maar dat is toch schijnbaar niet dezelfde als de (Antonij) Wormer, die je in het een na laatste bericht van dit topic noemt of begrijp ik iets verkeerd ?En wat is volgens jouw de relatie van Jan Wormer die op het Pleijsiers woont met de Jan Worm(g)er, die de vader is van Hendrik Jans Wormer ?PS ik heb er helemaal geen probleem mee, dat jij heel onbaatzuchtig probeert om genealogische draadjes te ontwarren van problemen waar ik niet verder mee kom. 

ria van bessen

bericht 3 

Bericht door ria van bessen » 17 aug 2018, 11:41

bericht 3 Ik puzzel maar gewoon door. Het volgende:Dit betreft Assink in Ortel.Een kettinghuwelijk,  .. in 1689 op 28-4/5-5 met Winold Hermansz en Luitjen Jans wed. wijlen Jan Wanders, zij overlijdt - hij hertrouwt - hij overlijdt - en zij hertrouwt. Die zij hertrouwt met de zoon van Luitjen Jans.De zoon heet Esse Jansz. Gegevens allemaal te vinden op VpNd onder Colmschate NGEsse huwt als wedr. op Assink in Ortel met Geesjen Gerrits jd van wijlen Gerrit Willems Laarman onder Raalte datum 18-07/2 aug 1722 Ng ColmschateVolgens het RK huwelijk Colmschate komt Geesje uit Heeten datum 10 aug. 1722 Geesje is dus de dochter van G.W. Laarman en Jenneken Rensen [Hoekert] en gedoopt 23-7-1693 NG te RaalteDoor het kettinghuwelijk zijn er dus verschillende vaders op Assink in Ortel. Maar uit het bovenstaande is duidelijk dat als er als doopgetuige wordt genoteerd op 9 jan 1724 en deze wordt omschreven als moeders zuster vrouw op Beeldmans plaats in Heten, dat we het dan hebben over de zus van Geesjen Gerrits, dus ook een dochter van Gerrit Willems Laarman.Oftewel de vrouw van Jan Beltman in Heten is de zus van de vrouw van Esse Jans op Ortel.  

ria van bessen

bericht 4

Bericht door ria van bessen » 17 aug 2018, 12:06

bericht 4In Colmschate Rk wordt gedoopt op 28-10-1712 Joannes kind van Beeldman [Beltman] in heten - getuige is vaders zuster EsseleEssele huwt als geboren op Beeldman RK op 8 juli 1714 Willem op Haarman - ze zijn in de 3e graad verwant.Op 10 okt 1717 hertr. Essele met Hendrik Jansen geb. in Heten geen erfuiting in Raalte gevonden.

ria van bessen

Als Hermina Pleijsiers

Bericht door ria van bessen » 19 aug 2018, 10:01

Als Hermina Pleijsiers doopgetuige is op 24-8-1766  [RK Haarle] bij een Alberta dochter van Arnoldus Wormer, dan is Arnoldus Wormer verwant aan haar. Bovendien huwt hij als Arnoldus Wormers van Lörks Heeten [RK Haarle 30-9-1764]. Hermina haar man is Jan Wormer alias Jan Pleijsiers én deze heeft als patroniem Alberts én hij bezit het erve Wormger dat kennelijk ook het Jan Pleijsiers heet. Gegevens over Jan Wormer alias Pleijsier staan al in dit topic, wordt wel even bladeren ..In Raalte is het altijd oppassen met namen van erven. Ik kom verschillende voorbeelden tegen van erven die ook anders heetten. Zo is er bijvoorbeeld een katerstede dat heet Maatmans of oude Buxbelt.*Even terug naar Aarnink. Ik weet niet of je het gezien hebt, maar Teune Asse op Aarnink en Derk Willems van Hoekert zijn ook in de 3e graad aan elkaar verwant.Ouders van Derk zijn Willem Jansen Hoekert en Janna Egberts. Willem Jansen is weer de zoon van Jan Hoekert en Maria Cornelis [d.v. Cornelis op Ooster weechele]. Opa en oma zijn dus hier al in beeld. Hij is gedoopt 25-8-1689Janna Egberts is overleden voor 20 juli 1736 en laat 4 kinderen na; Janna, Geertruit, Derk en Gesina.Janna is de dochter van Egbert Derks op grote Toereers, uit zijn 1e huwelijk alleen een zoon.In NG Raalte zit wel een Egbert Derks x Marritje Jansen, met in 1691 een zoon Derk. En in 1695, 1701 en 1704 heet de moeder Geertjen Jansen, haar kinderen zijn Jan, Maria en Janna. Deze Egbert wordt vermeld als wonende op de kleine Ramstede in Heeten. Maar vermoedelijk is dit, of moet dit de grote Toereers zijn. Er is geen Egbert Derks op de kleine Ramstede te Heten te vinden. De voogdijakte van Egbert is ook van 2 juni 1694, dus precies tussen de voornoemde data in.  Voogden over de kinderen van Janna Egberts worden Hendrik [Egberts] op grote Toereers en Jan Swaaftink. Jan Swaaftink is volgens mij Jan Hoekert, de broer van Willem - dus Jan Jansen Hoekert. Volgens het RK doopboek is Willem Hoekert hertr. met Janna Gerrits - uit dit huwelijk o.a. een zoon Jan, zij is als matre patris getuige [RK Raalte 25-2-1777]. Arent Jansen op Aarnink is niet Arent Jans Hoekert, dat wordt volgens mij Velthuis in Borgel.Het is vreemd dat ASSE Aarnink genoemd wordt als assistentmomber op 24 juli 1746 én dat hij in 1751 in het vuurstederegister ARENT Aernink wordt genoemd. Ik heb het al eerder aangegeven, maar volgens mij is Hendrika NN eerst gehuwd geweest met een Asse .. Ramste, en daarna met Arent Jans. Het erve Aarnink ligt in Heeten. Rense Hendriks Ramstee die voogd is bij Arent Jans Aarnink,  is volgens mij Rense Hendriksen zoon van Hendrik Wielens dienende aan de Wesselink in Averloo die 5-8-1758 ondertr. te Wesepe met Hendrine Derksen d.v. Derk [Gerrits] Boxbelt en Mijnte Ariaans.Rense wordt in het RK trb Raalte vermeld als Rense Hendriksen Ramstee uit Okkenbroek. Rense is de zoon van Hendrick Wijlensen en Gerritje Renssens[ d.v. Rense Teunissen] - zie NG Colmschate 18-4-1733 - met attest naar Wesepe op 9 mei 1733.De andere voogd Lambert Nijland was gehuwd met Gerrigjen Jansen. Hun [enige?] zoon Jan is geboren in 1743 volgens het RC 1811 en hij zegt dan dat zijn moeder J. Hietberg is. Heetberg zit in Averlo/Overloo.In dit hele verhaal zou dus een verbinding te vinden moeten zijn naar de verwantschap 3e graad. 

Plaats reactie