pachters Kamper Eiland en Polder Mastenbroek

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Bericht 2.

Bericht door Janny Lalkens » 07 jan 2015, 01:20

Bericht 2.Het land dat door ene Willem Jansen op 1-8-1743 wordt aangegeven voor de 50e penning, is toen aangekocht van de erfgenamen van Mennis op een publieke verkoping. Het gaat om 3 morgen en 1/4 hont in het Dieserslag. Dit land is in de verponding Mastenbroek 1733 gemakkelijk terug te vinden: het was eerst van Menne Simon Mennis volgens aantekening in de kantlijn, daarna van de weduwe van Willem Jans Bos en daarna van Egbert Hendriks.Is die Egbert Hendriks nog te linken aan Hendrik Egberts erfgenamen?En in Genne /Holten en Overwetering woont in 1723 een Arent Bos, die ik ook ken als Arent Willems Bos.Moeten we met deze Willem Jans verder gaan en met Arent Bos? Hij woonde wel aan de Vecht daar in Genne.Aanvulling 6 jan. 21.53     In Genne, aan de Hasselter kant, woonde in 1701, Zoutgeld, een Jan Bos.Is dit de vader van de Willem Jansen Bos, die land kocht in Mastenbroek? En als dan die Willem Jans de broer van onze Derkje Jans zou zijn, is Jan Bos uit Genne de vader van Derkje Jans.[Echter, zie bericht 3. Daar is sprake van een Jan Bos die door de armenkas wordt onderhouden.]

Janny Lalkens

Bericht 3.

Bericht door Janny Lalkens » 07 jan 2015, 10:10

Bericht 3.Er staat in VST 1751 onder Holten een Willem Jansen. Hij is eigenaar van een huis/boerderij, die later is weggespoeld door dijkdoorbraken. Is dit Willem Jansen Bos? Is Willem Jansen uit Holten al nader bekeken?VST 1675 Genne Holten: De wede. van Gerrit Willems in den Bosch  Het huis in den Bosch ( =Verborgh)VST 1682      idem          Willem Gerrits in 't Bosch.Ik zag een Jan Bos omgeving Genne/Holten  in Zoutgeld 1701, maar later zag ik als inwonend daar in VOT 1748 een Jan Bos van den armen. Hij woonde in bij Gerrit Freriks omgeving Genne/Holten/Overwaters. Dit is denk ik niet zo goed te combineren met een eventuele zoon die in die tijd land kocht in Mastenbroek. Toch stond er bij de Willem Jansen die land had gekocht in Mastenbroek: weduwe Willem Jansen Bos. Wie was dan die Willem Jansen Bos? De eerste Jan Bos zag ik in  Zoutgeld 1701 en de tweede in VOT 1748. Daar zit wel 47 jaar tussen. Toch kan het dezelfde zijn.Aanvulling op de momberstelling van april 1730  voor kinderen van  Jacob Hendriks en Janna Albers:op zoek naar een vader voor Janna zag ik in Zoutgeld 1694 Overwaters de weduwe van Albert Willems staan.En deze akte hadden we nog niet?f541 - 27 dec 1730 - Richter Wilhelm Vriesen.Keurnoten Hendrik Bredenhaer en Cornelis Gerrits.In het Gericht is verschenen Lubbert Jansen, als bij akte van 2 juli 1718 aangesteld tot momber over Elisabeth Arens, dochter van Arent Jansen en Maria Arens, in leven echtelieden. Zij verklaren, dat Willem Haverink, naast hem toen als momber aangesteld over het genoemde meisje, was komen te overlijden. Verzocht wordt een ander momber in plaats van de overledene aan te stellen. Welk verzoek de voornoemde Scholtus met assumtie van de voornoemde keurnoten in behoorlijke overweging heeft genomen, zo stelt hij tot momber in plaats van de overledene aan Claes Hendrik aan de Hasseler Dijk, aangetrouwde oom van moeders kantDaarna is mede verschenen Derkjen Jans, met Pouwel Kevink als momber geassisteerd, zijnde nagebleven weduwe van genoemde Arent Jans, Zij heeft voorgedragen, dat zij desnoods met ede solemnelijk [= plechtig] zou kunnen verklaren, dat haar overleden eheman bij akte van erfuiting van 2 juli 1718 hiervoor genoemd, meer aan zijn genoemde dochter voor het moeders goed bewezen had "dan desselfs nagebleven effecten waerdig waeren, boven dien dat staende huelijk ook ontellijke schaede geleden was, so dat sij sonder totale ruine het volle momtant van de erfuitinge niet konde voldoen", en daarover met de mombers Lubbert Jansen en Claes Hendriks, beiden voornoemd, haar gehele boedel van in- en uitschulden heeft opgenomen, met dezen op approbatie van de Heer Scholtus van Zwol als overmomber had geconvenieerd, gelijk deze present zijnde dit mede heeft verklaard, dat zij Derkjen Jans aan de genoemde mombers in het zittende Gericht zal betalen 245 Caroli gulden in plaats van de 300 Caroli gulden en 50 gulden voor een bed, zoals bij de genoemde erfuiting, boven het linnen en de wol, goud en zilver, die tot de lijfdracht van de moeder hebben behoord, welke aan "haer" reeds ter hand gesteld waren, bewezen zijn geweest. De Scholtus heeft het voorschreven accoord geapprobeerd, gelijk hij doet bij dezen. Zijnde daarop de voldoening "in klinkende gelde" in het zittende Gericht geschiedt. Zonder argelist. Dat die effecten in 1730 minder waard waren dan in 1718, net voor het 2e huwelijk van Arent Jans, is dat een manier van zeggen, dat je vermogen gekelderd is of zouden er werkelijk waardepapieren aanwezig geweest zijn? Uit 1717 of 1728 is er een verzoekschrift vanuit Dieze op papier gezet, met de vraag van boeren en landeigenaars om belastingverlaging of uitstel van betaling daarvan, zoiets. Een papier met veel handtekeningen en een enkel handmerk. De reden was: economische pech, door de vele inundatiën. Zo noemden ze dat. Dus dat zal bij Arent Jans ook schade hebben gegeven. Albert Berents huurde later 8 morgen in Jutjes Riet. Daar stond ook boerderij de Werf en daar kocht hij ook land.  

Janny Lalkens

Op zoek naar Claes J

Bericht door Janny Lalkens » 07 jan 2015, 20:25

Op zoek naar Claes Jansen zag ik deze akte:rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00693:f116 - 5 mrt 1703 - Richter Wilhelm Vriesen.Keurnoten Henrick Bijvanck en Zwier Jansen.In het Gericht is verschenen Jan Arens, thans te Genne woonachtig, en Niessien Jans, tutore marito, eheluiden. Zij verklaren hoedat hun vader Arent Claessen te Holten en Jan Engbers te Genne voor hun borgen waren voor zodanige pachtpenningen, als bij ondertekening van de huurcedule van 29 januari 1703 van het erve te Genne van gemelde Heren Rechteren, en Haersolte, zoals door Jan Bos bewoond en gebruikt is, komt te geblijken. Zo hebben zij comparanten tot securiteit van de bovengemelde borgen al hun goederen voor deze huurpenningen tot onderpand gesteld, gelijk mede voor zodanig kapitaal van 300 gulden, als zij aan de kinderen van Wolter Keijser ingevolge hypothecatie van 2 maart 1701 schuldig zijn, teneinede deze daar aan voor andere crediteuren alles kost- en schadeloos zullen kunnen verhalen, teneinde tot profijt van gemelde hun borgen en de kinderen van Wolter Keijser voornoemd op al hun goederen vrijwillig verwin passerende, en zulks alles met die kracht en dat effect, alsof daarvoor met panding, opboding en aaneigening voor het Gericht verwonnen is.Jan Arents uit Genne is dus een zoon van Arent Claessen uit Holten. En Jan Bos staat hier ook nog genoemd, maar met hem hebben we nu denk ik niets meer. 

Janny Lalkens

In het gezin van Jan Arents

Bericht door Janny Lalkens » 07 jan 2015, 21:25

In het gezin van Jan Arents en Niessien Jansen is er een Claes Jansen:rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00616:f10 - 17 aug 1706 - Richter Wilhelm Vriesen.Keurnoten Hendrik Klingenbergh en Berent Langhcamp.In het Gericht is verschenen Jan Arents te Genne, weduwnaar van Niese Jans. Hij heeft over zijn vier onmondige kinderen (Engbert, Claes, Jan en Geese Jansen), bij zijn voornoemde zaliger ehevrouw in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Roelof Arents, oom van de vaders zijde, en Harmen Jans, oom van de moeders zijde. Zij zijn beiden zijn in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap aangenomen.Waarna hij comparant in presentie van de genoemde mombers aan zijn voornoemde vier kinderen erfuiting heeft gedaan en aan dezen voor hun zaliger moeders goed heeft bewezen onder hun vieren een somma van 50 Caroli gulden, en dus aan ieder kind 12 gulden en 10 stuiver, en bovendien aan de dochter Geese Jans een bed met zijn toebehoren, na staatsgelegenheid aan hun uit te keren als zij 20 jaren oud geworden zullen zijn. Zullende bij vooraflijvigheid van één of meer van deze kinderen het goed hiervoor aan hun bewezen erven en versterven op de anderen, dit tot aan de dood van de laatste. Verder belooft hij comparant deze kinderen tot de tijd van 20 jaren in kost en kleren te zullen onderhouden en hen ondertussen lezen en schrijven te laten leren na behoren. Waarmee hij comparant verklaarde een oprechte en sincere erfuiting te hebben gedaan aan zijn voornoemde kinderen, waarvoor hij verbindt zijn persoon en goederen als volgens het recht.- Jusjurandum per tutores remissum est.Deze jonge Claes Jansen woonde eerst aan de Genne/Holten kant van de rivier. Later ook nog? Of toen aan de overkant? Jan Arents zal hertrouwd zijn in 1706, maar uit dat nieuwe huwelijk verwacht ik geen Derkje Jansen, want Derkje trouwt al in 1718. Ik weet niet, of het huwelijk van Jan Arents met Niesje zijn eerste huwelijk was. M.a.w. of hij eventueel als weduwnaar al een dochter Derkje had.  

ria van bessen

Janny, de grond in/bij de

Bericht door ria van bessen » 07 jan 2015, 21:30

Janny, de grond in/bij de Groene Steeg komt in ieder geval van de kant van Arent. Deze grond is al in bezit van zijn vader Jan Lubberts volgens f475 - 30 jan 1677 , .......de helft van 5 morgen land, maar zoals deze in zijn bepaling "leit gemeen en onverscheiden met" Jan Lubberts, gelegen in dit kerspel van Zwolle in Mastebroek aan de Groene Stege ... en vermoedelijk de andere grond ook.. zie f8 - 26 juli 1679 Ik meld me wel weer als ik daadwerkelijk iets gevonden heb.Vooreerst laat ik het hier bij.    

Janny Lalkens

Mooi, dat je dat gevonden

Bericht door Janny Lalkens » 07 jan 2015, 21:42

Mooi, dat je dat gevonden hebt! Dan was dus niet alleen dat erve zijn eigendom, zie vuurstedenregister, maar ook nog wat grond.

Janny Lalkens

Aanvullende informatie over

Bericht door Janny Lalkens » 08 jan 2015, 01:15

Aanvullende informatie over ene Jan Bosch, vermoedelijk in  Genne:Ik kreeg een tip van Minie Buit: ORA Zwollerkerspel 614/f. 259. Hierin een familie te Genne die land verkoopt. Genoemd worden o.a. Jan Bosch X Jentijn Clasen     Jacob Bosch, die kort daarna trouwt en verder het onmondige kind van Willem Bosch en 2 mombers daarvan.Dit combineer ik met 613/f. 542   5-2-1693 en daar lees ik: Willemtjen, dochter van wijlen Willem Gerrits Bosch en wijlen Gerrighjen Peters,      Het blijkt dus te gaan om Jacob Gerrits en Jan Gerrits en hun zus Aaghje Gerrits, die getrouwd was met Jan Derks van 't Fissel. Jan Derks was momber van Willemtjen.  Willem, Jan, Jacob en Aaghje waren kinderen van Gerrit Willems Bosch.

Janny Lalkens

De naam Derkje van

Bericht door Janny Lalkens » 18 jan 2015, 09:12

De naam Derkje van Langenholte is in dit onderwerp ook wel eens gevallen. Dit is wat ik van haar weet:Kerst 1708:   Dirkje van Langenholt bij de Dieserpoort doet belijdenis.Begraven in de stad Zwolle in 1758, 10 febr. : De Timmerman Pieter Hartog zijn vrouw wijlen Derkjen van Langenholten de klok half drie begraven in de Betlemse Kerk komt voor klokken geregtigheid f 2.16.0Gezien dat huwelijk met Pieter Hartog kan dit m.i. onze gezochte Derkje Jans niet zijn.Heel soms zie ik de aanduiding "aen de Vegt" en dan is dat bewezen de Hasselerdijk. Want dan kan het zijn, dat die bewoner eerst beschreven wordt als "aen de Vegt" en later dezelfde persoon als "aen de Hasselerdijk". Dus daarop blijven concentreren. 

vantspijker

Ria, Janny,

Bericht door vantspijker » 30 jan 2015, 21:29

Ria, Janny,Ik ben een poosje naar buiten niet actief geweest, maar bleef ondertussen wel met probleem van Derkje Jans bezig.In een oude forum discussie kwam ik een bericht tegen van Alice Schippers, geplaatst op 29 Augustus 2013, waarin voorkomt een Willem Jans, gedoopt te Hasselt op 25.12.1704, als zoon van Jan Jansen Huysman  (x 29.03.1690) met/en Remmeltje Jans. Willem trouwt dan op 29.06.1`727 te Hasselt met Lutgertje Gerrts. Andere kinderen: Geertien, Mergien, Herptien en Jan (alle gedoopt te Hasselt tussen 1692 en 1696.Kennen jullie deze Willem Jans ??  En dan als broer van ook Derkje ??  Ze wordt in dit stuk niet genoemd maar het zou qua tijd en qua patroniemen kunnen.  Jullie hebben meerder Willem Jans's gevonden, maar deze dacht ik niet.Hoor graag jullie mening.Voorbaat dank, Frits.

Janny Lalkens

De Willem Jans die je nu

Bericht door Janny Lalkens » 31 jan 2015, 01:23

De Willem Jans die je nu noemt, kende ik nog niet. Ik ben nog wel met dit onderwerp bezig, maar heb nog niets gevonden dat belangrijk is. Ik ben o.a. op zoek naar een Willem Jans, die met een Aagje Herms getrouwd was. Haar zus Hermjen Herms was getrouwd met Berend Jans op den OrdelHet is al wat later in de tijd: in een akte van 20-12-1758 staat, dat ze grond in Genne en Haerst verkopen die ze van hun oom Engbert Roelofs hebben geërfd. Ze verkopen aan Dr. H. Meulenbelt en die grond in Genne, 1,5 morgen, is voor de helft van Jan Egberts in Mastenbroek en voor de helft van de 2 zussen Herms. Meer heb ik nog niet over Derkje Jans of Willem Jans kunnen vinden. Of deze Willem Jans X Aagje Herms nog iets kan betekenen in onze zoektocht: geen idee. Ik weet ook niet, of deze Willem Jans een zus Derkje heeft.

Plaats reactie