pachters Kamper Eiland en Polder Mastenbroek

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Frits,

Bericht door ria van bessen » 04 jan 2015, 22:16

Frits,33 / 34 jr is ook jong ..er vanuit gaande dat ze van 1700 is. Derkje was in 1730 al weduwe.. .en de erfuiting is van 16 dec 1733 De ervaring leert dat binnen 3 weken ook een huwelijk plaats vond én ook vaak dat die al was voltrokken... Even heel wat ANDERS ...Claas Jansen w. Kijk in de Vegte is de zwager van Arent Jans omdat zij beiden met een meisje Arents zijn getrouwd geweest … DE vraag:Claas Jansen en Derkje Jansen, de 2e vrouw van Arent zijn broer en zus ?Is daarom Arent voogd van VZ ..?Wat denken jullie? 02-03-1722Claas Jansen weduwenaar bij Kijk in de Vegte metJacobien Gerrits j.d. bij de BoxsenZ:G: Willem ArentsH:G: haar moederDe Bruidegom moet bewijs brengen hoe lange zijn vrou is Doot gewest enmede Ervuittinge tonen.hier van gaan de geboden mede in Mastebroekalles getoont en getrouwt f333 - 26 feb 1722 - Richter Wilhelm Vriesen.Keurnoten Hendrik van Werven en Berent Langkamp.In het Gericht is verschenen Claas Jansen in Overwaters. Hij heeft over zijn onmondige dochter Janna, bij zijn zaliger huisvrouw Geesien Arents in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Arent Jansen, oom van vaders zijde, en Willem Arents, oom van moeders zijde. 

Janny Lalkens

f302 - 16 dec 1733 -

Bericht door Janny Lalkens » 04 jan 2015, 22:25

f302 - 16 dec 1733 - Gesurrogeerde Richter de Heer bmr. Wilhelm Meuwsen.Keurnoten Lulof van Santen en Hendr. Klinkhamer.In het Gericht is verschenen Derkjen Jansen, weduwe van wijlen Arent Jansen in Mastebroek op de Warff [Werff], met Paul. Vlier als momber geassisteerd. Zij heeft over haar vier onmondige kinderen (Jan, Hendrik, Willem en Gesien), allen bij haar genoemde eheman in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Lubbert Jansen. oom van vaders zijde, en Willem jansen, oom van moeders zijde. Zij zijn daarop persoonlijk in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen.Waarna zij comparante ter presentie van de genoemde mombers voor de erfuiting heeft beloofd aan de genoemde vier kinderen voor het zaliger vaders goed tesamen 240 Caroli gulden, waarvan de opkomsten de voorschreven vier kinderen zullen trekken het eerste jaar op [-] mei 1735, en zo vervolgens totdat zij mondig zullen zijn, nog tesamen het linnen den de wol van hun zaliger vader, waaronder 43 hemden, en dan nog een beestje [beesjen] voor de genoemde kinderen te weiden en te voeren, en het dochtertje wanneer zij komt te trouwen een bruidsbed met zijn toebehoren.Zij comparante belooft haar voornoemde kinderen tot de mondige jaren in kost en kleren te onderhouden [verplegen], [hun] verder lezen en schrijven, en de dochter ook het naaien te laten leren na behoren.Waarmee zij comparante verklaarde een oprechte en sincere erfuiting te hebben gedaan, waarvoor zij verbindt haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.- Jusjurandum per tutores remissum est. Uit de datum 16 dec. 1733 leid ik af, dat het 2e huwelijk op zijn vroegst ( kort) na 16 dec. is gesloten, want ze heet hier nog weduwe en men was, krijg ik altijd de indruk erg streng in het eerst alles goed regelen voor kind of kinderen uit het eerste huwelijk. Er staat heel vaak: "erfuijting moet getoont "en dan later "is vertoont"  en anders werd er niet getrouwd.Het komt er op neer, dat de huwelijksinschrijving 1718 in Zwolle is, met attestatie naar Mastenbroek, waar ze dan ook getrouwd zijn. Dan een kind te Hasselt gedoopt, uit het 1e huwelijk. De rest uit het eerste huwelijk: waar gedoopt? Uit het 2e huwelijk: Egbert te Mastenbroek gedoopt en het 2e kind Jannetje te Hasselt.Ik heb dat land tegenover Kijk in de Vegt mogelijk gevonden: als het is wat ik denk, was het ooit in handen van Lambertus Waterham. Dus aan wie verkocht Lambertus Waterham dit stuk grond? Aan Jan Lubberts of aan de vader van Derkje Jans bijvoorbeeld? 

Janny Lalkens

Ria, dit zou best kunnen!

Bericht door Janny Lalkens » 04 jan 2015, 22:38

Ria, dit zou best kunnen! Opmerkelijk vind ik het vernoemen van Geesje in 1725 en Claas Jansen die in 1722 het overlijden van zijn eerste vrouw Geesje Arents meldt. Ik kom het toch best vaak tegen, dat een overleden zus of schoonzus werd vernoemd.En eventueel kan Derkje Jans dan een inwonend zusje van Claas Jansen zijn geweest tot haar huwelijk in 1718. Wij moeten nl. Derkje Jans aan de Vecht zien te krijgen en als ze met eventuele broer Claas Jansen op Kijk in de Vechte woonde, kun je haar aan de Vecht beschouwen denk ik. Dan is ze mogelijk met broer Willem en Claas in Mastenbroek gedoopt. Want Derkje Jans gedoopt in Zwolle is moeilijk te vinden en toch werd ze bij huwelijk in 1718 ook nog in Zwolle ingeschreven, naast Mastenbroek. Mogelijk gold die inschrijving te Zwolle trouwens voor Arent Jans en was Derkje zelf kerkelijk in Mastenbroek gebleven.

Janny Lalkens

Ria, dit is een heel mooie

Bericht door Janny Lalkens » 04 jan 2015, 22:57

Ria, dit is een heel mooie vondst! Nu er landbezit is, ben ik gaan kijken in Mastenbroek Verponding 1733 op VPND. Dat ligt wat tijd betreft mooi dicht bij die zojuist gevonden akte uit 1733. Ik zie daar nog niet heel duidelijk land van Dirkje Jans. Wel zag ik een Willem Jansen Veneman en een Jan Tymens Vene. Of die wel of niet bij Derkje Jans horen ( broer en vader of schoonvader bijv.) , weet ik niet, maar ik noem ze toch even.Niet bekend is nl., of het land van de kant van Derkje Jans of van Arent Jans komt. Stel dat het van Derkje haar kant is, zou die Willem Jansen Vene haar broer dan kunnen zijn en beiden ooit in Mastenbroek gedoopt? Willem Jansen Vene heeft daar bij de Groene Steeg nl. landbezit.In het boekje Veldnamen in Hasselt staan kaarten met veldnamen van o.a. Mastenbroek. Uitgave VORG 1980.Als je de huwelijksinschrijving van Derkje haar 1e huwelijk in 1718 leest, leest het alsof ze lid is van de kerk in Zwolle. Maar daarom kan ze wel op dat moment ergens anders wonen dan waar ze bij haar geboorte woonde. Ik meen me te herinneren dat ik ergens zag, dat mensen die aan de Hasselerdijk woonden afhankelijk van de plek waar, kerkelijk onder Zwolle, Mastenbroek of Genemuiden vielen. Dat was meen ik bij de trouwinschrijvingen Mastenbroek.Frits, die 2 morgen bij de Groene Steeg en die 2 morgen bij Kijk in de Vechte liggen zoals je op het kaartje kunt zien in het Krommestegerblok en het Hasselerblok. Maar jammer, dat ik het op VPND in de Verponding nog niet heb gezien met de naam Albert Berents of Weduwe Arent Jans.Het is wat moeilijk te lezen allemaal, maar ik ben allang blij, dat deze foto's geleverd zijn. De kwaliteit van een bron zelf kun je niet verbeteren. En dan krijg je automatisch dit soort foto's.Zoon Egbert werd gedoopt in Mastenbroek op 14-6-1734 als zoon van Albert Berents en Dirkje Jans.En dan was er nog een kind uit 1736? Dat kind zie ik zo snel nog niet gedoopt te Mastenbroek. Weten jullie waar die gedoopt is?Derkje bleef neem ik aan tijdens haar 2e huwelijk op de Werf wonen. Is het bekend, waar de 4 kinderen uit het eerste huwelijk van Derkje gedoopt zijn? Dat zou denk ik heel goed in Mastenbroek geweest kunnen zijn, gezien die doop van Egbert daar.Het is mogelijk een overhaast huwelijk geweest met Albert Berents, want de momberstelling is van 16 dec. 1733 en 11 dagen later wordt er geld geleend van broer Willem Jansen om o.a. stiefdochter Elizabeth haar deel te kunnen geven, via mombers en dan wordt de eerste baby uit het 2e huwelijk al op 16 juni 1634 gedoopt.

Janny Lalkens

Bericht 3.

Bericht door Janny Lalkens » 04 jan 2015, 23:23

Bericht 3.Die Verponding 1733 Mastenbroek geeft eigenaars aan, maar ik weet niet in welke periode die eigenaars leefden. Als er een opsomming van bijv. 3 namen is, waren dat dan eigenaars voor 1733 of toch allemaal na 1733 als ze in de kantlijn zijn bijgeschreven?Nog even een Jan Arents: in Hoofdgeld 1723 Genne/Holten en Overwaters, dus aan de Hasselerdijk: ene Jan Arents. Hij kan dus zowel aan de ene als aan de andere kant van de rivier hebben gewoond. [Bewerking Henri Wolf]

Janny Lalkens

Bericht 4, over Willem Arents

Bericht door Janny Lalkens » 04 jan 2015, 23:42

Bericht 4, over Willem Arents.Ene Willem Arents is huwelijksgetuige in 1722, als Claas Jansen hertrouwt in 1722. Hij zou eventueel de broer van Claas zijn eerste vrouw Geesjen Arents kunnen zijn.Ik meen, dat er een Willem Arents in Mastenbroek woonde.Maar in de VOT 1748 Genne/Holten en Overwaters zit er ook eentje X Gerrigjen Jans. Dochter Geesjen (!) is ouder dan 10 jaar en Arentjen, Jacob en Jan zijn jonger dan 10 jaar. Er zijn 2 knechten.Nog even over de broer Willem Jans van Derkje Jans: als je je zus in 1733 f 400,- kunt lenen, ben je zelf ook niet armlastig. Hij zou dus landbezit kunnen hebben.

ria van bessen

Het probleem is dat Arent

Bericht door ria van bessen » 04 jan 2015, 23:49

Het probleem is dat Arent Jans ook een broer Claas heeft.Lubbert Jansen hoort hier ook bij.Ouders Jan Lubberts en Hilligjen Klaassensvolgens stift Essen(xi:60v) Hillechyn Claessen, weduwe van Jan Lubberts aan de Kieck in de Vecht in Mastebreock, haar zoon Lubbert Jansen, mede als voogd van zijn moeder en zuster, en haar zoons Claas Jans en Arent Jans en haar dochter Geertien Jans, verklaren, dat zij aan dit goed, waarmee op 4 februari 1693 Gerrit Lamberts op 's- Heerenbroeck werd beleend, geen recht meer hebben, maar alles hebben overgedragen aan Gerrit Lamberts
Datering: 1712 jun 18 Dit is het 1e huwelijk van Claas Jans.NG Zwolle11-08-1711Claas Jansen j.m. enGeessien Arens j.d.sijn getuge de oom en haar suster In 1729 is Claas overleden zie f446 - 26 nov 1729 in de kantlijn van 20 mei 1730 wordt Arent Jans van der Werff nog genoemd als voogd over Janna de dochter uit het 1e huwelijk van Claas.zie ook f495 - 6 mei 1730 zie ook f541 - 27 dec 1730 [deze akte is nog niet hier neergezet..] Er zijn namelijk volgens mij 2 x een Claas Jans  Zwollerkerspel 1723Genne, Holten en Overweteringe Claes Jansen aan den dijk                        4Claes Arens                        4 van de andere sijde Claes Jansen                        4Willem Arens                        4   

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 04 jan 2015, 23:53

bericht 2Janny,Willem Arents is de broer van Maria Arents [de 1e vrouw van Arent Jans]En Geesje Arents is hun zus.Willem Arents was de sleutel tot deze familie, hij wordt heel oud.Hij woont idd in Genne en is 2e getrouwd. Hij wordt ook wel Willem Arents van Holten genoemd.   

Janny Lalkens

Bericht 2

Bericht door Janny Lalkens » 05 jan 2015, 00:41

Bericht 2Ik schiet nog even een losse flodder af: we hebben ons een poosje bezig gehouden met Jan Jacobs aan de Hasselerdijk, met land grenzend aan de Groene Steeg. Zijn vermoedelijke broer Jacob Hendriks had daar ook land, ik denk: een slag land, recht achter de boerderij en zowel Jan als Jacob Hendriks zijn land grensde aan de Groene Steeg, dus in 1 slag recht achteruit? Waar dat land van Jan eindigt, begint dat van Jacob Hendriks?In 1733 geeft Derkje Jans landbezit op, bij de Groene Steeg. Nu kan ze van haar broer f 400,- lenen, het land staat borg.Het Marcelisslag grenst aan de Groene Steeg. Verponding 1733:Wolter Hermsen bezit daar 2 morgen. Daar worden ook genoemd als bezitters van die 2 morgen: Jan Arents, Jacob Hendriks en Albert Berents erfgenamen. Zou dit dat onderpand van Derkje zijn?En waar komt Claas Jansen uit? Nog bij die Jan Jacobsfamilie aan de Groene Steeg?Heeft Jan Arents nog iets met dit alles te maken? Jan, Maria en Geesien Arents zijn broer en zussen en dat land gaat via Jan Arents naar Maria Arents en Arent Jans en dan naar Arent Jans zijn 2e vrouw, naar Derkje Jans dus, want ze koopt stiefdochter Elizabeth Arents met geld af? Wat ze leent van haar broer Willem Jans?Ik hoop, dat er een verkoop akte van de Familie Waterham wordt gevonden van dat land in Hasselerblok. Aanvulling/correctie maandag 5 -1 om 0:40 uur: die broer van Jan Jacobs in dit stukje genoemd moet Hendrik Jacobs zijn, dus niet Jacob Hendriks. Die Jacob Hendriks  zou een zoon van hem kunnen zijn.Van Hendrik Jacobs heb ik staan: X Jannegien Willems.

Janny Lalkens

Mijn bericht 2 heb ik

Bericht door Janny Lalkens » 05 jan 2015, 11:24

Mijn bericht 2 heb ik aangevuld met een correctie. En dan nog een correctie: ik vroeg me af in het bericht dat ik zo juist heb verwijderd, of Jacob Hendriks misschien getrouwd was met Geesje Arents, maar die was met Claes Jans getrouwd. Ik bedoelde: was Jacob Hendriks getrouwd met Geertje Jans, het zusje van Lubbert Jans en Claes Jans? [ Er was in Mastenbroek ook een Jacob Hendriks getrouwd met Henrikjen Willems volgens VOT 1748]In Verponding Mastenbroek 1733 worden de erfgenamen van Albert Berents nog 2 x genoemd:1.      4 1/2 morgen land in Hasselerblok in het bezit van Teunis Jansen. Dat staat in het midden van de kolom. In de kantlijn staat:Jan ArentsenHet Gasthuis van HasseltJacob Hendriks erfgenamenJan ArentsHendrik Egbers erfgenamenAlbert Berents erfgenamen. 2.         2 m. in het Hasselerblok in het bezit van St. Geertruid te Zwolle.            Daarna in de kantlijn:   Geestelijkheid van Zwolle                                             Albert Berents erfgenamenVraag: hoe heetten de echtgenotes van Jan Arentsen, Jacob Hendriks en Hendrik Egbers?Hoewel we nu ook de namen van Willem Arents, Geesje Arents, Maria Arents en Jan Arents hierbij betrekken, ben ik benieuwd, of Geertje Jans, zus van Claes Jans en Lubbert Jans en Arent Jans, met 1 van de heren hierboven getrouwd was. Dus mogelijk met Jan Arents, Jacob Hendriks of met Hendrik Egbers. M.a.w. wat doen die heren hun namen daar samen als eigenaar met de erfgenamen van Albert Berents? Hebben ze bijv. met Willem Arents te maken?Aanvulling: in VOT 1748 Mastenbroek zit een gezin Jacob Hendriks, maar ik weet niet, of het dezelfde is als die genoemd wordt metgezamenlijk landbezit met o.a. de erfgenamen van Albert Berents:Jacob Henriks X Henrikjen WILLEMS     met kinderen ouder dan 10 jaar: Aaltjen, Willempjen, Geesjen (!) en Jannigjen en 1 knecht. Ze wonen op de Nieuwe Wetering.Van de erfgenamen van Albert Berents weet ik ook niet helemaal zeker, of het gaat om de familie die we uitzoeken, maar gezien dat Derkje Jans daar op die plek ook land had, neem ik voorlopig aan dat het gaat om haar 2e man Albert Berents en niet om een andere Albert Berents.Bezitsvorming door de erfgenamen van Albert Berents kan gaan via:1. Maria Arents. Het kan dan gedeeld moeten worden met nazaten van Geesje Arents (X Claes Jansen), Willem Arents en Jan Arents nog zelf.  Is de vrouw van Jacob Hendriks, nl. Henrikjen Willems, mogelijk een dochter uit Willem Arents zijn eerste huwelijk en dat zij via momberstelling als haar vader hertrouwt, dit land krijgt?2. Arent Jans. Eventueel gedeeld met nazaten van Claes Jans (X Geesje Arents) en Lubbert Jansen Geertje Jans.Als het land via nr. 1 of 2 in bezit kwam, is dochter Elizabeth Arents via momberstelling met geld uitgekocht.3. Derkje Jans, dan is het mogelijk nog gezamenlijk bezit met nazaten van Willem Jansen en eventueel van ????     Waren er meer kinderen in het gezin waar Derkje Jans en Willem Jans deel van uitmaakten? En is de vrouw van Jacob Hendriks, nl. Henrikjen Willems, een dochter van Willem Jansen ?4.Albert Berents. Dan gaat het om nieuw aangekocht land, dat door Albert Berents bijv. na zijn huwelijk met Derkje Jans is aangekocht.  Of om land dat hij bezit met eventuele broers en zussen van hem of hun nazaten. Maar dan gaat het hier denk ik niet om de 4 morgen, die als onderpand dient als de weduwe Derkje Jans vlak na of vlak voor haar huwelijk met Albert Berents in dec. 1733 f 400,- van haar broer Willem Jansen leent. 

Plaats reactie