pachters Kamper Eiland en Polder Mastenbroek

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Waar Derkej Jans nummer 2

Bericht door Janny Lalkens » 30 dec 2014, 11:48

Waar DerkjeJans nummer 2 haar zusje Geertien mee trouwde, weet ik niet, maar Eva Jansen Kalevelt gedoopt 1704, trouwt in 1730 met Anthony Willems Willighagen uit de Praubstraat en zij woont op de Marsch. In 1741 trouwt ze met Claes Jansen van 't Ende.In de VOT 1748 wonen Jan Derks en zijn vrouw Geesje Jans, 90 en 83 jaar oud, in bij Eva en Anthony. Samen met hun onwijze zoon Jannes.

Janny Lalkens

Broer, halve broer of zwager

Bericht door Janny Lalkens » 30 dec 2014, 11:50

Broer, halve broer of zwager Willem Jansen: we hebben te maken met nogal algemene namen, zoals ook Derkje Jans zelf  en weinig aanknopingspunten, dus elke suggestie verdient nader onderzoek. We moeten het in dit geval doen met weinig en dan moet het maar wat moeite kosten.Afkomst vind ik voor die tijd ook wel belangrijk: dat ze allebei uit de boerenstand komen bijv.Gelukkig hebben we dus nu weer wat te onderzoeken. De momenten dat je niet meer weet wát je moet onderzoeken vrees ik altijd het meest. Dan kunnen er ook momenten zijn, dat je niet weet waar je het moet zoeken, maar dat is wat anders.Ik hoop altijd, dat het mensen zullen zijn met een lapje grond. Hoeft niet veel te zijn. De helft van een derde morgen is al mooi. Die is al verkoopbaar. Daar kan al een akte van zijn. Even uit mijn hoofd: Eva Kalevelt trouwt meen ik met Anthony Willems Willighagen en zij gaan boeren op de Mars bij Ittersum, mogelijk als zijnde de "Marsboer". Ik heb dit uitgezocht voor een mevrouw met de naam Eva, want Eva Kalevelt  is een rechtstreekse voormoeder van haar. Deze mevrouw is zelf nu 105 jaar. Zij stamboomt nog wekelijks! We hebben dus een hobby met toekomst.

Janny Lalkens

Eva woont als weduwe in 1741

Bericht door Janny Lalkens » 30 dec 2014, 12:05

Eva woont als weduwe in 1741 op de Mars. Zij moet erfuiting doen, maar woont binnen de stadsvrijheid. Ik heb die erfuiting niet hier thuis. Misschien staat daar een momber oom Willem Jansen in? Getrouwd met Eva haar zus Geertje?

ria van bessen

Die heb ik ook niet Janny,

Bericht door ria van bessen » 30 dec 2014, 12:33

Die heb ik ook niet Janny, maar misschien geeft de GI hier meer informatie over.Jan Derks Kalevelt zou ook een zoon Willem kunnen hebben uit het huwelijk met 1e vrouw Eefie, maar ook daar kan de GI uitkomst in bieden. 

Janny Lalkens

Als voogd valt Eva haar broer

Bericht door Janny Lalkens » 30 dec 2014, 12:49

Als voogd valt Eva haar broer Jannes vanwege zijn beperking af, dus het moet een zwager worden: eventueel de 2e man van "onze" Derkje ( Arent Jans in 1741 al overleden) of de man van Geertien, aangenomen dat zij getrouwd is. Of  een ander kind of echtgenoot van  dat kind van vader Jan Derks, dat we nog niet kennen. En er dan steeds van uitgaand, dat deze Derkje Jans de gezochte is.

ria van bessen

Ik weet niet of zij de

Bericht door ria van bessen » 30 dec 2014, 16:21

Ik weet niet of zij de gezochte is, Janny.Maar feit is wel dat Jan Derks Kalevelt toch  3 kinderen laat dopen met zijn 1e vrouw die ik dus vond in de GI.Een Jan, een Janna en Derkje dus.Misschien zijn er nog meer.Jammer dat de voogdijakte er niet is.

Janny Lalkens

Die voogdijakte is er wel,

Bericht door Janny Lalkens » 30 dec 2014, 17:07

Die voogdijakte is er wel, maar ik moet even wat overleggen. Er was in 1699 ook nog een Berend, maar helaas geen Derkje meer in de voogdijakte! ORA Zwolle, kennelijk toen al wonend op de Mars/Stadsvrijheid.

ria van bessen

Ik ben er inmiddels ook

Bericht door ria van bessen » 30 dec 2014, 17:29

Ik ben er inmiddels ook achter, er zijn vier kinderen uit het 2e huwelijk, en inderdaad ook een Berent..Er wordt een Derk genoemd ... en gedoopt als Derkje ?Of is er in 1692 een zoon Derk gedoopt .. qua tijd zou het net kunnen.Berend wordt als oudste genoemd, dan Derk, Jan en dan Jennigjen 

Janny Lalkens

Helaas voor nummer 2: deze

Bericht door Janny Lalkens » 30 dec 2014, 18:38

Helaas voor nummer 2: deze Derkje Jans, gedoopt 1691, wordt in de ORA Zwolle erfuiting in 1699 niet meer genoemd. Zij zou toen 8 jaar zijn, nog lang niet meerderjarig. Wel genoemd: Berend, Jan , Derk en Jennighjen. Dus tenzij de schrijver van de akte een Derk van een Derkje heeft gemaakt, doet dit gezin niet meer mee. Vlak voor het 2e huwelijk van Jan Derks Kalevelt wordt deze momberstelling opgemaakt, met daarin de kinderen uit het 1e huwelijk. Swier Derks ken ik ook als zijnde een Kalevelt. In de akte is het patroniem van Jan niet goed leesbaar, maar het kan eigenlijk niet anders: dit gaat over Jan Derks Kalevelt en zijn 4 kinderen:[overgenomen van en met dank aan Peter Klunder voor de bewerking.]f14-f15 dd.04-05-1699Momberen over de kinderen van Eefjen Jans: Jan Jansen en Swier Derks.Jan [fotovlek] heeft erfuiting gedaan aan zijn 4 onmondige kinderen, nagehouden van zijn zall. huisvrouwe Eefjen Jans, met namen Berent, Derk, Jan en Jennighjen, en heeft voor moeders goed bewezen ene somma van 80 car.gl. met hun vieren en de kleren van de moeder, en belovende dezelve te onderhouden tot ze de kost kunnen verdienen.Actum coram Schepen Kamener Holt.Ik ga de dopen van 1691 en 1692 bekijken op kinderen van Jan Derks en Eefse Jans. 

ria van bessen

Janny, er is geen doop

Bericht door ria van bessen » 30 dec 2014, 19:51

Janny, er is geen doop gevonden van Derk ... dus als dit wel Derkje is én de onze is .... wat dan ?Haar vader heet ook lang niet altijd Kalevelt.Bovendien leven zijn 4 kinderen uit het 1e huwelijk nog in 1732 !! Is er een huwelijk van een Derk Jans Kaleveld gevonden? Of van Berend ?Of van Jan de zoon uit het 1e huwelijk?En Jennigjen ? Huwde zij ... en met wie ...Is dat allemaal al bekend?  

Plaats reactie