pachters Kamper Eiland en Polder Mastenbroek
-
Ik heb alleen die Eva uit het
Ik heb alleen die Eva uit het 2e huwelijk gevolgd.Inmiddels heb ik het doopboek van 1-1-1690 tot 22-10-1696 bekeken en ik zie in die periode:13-10-1691 Dirkjie en 6-8-1693 Janna.Wat die Dirkjie betreft: ik heb nog geprobeerd er een mannelijke kleine Dirk in te zien, zoals bij Bertus/Bertusje/in het dialect dan Batsie. Dus een Dirksie, maar het is niet gelukt. Ik heb bladzijden lang de schrijfwijzes vergeleken. Op elke blz. heb je 3 handschriften, dus steeds gekeken hoe die figuur met het handschrift van Dirkjie namen zoals Annigjie, Eefjie en Swaantjen schrijft en dat is allemaal met dezelfde j. Een j zonder punt erop. Ik kan er dus alleen maar Dirkjie van maken en dan denk ik meer aan een dochter dan aan een zoon.Jan Kalevelt is +/- 1658 geboren, mogelijk ongeveer 1749 overledenZijn 2e vrouw Geesje Jansen is +/- 1665 geboren en mogelijk rond 1750 overleden.Van die 4 kinderen die worden genoemd vlak voor het 2e huwelijk van Jan Derks heb ik nu nog verder niets. Dan stop ik nu even met zoeken naar doopdatums van kinderen uit het 1e huwelijk en ik ga nu zoeken naar huwelijken van die Berend, Jan, Derk(je) en Jennighje Jans Kalevelt. Kalevelten zitten in Genne ( Vecht!) , Assendorp of op de Stadsmars. En mogelijk op plekken die ik niet weet.
-
Bericht 2.
Bericht 2.Anthony Willighagen X Eva Kalevelt1. 4-3-1731 Geesje2. 21-9-1732 Jan3. 10-10-1734 Derk4. 21- 2-1737 Willem 2e huwelijk van Eva met Claes Jansen van 't Ende: 14-5-1747 Jan en later Willem? Mogelijk meer kinderen. Jan Kalevelt X Hermina Derks1. 26-8-1734 Egbert2. 11-11-1736 Hillegien3. 14-12-1738 Jennigje Ik weet niet of deze Jan de halfbroer van Eva is. Er waren nogal wat Kalevelts. Mogelijk waren er meer kinderen in dit gezin, maar deze zag ik bij de aantekeningen. Aantekening: Jan uit 1e huwelijk gedoopt op 16-10-1694 als zoon van Jan Derks en Eesie Jans Nog een Jannegje uit het 1e huwelijk. Gedoopt 21-2-1697 , dochter van Jan Dirks en Eevje Jans.Eva Jans had een nichtje Dirkje Swiers, gedoopt 14-12-1704
-
Bericht 3.
Bericht 3.Dit moet ik nog verder bekijken:Derk Schutte nr. 26 ( welke buurtschap? voor de Sassenpoort? Ik zie dit niet bij de aantekeningen) VOT 1748 XDerkje Calveltsmet 4 kinderen ouder dan 10 jaar: Arentje, Eva,Gerrit,Gerrit, Jannegien.Gezien die Eva kan dit Derkje Jans Kalevelt zijn met haar moeder Eefse Jans vernoemd. Maar ook daar: een Derk Kalevelt X Anna Gerrits met dochter Gerridina Bergklooster 813/109 28-8-1761 Ene Derck Kalevelt buiten de Sassenpoort begraven. Welke Derk?In 1769 laat ene Derk Kalevelt te Genne op Bergklooster een dochter begraven.Aanvulling: Derk Schutte X Derkje Calvelts wonen inderdaad voor de Sassenpoort, bij de VOT 1748 nr. 26 en ene Jan Kalevelt is gesworene als de telling van hoofdgeld 1723 in Schelle plaatsvindt. Rond 1713 woont er een Jan Kalevelt in de Duisteresteeg bij Assendorp bij de Bosbleeke Dat kan dezelfde zijn. Maar er waren wel meer Kalevelts, ook ruiters. Ik heb nog nergens een Berend Kalevelt gezien.
-
Bericht 4. Die Derkje
Bericht 4. Die Derkje Calvelts X Derk Schutte kan ook heel goed de dochter van Swier Kalevelt zijn, die in 1704 werd gedoopt. Het hoeft niet ( "onze ?") Derkje JANS te zijn, alleen dat dochtertje van Derk Schutte met de naam Eva......
- ria van bessen
Nou Janny, we kunnen deze dus
Nou Janny, we kunnen deze dus afvoeren .... je had gelijk, maar het is nu wel zeker en bewezen.Dit is haar huwelijk - nou beter omschreven kun je je niet wensen! 10-04-1721 Derck Gerrits Schutte j.m. buiten de Sassenpoort, met Derckien Jans op de Mars S.G. Derck Jansen Brink H. Haar moeder
-
Ik zat net te denken: we
Ik zat net te denken: we moeten de trouwakte van die Derk Schutte/Derkje Jans Kalevelt zoeken en dan hopen dat het om de dochter van Swier Kalevelt gaat. Maar je hebt de trouwakte al! Jammer, dat ze het weer niet is.Ik zat dus een beetje met dat "Aen de Vecht", omdat ze op de Mars woonde. Maar daar had ik een oplossing voor: beide ouders van haar komen op de huwelijksdag uit Langenholte aan de Vecht en je hebt in Genne aan de Vecht Kalevelts, misschien ging Derkje werken bij een broer of neef van haar vader in Genne. Want voor elk probleem moet toch een oplossing zijn?Wie gaan we nu doen? Nummer 3?
- ria van bessen
Willem Jansen is de broer van
Gewoon doorzoeken, lijkt me.Elke keer vind je wat ...Willem Jansen is namelijk de BROER van Derkje - 1e huw. Arent Jans, 2e Albert Berents.zie akte hieronder. f544 - 27 dec 1730 - Richter Wilhelm Vriesen.Keurnoten Hendrik Bredenhaer en Cornelis Gerrits.In het Gericht is verschenen Derkjen Jans, weduwe van Arent Jansen op de Werff, met Pouwel Kevink als momber geassisteerd. Zij verklaart wegens opgenomen en tot genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan haar broer Willem Jansen een somma van 400 Caroli gulden, waarvan 245 gulden waren geëmploijeerd tot betaling van de mombers van Elisabeth Arens, haar overleden mans voordochter, volgens approbatie van de Heer Scholtus van Zwolle van deze dag teste prothocollo, en de overige penningen tot afdoening van verdere schulden. Zij comparante belooft de genoemde hoofdsom jaarlijks en alle jaren te verrenten met 4 procent. De aflossing mag en moet wederzijds geschieden als dit 1/4 jaar voor de verschijndag van één van beide zijden is aangekondigd. Zij comparante stelt daarvoor boven een generaal verband van haar persoon en goederen tot een speciale hypotheek en onderpand 4 morgen land, waarvan 2 morgen liggen binnendijks tegenover Kijk in de Vegte en 2 morgen aan de Groene Steegen, beiden in Mastebroek onder dit Edele Gericht gelegen. Met de belofte dit ten allen tijden te zullen wachten en waren voor alle evictie of opspraak als volgens het recht. Zonder argelist.
Ria,
Ria,Formidabel !!! En als ik het goed begrijp had zij dus naast het beheer van de pachtboederij ""de Werf"", ook nog eigen stukken grond die zij als onderpand kon aanwenden. Dat bezit moet toch ergens vandaag gekomen zijn en het geheel verzwakt de theorie van het dienstmeisje zijn. Ik hoop komende week in het archief van Kampen te zijn en zal proberen aanwoners aan met name het oostelijk deel van de Mastenbroekerdijk te vinden.Frits
- ria van bessen
Het is mogelijk een overhaast
Het is mogelijk een overhaast huwelijk geweest met Albert Berents, want de momberstelling is van 16 dec. 1733 en 11 dagen later wordt er geld geleend van broer Willem Jansen om o.a. stiefdochter Elizabeth haar deel te kunnen geven, via mombers en dan wordt de eerste baby uit het 2e huwelijk al op 16 juni 1634 gedoopt...... Kijk dat is toch het leuke van geschiedenis.... Derkje was al geruime tijd weduwe én nog jong - iets van 30 jaar Misschien dat onderstaande akte wat grondligging betreft iets oplevert? f63 - 14 aug 1738 - Richter Tomas van der Muijden.Keurnoten Roelof van Stegeren en Gerrit Dijkman. In het Gericht zijn verschenen Jan Manesvelt en Henrikjen Koks, tutore marito, eheluiden. Zij verklaren om een welvoldane somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Roelof Hendriks van de Blauwe Hand, zijn vrouw en hun erfgenamen 1 1/2 morgen en dan nog één morgen weideland in Mastebroek [in het] Cromme Steger Slag, het eerste de Groene Stege oostwaarts, de stad Genemuiden zuidwaarts, de weduwe van Hermen Willems westwaarts en het Binnen Gasthuis van Zwolle noordwaarts, het tweede de Groene Stege oostwaarts, de stad Genemuiden zuidwaarts, de eigenaren van Arent Jansens plaatse westwaarts en de weduwe Hagewolts noordwaarts, onder dit Schoutambt van Zwolle gelegen, en zulks met zijn recht en gerechtigheid, raad en onraad, vanouds daartoe behorende. Het andere kind van Albert is in Hasselt gedoopt, Janny.
Ria, Janny,
Ria, Janny,Van de kinderen uit het eerste huwelijk zijn van de (eerste ??) drie kinderen (Willem, Jan en Hendrik) geen doopdata/plaats bekend. Van het (laatste ??) kind Geesje wel; die werd in Hasselt gedoopt.Uit het tweede huwelijk, twee kinderen, weet ik dat de eerste, Egbert, op 14.06.1734 werd gedoopt, maar niet waar. Ik lees nu dat dat in Mastenbroek moet zijn geweest. Het tweede kind, Jantje, werd gedoopt op 12.08.1736 te Hasselt.Het tweede huwelijk zou inderdaad een overhaast huwelijk kunnen zijn geweest, maar het hoeft niet. Arent Jans overleed voor 27.12.1733, maar de juiste datum is niet bekend, en Derkje en Albert trouwden volgens mijn gegeven in 1733 of 1734 . In het laatste geval zou het kind inderdaad wat vroeg zijn gekomen, maar in het eerste geval hoeft dat niet.Ria: Derkje's eerste huwelijk was in Juni 1718 . Kind Geesje werd geboren in 1725, vermoedelijk als vierde en laatste kind uit dat huwelijk. Het lijkt me dat Derkje toch was ouder moet zijn geweest toen zij in 1733/34 een tweede huwelijk aanging. Of ze moet wel heel jong zijn geweest bij haar eerste huwelijk, maar jonger dan 18 lijkt me niet aannemelijk.Frits.