bericht 3
en deze nog vanwege de Schans genoemd in het vorige bericht
f243 - [los papier:] Akte van Everh. Bordenus in q.q.
Verklaart schuldig te zijn aan Juffer Emanuela en Anna Sophia d' Pottre 2500 gulden.
Waarvoor verbonden is:
de halfscheid van 9 morgen buitendijks land, in Mastenbroek in het kerspel Zwoll omtrent d' Vegt gelegen, "gemeen" met de Hr. burgemeester Nicolaes Coninck, zoals die door Willem Lubberts wordt gebruikt. Geschied 12 juni 1682.
- Exhib. 1 juni 1702.
en bij deze komen we dus weer uit bij de Rouwenhorst, zie het topic Arent van der Werf
f277 - 7 aug 1697 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Egbert Brouwer en Jan Wijgers van Herculo.
In het Gericht zijn verschenen Egbert Clasen en Maria Gerrijts, tutore marito, eheluiden. Zij verklaren een hypotheek van 300 Caroli gulden te hebben verkregen van Juffer Anna Sophia de Pottre en haar erfgenamen. De rente is jaarlijks 5 procent, waarvan het eerste jaar zal verschijnen heden over één jaar. De aflossing mag en moet geschieden wanneer de opzegging hiervan een half jaar voor de verschijndag is aangekondigd. Boven hun personen en goederen stellen zij tot een speciaal onderpand en hypotheek hun comparantens twee morgen land in Masteb. in het erve den Rouwenhorst, waar oost- en westwaarts Willem Lubbers naast "aangelandet" is, zijnde vrij en eigenlijk goed, en is deze rente de eerste daarop "gevestet". Zij beloven dit te wachten en te waren voor alle opsprake als volgens het recht. Zonder argelist.
De aktes zitten in Zwollerkerspel
groetjes,
Jan Lubberts x Hillechyn Claessen
- ria van bessen
- ria van bessen
Ik heb deze er even weer
Ik heb deze er even weer uitgepikt.* Marrichjen Jacobs was gehuwd met Jan Lubberts - - voogd van Moederszijde is Cornelis Jacobs. Volgens Zwollerkerspel f25 dd 25 juli 1673We kwamen er toen niet verder mee, maar haar ouders zouden kunnen zijn Arentien Egberts en Jacob Cornelisz.Dit echtpaar heeft als kinderen - Merrichien, Jutte, Egbert, Cnelis, Jan en Berent. Dit volgens de voogdij f 10 dd 17-4-1657 Ijsselmuiden. Voogden worden Hermen Cornelisz en Jacob Egberts.Dochter Jutte Jacobs x Arent Peters, zoon Cornelis Jacobs huwt Lutte Jans, zoon Jan Jacobs x Henrina Peters, zoon Berent is op f289 dd 21 jan 1671 nog niet volwassen. Dit volgens Zwollerkerspel f289 dd 21-1-1671. Voogden over Berent zijn de voornoemde Hermen Cornelisz en Jacob Egberts. In deze akte verklaart Jutte dat ze schuld heeft aan haar broer Cornelis Jacobs [broer staat letterlijk in de akte], aan Jan Jacobs, en aan de voogden over Berent Jacobs vanwege opgebeurde penningen uit de nalatenschap van de ouders, volgens liquidatie dd 20 mei 1669 een somma van 507 gls en nog landpacht en verstrekte penningen ad 125 gls en 12 stuiver. In totaal een somma van 632 cgls en 12 st. Jutte moet dus haar broers [o.a.] nog hun deel van de erfenis uitbetalen. Ze stelt voor die schuld als onderpand haar aandeel in het land dat ze gemeenschappelijk bezit samen met haar broers en ZUSTER. En aangezien Jutte maar 1 zuster heeft [volgens de voogdij] denk ik dat zij dus Marrichien is. En klopt de naam voogd MZ.Jutte noemt haar aandeel als in Rechterens land, in Vilsterens land, in land 2 morgen min een vierendeel bij de nieuwe kooi in Knopperts land gelegen, en in de Vilsterens kooi - alles gelegen in het kerspel van Zwolle.
Ria,
Ria,Prachtig dat je dit onderwerp weer opgepakt hebt. Erg attent van je om er weer op terug te komen; bedankt !! Maar voor mij is het minder relevant. Voor mij zijn alleen Jan Lubberts en Hillechyn Claessen als voorouders interessant. Dat hij eerder getrouwd was met Marrichien Jacobs wist ik. Alles bij elkaar moet het wel een groot huishouden zijn geweest met al die kinderen uit de twee huwelijken. De ouders van Hillechyn (Claes Derricksen x Derrikien Alberts) zijn bekend; die van Jan Lubberts helaas (nog) niet. Interesant is nog wel om te weten: waarom lieten Jan en Hillechyn hun kinderen dopen in Hasselt, hoewel ze onder het kerspel van Zwolle vielen ??
- ria van bessen
Frits, ik heb al eens eerder
Frits, ik heb al eens eerder aangegeven dat je ruimer 'moet' zoeken wil je meer vinden. Zij was wel zijn 1e vrouw en dus kun je via haar op gegevens stuiten die je de ouders van Jan opleveren. Je weet toch helemaal niet of er ergens een regeling getroffen is met de ouders van Jan in de huwelijkstijd met haar of kort voor het huwelijk met haar?Ook is Jan Lubberts op de een of andere manier verwant met de zoektocht Jacob van der Maten die Harm heeft gestart. Heb je dat wel gezien?
Ria,
Ria,Je hebt volkomen gelijk, maar ik moet ook toegeven dat, door allertlei omstandigheden, het afgelopen jaar van zoeken door mij niet veel terecht gekomen is. Ik ben in geen maasnden meer bij het HCO geweest, helaas !! Wellicht gaat de tijd nog komen.Het Forum volg ik zo voor zover mogelijk steeds en die zoektocht naar de ""van de Maaten"" interesseert mij natuurlijk ook. Die Jan Lubberts daar heb ik natuurlijk gezien maar, snel, even in de wachtkamer gezet. Omdat ik eerder ervoer dat er daar in de NW hoek van de Mastenbroeker Polder nog een Jan lubberts moet hebben rondgelopen, ook een grote boer, waamee ik geen verwisselingen wilde met ""mijn"" Jan Lubberts, een grote boer uit de ZO hoek. Nu ik nauwkeuriger lees : ""van Haarst"" slaat dat dus inderdaad op mijn voorvader. Overigens voor het eerst dat de plaats Haerst dan in beeld komt; in de mij bekende voorgeschiedenis boerde hij in, en net buitendijks van, de Mastenbroeker Zolder en niet in Haerst. Maar wellicht werd hij daar geboren of woonde hij daar toen zijn eerste echtgenote nog leefde ??De genoemde Geerlich Derxcks was gerelateerd aan de familie Kock, ook voorouders van mij. Maar dat was dan weer in de NW hoek.Frits
- ria van bessen
Ik ben verbaasd dat je als
Ik ben verbaasd dat je als ouders Claes Dirricksen en Derkje Alberts noemt. Wat is je bron?Ik ken wel een echtpaar met deze namen, maar de man is al overleden voor 25 mrt 1626.En een andere grote Boer Jan Lubberts ken ik ook niet. Ik ken alleen Jan Lubberts - uit s'Herenbroek - die zich van Haarst gaat noemen. Hij huwt als jm van Haarst.Maar de jouwe woont aan de Vegt, net als zijn broer Willem die met Jacobjen Sibrants jd in Mastebroek trouwt.
Ria,
Ria,de bron voor die ouders weet ik niet meer; wellicht komt het uit één van de zoektochten waar Jan, en Hillechien in voorkwamen. Ik zal dat nog eens nazoeken.De aanvulling ""van Haarst"" mbt Jan Lubbers zie ik nu voor het eerst in deze serie onderzoeken. Ik weet vrij veel van ""mijn"" Jan Lubbers maar kwam nooit deze aanduiding tegen. Waar vond jij die informatie ?? Ik vond eerder wel info over een zelfde naam, maar concludeerde dat het wellicht niet om dezelfde persoon kon gaan. Te gemakkelijk en eigenlijk te mooi om waar te zijn. ""Mijn"" Jan woonde en werkte rondom Genne, en hoger langs de Hasselterdijk, met als meest westelijk een stuk land (halfscheid) aan de Oude Wetering bij de kerk van M'Br., waarvan zijn tweede echtgenote na zijn dood afstand deed. Het kan natuurlijk dat hij als boer, (en borg !!) nog belangrijker was dan ik eerder dacht, met activiteiten in de hele polder, maar dat kwam, voor zover mij bekend, eigenlijk verder niet voor. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.Frits.