pachters Kamper Eiland en Polder Mastenbroek
-
Bericht 3. Het kan ook nog
Bericht 3. Het kan ook nog zomaar zijn, dat in Verponding 1733 in de brede kolom midden op de bladzij de eigenaar uit 1733 staat en dat de mensen, die in de smallere kolom links staan de opeenvolgende eigenaars na 1733 zijn. Ik denk dit, omdat er onder het Voorsterslagh eerst staat, dat het Klooster van Bethlehem iets in bezit heeft en dan staat in de smalle linkerkolom later: Derk Wolters. Ik weet niet beter of Derk Wolters Meierink kocht een boerderij, de Venus, op de grens Spoolde/Schelle en dan staat er vaak bij: ook de grond in Mastgenbroek hoort bij deze verkoop, in dit of dat slag in Mastenbroek. Het klooster van Bethlehem had landbezit richting de Venus.Tymen Jans Cock X Diewertje Geerlichs. Tymen is een zoon van Jan Tijmens Cock op Kampereiland.Ik lees in de Verponding van 1733, dat Albert Jansen Kuck land in Mastenbroek bezit. Daarna Jan Rietbergs weduwe en nog later Jan Kuck erfgenamen, daarna Berent Hendriks. Hoorde die Jan van der Vegte bij de erfgenamen van Jan Kok? En dat hij in 1734 zijn 1/5 deel verkoopt? Kampereiland is niet "Van der Vegte", maar Jan kan ergens anders zijn gaan wonen.Moeten we eens op Kampereiland gaan kijken, of Derkje Jans een dochter kan zijn van Jan Kuck/Kok? Van mensen op Kampereiland heb ik nog nooit iets onderzocht, dus ik weet niet of er bijv. op VPND iets staat.Misschien is bovenstaande een wilde gedachte, maar dit is een moeilijk geval met weinig aanknopingspunten.
- ria van bessen
Janny, die Willem Jans met
Janny, die Willem Jans met zoon Jan is een KNOL.Gehuwd met een KOK. Want dat is zij inderdaad .Knollekok dus.Maar eh, zonder gekheid, Willem van der Vegt woont niet aan de nieuwe Wetering, ik kan dat nergens vinden.Hij heeft een 1/5 van dat land.Derkje Jans heeft geen land.Dus zou hij het eventueel van zijn vrouw geerfd kunnen hebben, anders zie ik geen logische verbinding.
-
Ria en Frits, ik had er graag
Ria en Frits, ik had er graag een familie Koks gebeuren van willen maken. Ook jammer dat ik bij die Verponding van 1733 niet duidelijker dat Geesjesland en "De Akkers" eruit kan halen. Zien jullie daar wel duidelijkheid? Letterlijk en figuurlijk. Die verkoopakte is natuurlijk wel van 1755, dat is dan al weer 22 jaar na het begin van de Verpondingsregistratie.En die akte uit 1734: daar wil een zieke boer met zijn zoon benadrukken, ook door nog 2 extra personen erbij te betrekken, dat de wegen bagger zijn? Ook al weer letterlijk en figuurlijk. Want wat deed Willem van der Vegte daar anders? Had Willem er zelf ook baat bij, dat de wegen daar ter plekke verbeterd zouden worden? M.a.w. Willem woonde daar wel ergens in de buurt?
- ria van bessen
F48 – Op 5 april 1755 maken
F48 – Op 5 april 1755 maken Rutger Hendriks en Gerrit Simons bekend, dat zij voor enige weken geleden van Willem van der Vegte hebben aangekogt 1/5 part in 8 morgen in Mastenbroek in het Dieserslag, in twee kampen gelegen, Geesjesland genaamt, en de Akkers gelegen in Lammigjes Huijs aan de Reijkstege voor een somma van 45 gulden. Heb je trouwens weer die Gerrit Simons ...
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2 Ik denk niet dat Willem v.d. Vegt de goeie is.26-05-1716 Willem Willems van der Vecht j.m. enTeunisje Willems j.d.sijn get: Jan Jansen sijn oomhaar get: Geesjen Willems weduwe van Teunis Peters 09-05-1718 Derk Willems j.m. metEvertjen Derks j.d.S:G: Hendrik Hendriks H:G: de huisvrouw van Willem van der Veghte 19-04-1728 Albert Ten Brink j.m. Ruiter in de Compagnie van Ritmr. Ter Borg metTeune Lucassen j.d. op den DijkHaar G: de huisvrouw van Willem van der Vegte 24-08-1733 Willem van der Vegt wed. an Grote Kerkhoff metMarigien Elerts j.d. in de LuttekestraatS:G: de vaderH:G: haar moederHij moet erffuitinge doen. Is getoont. Willem heeft hoogstwaarschijnlijk dus het land ge-erfd van zijn vrouw.
-
Ik ben in feite niks
Ik ben in feite niks opgeschoten.Dit zag ik voorbij komen: Personele Quotisatie 1749, 10e klasse:Willem Jansen te Wijtmen, dito te Haerst en in Roetenveen: Willem LuicasOok nog een Willem Hendriks te Wijthmen VOT 1748 Hasselerdijk: Simon MennesEn dan op Huize Voorst soms ook namen met Simon en Menne erin.Maar nergens zag ik tot nu toe de namen uit de akte van 1755: Rutger Hendriks en Willem van der Vegte en Gerrit Simons. Maar ik las, dat we die Willem van der Vegte nu eerst opzij kunnen schuiven.Ook dat is een stukje duidelijkheid. Vuursteden 1751 Bisschops Wetering: Willem Jansen, zelf eigenaar later staat er onder: Claes Egbert Kragt, dan ook zelf eigenaar Is daar een transportakte van?Zullen we eens proberen of deze Willem Jansen wat oplevert? Kennen jullie hem ergens van?Misschien staat Claes Egberts er onder, omdat hij vóór Willem Jansen hier woonde. Dat zie je ook wel eens, dat de voorganger eronder werd geschreven, want in de VOT 1748 staat, dat Claes Kragt aan de Bischops Wetering woont met zijn vrouw Geesjen Jans en kinderen ouder dan 10: Jan, Egbert, Henrik, Egbertien en kinderen onder de 10: Gerrit, Janna en Maria. Dus misschien is er een verkoopakte van Claes Kragt/Geesjen Jans naar ene Willem Jansen/ .... toe. En dan tussen 1748 en 1751 in? Of toch nog veel later?
- ria van bessen
Janny, je zult het even
Janny, je zult het even vergeten zijn; maar het vst 1751 is een vervolg op die van 1682. Toen was ene Willem Jansen eigenaar en vlgs het inwonersregister van 1741 woont Claas Kragt 17 jr in Zwollerkerspel. Dus 1724. Tot 1741 dus zoeken. Als Willem Jansen voogd is bij Derkje in 1733, zou hij in principe in het inwonersregister van 1741 moeten zitten, omdat ik er vanuit ga dat hij nog leeft aangezien er geen hernieuwde voogdijstelling te vinden is omdat hij zou zijn overleden.Onderstaand de Willem Jansen uit het inwonersregister - gekoppeld aan het VST 1751 Ruitenveen 1741A - Huis No. : 10- Eigenaren der Huizen : bij in- Huerluiden en bewoners: Willem Jans en Hendrikien Hendriks- waar van : [hij:] alsvoren [zij:] van hier- hoe lange gewoont : [hij:] 16- hoe veel kinderen : 1- koswinninge : idem [= boerwerk]- Religie : Ghier hoort bij VOT 174840 a - Jan Willems. b - Jannigjen.bij ingetrouwt a - Willem Jans slegte luiden. b - Henrikjen Henriks. c - Henrikjen, Henrik. d - Willem, Jan. e - f - Haarst 1741f141:A - Huis No. : 4- Eigenaren der Huizen : Heere Haersolt- Huerluiden en bewoners: Willem Jans- waar van : van hier- hoe lange gewoont : 1- hoe veel kinderen :- koswinninge : boerije- Religie : Ghier hoort bij VOT 17483 a - Willem Jans. b - Stiene Lambers. c - Laurens Hofman. d - e - 1 knegt, 1 meijd. f - ******* Langenholte 1741f187:A - Huis No. : 4- Eigenaren der Huizen : Binnen-Gasthuis- Huerluiden en bewoners: Willem Jans Schutte en Diewertien Herms- waar van : Haerst- hoe lange gewoont : 5- hoe veel kinderen :- koswinninge : boerwerk- Religie : Ghier hoort bij VOT 17483 a - Willem Jans. b - Dievertje Harms. c - d - Jannigjen, Jan. e - 1 knegt, 1 meijd. f - ******* * wordt ook genoemd in VST 1751 – eigenaar Keppel/wed. DoesburgBerkummer - Velthoek 17484 a - Willem Jans. b - Teuntjen Berens. c - d - Jan. e - f - ****** Berkum – Bruggenhoek 1741A - Huis No. : 19- Eigenaren der Huizen :- Huerluiden en bewoners: Willem Jans [en] vrouw [-]- waar van : [hij:] Heino [zij:] Berkum- hoe lange gewoont :- hoe veel kinderen :- koswinninge :- Religie : [hij:] R [zij:] R Berkum – Bruggenhoek 1741A - Huis No. : 20- Eigenaren der Huizen : D Heer Lantrentmr. Vriesen- Huerluiden en bewoners: Willem Jans en Vrouw [-] 1744 Petrij: vertrokken- waar van : Dalfsen- hoe lange gewoont : 28- hoe veel kinderen : 4- koswinninge : bouwerk- Religie : G* zit daarom dus niet in de VOT 1748 ****** Berkum – Poepershoek 1741 = vlgs 1751 Nijmeijerf283:A - Huis No. : 67- Eigenaren der Huizen : Willem Jans VST 1751 PoepershoekNo. 8 - Gerrit Egberts Selfs Eigenaar 1 Willem Janse Niemijer Jasper Beekman ******* Wijtmen 1741f354:A - Huis No. : 16- Eigenaren der Huizen : D Heer Doctor H. Roijer- Huerluiden en bewoners: Willem Jansen en Vrouw Annegien Alberts- waar van : [hij:] Witmen [zij:] Diese- hoe lange gewoont : -- hoe veel kinderen : 4- koswinninge : huisman- Religie : Ghier hoort bij VOT 174826 a - Willem Jans. b - Annigjen Albers. c - Evert, Jan, Gerrit, Harmina. d - e - 1 meijd. f -VST 1751 WijthemNo. 27 - ... Erfgen. Roijers 1 Willem Jansen op Secretaris Roijer Soeseloe hier hoort bijNg Zwolle04-02-1720Willem Jansen j.m.Annigje AlbertsZ:G: sijn vaederH:G: haer moeder f419:Register van Zuithem.A - Huis No. : 1- Eigenaren der Huizen : Jonker Bruins tot Campen- Huerluiden en bewoners: Willem Jans- waar van : van hier- hoe lange gewoont : [-]- hoe veel kinderen : 3 [daarna:] 2- koswinninge : boerwerk- Religie : Rhier hoort bij Vot 17485 a - Willem Jansen. b - Gergjen Teunis. c - Janna, Jan. d - Willem, Jannes, Berendina. e - f - Hilligjen Wilms. VST 1751No. 2 - ... Ut Supra 1 - 1 Willem Jansen Ut Supra[Kantlijn:] N.B. betaalt maar Een ===================BisschopsweteringVST 1751No. 3 - Willem Jansen Selfs Eigenaar 1 Claas Egberts Kragt Selfs Eigenaar inwonersregister 1741 f391:A - Huis No. : 73- Eigenaren der Huizen : Klaas Kragt- Huerluiden en bewoners: Selven- waar van : Nileusen- hoe lange gewoont : 19- hoe veel kinderen : 5- koswinninge : Vehouden- Religie : G **** Vst 1751 Nieuwe WeteringNo. 17 - ... Hr. Van Rechteren 1 Willem Jansen Selfs Eigenaar 1741 Nieuwe Weteringf337 [II]:A - Huis No. : 19- Eigenaren der Huizen : Willem Jans [= Knol RvB]- Huerluiden en bewoners: Selven- waar van : hier van daan- hoe lange gewoont : 31- hoe veel kinderen : 1- koswinninge : koehouder- Religie : G
-
Inderdaad, die Willem Jansen
Inderdaad, die Willem Jansen van de Bisschops Wetering was nog een oude uit een vorig register, uit Vuursteden 1682!Mooi, dat er nu heel veel Willem Jansens met allerlei informatie onder elkaar staan!Ik heb Trouwen 1718 tot 1725 bekeken en daar haalde ik een paar Willem Jansens uit zowel Zwolle als Zwollerkerspel uit. Als ze uit Diese komen, zitten ze ook mooi in de richting van de Hasselerdijk.1. Willem Jansen j.m. op de Nieuwstad in de Vegtstraat X 11-12-1718 Maria Brinks j.d. ook op de Nieuwstad, evenals de beide getuigen: Claas Willemsen en de suster van de bruidegom.2. Willem Jansen j.m. te Schelle X 24-3-1720 Janna Jansen j.d. te Schelle Z.G. Jacob Gerrits (!) H.G. de vrouw van Jan Andries3. Willem Stockebrant j.m. buiten de Camperpoort X 8-9-1721 Lisien Gerrits, j.d. ook daar, katholiek. De beide getuigen ook buiten de Camperpoort: S.G. Willem Jans H.G. de vrou van Hermanus Glinthuijs.4. Willem Jans j.m. X 8-5-1723 Elsien Ernst j.d. S.G. Jan Jans de broer H.G. Jannetie Jans de moeder. Procl.ook naar Zalk. Hij moet nog consent van de ouders tonen.5. Wilm van Langenholte j.m. X 14-9-1723 Hillegonts Smit, weduwe van Vrerik van Langen S.G. Jannes Vierdag H.G. de huisvrouw van Jan Broese.6. Willem Jans wedn. te Diese X 11-6-1724 Agniete Derksen j.d. te Berkum S.G. Jan Jans H.G. Elsijn HarmsIk zie geen van de 6 als een duidelijke kanshebber om de broer van Derkje Jans te kunnen zijn, maar vooral van nr. 6 zou ik toch wel wat meer willen weten.
Janny, jouw bericht Zo 14.12
Janny, jouw bericht Zo 14.12.2014,1. Willem Arents en Egbertje Tymons Kock kregen, onder meer, twee maal een dochtertje: Derkje, gedoopt 1755 te IJsselmuiden (verder geen gegevens bekend) en Dirkje, gedoopt 1756 te Mastenbroek. Genoemd naar grootmoeder Derkje Jans ??2. Tymon Jans Kock en Dievertje Geerlighs krijgen drie kinderen: Geerlig, gedoopt 1729 te Mastenbroek, Jan gedoopt 1737 te Mastenbroek, en Egbertje (doop datum/plaats nooit kunnen vinden !!) Egbertje trouwt met Willem Arents (zie boven). Er was dus inderdaad een Jan (Tymons) Ko(c)k . Maar daarvan heb ik helaas geen verdere gegevens. Ria, jouw bericht Zo 14.12.2014Ik vind ook in mijn aantekeningen:"Voor 1700 toen de aanduiding ""de Werff"" in gebruik kwam, had de boerderij de naam Rouwenhorst en was toen eigendom van Claes Claessen Rouwenhorst en zijn vrouw Teunissien Jans. Bij het faillissement van hun erfgenamen in 1714 kwam de boerderij in bezit van Hermannus Tobias, burgemeester van Zwolle, die hem verpachtte aan Arent Jans. Die bleef pachter van 1714 tot zijn dood in 1730.""Het klopt dus allemaal, al wordt het verhaal soms van twee kanten bekeken.Maar bedankt voor je aanvulling; die gegevens had ik nog niet. Ria en Janny, over Derkje Jans:Ik heb nog eens goed gekeken naar de (summiere) aantekeningen die ik heb van de familie Van der Werf, voor zover die van bovenvermelde boerderij komen uit het tweede huwelijk van Derkje. Steeds wordt aangegeven dat de ouders van Derkje niet bekend zijn, ofwel in beide gevallen NN . Niet erg bemoedigend dus. Frits.
-
Frits, het is ook echt niet
Frits, het is ook echt niet gezegd, dat we ouders voor Derkje Jans zullen vinden, maar op dit momnet wil ik het nog niet opgeven. Ik ben nog het meest bang voor het feit, dat ze mogelijk niet in de Zwolse kerkboeken zal staan, omdat ze ergens anders gedoopt is. En waar dan? En zijn daar bronnen van?Ik zag vandaag een momberstelling van 4-5-1699 van Jan Dirks, weduwnaar van Eefse Jans. Ik noemde ze op donderdag 11-12 om 9.37 uur. Mombers werden Jan Jansen en Swier Derks. De 4 kinderen erfden samen 80 gulden en kleren van de moeder. Waarschijnlijk leeft hun dochter Dirkjen, gedoopt 13-10-1691 in 1699 niet meer, want in de momberstelling worden als kinderen genoemd: Berend, Derk, Jan en Jennighjen. Die Derkje uit 1691 kan dan nog niet mondig zijn geweest. Het zou nog kunnen, dat de schrijver een Derk van een Derkje heeft gemaakt, of dat er bijv. in een 2e huwelijk van deze Jan Derks in 1700 of kort erna een Derkje werd geboren, die dan als 18- jarige in 1718 met weduwnaar Arent Jans trouwt, maar anders moeten we deze Jan Derks als vader voor onze Derkje schrappen. We moeten er nog meer schrappen, er is er maar eentje de gezochte vader, dus voorlopig nog werk genoeg. Ook in ons gezin, dus onderzoek staat even op een laag pitje.