Assuerus/Asse/Arens/Esie Aarnink/Ramstee uit Heeten

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht zoveel.

Bericht door ria van bessen » 19 aug 2018, 10:22

bericht zoveel.In het leenrepertorium Overijsselse leenprothocollen1712 nov 15 (OH fol 201a)Willem Bentink, drost van Twente, na de dood van zijn vader Eusebius Borchard
Bentink.
* De havezate Schoonheeten en onderhorige losse landeryen en erven als Groote
Wormiger, Kleine Wormiger, Hockert en Pastercamp als ook de kaetersteden den
Danneboom, beyde Vredehuysen, de Meule, Badenhoff en Schotmansplaets,
alle gelegen in den karspel Raelte, bourschap Heten.
** Fol 201a is een vel papier, achteraf ingeplakt bij fol 201, met de minuut van de
betrokken belening.
1728 mrt 11 (OJ fol 186)
Berent Hendrik Bentink na opdracht door zijn vader Willem Bentink toe Diepenheim
en Schoonheeten, drost van Twenthe en Valkenburgh.* De havesate Schoonheeten met zijn hooge ende lage landerien, seven bosschen,
houdgewassen, recht van verschrijvinge ende andere geregtigheden ende
daaronder mede d'erven en goederen als Groot ende Klein Wormiger --- .
1773 jul 24 (OR fol 135)
Volkier Rudolph Bentinck na de dood van zijn vader B.H. Bentink.
** Op verzoek van Volkier Rudolph Bentinck werd dit goed op 6 februari 1796
("Register van gedaane afkoopen", nr. 8) uit het leenverband ontslagen na betaling
van fl. 200,- ("Boek van afkopen", fol 2v).Ik zag ook Wermegoor als benaming gebruikt voor Wormger. Maar er is dus wel een klein en groot Wormger. 

ria van bessen

bericht zoveel nr 

Bericht door ria van bessen » 20 aug 2018, 16:04

bericht zoveel nr Het 2e huwelijk van Willem Jans als wedr op Hoekert zit in NG Colmschate 30-6-1736. Zij heet Jennichje Gerrits jd aan Bloo.Het is ook mogelijk dat de 3e graads verbinding via de stiefmoeder gaat. Dan blijft het nog verwant in de 3e graad. Jennigje Gerrits, Willem zijn 2e vrouw zou heel goed een nichtje kunnen zijn van de stiefoma van Willem. Opa Willem Rensen op Overmeen [zoon van Rense Hoekert] huwt 2e x met Jenneke Gerris dogter van Wolter Gerrits op t  Bloo in Okkenbroek [Colmschate Ng 29-12-1694]Jennigje haar broers zijn Gerrit Gerrits s.v. Gerrit Wolters op Bloo [huwt NG Colmschate 31-10-1696] met Geertjen Jans uit Heten. Andere broer is Jan Gerrits s.v. Gerrit Wolters op Bloo - hij huwt NG Colmschate Geertjen Willems d.v. Willem Hendriks op Assink in Ockenbroek. Jennigje zou een dochter kunnen zijn van de onderstaande Gerrit.Gerrit Gerrits Bloo zijn dochter Essele huwt NG Colmschate 29-9-1732 en nog een dochter Albertjen huwt NG Colmschate 16-06/8-7-1725 met Derk Harmsz wedr. uit Olst. En dat laatste is mooi, ik wil nog steeds het antwoord vinden op de vraag, wat doet Janna Asse in Olst als doopgetuige in 1762 bij Mechteldis Jansen van 't Riet x Egbert Hendriks  doop van hun zoon Everhardus.Is het je opgevallen dat Teune Asse en Derk W. Hoekert ook als 1e zoon een Everhardus hebben?We puzzelen door, I love it !

ria van bessen

Dit slaat toch alles, wat

Bericht door ria van bessen » 21 aug 2018, 15:41

Dit slaat toch alles, wat hier van te denken? Johannes Bleersthorst casteleins oud 45 jr geb Raalte als z.v. Arend Bleersthorst en Antonia Wormer huwt 2-6-1814 te Rijssen met Bernardine Geerdink Antonia is de dochter van Teunis Everts op Bleershorst, zij X 1e Jan Rensen en 2e x Arent Mense Nijland in Overlo. Waarom heet ze nu Wormer ??

carolina

Zou haar vader een Wormer

Bericht door carolina » 21 aug 2018, 16:38

Zou haar vader een Wormer zijn, haar moeder is een Bleershorst.Er is in Raalte een Teunis zn van Evert op 't Wormer in Heeten gedoopt op 06-04-1690.

Joop Jansen

Dag Carolina,

Bericht door Joop Jansen » 21 aug 2018, 18:56

Dag Carolina,Volgens mij heeft Ria op het forum al eens geopperd, dat Evert Jans Wormer de vader van Teunis Everts zou kunnen zijn en Jenneken NN zijn moeder.Helaas werkt de zoekfunktie van het forum nog steeds niet zoals gehoopt, dus ik kon het zo gauw niet terugvinden. 

ria van bessen

Ja, inderdaad Carolina,

Bericht door ria van bessen » 21 aug 2018, 21:32

Ja, inderdaad Carolina, bedankt ! Het is dus niet meer een aanname, maar een feit dat Teunis Everts op Bleershorst de zoon is van Evert op t'Wormer en Jenneken Tonissen. Bij de doop van Kornelis op 14-4-1695 wordt de moeder zo genoemd en gezien haar patroniem is te verklaren waarom ze een zoon Teunis hebben.Dat betekent tegelijkertijd dat Jan Wormger/Wormer dus ook Jan Everts kan zijn, of Jan Wormer is gehuwd met een NN Everts.

Joop Jansen

Ria je zegt: "Dat betekent

Bericht door Joop Jansen » 22 aug 2018, 11:26

Ria je zegt: "Dat betekent tegelijkertijd dat Jan Wormger/Wormer dus ook Jan Everts kan zijn, of Jan Wormer is gehuwd met een NN Everts".Dus Jan Wormger heeft 2 mogelijke vaders ?  Evert op t Wormer en/of Jan Beltman ?En die andere Jan Wormer is een zoon van Albert Everts (die dan weer een zoon is van Evert op t Wormer). En Ria, in een vorig comment van deze topic opperde je het volgende: "Aelbert Evers huwt als wedr. op Wormger met Hendrijca Hendriks wed. onder Warnsveld 4 juni 1732. Hendrika was dus weduwe van Harmen Gerrits en die huwde ze op 27-10-1717 te Warnsveld.Albert heeft namelijk een zoon - Jan Wormer die als Jan Alberts door het leven gaat. Deze Jan huwt Hermina Berents etc. en hij is diegene die in 1798 het erve 't Jan Wormgers in Heeten verkoopt. Die gegevens heb ik al eerder geplaatst. Het patroniem van Jan Alberts zijn vader is dus Everts, hetzelfde patroniem als Teunis de man van Hendrina Bleershorst heeft. Er is een Evert Jans op Wormer x Jenneken die een Tonis laat dopen op 6-4-1690 en een Cornelis op 14-4-1695.Als Teunis en Albert zonen zijn van deze Evert én Jan Wormger huwt de weduwe van Albert dan is het te verklaren waarom Jan Wormger voogd is én dat Jan Wormger de naam Wormger draagt vanwege zijn voorzaat."

ria van bessen

Albert Everts op t Wormger

Bericht door ria van bessen » 22 aug 2018, 17:04

Albert Everts op t Wormger laat 2 zonen na Jan en Arent.  Zoon Jan Alberts is vervolgens terug te vinden als Jan Wormger volgens f115v dd 5 jan 1798. Arent alias Antonij is ook terug te vinden en te koppelen via de doopgetuige Hermina Berents. Maar .. er is geen voogdijakte te vinden, en ook er is geen enkele aanwijzing te vinden dat de Jan Wormger die we zoeken hertrouwde met de 2e vrouw van Albert. Het was ook een veronderstelling, een mogelijkheid. Doordat Johannes zijn moeder Teune met de achternaam Wormer bedacht, terwijl ze zich constant Bleerhorst noemde, viel het kwartje richting Evert Jans en Jenneke Teunis als werkelijke ouders van Teunis Everts.Het is gezien het patroniem Everts goed mogelijk dat Albert bij dit stel ouders hoort, maar ik heb er geen bewijs voor kunnen vinden, en ook niet dat Albert verwant zou zijn aan Jan Wormer.Jan Wormer is wel voogd over de kinderen van Teunis Everts. Naam 1e vrouw van Jan is onbekend, naam 2e vrouw past niet in het rijtje Teunissen, want dan was Janna ook als erfgenaam van Willem Bleershorst en zijn vrouw genoemd. Jannes Huisken wordt namelijk wél genoemd als erfgenaam én als voogd over de kinderen van wijlen Hendrina Bleershorst. Jan Wormer wordt niet genoemd. Jan Wormer wordt voor het eerst vermeld in 1741 als keurnoot bij het testament van Catharina Jansen wed. van Willem Derks wonende op Kreijlman onder Raalte volgens f854 dd 21-3-1741. Daarvoor is er niets te vinden dan alleen die paar dopen en de vermelding in het HFG van 1723 en 1724, waar alleen het erve wordt genoemd. Het erve Wormger als nr 3, het erve Beltman als nr 2.Aan de hand van de construcie van de verwantschap in de 3e graad [huwelijk van Antonij Jans Wormer en Teune Rensen] kwam ik uit op Beltman.Maar ik kan er geen echt bewijs voor vinden. En dat moet. Het lijkt dus toch anders in elkaar te steken. Niet dat ik dat nu bedenk,  ik had er al langer mijn twijfels over hoor.Rense de vader van Teune is nog een keer eerder gehuwd - [volgens mij]. Ik vond nog een doop 25-1-1739 van een zoon Antonius - ouders Laurens te Have in Heeten en Maria Althoff [Olthof] ColmschateDe verbinding tussen Janna Jans Beltman en Jan Jansen Beltman is duidelijk. Janna is doopgetuige bij Jan Beltman en Maria Everts en andersom ook. Ook de 2e vrouw van Jan Beltman kon ik natrekken, zij is ook doopgetuige op 16-11-1757 bij dochter Gesina van Janna Beltman en Jan ten Hoven.Maar geen spoor van de kinderen van Jan Wormer, van hemzelf of van zijn 2e vrouw in de RK doopboeken Raalte, behalve bij Janna Asse. Maar als Jan Wormer wel de zoon van Evert Jans zou zijn, dan schiet het nog niet op. Er is niets te vinden over Evert Jans behalve die 2 dopen in NG Raalte.Dus .. Jan Wormer als voogd, en de vraag luidt nog steeds: op welke manier is Jan Wormer verwant aan Teunis Everts. Als broer ? als zwager ?De voogd Jannis Huisken heeft het patroniem Teunissen. Hij was gehuwd met Jenneken Jansen. Hij is erfgenaam van Willem Dries [op] Bleerhorst en Geertien Teunissen. Hij lijkt [vanwege het erfgenaam zijn] dus de broer van Geertien.  

Joop Jansen

Ria enorm bedankt voor de

Bericht door Joop Jansen » 22 aug 2018, 19:38

Ria enorm bedankt voor de info zover.ik heb nu Jan Wormger als oudovergrootouder              Henricus Joannis op de Wormer als oudgrootouder              Maria Wormger als oudouder              Willem Keijzer als betovergrootouder              Maria Keijzer als overgrootouder              Christianus Johannes Wolfkamp als grootouder (van moeders kant)En het leuke is dat Het Wormgoor (of Het Wormger of Het Wormer) dicht in de buurt is waar ik ben geboren. Het bestond schijnbaar al in de 14e eeuw en werd in de 17e eeuw overgenomen door de Familie Bentinck, die daar later een prachtig kasteel liet bouwen. Het leuke is tevens dat mijn grootvader van vaders kant jachtopziener is geweest op het landgoed van Schoonheten en de Baron Bentinck goed heeft gekend.https://historisch-centrum-overijssel.m ... k=NxFlEzcK

ria van bessen

Wat leuk Joop! Dubbele

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2018, 10:12

Wat leuk Joop! Dubbele belangstelling  dan ook, zowel voor de havezathe Schoonheten als de omliggende erven die daarbij behoorden, waar je voorvaders hun leven leefden.Volgens f475 dd 7 juni 1705 ORA Raalte deel 3 zijn de erven die bij de havezathe behoorden; Wormger, Rensen, Hoekert, Pastercamp, grote Cothuis, kleine Cothuis, Laerman, Jan Beltman [waarbij de naam Jan is doorgestreept] en ten Have. Mocht je dat nog niet weten.Wat Gerrit Keizer betreft - heb je zijn voorouders al wel?En nog even over de 3e graads verwantschap Antoni J Wormer en Teune Rensen.Als die via haar vader loopt [in plaats van haar moeder Janna Beltman], dan zou de vader van Rense Rensen ten Have haar opa zijn. Die Opa heet Rense Jansen ten Haeve. Hij wordt vermeld als gehuwd met Maria NN, wanneer Rense zijn broer Hendrik Jansen met hem acoordeert dat Rense zijn broer Hendrik zijn leven lang verder zal onderhouden. Broer Hendrik heeft de toevoeging, gewezen bouwman op den Bril. Datum 25 juli 1698 volgens f221.Jan Wormger moet al kinderen hebben zo rond 1737. Gezien de namen van zijn kinderen, heeft Jan Wormer als patroniem Jans en zijn 1e vrouw ook. Ze hebben namelijk 2 x een Janna, na elkaar genoemd en ouder dan Maria en Geertruit omdat de volgorde zo wordt vermeld. 

Plaats reactie