pachters Kamper Eiland en Polder Mastenbroek

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Bericht 2.

Bericht door Janny Lalkens » 05 jan 2015, 12:27

Bericht 2.Frits of Ria: heb je ook een begraafdatum van Albert Berents? Want als er steeds wordt gesproken over de erfgenamen van Albert Berents, de erfgenamen van Jacob Hendriks en de erfgenamen van Hendrik Egbers ben ik zo langzamerhand wel benieuwd over wat voor jaar dit zo ongeveer gaat.Wat me 20 jaar geleden, toen ik een transcriptie maakte van wat Vuurstedenregisters enz. van Zwollerkerkerspel opviel: op een zeker moment zijn alle huizen/boerderijen in Genne Overwaters eigendom van de bewoners zelf. Behalve Albert Willems, die huurt van Rijckelt Claessen. En dit was in 1682. In 1675 waren er daar een paar meer, die huurden.Jan Lubbers is dus in 1682 zelf eigenaar en zijn zoon huurt later De Werf. Waar is het bezit van Jan Lubbers gebleven? Zijn die stukken grond, die Derkje Jans opvoert in 1733 als onderpand voor de geleende  f 400,- afkomstig uit Jan Lubberts zijn bezit? Via haar eerste man Arent Jans?In de Personele Quotisatie 1749, de Quote 500 van die tijd zeg maar, zie ik Albert Berents staan als Albert Berents op de Werf ( dus dat kan niet missen) met een vermogen tussen de 200 en 400 gulden. Ene Jacob Hendriks in Mastenbroek heeft minder dan f 200,-. In Oldeneel zit dan op dat moment ook nog een Jacob Hendriks, goed voor tussen de 200 en 400 gulden, maar ik denk dat we wel toekunnen met die Jacob Hendriks uit Mastenbroek.Nog even over dat trouwen/dopen in kerken in de regio:Is het bekend waar de kinderen van Jan Lubberts en Hilligjen werden gedoopt? Dus Arent Jans, Lubbert Jans, Geertjen Jans en Claes Jans? Ik denk hier aan, omdat ik zag dat de Hasselerdijk vermoedelijk is opgedeeld tussen 3 kerken. Het lijkt me dan logisch, dat omgeving Kijk in de Vegt/De Werf zoveel mogelijk naar Zwolle gaat, het middenstuk van de dijk naar Mastenbroek en het noordelijk stuk naar Hasselt om te trouwen en te dopen, maar dit is een vermoeden. Ik denk dit vanwege aantekeningen bij personen van de Hasselerdijk, waar dan Zwolle of Hasselt bijv. bij staat.Als bijv. die kinderen van Jan Lubberts in Zwolle gedoopt zijn, kan het zijn, dat Derkje Jans zelf in Mastenbroek is gedoopt en mogelijk tijdelijk aan de Vecht woonde in 1718, maar dat vanwege Derkje Jans, die mogelijk nog steeds lid was van de kerk in Mastenbroek, dat huwelijk in 1718 in Mastenbroek werd gesloten en niet vanwege het wonen van Arent Jans bij Kijk in de Vegte aan de rand van Mastenbroek, omdat hij en zijn familie kerkelijk op Zwolle georiënteerd waren.M.a.w. dan vinden we de doop van Willem Jans en Derkje Jans nooit vanwege het ontbreken van doopboeken Mastenbroek uit die tijd. Dan moeten we uitsluitend via akten van transport, momberstelling en grondbezit Derkje Jans plaatsen of een verdere poging daartoe doen. En als je grond erfde, was er geen transportakte. Hoogstens later een inschrijving in het register van de 50e penning, maar dan hebben we het meen ik over de periode na 1722.Dus als het over geërfde grond gaat, moeten we proberen van iets als " Hendrik Egbers erfgenamen" weer een gezin te maken. Om mogelijk onderling aansluiting te kunnen vinden.Ria, van die beide Claes Jansens is me verder niets nieuws bekend. Het moet wel om 2 verschillende gaan, dunkt me.

ria van bessen

Janny, ik denk niet dat

Bericht door ria van bessen » 05 jan 2015, 12:55

Janny, ik denk niet dat Geertje is gehuwd...Hasselt doop 7 december 1679
Geertien, dv Jan Lubers husman en Hijllegien Klasenen in het stift Essen op 8 juni 1712 wordt ze niet genoemd als gehuwd.Verder is het gezin Jan Lubberts helemaal uitgezocht incl. de fam. Arents voor zover mogelijk, allemaal na te zien op het forum. De verponding van 1733 waar Albert Berents erfgenamen worden genoemd...?Over welke tijd hebben we het dan? Dan toch ver na 1733 ... ? De enige  erfgenaam van Albert is zijn dochter Jantje die met Willem Kiers trouwt ergens rond 1770.    Het enige wat we nu zeker weten betr. Derkje Jans is dat ze een broer Willem heeft.De ook best ongehuwd kan zijn. De schuld is nl niet afgelost. Het is m.i. best mogelijk dat er een testament in Zwolle zit van deze Willem..  Er zijn twee Claas Jans in Genne Overwater, één aan de dijk en één die vlak bij Willem Arents wordt genoteerd. En één van die twee zou nog een broer van Derkje kunnen zijn, gezien Arent Jans oom is van ZIJN kant. Claas Jans is dan  ....of de broer van Arent ... of de broer van Derkje.. Ik geef liever het uitzoeken van de andere Claas Jans voorrang.   

Janny Lalkens

Met die erfgenamen van Albert

Bericht door Janny Lalkens » 05 jan 2015, 13:19

Met die erfgenamen van Albert Berents weet ik nog niet helemaal zeker of het over die Albert Berents, echtgenoot van Derkje Jans gaat.Lezend in de Verponding Mastenbroek 1733 krijg ik steeds meer het idee, dat in de middelste kolom oorspronkelijke eigenaren worden genoemd uit een tijd ver voor 1733 en dan in de kantlijn 18e eeuwse eigenaren. Dat het dus zoals we vaker zien een voortzetting van een vorig register is. Ik zie nl. in die middelste kolom namen als Thomas Zelle en veel bezit van katholieke kerkelijke instellingen.En erfgenamen van Albert Berents, dan hebben we het zeker over een tijd na 1749, zie PQ 1749, waar Albert Berents nog zelf wordt genoemd, hoewel zoiets ook niet 100% betrouwbaar hoeft zijn.Ik ben dus niet zeker van deze Albert Berents zijn erfgenamen, maar vraag me wel af, waar het bezit van Jan Lubberts is gebleven. Dat was er in 1682 nog wel. In ieder geval was het huis/de boerderij van hem zelf.Een eventueel ongetrouwde Willem Jansen kan ook nog inwonend geweest zijn bij zus Derkje Jans.Waar haalde die Willem Jansen die f 400,- vandaan? Had hij toch zelf een boerderij? Verkocht hij landbezit? Eventueel geërfd land?Bij de keuze voor dan eens deze kerk en dan eens die valt het me op, dat er gelukkig wel veel akten in ORA Zwollerkerspel zitten over deze families. Dat moet ook wel, als je op een bepaalde plek woont, dan kun je niet kiezen, maar daar hebben we dan geluk mee, gezien de pech van het ontbreken van vroege DTB's van Mastenbroek.Dus inderdaad: akte zoeken in ORA Zwollerkerspel van een eventueel testament van Willem Jansen, temeer omdat er in de kantlijn of onder de akte geen aantekening staat over aflossing van die f 400,- Dat kan ook nog zijn geweest, omdat Willem Jansen kort na deze lening stierf, dat er geen tijd was om f 400,- af te lossen, maar dan zou deze schuldbekentenis toch op erfgenamen Willem Jansen moeten overgaan? Behalve als de enige erfgename zijn zus Derkje zou zijn geweest?En Willem Jansen is geen voogd geworden van de kinderen van Derkje omdat hij Derkje haar zwager was. Hij is in ieder geval haar broer, heel of half.Is er van Derkje een overlijden bekend?Aanvulling: om te kijken of Thomas Zelle met jaartallen wordt genoemd in een eventuele genealogie type ik om te googlen in Thomas Zelle en Zwolle. Ik krijg o.a een dating site van Zwolle met de vermelding dat de leukste singles uit Zwolle er op zullen staan.De familie Zelle wordt soms genoemd in het Spoolder markenboek omdat ze in die tijd vonden dat regels er voor iedereen waren, behalve voor hen. Er volgde na een vergadering van het markebestuur dan een berisping. En Margaretha kennen we als de buikdanseres uit Leeuwarden en er is nog een verhaal over een Zelle. Thomas was meen ik voor 1733. Waarschijnlijk ver voor 1733, dus met hem valt niet meer te daten. 

Janny Lalkens

Ik ben met die andere Claes

Bericht door Janny Lalkens » 05 jan 2015, 15:01

Ik ben met die andere Claes Jansen bezig. Die woonde toch aan de kant van Genne/Holten?Ik mis Arent Jans in Hoofdgeld 1723. Hij was toen toch al wel 5 jaar met Derkje getrouwd en huurde toch De Werf al jaren? Of was er iets met pacht die niet betaald was? In het begin van dit onderwerp of in een andere onderwerp op dit Forum over Arent Jans?Ik heb wat over Jan Clasen of andersom, maar weet niet of dat Genne/Holten is of Overwaters/Hasselerdijk:Jan Clasen , wedn. te Genne X Lutgertjen Berens, J.D. te Streukel   10-9-1670   725/14 [Ouders van de Claas Jansen aan de kant van Holten?]Claas Jansen te Genne X Gesien Jansen  17-8-1661  Dit is vermoedelijk de Claas Jansen uit Genne, die op Bergklooster wordt begraven in juni 1705  812/40 Ook wordt daar een Klaas uit Genne begraven  9-4-1723 voor de normale kosten, f 0.13.0 en ook nog 4 stuivers extra voor het mogen gebruiken van het kleed/laken. Een extra dure begrafenis dus, maar niet gerechtigd. Was dit een Claas Jansen, die nog net genoteerd kon worden in Hoofdgeld 1723?Bron: Bergklooster 812/119

vantspijker

Janny, Ria, enkele reacties

Bericht door vantspijker » 05 jan 2015, 19:52

Janny, Ria, enkele reacties voor het me helemaal gaat duizelen: Janny, 050115, 15.01:Arent Jans was pachter van de Werf sinds 1714. Hij werd gedpoopt iop 40.11.1680 te HasseltMombers van de kinderen van Derkje Jans uit haar eerste huwelijk waren:Lubbert Jans, oom VZ, en Willem Jansen, oom MZ Janny 050115,15.19Er is geen overlijdensdatum/plaats van Derkje bekend.Geesje Arents overleed kinderloos op de Werf, 22 jaar oud in 1747Janny, 050115,12,27Albert Beerents werd gegraven  op 02.02.1779, plaats onbekendPlaats dopen (andere) kinderen van Jan Lubberts en Hillechien weet ik niet. Voor Arent Jans, zie boven. Ria 040115, 23,53 en 23.43:Met deze Willem Arents bedoel je toch niet mijn voorvader met die naam, die in 1809 te Mastenbroek overleed. Hij woonde volgens mij nooit in Genne en was ook meer 1x getrouwd, met Egbertje Tymons Kock.  Hij leefde en werkte ook veel meer aan de westkant van de polder, aan de Bischopswetering en de Oude Wetering.  Hij was ""olderman"" van de kerk van  Mastenbroek voor de ""Zeedijk"", noordwest van de polder dus.Frits

ria van bessen

Claas Jans woont in

Bericht door ria van bessen » 05 jan 2015, 20:50

Claas Jans woont in Overwaters f333 - 26 feb 1722 - In het Gericht is verschenen Claas Jansen in Overwaters. Hij heeft over zijn onmondige dochter Janna, bij zijn zaliger huisvrouw Geesien Arents in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Arent Jansen, oom van vaders zijde, en Willem Arents, oom van moeders zijde. Dezen zijn daarop in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen.Waarna hij comparant tot de erfuiting tredende aan deze zijn genoemde dochter in presentie van de bovengenoemde mombers voor het zaliger moeders goed bewezen 775 Caroli gulden, alsmede de helft van drie en drie vierendeel morgen land, waarvan Claes Arents de wederhelft toebehoort, gelegen in Mastebroek, verder nog een bed met zijn toebehoren, alles om wanneer zijn genoemd kind 18 jaren oud zal zijn, te worden uitgekeerd. Verder belooft hij comparant zijn genoemde dochter bovendien te zullen onderhouden van kost en kleren en verder lijfs-nooddruft na staatsgelegenheid en haar ondertussen lezen, schrijven en naaien te laten leren na behoren.* zijn weduwe hertr. in 1732 - en dan wordt als voogd van VZ een buurman benoemd gent. Jannes Jansen ... vreemd toch? Claas Jans - woont aan de Hasselerdijk                    f261 - 17 mei 1721 - In het Gericht zijn verschenen Elisabet Martens, weduwe van Hendrik Overink, zij met Berent Langkamp als momber geassisteerd, verder Marten Overink en Hilligien Jans, tutore marito, eheluiden. zij verklaarden om een welvoldane somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Claas Arents en Claas Jansen aan de Hasselaar Dijk drie stukken hooiland, tesamen groot 3 3/4 morgen achter elkaar, tussen Jan Overink ten zuiden en Derk Jansen en Jochem Zeijnen ten noorden in 't Hasselerslag in Mastebroek onder dit kerspel van Zwolle gelegen, en zulks met het recht en de gerechtigheid, raad en onraad, vanouds daartoe behorende, zijnde vrij eigenlijk goed, onbezwaard met enige uitgangen of renten. AANVULLING5 jan 20.49 u - gezien de grond is de bovenstaande Claas één en dezelfde persoon  !!!  Hasselt, 20 Maart 1731:Erschen Claas Peters Blans..ren, onder de geboden staande met Jantien Arens van den Berg, zeggende dat Arent Wolters van den Berg en zijn huisvrouw Grietjen Jans zijn overleden, en dat comparenten en haar broer Wolter Arens van den Berg erfgenamen ab intestato zijn geworden van hun ouders, en dat Wolter Arens nog minderjarig is en reeds enige jaren afwezig is, zonder te weten of hij nog leeft of dood is en waar hij zich ophoudt. Tot mombers over  Wolter Arents worden aangesteld Claas Jans aan de Hasselerdijk en Paulus Gries te Hasselt. Hasselt den 4 Maart 1733:Derk Harms, wonende aan de Hasselerdijk, is overleden nalatende een onmundig dochtertje genaamd Grietjen Derx, in egte verwekt bij wijlen zijn huisvrouw Geesjen Berents, en tot mombers worden aangesteld Hendrik Jans, volle neef van moeders zijde, en Claas Jans, als naaste nabuur. Volgens het dpb Hasselt zou de laatste met een Marrigjen ARENTS gehuwd zijn ....Alweer Arents !    

ria van bessen

Frits, ik vind het ook

Bericht door ria van bessen » 05 jan 2015, 20:54

Frits, ik vind het ook onnodig ingewikkeld worden..En nee, natuurlijk bedoel ik niet je voorvader.Ik bedoel de broer van Maria Arents, de 1e vrouw van Arent Jans op de Werf.Haar familie is bekend én haar broer Willem was 2x gehuwd.Maar dat is ook de zoektocht niet. Derkje Jans heeft een broer Willem Jans.Hij heeft geld, want zij leent van hem.Derkje heeft grond als onderpand gesteld.Het gaat om de grond die Derkje heeft...Vraag 1 : waar komt dat vandaan? van Derkje of van Arent ?Als de grond van Derkje komt is dat de sleutel tot de oplossing... Vraag 2: Claas Jans die woont aan de Hasselterdijk.. is hij een broer van Derkje.Vraag 3 : Of is die Claas Jans uit Overwater haar broer, die ook aan de Hasselaar dijk woont !!!Van de laatste is bekend dat Arent Jans van de Werf voogd is van zijn kant.Deze Claas Jans zijn 1e vrouw is een Geesje Arents en voogd van MZ is Willem Arents. De hierboven genoemde Willem dus - die uit Genne en 2x gehuwd.Geesje is een zus van Maria... dat is allemaal al uitgezocht en moet je hebben als het goed is.Ik stelde toen dat 2 broers met 2 zussen waren getrouwd.... maar nu ontdekte ik NOG een Claas Jans wonende aan de [hasselter] dijk volgens het HFG 1723Als deze Claas de broer is van Arent Jans.... dan is Arent dus geen broer van de Claas uit Overwaters, maar zijn ZWAGER..Er zijn duidelijk 2 x een Claas Jans - dit heb ik al eerder aangegeven.  AANVULLING / OPMERKING5 jan 20.49 u -gezien de grond akte 1722 is de Claas uit Overwater gehuwd met Geesje Arents [en 2e met Jacopje Gerrits] dezelfde als de Claas Jans aan de Hasselaar dijk die samen met Claas Arents grond koopt in 1721 

ria van bessen

Janny,

Bericht door ria van bessen » 05 jan 2015, 21:01

Janny,HFG 1723411Hasselerdijk Berselt Kamerlinck – Gesw. Sijbrand Claesen en Arent JansArent Jans                        5

Janny Lalkens

Ik zie nu dat ik een

Bericht door Janny Lalkens » 05 jan 2015, 21:11

Ik zie nu dat ik een transcriptie heb gekregen die van blz 410 naar 415 gaat. Ik mis die blz 411 en nog meer vermoed ik. Ik heb Hoofdgeld 1723 ooit zelf gekopieerd, dan zal ik die er bij halen. Ik heb wel blz. 419/420 getypt gekregen ( Genne, Holten en Overwetering) en ik snapte het al niet, maar nu dus wel.Ik ben nu op zoek naar de herkomst van dat land van Derkje Jans.

Janny Lalkens

f487 - 15 apr 1730 -

Bericht door Janny Lalkens » 07 jan 2015, 00:52

f487 - 15 apr 1730 - Gesurrogeerde Richter Abraham Gerhard Vriesen,gerichtschrijver.Keurnoten de Heer vaandrig Daniel van Suchtelen en Egbert Kerwigh.In het Gericht is verschenen Jacob Hendriks in Mastebroek, weduwnaar van Janna Albers. Hij heeft over zijn twee onmondige kinderen (Altien en Albertijn Hendriks) tot mombers verzocht en geobtineerd Cornelis Oosten, halve broer van vaders zijde, en Willem Jans, neef van moeders zijde. Dezen zijn persoonlijk in het Gericht verschenen en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen.Daarna heeft hij comparant ten presentie van de genoemde mombers aan zijn genoemde twee kinderen voor het zaliger moeders goed bewezen aan ieder 200 Caroli gulden, alsmede [benevens] een bed met zijn toebehoren, alsmede [de] linnen en wollen kleren, [het] zilver en [het] goud, zoals die tot de lijfdracht van de moeder hebben behoord. om bij overlijden voor de halfscheid op de comparant en voor de helft op het overblijvende kind te devolveren. Hij zal het geld en een bed met zijn toebehoren uitkeren als een ieder 22 jaren oud zal zijn of als zij komen te trouwen, en het overige zal aan de momber worden overhandigd tot profijt van de kinderen. Hij comparant belooft zijn voornoemde kinderen tot aan de voorschreven tijd na staatsgelegenheid in kost en kleren te zullen onderhouden, en schrijven, lezen en naaien te laten leren na behoren. Waarmee hij comparant verklaarde een oprechte en "sincere" erfuiting aan zijn genoemde kinderen te hebben gedaan, waarvoor hij verbindt zijn persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.- Jusjurandum per tutores remissum est.  Gaat het hier om onze Willem Jans?     Zo ja, dan is Janna Albert ook een nicht van Derkje Jans. Ik weet nog geen ouders voor Janna. Een vader Albert en dan verder? Er was bijv. een Albert Arents in Mastenbroek, maar dat is te vaag. [Latere aanvulling: deze hierboven genoemde Janna Albers overlijdt +/- 1729. Albert Arents staat in de VOT 1748 Mastenbroek met een dochter Janna ouder dan 10 jaar. Lijkt me dat deze Albert Arents afvalt.]Ik haal er even een oud stukje bij:"   In Verponding Mastenbroek 1733 worden de erfgenamen van Albert Berents nog 2 x genoemd:1.      4 1/2 morgen land in Hasselerblok in het bezit van Teunis Jansen. Dat staat in het midden van de kolom. In de kantlijn staat:Jan Arentsen   [ vermoedelijk overleden tussen 1780 en 1788, info P.Klunder]Het Gasthuis van HasseltJacob Hendriks erfgenamenJan Arents [dezelfde als die al genoemd is, vermoed ik]Hendrik Egbers erfgenamen [ene Hendrik Egbers te Mastenbroek overlijdt 3-6-1750]Albert Berents erfgenamen. [Onze Albert Berents is 2-2-1779 begraven. Is dat deze?] 2.         2 m. in het Hasselerblok in het bezit van St. Geertruid te Zwolle.            Daarna in de kantlijn:   Geestelijkheid van Zwolle                                             Albert Berents erfgenamen    "Dit bovenstaande schreef ik gisteren, maandag 5-1-2015 om 11:24.Inmiddels heb ik 2 x aankoop van grond in Mastenbroek in de kantlijn van stukken grond in de Verponding 1733 gevonden. Het gaat dan bijv. om Derk Wolters van de Venus te Spoolde, die de 3e man van Geesje Willems was, rond 1730 en een aankoop door iemand anders in 1733, die ook is bijgeschreven in de kantlijn. Aangekochte oppervlakte en plaats klopte daar beide keren.In de 50e penning 2 x een aankoop van grond door Albert Berents gevonden:Rond 9-12-1749 koopt hij weideland van Berend van Zanten in Jutjes Riete voor f 100,- en nog eens en dat geeft hij 7-8-1751 aan in de 50e penning. Hij betaalt voor dat land f 95,- en hij heet daar Albert op de Werf op de Vegte. Dus dat kan niet missen, dat is hij.Ook in de 50e penning: Albert Berents huurt 8 morgen land in Jutjes Riete.  27-10-1747En na 1733 werd dus die kantlijn van Verponding 1733 steeds aangevuld.Mocht te bewijzen zijn, dat onze Willem Jans een neef is van Janna Alberts,  de overleden echtgenote van Jacob Hendriks, die meen ik aan de Nieuwe Wetering woonde, dan kun je eventueel na 1733, en nog lang na 1733, in de kantlijn van Verponding 1733 Mastenbroek aantreffen:1.       Albert Berents erfgenamen     als het om stukken grond gaat, waar een ander gezin niets mee te maken heeft, bijv. omdat Albert Berents dit zelf alleen heeft aangekocht2.      Albert Berents erfgenamen, Jacob Hendriks erfgenamen, Hendrik Egbers erfgenamen, Jan Arents.   als het gaat om mensen die samen wat hebben geërfd, bijv. van Willem Jansen.De lening van f 400,- is niet afbetaald, merkte Ria op. Is onze Willem Jansen kinderloos overleden en heeft hij de kinderen van Jacob Hendriks, waar hij voogd over was ( tenminste, als hij dat was!) en de kinderen van zus Derkje Jans en nog wat anderen grond laten erven?Volgens de 50e penning koopt ene Willem Jansen rond 1-8-1743 land, nl. 3 1/4 morgen land in Dieserslag.Ik weet niet of het bij de hier genoemde Willem Jansens steeds om onze Willem Jans gaat en ik kan nicht Janna Alberts nog niet aan een neef Willem Jans koppelen. Haar vader Albert of moeder ?  is broer of zus van ene Jan of van ?     Te vaag nog.Vreemd dat die kinderen van Jacob Hendriks als patroniem Hendriks krijgen, hoewel het vaker voor kwam.En als er staat: Albert Berents erfgenamen kan het ook gaan om grond, die in 1733 al in bezit was, bijv. de grond die Derkje Jans opgeeft als borg voor het  mogen lenen van die f 400,-, alleen kan ik dat nu nog niet bewijzen. Ik weet, dat we vooral op zoek zijn naar die grond die in 1733 al in eigendom was. Die zou toch ook nog van Jan Lubberts, de schoonvader van Derkje,  kunnen komen, gezien dat hij de boerderij in eigendom had?Ik schreef ook hiervoor over het zoeken van een transportakte van familie Waterham, die land verkoopt. Je had Waterham in Zwolle, bijv. Lubbert, Arnold, maar gisteren zag ik Hendrik Waterham en 2 zussen te Hasselt. Dus mogelijk zit die akte in Hasselt en daar heb ik niets van.Hoe kan Albert Berents land kopen als de schuld van f 400,- kennelijk nog niet is afbetaald? Doordat er een afspraak loopt met zwager Willem Jansen, die mogelijk kinderloos is?    

Plaats reactie