bouwmeester te langenholte
- ria van bessen
Klopt helemaal hoor,
Klopt helemaal hoor, inderdaad. Dit zijn ze.zie hieronder f420 - 18 juli 1711 - Richter Wilhelm Vriesen. Keurnoten Lucas Schuirman en Wilhelm Rudolf Calencamp, Doctoren. In het Gericht is verschenen Henrik Jansen, woonachtig tot Wijtmen, wel ziek te bed liggende, maar bij goed blijkend verstand. Hij maakt een testament. Ten eerste institueert en nomineert hij testator tot zijn enigste en universele erfgenamen zijn zeven kinderen (Janna, Harmine, Lijsabet, Arentien, Gerrechien, Jan en Janna Henricks) in al zijn goederen, zowel roerende als onroerende, hebbende en toekomende, renten, actien, credieten, levende have, huisraad en huismans gereedschap, niets uitgezonderd, zoals hij die met de dood zal ontruimen en nalaten. Met dien verstande echter [nochtans], dat zijn huidige huisvrouw Claessien Jansen van al zijn na te laten goederen haar leven lang het vruchtgebruik zal hebben, behouden en profiteren, hetwelk hij testator bij dezen uitdrukkelijk geeft en legateert. En in het geval iemand een of meer van zijn bovengenoemde zeven kinderen zich tegen deze zijn bovengenoemde dispositie of uiterste wil mocht komen te opposeren, deze stelt hij deze alleen maar als erfgenaam of erfgenamen in de legitieme portie, hem of haar na rechten competerende, en niet verder, en in zo'n geval deze in zoverre wel uitdrukkelijk "excluderende en exhaerederende mits desen". - Doctor Otto Meuwsen, gerichtschrijver, zal op verzoek van de testateur voor deze mede tekenen en zegelen. Haha, ... en het mysterie Janna is dus opgelost ... 2 x een JANNANou, Janny... dan nu Gerrit Jans dan maar ???ahum... voor wie doen we dit eigenlijk? heb geen idee ...
-
Er is eigenlijk niks wat ik
Er is eigenlijk niks wat ik liever doe dan dit. Dus het is geen opgave, dit probleem is een cadeautje. Een gave/gift. Hoewel, ik verlangde nu wel naar het einde van de kinderrij van Hendrik Jansen en ben eerst maar eens in Begraafboek Bergklooster gaan kijken, of hij mogelijk in 1691 of zo begraven was. Want dan was ik er van af. Met dan hopelijk als laatste die Jan, geboren 1690. Ik zag nog wel een overleden dochter van ene Hendrik Jansen uit Wijtmen: april 1699. Op blz. 16 boek 812. In die tijd moest er eventjes wel betaald worden, dus het was 6 stuivers, gereduceerd tarief voor gerechtigden. Dit zou Dirckien ( 18-1-1682) of Gerritje ( 20-10-1687) kunnen zijn. Omdat die ontbreken in het testament van 1711.Hekkensluiter Janna de tweede ( aan de mogelijkheid van een 2e Janna had ik nog niet gedacht) is denk ik na Jan geboren, dus na 1690.Wel even handig, dat die 7 kinderen zo mooi in dat testament van 1711 staan!Voor wie of wat we het doen, afgezien van dat het zo leuk is om te doen: ik hoop ( serieus) dat we door allerlei families uit deze periode zo rond 1700 en rond Zwolle bij de kop te pakken en door ze uit te werken, dat we ooit een oplossing vinden voor onze cold cases: wie waren de ouders vanTeunis Hendriks, Jacob Gerrits en Thijs Gerrits Snel?Geen van de 3 kwam toch uit een sociale laag, dat je zegt: hopeloos! Ik bedoel dat niet neerbuigend naar mensen van een andere kom af. Maar het irriteert me behoorlijk, dat we deze 3 nog steeds niet kunnen voorzien van ouders. Misschien komt Gerrit Jans ook wel bij deze 3 te staan. De naam is weinig hoopvol. Het feit, dat hij kennelijk met weduwe Arentje mocht trouwen, doet me denken, dat Gerrit Jans ook een paar centen of wat lapjes grond meebracht. Zou wel zo gemakkelijk zijn.Mouwen opstropen, bril oppoetsen: Gerrit Jans!
- ria van bessen
De kinderen
De kinderenArendje Hendriks,1e Janna Hendriks,Gerrechien Hendriks [x met Willem Jaspers !! = dus ook opgelost = dus geen Herms]Jan Hendriks2e Janna Hendrikszijn dus kinderen van Hendrik Jans uit Wijthem - moeders zijn verschillend.Twee vliegen in één klap. Ja, inderdaad Gerrit zal [nog] moeilijker zijn, het barst van de Gerrit Jans ...ook met opgestroopte mouwen en gepoetste bril ! Hebben we eigenlijk wel een aanknopingspunt?
-
Hij heeft een zus, maar dat
Hij heeft een zus, maar dat hebben er wel meer. Zijn zwager was huwelijksgetuige in 1708.Ik ben de zaak aan het herlezen en kom die Gerrigje Hendriks, vrouw van Willem Jaspers tegen en zie haar ook in het bericht van AFJ van 29-9-2013:"Begraven 06-01-1778 Willem Jaspers weduwnaar van wijlen Gaje Hendriks in Emmen."Gaje of Gaoje is in het dialect de afkorting /benaming voor Gerrigje, dus dat klopt helemaal! Een eeuw geleden was ik een Jannao geweest. Ik kreeg die informatie over Gaje ooit van iemand die zelf Gerrigje heet en die hier dinsdag nog was.Laat Gerrit Jans asjeblieft een moeder Lucretia hebben!
- ria van bessen
Ik heb deze 2 geselecteerd...
Ik heb deze 2 geselecteerd... uit de GIde één als mogelijke overleden zus - vandaar de vernoemingde 2e als mogelijke moeder.Gerrit zijn moeder kan als patroniem hebben Gerrits.Verder kon ik een Lucretia of Creesje of Lucreesje niet combineren met de gegevens die we nu weten, maar alles is in principe mogelijk. 1]Lucrese d.v. Jan Gerrits en Fennigie Hendrix 04-07-1689 NG Zwolle dpb2]Lucrese d.v. Gerrit Hoelt en Aaltien Gerrits 16-06-1667 NG Zwolle dpb... Hoelt kan Holt zijn.
-
Elke Lucrese is waardevol, zo
Elke Lucrese is waardevol, zo moeilijk is dit klusje wel.Die Lucrese Jans als eventuele zus van Gerrit lijkt me wel wat! Bij Arentje zie je in de familie ook vernoemingen naar (overleden) zusjes/broertjes of vorige echtgenotes. Het was in die familie wel erg traditie.In de VOT 1748 staan 2 kinderen van nog geen 10 jaar met ook al familienamen: Elisabeth en Jan Hendrik en met als ouders Lucrese Gerrits en Jasper Willem.Op VPND heb ik even naar Gerrit met als vader Jan/Jannis gekeken en ik hoopte op een Lucrese als moeder. Die was er niet. Nagekeken tot ongeveer 1687, vanwege de trouwdatum van Gerrit Jans in 1708. En doop Dalfsen begint op VPND pas in 1679.Je noemde Gerrit Hoelt of Holt. Dat is een familie die in het stadsbestuur zat en in ieder geval bezit had en het was denk ik geen boerenfamilie. Elite van Zwolle, zeg maar. Er is toch ook een Amarentia Holt? In dat licht gezien is Lucrese daar een heel normale naam. Bij de huwelijksinschrijvingen van rond 1708 heb ik gekeken naar de inschrijvingen van de persoon met het handschrift dat ook die aantekening van het huwelijk van Gerrit Jans/Arentje Hendriks had. De persoon met dat handschrift noteerde gewoonlijk geen plaats van herkomst van de personen die gingen trouwen. De andere handschriften rond 1708 noteerden dat ook niet. Dus eventueel kan Gerrit Jans uit Dalfsen of Wijhe of Heino o.i.d. komen.Rond 1708 kijk ik bij de lidmaten, of er een Gerrit Jans belijdenis heeft gedaan of binnen is gekomen met attestatie.Ik hoop toch zo, dat die Gerrit Jans opduikt in aktes! Hij was kennelijk wel een man waar men vertrouwen in had, want hij werd voogd: 20 mei 1730 over de kinderen van Annegien Balsters en Jan Hendriks Stuivenberg of -belt.Nog even over Gerrigje Hendriks: zij komt voor als gewoon Gerrigje Hendriks, verder als Gaje Hendriks, Gerrigje Herms en AJF noemde 11-11-2014 haar huwelijk in 1717 met Willem Jaspers, weduwnaar en dan heet ze Gerretjen Hendriks. En ze heet ook wel Gergien, maar dat lijkt erg op Gerregien. Ze werd gedoopt als Gerritje.Toen ik het testament van Hendrick Jansen uit 1711 las, dacht ik: hoe zit dat met dat gehandicapte meisje, die Gerritjen/Gerrigjen uit het 2e huwelijk, waar vader Hendrick Jansen in de momberstelling vlak voor zijn 3e huwelijk een bedrag van f 50,- extra voor achteruit laat leggen? Datum 20-12-1679.In 1711 zie ik wel haar volle zusje Lijsbeth en dan staat er ook een Gerrigje, maar dat kan zij toch niet zijn? Er is een denk ik nieuwe Gerritje gedoopt in 1687. Die Gerrigje/Gerritje/Gaje enz. gedoopt in 1687 zal denk ik de vrouw van Willem Jaspers zijn geworden in 1717. Gedoopt als Gerritje, ook getrouwd als Gerritje, maar ook wel Gerrigje genoemd en dan is dat zusje Gerrigje/Gerritje denk ik overleden voor 1711. Misschien in 1699, zie begraafboek Bergklooster. Bovendien klopt dan de volgorde van de kinderen in het testament van 1711 met hun volgorde van geboorte.De 2e Janna heb ik nog niet gedoopt gevonden. Want ik heb niet gezocht.Ook ben ik in de trouwboeken van Zwolle aan het zoeken naar een huwelijk van een Jan met een Lucrese. Als zoekfunctie gebruik ik zoals altijd mijn ogen. Misschien ga ik ook nog wel eens de modernere versie inzetten, als een tekst digitaal beschikbaar is, maar nu nog even niet. Ik moet eerst een hekel aan mijn manier van zoeken krijgen (aversie) en dan ga ik vanzelf wel overschakelen naar een meer eigentijdse zoekfunctie.
- ria van bessen
Janny, ik kan nergens vinden
Janny, ik kan nergens vinden dat de dochter die mank en kwalijk is dan die Gerrigjen is... het kan ook Liesbeth betreffen, die ook later niet te traceren is.En wat de schrijfwijze naam betreft ..in de 1e voogdijstelling heet de dochter Hermtien en later in zijn testament heet ze Harmina ..., voor mij is hét bewijs dat Gerrigje x met Willem Jaspers de dochter van Hendrik Jans is .. doordat ze genoem wordt in zijn testament en zij aanwezig is bij de verkoop van de ouderlijke bezitting.Willem Jaspers zijn 1e vrouw heette Femmigjen Herms, geen dochter dus van ene Hendrik en is er dus ook geen verwarring betr. de afstamming van Gerrigje, dan dat alleen de schrijfwijzes verschillen... en dat komt veel vaker voor.Lucrese kan Crijsje of te wel Creesje worden..
-
Voor wat betreft die Gerrigje
Voor wat betreft die Gerrigje zat ik ook niet te twijfelen aan haar afstamming of aanspraak op de Stuivenbelt, maar ik vond het opmerkelijk, dat er achter een meisje Herms en een Gaje een Gerrigje Hendriks schuil gaat. En in theorie weet ik, dat je bijv. in gezinnen soms 2 x een Jan of Hendrik of Jannigje o.i.d. aantreft, maar daar had ik de laatste dagen niet meer aan gedacht.In 1711 leeft Lijsabeth uit de momberstelling van 1679 nog wel. Zij is denk ik tussen 1711 en 1731 overleden. Zij zou ook wel dat manke dochtertje kunnen zijn. In ieder geval heeft Hendrik Jansen het niet zo gezonde dochtertje uit zijn 2e huwelijk wat extra geld willen toeschuiven.Hendrik Jansen laat dus 2 x een Janna dopen, al heb ik die 2e nog niet gezocht, maar die was er wel, want in 1711 worden beide genoemd.In 1679 wordt er ook nog naast Liesbeth een Gerritje/Gerrigje als volle zuster genoemd en in 1687 is er nog een Gerritje gedoopt, halfzusje, terwijl er maar 1 van deze Gerritjes/Gerrigjes in 1711 wordt genoemd. Daarom denk ik, dat die Gerrigje/Gerritje uit de momberstelling van 1679 in 1711 niet meer leefde, wat zou kloppen met de volgorde waarin in 1711 die kinderen worden genoemd, hoewel dat in aktes niet altijd op volgorde af ging. Die Lijsabeth is in ieder geval nog wel zo'n 32 jaar geworden. En de eerste of toch de tweede Gerrigje/Gerritje is dan vermoedelijk 20 of 12 jaar geworden, als het tenminste een Gerrigje was die toen in 1699 werd begraven. En uiteraard is de overblijvende Gerritje/Gerrigje met Willem Jaspers getrouwd. En zij is mede-erfgename van de Stuivenbelt. Ook al heet ze dan Herms in de akte, wat voor verwarring kan zorgen.Tot nu toe klopt het gezin van Hendrik Jansen zoals we het nu voor ogen hebben helemaal met de bekende aktes van momberstelling en transport van onroerend goed.We hebben al eens eerder een Lucretia als onderwerp gehad en die werd ook wel als Creesje beschreven. Ik hoop echt, dat we i.v.m. Gerrit Jans iets met die naam Lucrese kunnen. In ieder geval is de naam van zijn schoonmoeder Claesien Jans, dus zij is geen Lucrese. Dat scheelt al weer.Waarom vertrokken Gerrit Jans Bouwmeester en Arentje Hendriks uit Berkum in 1729? Einde van de pachtperiode? Of boerden ze op eigen bezit? Of was er wat grondbezit in Berkum? Of ergens anders? Waarom die verhuizing naar Langenholte?In 1741 huurden ze in Langenholte onder de naam Gerrit Boumeester een erve van de Heer van Schoonheten. Later ging dit bezit over naar de Graaf van Rechteren, die het verhuurde aan Mannes Wolters Langevoort. Wanneer dit was, weet ik niet, na 1751 vermoedelijk. Dit register werd steeds aangevuld met nieuwe informatie en vaak zonder tijdsaanduiding.Bij de Verponding 1737 staat er voor Langenholte alleen het bedrag genoemd, dat de hele buurtschap gezamenlijk opbracht. Helaas geen uitgesplitste landerijen met oppervlaktes en veldnamen en namen van huurders en eigenaren.Personele Quotisatie 1749, ik schreef er eerder over meen ik, Gerrit Bouwmeester te Langenholte bezit minder dan f 200,- Arentje was toen ongeveer 64, als ze nog leefde. Mogelijk was Gerrit Jans ook ongeveer zo oud. Hij kan zelfs jonger zijn geweest. Een weduwe trouwde soms ook wel met een jongere man.Vuursteden 1751 Langenholte: Gerrit Bouwmeester huurt van de Heer van Schoonheten.
-
Op zoek naar de trouwdatum
Op zoek naar de trouwdatum van de ouders van Lucrese Jans, geb. juli 1687, heb ik gelet op alles wat Jan heette en ging trouwen. 3 echtparen uit de buurt van Wijtmen/Berkum heb ik er uit gehaald: ( voor het geval Arentje mogelijk Gerrit Jans al uit haar jeugd kende)Uit boek 726 vanaf 21-4-16831. Jan Arents j.m. uit Wijtmen X 28-4-1684 Hilleghijn Willems j.d. Wijtmen. Procl. te Mastenbroek.2. Jan Harmens j.m. te Berkum X 27-5-1684 Geesijn Berents j.d. op Kampferbeek. Getuigen: Hendrik Derx te Berkum en Susanne Jans, de vrouw van Jan Assink3. Jan Gerrits van Zwol op de Mars J.M. X 17-6-1684 na ondertrouw 17-5-1684 Fennigje Hendrix J.D. buiten de Sassenpoort. bron trouwboek 726 bl. 37Dit lijken me de ouders van Lucrese te zijn.Ik ga dopen bekijken van dit echtpaar.Daar komt nog bij: de Mars ligt tussen Schelle, Assendorp en Zalné en Zalné grenst weer aan Wijtmen, waar Arentje in haar jeugd woonde. Lucrese en Arentje hoeven elkaar toen niet gekend te hebben, maar ze verschillen maar 4 jaar en woonden niet ver van elkaar. Lucrese heeft zeer waarschijnlijk gezien het patroniem van haar vader een broer Gerrit, maar of dat dan onze gezochte Gerrit Jans is, is dan nog niet zeker. Eventuele aktes over de familie van Lucrese kunnen in het oud rechterlijk archief van Zwolle zitten, i.p.v. in Zwollerkerspel, omdat de Mars binnen de stadsvrijheid van Zwolle lag en dus niet in Zwollerkerspel. Het kan dan gaan om de familie Van Zwol.
- ria van bessen
Jan van Zwolle heeft geen
Jan van Zwolle heeft geen Lucretia, wel een Geesje, en verder nog 3 dochters en GEEN Gerrit ... wanneer zijn weduwe hertr. in 1691Deze tak is via Jan Gerrits verwant in Wijhe én is deels NG en RKIn 1711 heeft Jan van Zwolle nog twee dochters Anna Maria en Janna vlgs aktes in Wijhe, geen Gerrit. Jan Lucas [= Beekman] is verwant aan bovenstaande Jan van Zwolle alias Jan Gerrits en hij laat ook een Lucrese dopen uit zijn 2e huwelijk met een 2e Maria.den 13 Julij 20-08-1695 Jan Lucas Beekman wed. enMaria Swiers j.d.Get: Derk Berents, en Judith WillemsHij moet erfuitinge doenuit dit huwelijk:Lucretia d.v. Jan Lucassen x Maria Swierden 15-11-1698 gedoopt Zwolle NGMAAR hij heeft ook geen Gerrit Ik kom in Zwolle niet verder met Lucretia - ik kan ze wel plaatsen maar het levert niets op.er is er nog wel een Lucretia Jans die in 1690 belijdenis doet, verder nietsvermeld. Van deze kan ik niets vinden ...2]Lucrese d.v. Gerrit Hoelt en Aaltien Gerrits 16-06-1667 NG Zwolle dpb