pachters Kamper Eiland en Polder Mastenbroek

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

pachters Kamper Eiland en Polder Mastenbroek

Bericht door vantspijker » 02 dec 2014, 21:52

Van navolgende personen weet ik (uit pachtersboeken) dat ze pachters waren maar verdere gegevens ontbreken. Geboorte- en trouwdata, plaats huwelijk etc., tenzij hierna aangegeven. Wie weet meer ??En kan het inderdaad zo zijn dat Grietien Lubbers iets te maken heeft met de (nu nog rond Mastenbroek bekende) famililie Pelleboer ??Diewertje Geerlichs, vermoedelijk geboren te Mastenbroek, trouwt met Tymon Kock (1698 - 1752). Dit is zeker, maar plaats en trouwdatum onbekend.Haar ouders zijn Geerlich Dircks (1652  ?? - 1727 ??) en Grietien Lubbers (Pelleboer ??).De ouders van Geerlich Dircks zouden kunnen zijn geweest Dirk Gerrits en Margje Dries. 

ria van bessen

Geerlig Derx was inderdaad

Bericht door ria van bessen » 02 dec 2014, 23:02

Geerlig Derx was inderdaad gehuwd met Grietje Lubberts, haar broer was Hermen Lubberts.Grietje en Hermen zijn kinderen van Aagte Herms en Lubbert Derx.Aagte hertr. met Peter Jans van Milligen.Huwelijksakten ontbreken in Mastenbroek net als dopen, maar Grietje en Hermen moeten in 1679 volwassen zijn geweest, want er is geen erfuiting van Aagte te vinden, maar deze akte geeft wel opheldering betr. de situatie Zwollerkerspel f114 - Eodem [29 mei 1701] - Richter Wilhelm Vriesen.Keurnoten Jannes van der Scheer en Engbert Dijck.In het Gericht zijn verschenen Jacob Luities en Niessien Dercks, woonachtig in het Hoog Schoutambt van Hasselt, tutore marito, eheluiden. Zij verklaarden voor hun en hun erfgenamen voor een somma van penningen hun te danke voldaan en betaald te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd Aaghte Herms, weduwe van Peter Jans, en haar zoon Harmen Lubbers en schoonzoon Geerligh Dercks haar comparantes vierde part in een derde part van vier morgen land in Mastebroeck aan de Hasseler Dijck voor de Warf [de Werf] gelegen, waaraan oostwaarts de dijk, zuidwaarts Jan Lubbers, westwaarts de Warf en noordwaarts Claes Claessen Rouwenhorst naast aangeland zijn, zijnde vrij eigenlijk goed, onbezwaard met enige uitgaande renten, als alleen met een uitgang tot profijt van de provincie van Overijssel of het Clooster van Winsheim, en zulks alles met zijn recht en gerechtigheid, raad en onraad, vanouds daartoe behorende. Nog steeds op zoek naar gegevens omtrent de werf ??  

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 03 dec 2014, 16:12

Ria,Hartelijk dank voor aanvullende info; toch weer een stukje puzzle opgelost, dankzij jouw hulp.Op welke leeftijd werd men destijds geacht "'volwassen"" te zijn ??Begrijp ik het goed dat Aagte 1 morgen land koopt van van Jan Luitjes cs ??; de tekst is mij niet helemaal duidelijk.Over ""De Werf"" als boerderij  weet ik inmiddels wel genoeg.  Dat geldt niet voor mijn voormoeder Derkje Jans (aan de Veghte) die in eerste instantie getrouwd was (02 Juli 1718 te Mastenbroek na ondertrouw in Zwolle) met Arent Jans, pachter op de Werf. Ik kan verder niets over haar vinden. In Mastenbroek en Zwolle zijn geen doopboeken uit die tijd en in Hasselt in de doopboeken kom in de dertig jaar voor haar huwelijk wel (slechts) 3 Derkje's tegen, maar de patroniemen kloppen dan weer niet.  Weet jij, of wellicht iemand anders,  een informatie ""omweg ""??Ik ben benieuwd en houd me graag aanbevolen.Frits.

ria van bessen

Arent Jans was toch getrouwd

Bericht door ria van bessen » 03 dec 2014, 21:40

Ja, inderdaad zij koopt land.

ria van bessen

Van Derkje Jans is bekend dat

Bericht door ria van bessen » 03 dec 2014, 21:48

Van Derkje Jans is bekend dat zij een broer heeft genaamd Willem Jansen.Het aanknopingspunt is dus ene Willem Jansen. Hendrikje Jansen [die Hendrik Arents huwde]  heeft ook een Willem Jansen als oom en voogd van MZ. Maar die overlijdt kort daarna.f284 - Eodem [23 aug 1721] - Richter Wilhelm Vriesen.Keurnoten Berent Langkamp en Hendrik van Werven.Heden is door de weduwe van Jan Derx aan het Gericht verklaard, dat Willem Jans, gewezen momber over haar onmondige kinderen, bij wijlen haar eheman Hendrik Arents geprocreerd, was komen te overlijden. Zij verzoekt weer een andere momber in plaats van de overledene aan te stellen. Zo heeft de Scholtus met assumptie van de genoemde keurnoten over de gezeide onmondige kinderen tot momber aangesteld Hendrik Hendrix, oom van moeders zijde. Deze is daarop in het Gericht gecompareerd en hij heeft deze momberschap bij handtasting aangenomen. Zonder argelist.     

Janny Lalkens

Volgens aantekeningen die ik

Bericht door Janny Lalkens » 04 dec 2014, 01:01

Volgens aantekeningen die ik jaren geleden in het HCO maakte, zijn Grietje Lubberts en Hermen Lubberts mensen die tot de familie Pelleboer behoren. Ik hoorde dat toen van  iemand.Te Zwolle gedoopt, het jaar van geboorte, gezien het huwelijk in 1718, zou kunnen, maar ik weet niet of het de gezochte Dirkje Jans is:4 Nov. 1696 Derkien D. van Jan Derx en Willemtjen Jansen       701/223  

ria van bessen

Het kan natuurlijk ook zo

Bericht door ria van bessen » 04 dec 2014, 13:18

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Willem Jans de voogd aangetrouwd is...en dan de zwager van Derkje is.. Is het mogelijk dat Derkje Jans de zus is van Claas Jans Kloosterman?Volgens zijn testament  f145 - 27 juli 1726* Ten tweede  legateert hij testator aan zijn vier zusters met namen Derkjen, Geertien, Aaltien en Willemina JansZijn vrouw heeft weer wat met Wessel Kok te maken ..Janny, weet jij hier meer van ??? Er woont volgens het inwonersregister 1741 ene Willem Jans aan de oude Wetering, hij woont er 31 jaar - komt van hier - heeft 1 kind en is NG [ook niet onbelangrijk] is eigenaar én bewoner, op het zelfde nummer woont later Hendrik BroekhuisIn de VOT 1748 Oude Wetering wordt Willem Jans NIET vermeld  - wel Hendrik Broekhuis, die huwt in 1744 en zijn wed. hertr. met Albert Willems - en daar staat in dit register bijgeschreven .. van der Werf  *Verder vond ik nog een Derkje Jans als dochter van Jan Willems van Spoolde, ook met een halfbroer Willem Jans, maar Willem overlijdt al voor 1713*dan nog een Willem Jans op de Nieuwe Wetering, hij is Willem Knol x Albertje Wessels, en heeft alleen geen zus Derkje. Deze Willem is makkelijk te volgen. * dan nog deze - die vertrekt dus.f236:[doorgekruist de gegevens van de huurder:]A - Huis No.            : 20- Eigenaren der Huizen  : D Heer Lantrentmr. Vriesen- Huerluiden en bewoners: Willem Jans  en Vrouw [-]                          1744 Petrij: vertrokken- waar van              : Dalfsen- hoe lange gewoont     : 28- hoe veel kinderen     : 4- koswinninge           : bouwerk- Religie               : G * dan nog dezeDen 5 April 1745 op attestatie van Genemuijden ten Houwelijk voorgesteltvoor de iiide maalWillem Jansen Vlugt J.M. van Mastebroek, metTrijntje Alberts Jager J.D. te Genemuijden.Den 1 Meij attest. gegeven om te Genemuijden bevestigt te worden * dan nog een Willem Jans die op de Bisschopswetering woont. Heeft ook geen zus Derkje volgens het testament van zijn vader Jan Peters. * en dezedpb Mastenbroek16?06?1737 - Aaltje Willems, dogter van Willem Jansen en Geertje              Jansen uit Graf­horst.NB - de zus van Derkje uit het testament van Claas Jans heet ook GeertjeDus toch misschien de zwager ???.      

ria van bessen

Claas Cloosterman is

Bericht door ria van bessen » 04 dec 2014, 20:15

Claas Cloosterman is vertrokken... f355:[doorgestreept de gegevens van de huurder:]A - Huis No.            : 37- Eigenaren der Huizen  : Klaas Kloosterman- Huerluiden en bewoners: Selven                          1742 Aug. vertrokken- waar van              : hier van daen- hoe lange gewoont     : 17- hoe veel kinderen     : ,,- koswinninge           : Veehouden- Religie               : G

vantspijker

Janny,

Bericht door vantspijker » 04 dec 2014, 21:49

Janny,Ook ik vind een aantekening dat Grietien Lubber(t)s in relatie zou kunnen worden gebracht met de familie Pelleboer.  Ik weet niet meer hoe aan die kennis kom; welklicht ooit ook van jou gehad ??  Maar ik heb in die richting nog niets kunnen vinden.Jij vindt een doop in 1696 van een Derkien. Waar kan ik dat vinden ?? Niet in VPND want die gaat voor Zwolle niet zo ver terug.Ria,Als ik het goed zie is er een doop van een Grietien in Hasselt op 17.05.1674 als dochter van Lubbert Derks en A?????Herms. Kan dat een goed aanknopingspunt zijn ??  Het zou qua tijd redelijk goed kunnen kloppen.Ik ben erg voorzichtig met patroniemen van namen die in die regio veel voorkomen, als Jan, Dirk, Lubbert etc.In elk geval allen, ook Gerri, hartelijk dank voor meedenken.  

Janny Lalkens

Hallo Frits

Bericht door Janny Lalkens » 04 dec 2014, 22:08

Hallo FritsIk hoorde het van Albert Kroes jaren geleden. Ze waren met Pelleboer bezig, vandaar. Het begint dan met Lubbert Dircks en zijn kinderen Grietien en Hermen.De doopboeken staan helaas nog niet op VPND, dat klopt. Ik heb zelf van dat doopboek kopieën. Ik weet niet, of het via de generale index/HCO te controleren is. Daar heb ik nog niet mee gewerkt.

Plaats reactie