pachters Kamper Eiland en Polder Mastenbroek
Hedenmiddag kwam ik in het
Hedenmiddag kwam ik in het HCO in het begraafboek van Mastenbroek tegen de begrafenis van ene Derkje, dochter van Jan Arents, op 01.06.1784 . Zou dit mogelijk onze gezochte Derkje Jans (zie onder) kunnen zijn ?? Die trouwde in 1718, wellicht jong, en theoretisch zou het mogelijk kunnen zijn als ze erg oud geworden is. Van Jan Arents weet ik niets en er is geen documenatie uit die tijd van de kerk van Mastenbroek. Heeft iemand wellicht andere bronnen ??Tevens enkele begrafenissen van een kind en een kleinkind van haar uit haar tweede huwelijk met Albert Berents (van de Werff). Er was dus een relatie met de kerk van Mastenbroek. Frits.
-
Hallo Frits, Ria en andere
Hallo Frits, Ria en andere meelezersEr waren in de 18e eeuw daar in de buurt van de Hasselerdijk of aan de overkant in Genne meerdere mensen die Jan Arents heetten.Ik weet niet om hoeveel verschillende personen het hier gaat:1. Arent Jans X 1718 Derkje Jans Zij hebben een zoon Jan Arents. Mogelijk heeft hij een dochter gehad die Derkje heette, genoemd naar haar oma Derkje Jans. Zij zou dan eventueel die overleden Derkje uit 1784 kunnen zijn.2. Hoofdgeld Genne, Holten en Genne Overwaters 1723: Jan Arents. Dit is denk ik de weduwnaar Jan Arents met ene dochter Niesje, die in Genne aan de kant van Haerst woonde. Zo uit mijn hoofd weet ik even niet meer van hem, behalve dat hij uit zijn 2e huwelijk ook nog kinderen had. Niesje was meen ik enig kind uit het eerste huwelijk. Zij verloor haar moeder rond 1710, geloof ik. Ik zou me eerst weer even helemaal moeten inlezen.3. ORA Zwollerkerspel: 24-2-1724 Jan Arents te Genne ( aan de kant van Haerst) heeft vanwege achterstallige pacht zijn huis en berg verkocht aan de douarière Van Dedem tot de Gelder. Hij lijkt me dezelfde te zijn als nummer 2.4. Jan Arents J.M. X 13-4-1755 bron: Mastenbroeker trouwboek Willemtje Jacobs uit Mastenbroek. Jan woonde toen in 1755 in Mastenbroek maar had gewoond aen de Vecht. En, daar ben ik nu wel achter, dat is daar in de buurt van Genne Overwaters/Hasseler dijk, dus niet bij Dalfsen of zo.Zou deze Jan Arents de zoon van Derkje Jans kunnen zijn en de eventuele vader van de Derkje Jans, die werd begraven in 1784?5. In Mastenbroek woonde aan de Oude Wetering volgens ORA Zwollerkerspel 25-5-1729 een Jan Arents op een erve, dat als onderpand diende voor een lening van f 500,-. Christina van Haarsolte leent dat geld van Van Tongeren en kennelijk is ze eigenaresse van dat erve aan de Oude Wetering.Ik was de laatste maanden voor een Amerikaanse familie dingen aan het uitzoeken en ben een beetje uit dit onderwerp geraakt. Ik ga me de komende tijd wel weer inlezen.Hartelijk gegroet, Janny
- ria van bessen
Frits,
Frits,Derkje zal nooit genoemd als de dochter van Jan Arents worden begraven, maar als Derkje Jans, vrouw [of weduwe] van Albert Berents Als er iets te vinden is, dan zal het in Ijsselmuiden of Hasselt moeten zitten ...in Zwollerkerspel zit echt niets wat je verder zal brengen betr. de afstamming van Derkje, ik heb alles voor voren en naar achteren doorgespit. Niet dat je me hoeft te geloven, maar ik zeg je het, omdat het zonde van de tijd is. Wat verder zoeken betreft wil ik je adviseren contact opnemen met Annelies Koetsier.groetjes, Ria
Ria, Janny,
Ria, Janny,Dank voor jullie meedenken. Alweer !!Ria: de gedachte aan de ""verkeerde"" benoeming kwam ook bij mij op. Maar je blkijft hopen dat er via een omweg toch nog wat naar voren gaat komen. Maar ik geloof je graag. Wellicht ligt de oplossing voor het probleem geboortedatum en ouders gewoon in Mastenbroek. Maar daarover zijn dan ook uit die tijd geen gegevens meer en vinden we die oplossing dus nooit. Maar Hasselt blijft nog een mogelijkheid. Toch ook wel vreemd dat we nooit haar overlijdensdatum gevonden hebben. IJsselmuiden lijkt me niet waarschijnlijk; te ver weg en nooit een aanknopingspunt in die richting gevonden. Maar wie weet ??Janny: Jannen en Arenden kwamen inderdaad veel voor en is het risico van ""gemakkelijke"" conclusies groot. Voorlopig zie ik helaas nog geen aanknopingspunten. Frits.
- ria van bessen
Wel het begraven van Albert .
Wel het begraven van Albert ... in MastenbroekNo. 87 Willem Kiers Vegte 1779 den 2 Feeb. begraven Albert Berents- Enkeld gegravenKlaas Bosch Wat doet die Klaas Bosch hier? Is hij een nazaat?Er zijn veel begraven 'verdwenen' in Mastenbroek ... ook bij mijn voorouders. De enige kans kan zijn een 2e huwelijk zijn van een kind Willem Kiers na het overlijden van Willem Kiers en ook zijn vrouw. Soms komt dat voor in de huwelijkse bijlagen. En anders .. dan is het niet bewaard gebleven.En heeft zoeken geen zin..
Ria,
Ria,De Albert Berents die op 02.02.1779 begraven wordt was inderdaad de tweede echtgenoot van Derkje. Als ik het begraafboek goed begrijp werd hij begraven in een graf dat eigendom was van Willem Kiers Vegte. Daar zou, via de vrouwlijke lijn, een (familie-)relatie kunnen liggen ?? Willem Kiers (Bosch !!) was de echtgenoot van Jantjen Alberts, een dochter van Albert Berents en Derkje Jans.Graven werden vaak doorverkocht en ik zou het zo interpreteren, als je andere pagina's bekijkt, dat Klaas Bosch op enig moment de nieuwe eigenaar werd. Hij hoeft, op zich, in dat geval, geen familierelatie te hebben met de oude eigenaar(s), lijkt me, maar het is ook mogelijk dat Klaas een zoon was van Willem. Ze boerden in Genne Overwaters ""an de Vegte"". Maar we zijn dan al wel bij een kleinkind van Derkje. En we zoeken de ouders. Frits
- ria van bessen
Klaas Bosch lijkt me de zoon
Klaas Bosch lijkt me de zoon van Willem Kiers.Je hebt toch een zoon Klaas op dat erf, wat later toch KlaasKiers gaat heten ?Klaas zou gehuwd moeten zijn met een Albertje Egberts.Willem Kiers moet nog een zoon Berent hebben. Berent is voogd over de kinderen van Wichertje wanneer haar 2e man hertrouwt.En waarom zou je dat gaan uitzoeken ..?Om eventueel achter de overlijdensdatum van Derkje te komen... middels een huwelijkse bijlage na 1811. In principe kan het via waswaswie en vpnd ...beter iets dan niets ... ja toch?
-
Het huwelijk van Jantje
Het huwelijk van Jantje Alberts Op de Werf aan de Hasselerdijk en Willem Kiers aen de Vegt werd op 1 oktober 1758 te Mastenbroek gesloten. Het was Jantje haar eerste huwelijk. En ook Willem zijn eerste huwelijk. De ondertrouw was ook te Mastenbroek: op 10 september 1758.In de VOT 1748 staat bij huis nr. 4 onder Genne/Holten/Genne Overwaters Kier Willems en in Vuursteden 1751 woont Kier Willems in huis nr. 7 in Genne Overwaters. Kier Willems zal gezien de opmerkelijke voornaam de vader van Willem Kiers zijn geweest.
-
Om meer informatie over "Aen
Om meer informatie over "Aen de Vegt" te krijgen en over mensen die daar woonden, ben ik aan het lezen in trouwboeken Zwolle. Toen Derkje Jans genoemd werd als aanstaande bruid van de weduwnaar Arent Jans, kreeg zij als toevoeging "Aen de Vegt". Dat is denk ik hetzelfde als het meest zuiderlijke stuk van de Hasselerdijk. Of iets daar dicht in de buurt.In de periode 1630-1644, waarvan ik de transcriptie op VPND had uitgeprint: geen vermelding van "Aen de Vegt", wel: Hasselerdijk en Genne. 1693- 1701 heb ik ook geprint en daar zie ik ook nog geen "Aen de Vegt" tot nu toe, maar wel Willem Kiers en Jan Alberts Haverink.Arent Jans X 1. Maria Arents xx 2. Derkje JansRia schreef ergens, dat Maria Arents een Haverink zou kunnen zijn en mogelijk katholiek.Jan Alberts Haverink j.m. en Maria Derks j.d. Getuigen: de vader van de bruidegom, [ Arent Haverink dus, ] en ene Jennigje Roelofs. Proclamatien worden opgehouden door de magistraat [waarom?] De attestatie gaat 20 April 1694 naar Mastenbroek om daar te mogen trouwen. Dus al weer een inschrijving te Zwolle en het huwelijk in Mastenbroek. Haverink woonde in Frankhuis?Jan Alberts Haverink zou dus een zwager van Arent Jans kunnen zijn geweest. Was hij trouwens hier in dit onderwerp al eerder genoemd met deze vrouw?Omdat de zoektocht naar de ouders van Derkje Jans niet zo eenvoudig is, noem ik deze eventuele zwager van Derkje haar eerste man.Dan nog een huwelijk dat gesloten werd te Mastenbroek, maar dat ook in de trouwboeken van Zwolle te vinden, nl. het aanstaande huwelijk van Willem Kiers, die denk ik vlakbij de plek woonde, waar Arent Jans en Derkje Jans woonden: Arent Jans mogelijk vanaf zijn geboorte en Derkje sinds haar huwelijk, maar ik denk dat ze daar ook al eerder woonde. Ook vanaf haar geboorte? Willem Kiers wed: en Geessien Engberts j.d. Proclamatien gaan in Mastebroek Att. na Mastenbr: om te trouwen den 14 dec. 1695 Ik ben nog bezig met het huwelijk van een Willem Jansen. Kom hierop terug.
- ria van bessen
Janny,
Janny,Jan Alberts Haverink komt oorspronkelijk uit Dalfsen.En volgens f339 - 14 mrt 1722 Zwollerkerspel hebben ze een grutterie aan de Plas bij de Vispoort. Maria Arents [x Arent Jans] heeft een hele familie die inmiddels ook bekend is... maar wat niets oplevert.Willem Haverink is slechts aangetrouwd.Ik zie dus geen link.