pachters Kamper Eiland en Polder Mastenbroek

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

Janny,

Bericht door vantspijker » 17 dec 2014, 23:58

Janny,Bedankt voor je reactie.Ik bewonder je doorzettingsvermogen.Maar er zijn  belangrijke zaken, en nog veel belangrijker zaken. Zeker deze tijd van  het jaar. Laat in elk geval je gezin voorgaan.Sterkte en goede Kerstdagen toegewenst.Frits.  

ria van bessen

Hoi Janny en Frits,

Bericht door ria van bessen » 18 dec 2014, 15:48

Hoi Janny en Frits,Ik heb onderhand een vermoeden van wie Derkje afstamt, maar ik kan het [nog niet] rondkrijgen, dus laat ik dit ook even zo, wie weet zie ik het toch ineens.. Wat Albert Berents betreft de 2e man van Dirkje heb ik ook een vermoeden, en dat zal ik hier delen. *Albert zou de zoon kunnen zijn van Berent Driessen aan de Zeedijk. Albert zegt ook dat hij van de Zeedijk komt en mijn ervaring is dat dit eigenlijk altijd klopt in dit register.Berent Driessen - niet te verwarren met Berent Andries Doorn uit Berkum - is 3 x gehuwd .. 1e met Mergjen Hendriks, 2e met Jantjen Jans wed. Albert Hendriks, 3e in 1729 met Geesjen Gerrits uit Zwolle.Albert zou dan uit het 2e huwelijk met Jantjen geboren kunnen zijn, als vernoemd naar de overleden man van Jantjen namelijk Albert ...Albert laat ook een Jantjen dopenEn daarvan zou een erfuiting moeten zijn... volgens de trouwakte. En die erfuiting is nergens te vinden, niet in Zwollerkerspel en niet in Ijsselmuiden ...1729-11-12 - Berent Dries, wedr. in Mastebroek, met Geesjen Gerrits, j.d. van Genne - hij moet nog erfuitinge doen; is getoont onder de hand van A. Wegdam - de proclamatien gaan mede tot IJsselmuiden; is mede gebleken dat onverhindert gegaan zijn - hier getrouwt den 4 December 1729 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 730, f380. Frits ... en volgens mij draai je dus nu weer terug in je gegevens?Egbert Peters is een zoon van Peter Berents ...  

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 18 dec 2014, 16:57

bericht 2Inmiddels ben ik wat Albert zijn afstamming betreft 100% zeker. Janny en Frits, ik zal jullie per email het bestand toesturen..dat lijkt me beter voor het overzicht.

Janny Lalkens

Ria, alvast hartelijk dank!

Bericht door Janny Lalkens » 18 dec 2014, 17:50

Ria, alvast hartelijk dank! Ik wou zelf nu ook even  gaan kijken of ik iets over Albert zou kunnen vinden, maar dat hoeft dus al niet meer! Ik vond dit ook weer een mooie en uitdagende zoektocht!Frits, hartelijk dank voor je kerstwensen! Iedereen die dit leest een goed kerstfeest naar eigen wensen toegewenst. Dat het mag zijn zoals je het het liefst beleeft!

vantspijker

Ria en Janny,

Bericht door vantspijker » 21 dec 2014, 20:57

Ria en Janny,Excuses voor vertraagde reaktie; een acute heftige (gelukkig wel geslaagde !!) sessie bij een kaakchirurg was de oorzaak dat ik enkele dagen in niets meer interesse had.Maar wat hebben jullie een formidabel stuk werk verzet, en resultaat geboekt. Complimenten !!In informatie die ik ooit eens kreeg van een Heer v.d. Werf, nazaat uit het tweede huwelijk van Derkje Jans (wij hebben dus dezelfde voormoeder, maar niet dezelfde voorvader) vond ik wel Bernier Driessen x Berentien Lubberts, maar ik kon nooit een goede relatie leggen.  Nu dus wel. Prachtig !!En er blijkt nu ook nog een financiële relatie te zijn van Berent Driessen met mijn voorvader Jan Thymons Kock (acte 1713).Ria, ik ben benieuwd of, en wat dan, je nog vindt over Derkje Jans.Misschien is het een goed idee om komend voorjaar bij beter weer gedrieën (weer) eens te gaan kijken waar zich dit 300 jaar geleden allemaal afspeelde.Frits.

Janny Lalkens

Frits, van harte beterschap!

Bericht door Janny Lalkens » 22 dec 2014, 22:42

Frits, van harte beterschap! Zoiets kan heel vervelend zijn, met veel napijn.Ik kijk ook uit naar ouders voor Derkje Jans. En dan nog de grootouders? Of wil ik te veel?

ria van bessen

De zoektocht naar Derkje

Bericht door ria van bessen » 22 dec 2014, 23:07

De zoektocht naar Derkje krijg ik niet rond.Er is een echtpaar Jan Jacobs x Jantje Derks aan de Hasselterdijk die volgens het ORA 5 zonen en 4 dochters hebben zie f94 - 14 mrt 1739 In totaal dus 9 kinderen Gezien het patroniem van de moeder zou je een Derk of Derkje kunnen verwachten.Eén van de dochters genaamd Marrigjen is gehuwd met Willem Jans. Ze zitten in Ijsselmuiden. Zijn ouders heb ik wel kunnen vinden, en daar is beslist GEEN Derkje. Dat is 100% zeker.Jan Jacobs en vrouw hebben 2 erven, één aan de Hasselterdijk gelegen en bemeijderd door Gerrit Hendriks in 1739.Dat erve wordt als onderpand gesteld door Peter de [denk ik] jongste zoon vlgs f103 - 16 mei 1744 Die hypotheek neemt hij op om het ANDERE erve te kopen van zijn broers en zussen zie f497 - 11 apr 1736 en f103 - 16 mei 1744 plus de 50e penning 1744 en helaas ... daar staat geen Derkje bij.In totaal worden er 6 kinderen genoemd.Ik mis er dus drie ...Maar ik mis ook verdere informatie over dat erve wat als onderpand voor de hypotheek wordt gesteld,Het zou dus ook mogelijk kunnen zijn dat die andere 3 kinderen de bezitters zijn van dát erf.. maar ik lees daar niets over.Zal ik jullie het bestand toesturen of ... maar niet doen?        

Janny Lalkens

Graag sturen! Mooie

Bericht door Janny Lalkens » 23 dec 2014, 08:27

Graag sturen! Mooie kerstpuzzel!

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 24 dec 2014, 19:35

Ria,Jouw bericht 22.12.2014.Jammer, vooralsnog !!Als ik binnen kort weer eens in Kampen ben ga ik eens na wie de bewoners/eigenaren (in volgorde ??) waren aan de Hasselterdijk volgens de dijkboeken en eigenarenboeken 1807 en 1808.Wellicht komen er dan wat namen (in volgorde ??) bovendrijven.Als ik wat vind meld ik me weer. Frits. 

ria van bessen

Als ik ook iets te melden heb

Bericht door ria van bessen » 27 dec 2014, 14:15

Als ik ook iets te melden heb, dan hoor je het direct .

Plaats reactie